۷ راهکار طلایی برای افزایش فروش محصولات سایت فروشگاهی

۷ راهکار طلایی برای افزایش فروش محصولات سایت فروشگاهی

 
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کمتر کسی است که قصد طراحی سایت فروشگاهی را داشته باشد و برای فروش هر چه بیشتر برنامه‌ریزی نکند. اما فروش انفجاری محصولات در یک سایت فروشگاهی چگونه به دست می‌آید؟

بعد از موفقیت سایت‌هایی مثل دیجی‌کالا، کاربران زیادی وارد فضای اینترنتی شدند و یک سایت فروشگاهی برای کسب‌و‌کار خود راه‌‌اندازی کردند. اگر مشتری تمایل خرید از سایت شما را نداشته باشد، دیر یا زود کسب و کار شما با شکست مواجه می‌شود، چون هزینه‌های بالایی برای راه‌اندازی و نگه‌داری یک سایت فروشگاهی کرده‌اید که هیچ بازگشتی نداشته است. اگر به دنبال این هستید که مشتریان از بین فروشگاه‌های اینترنتی که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، سایت فروشگاهی شما را انتخاب کنند، باید راه‌‌کارهای افزایش فروش محصولات در یک سایت فروشگاهی را بدانید. در این مقاله به بررسی ۷ راهکار طلایی برای افزایش فروش محصولات سایت فروشگاهی می‌پردازیم که رعایت آن‌ها باعث رشد کسب و کار شما می‌شود.

چرا سایت فروشگاهی من فروش زیادی ندارد؟

داشتن صرفا یک سایت فروشگاهی برای فروش انفجاری محصولات کافی نیست! سوالی که بسیاری با آن مواجه هستند، این است: چرا با وجود ترافیک بالا روی سایت من مشتری‌ها ترجیح می‌دهند محصولات خود را از سایت دیگری تهیه کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که عوامل زیادی در این زمینه تاثیرگذار است که باعث می‌شود با وجود ترافیک بالا روی سایت هیچ محصولی نفروشید!

چه عواملی در کاهش فروش تاثیرگذار است؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که باید در همین ابتدا از خود بپرسید، این سوال است که: «چه عواملی در کاهش فروش یک سایت فروشگاهی موثر است؟» همانطور که می‌دانید یک تصمیم اشتباه می‌تواند فروش محصولات سایت شما را کاهش و باعث شکست شما شود. در این بخش به عوامل تاثیرگذار در کاهش فروش یک محصول می‌پردازیم که عبارت‌اند از:



۱. سایت شما به اندازه کافی به‌روز نیست:

یکی از دلایل مهمی که باعث کاهش فروش می‌شود به‌روز نبودن سایت فروشگاهی شما است. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید:

وقتی شما از یک اپلیکیشن مثل اینستاگرام استفاده می‌کنید، هر چند وقت یکبار این اپلیکیشن به آپدیت نیاز دارد تا شما بتوانید از امکانات جدیدی که در این به‌روزرسانی اضافه شده، استفاده کنید. بنابراین اگر شما به هر دلیلی این به‌روزرسانی را انجام ندهید، نمی‌توانید به این امکانات دسترسی داشته باشید.

تکنیک‌های افزایش فروش سایت فروشگاهی

سایت فروشگاهی شما نیز برای تجربه فروش موفق و دسترسی مشتریان به امکانات بیشتر و در نتیجه تجربه کاربری بهتر،‌ از این قضیه مستثنی نیست. بنابراین مسئه به‌روزرسانی سایت خودتان را دست‌کم نگیرید. شما باید در هر بار به‌روزرسانی سایت فروشگاهی خودتان امکانات بهتری برای بالا بردن رضایت کاربران و در نتیجه افزایش فروش محصولات خودتان اضافه کنید.



۲.طراحی سایت فروشگاهی ضعیف:

شما در طراحی فروشگاه اینترنتی، باید به جذابیت و کاربرپسند بودن سایت خودتان توجه کنید و تمام تمرکز خودتان را فقط برای فروش محصول نگذارید. برای مثال وقتی کاربری به قصد خرید محصولی وارد سایت شما می‌شود، اولین چیزی که در نگاه اول توجهش را جلب می‌کند، ظاهر سایت است و بر همین اساس تصمیم می‌گیرد خریدی را از سایت فروشگاهی شما انجام دهد یا خیر. پس طراحی سایت فروشگاهی ضعیف، می‌تواند به فروش شما آسیب بزند.

ترفند‌های افزایش فروش اینترنتی


۳.توضیحات محصولات شما اصلا خوب نیست:

برای درک بهتر این مطلب خودتان را جای مشتری بگذارید. فرض کنید قصد خرید یک لباس را دارید و زمانی که وارد سایت می‌شوید در دسته‌بندی به دنبال محصول مورد نظر خود می‌گردید. وقتی آن را پیدا کردید احتمالا اولین کاری که می‌کنید توضیحات مربوط به محصول را مطالعه می‌کنید، مثلا برای خرید یک لباس ابتدا توضیحات مربوط به آن لباس را می‌خوانید. اگر توضیحات به اندازه کافی محصول را معرفی نکند، به احتمال زیاد مشتری از خرید منصرف می‌شود چون مشتری در خرید آنلاین محصول را به صورت فیزیکی نمی‌بیند بنابراین توضیحات خوب برای محصول در تصمیم‌گیری مشتری برای خرید نقش مهمی دارد.

افزایش فروش سایت فروشگاهی


۴.بهینه‌سازی فرایند پرداخت در سایت فروشگاهی:

وقتی مشتری از فروشگاه اینترنتی شما خرید می‌کند ممکن است در زمان پرداخت محصول، با مشکلاتی مواجه شود. در نظر بگیرید که مشتری با صبر و حوصله محصول خودش را انتخاب می‌کند و نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد، اگر صفحه پرداخت سایت شما طراحی ضعیفی داشته باشد یا اینکه خیلی شلوغ و گیج‌‌کننده باشد می‌تواند خریدار را برای اعتماد به سایت و پرداخت هزینه دچار تردید کند، بنابراین سعی کنید فرایند خرید و پرداخت را تا حد امکان ساده کنید و از قرار دادن فیلدهای اضافی که پر کردن آن‌ها زمان زیادی از مشتری می‌گیرند بپرهیزید.

راهکارهای افزایش فروش


۵.رقبای سایت خود را زیر نظر داشته باشید:

شما به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی از افزایش روزانه کسب‌‌وکارهای آنلاین خبر دارید. برای اینکه در حوزه کاری و رقبای خودتان عقب نیافتید و همیشه یک قدم از آن‌ها جلوتر باشید، پیشنهاد ما به شما این است یک لیست از فروشگاه‌های اینترنتی فعال در حوزه کسب‌و کارتان ایجاد کرده و به صورت دوره ای به آنها سر بزنید و از شیوه کار آن‌ها با خبر شوید.

افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

برای مثال از چه پلتفرم‌های استفاده می‌کنند، چه محصولاتی می‌فروشند، چه تغییراتی را در سایت خود اعمال می‌کنند و در کل کارهایی که در فروش محصولات آن‌ها تاثیرگذارند را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن چنین اطلاعاتی به خوبی می‌توانید رقبای خود را ارزیابی کنید.

برای آشنایی با بهترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران وبلاگ «لیست بهترین فروشگاه های اینترنتی ایران» را مطالعه کنید.

چگونه فروش محصولات سایت فروشگاهی خودم را افزایش دهم؟

یکی از اهداف مهم هر کسب‌و‌کار کوچک و بزرگی، افزایش فروش آنلاین یک محصول است. تکنیک‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش فروش سایت خود در نظر گرفته و در سایت فروشگاهی خود اعمال کنید.

✔️نظرات مشتریان را در صفحات محصول نمایش دهید.

شاید نمایش نظرات منفی درباره یک محصول غیرمنطقی به نظر برسد اما افزودن نظرات مشتری چه مثبت و یا منفی، می‌تواند فروش اینترنتی شما را افزایش دهد چون تقریبا ۶۰ درصد مشتریان برای خرید یک محصول ، نظرات مختلفی درباره آن را می‌خوانند، از طرفی شما به عنوان صاحب فروشگاه،‌ با خواندن نظرات منفی درباره یک محصول متوجه می‌شوید که چرا یک محصول بازخورد خوبی را از طرف مشتریان دریافت نمی‌کند و برای برطرف کردن ایرادات اقدام می‌کنید.

✔️برای محصولات خود عکس‌های باکیفیت در نظر بگیرید.

عکس‌های با کیفیت از آن جهت که در تصمیم‌گیری مشتری در خرید تاثیر گذارند بسیار مهم هستند چون مشتری از شما انتظار دارد که همان محصولی که عکس آن را در سایت مشاهده کرده‌ است تحویل بگیرد. وقتی شما از عکس‌های باکیفیت برای محصولات خود استفاده می‌کنید به مشتریان خود این امکان را می‌دهید که تمام جزئیات محصول را در همان عکس مشاهده کنند.

✔️فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

هر فردی دوست دارد بیشتر زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و.. سپری کند و این شبکه‌ها بیشتر در دسترس افراد قرار گرفته است. پس اگر سایت شما از نظر رتبه‌بندی نتایج گوگل وضعیت چندان خوبی نداشته باشد و در هر صفحه‌ای به جز صفحه اول باشد، سایت شما ترافیک زیادی را تجربه نمی‌کند. پس یکی از راه‌هایی که می‌توانید سایت خود را به کاربران معرفی کنید و افزایش فروش اینترنتی داشته باشید، فعالیت و تبلیغ شما در شبکه‌های اجتماعی است.

برای آشنایی با راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی وبلاگ «صفر تا صد نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام» را مطالعه کنید.

✔️سئو، سئو، سئو!

قدم اول برای داشتن یک سایت فروشگاهی موفق، قرار دادن سایت در معرض نمایش بیشتر است. راهکارهای زیادی برای دیده شدن سایت فروشگاهی شما وجود دارد. اما رایج‌ترین روش برای جذب بازدیدکنندگان از سایت خودتان، همان بهینه‌سازی سایت فروشگاهی یا سئو سایت است. برای شروع می‌توانید چند کلمه کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود را انتخاب کنید و سایت فروشگاهی خودتان را با توجه به استانداردهای گوگل بهینه کنید.

برای اطلاع از نحوه سئو سایت فروشگاهی حتما به بلاگ « آشنایی با بهترین روش‌های سئو سایت فروشگاهی» سر بزنید.

✔️خدمات مشتریان را نادیده نگیرید:

عامل مهمی که خریدار را در سایت شما نگه می‌دارد و باعث افزایش فروش سایت می‌شود، خدمات مشتری است، مثلا زمانی که مشتری قصد خرید یک محصول فروشگاهی از سایت شما را دارد، ممکن است سوالی درباره محصول یا هر چیز دیگری ذهنش را درگیر کند و با پشتیبانی سایت تماس بگیرد. شما باید در زمان تماس مشتریان، در سریع‌ترین زمان به سوال مشتری پاسخ دهید و مشکل را برطرف کنید. در اینصورت کاربر متوجه اهمیت دادن شما به نیازهای مشتریان می‌شود و باعث رضایت مشتری از سایت و اعتماد بیشتر می‌شود.

✔️استفاده از پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه:

یکی از بهترین روش‌های جذب مشتریان جدید و ماندن در ذهن آن‌ها استفاده از تخفیف است! وقتی برای محصولات سایت خود تخفیف‌های شگفت انگیز در نظر می‌گیرد، جذابیت این موضوع برای مشتریان دو چندان می‌شود. از تخفیف‌های مناسبتی مثل شب یلدا، عید نوروز و... استفاده کنید. با استفاده از تخفیف‌هایی که برای محصولات خود در نظر می‌گیرید، مشتریان را متقاعد می‌کنید که از سایت فروشگاهی شما خرید کنند. اگر می‌خواهید پیشنهادات ویژه‌ای که در نظر می‌گیرید تاثیر‌گذار باشند، از تخفیفاتی استفاده کنید که تاریخ انقضا داشته باشند. مثلا تا ۲۴ ساعت و..

لیست تخفیف‌های مناسبتی برای سایت:

  • • عید نوروز

  • •سیزده به در

  • •بلک فرایدی (حراج جمعه)

  • •روز ولنتاین (روز عشق)

  • • روز پدر

  • •روز مادر

  • • روز دختر

  • •عید فطر

  • • عید قدیر

  • • عید قربان

  • • نیمه شعبان

  • • تولد پیامبر اکرم

  • •روز جهانی کودک

  • •روز معلم

  • •شب یلدا

  • •جشن کریسمس (سال نو میلادی)

   

✔️محتوای ارزشمند تولید کنید:

چیزی که برای بازدیدکنندگان سایت فروشگاهی شما مهم است، تولید محتوا ارزشمند است. وقتی کاربری به قصد خرید وارد سایت شما می‌شود، انتظار دارد که اطلاعات مفید و سودمندی را از سایت شما دریافت کند. همانطور که می‌دانید تولید محتوا نقش پررنگی در بهبود سئو سایت دارد و اگر سایت فروشگاهی شما محتوای خوبی نداشته باشد، در حقیقت هیچ ارزشی برای کاربر و گوگل ندارد.

از بین راهکارهای افزایش فروش سایت، کدام یک به صرفه‌تر از بقیه است؟

مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم فقط چند نمونه از راهکارهای افزایش فروش آنلاین هستند و قطعا روش‌های بیشتری برای افزایش ترافیک و فروش محصولات وجود دارد. ممکن است سوال پایین برای شما هم پیش آمده باشد:

کدام یک از این روش‌ها به صرفه‌تر است و زودتر به جواب می‌رسم؟

سئو (SEO) - بهینه سازی موتورهای جستجو

یک جواب برای سوال بالا داریم. استفاده از سئو!

وقتی در طراحی سایت فروشگاهی روی سئو سایت خود کار می‌کنید در حقیقت با این کار، سایت فروشگاهی خود را در معرض نمایش برای گوگل قرار می‌دهید. با استفاده از روش‌های مختلفی که برای بهبود سئو یک سایت وجود دارد شما با یک سرچ در گوگل می‌توانید به تمامی این راهکارها و روش‌ها دست پیدا کنید و سایت خود را با بهترین ابزار و روش‌ها برای موتور جستجو بهینه کرده و با بودن در صفحه اول گوگل، علاوه بر دیده شدن سایت و افزایش ترافیک ورودی، می‌توانید فروش اینترنتی فوق‌العاده را تجربه کنید.