چگونه سایت فروشگاهی خودمان را به موتورهای جستجو معرفی کنیم؟

چگونه سایت فروشگاهی خودمان را به موتورهای جستجو معرفی کنیم؟

 
زمان مطالعه:۱۰ دقیقه

شاید این سوال را از خودتان بپرسید که چرا سایت فروشگاهی شما در رتبه‌بندی گوگل نمایش داده نمی‌شود؟

باید بگوییم اگر تازه سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کرده‌اید، زیاد نگران این قضیه نباشید چون قرار نیست موتورهای جستجو به این سرعت یک سایت را پیدا کرده و آن را ایندکس کنند. همانطور که می‌دانید موتورهای جستجو زیادی مثل گوگل، یاهو و.. در اینترنت وجود دارد که شما با طراحی فروشگاه اینترنتی، از روش‌های متفاوتی می‌توانید سایت خود را به این موتورهای جستجو معرفی ‌کنید. تلاش موتورهای جستجو، انتشار بهترین محتوا برای کاربران است. پس کمی حوصله به خرج دهید تا موتورهای جستجو سایت شما را ببینند و رتبه‌بندی کنند.

ما در این مقاله روش‌های معرفی سایت فروشگاهی به موتورهای جستجو را با هم بررسی می‌کنیم.

چرا باید سایت خودمان را به موتورهای جستجو معرفی کنیم؟

یکی از کارهای مهمی که باید بعد از طراحی سایت فروشگاهی انجام دهید، معرفی سایت به موتورهای جستجو است. وقتی سوالی ذهنتان را درگیر می‌کند، به احتمال زیاد در موتور جستجو (گوگل) به دنبال جواب می‌گردید. به این‌صورت که سوال خود را در مرورگر تایپ می‌کنید و با زدن دکمه اینتر، با یک صفحه پر از آدرس‌های اینترنتی مواجه می‌شوید و دقیقا یکی از دلایل معرفی سایت خودتان به موتورهای جستجو همین موضوع است چون با این کار، به خزنده‌های گوگل این اجازه می‌دهید که در صفحات سایت شما جستجو کنند و محتوای صفحاتی که کاربران به دنبال آن‌ها هستند را ایندکس کنند. برای افزایش بهینه‌سازی سایت فروشگاهی یا همان سئو، مهم است که سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید. اگر یک سایت فروشگاهی را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، باید موتورهای جستجو را از حضور خودتان مطلع کنید تا به راحتی بتوانند صفحات سایت شما را پیدا کنند و در نتایج خود قرار دهند.

از چه راه‌هایی می‌توانیم سایت فروشگاهی را به موتورهای جستجو معرفی کنیم؟

گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو است. وقتی اسم موتور جستجو می‌آید، بیشتر افراد «گوگل» را به عنوان موتور جستجو می‌شناسند در حالی که موتورهای جستجو زیادی مثل یاهو، اسک، بینگ و.. وجود دارند.

روش‌های مختلفی برای معرفی یک سایت به موتورهای جستجو وجود دارد که ما در این بخش به ۴ مورد اشاره می‌کنیم.

روش‌های معرفی سایت فروشگاهی به موتورهای جستجو

ثبت سایت در سرچ کنسول

یکی از روش‌های معرفی سایت به موتورهای جستجو، ثبت کردن سایت فروشگاهی خود در سرچ کنسول است. گوگل سرچ کنسول (وبمستر تولز) یک ابزار رایگان است که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد سایت خود را ببینید. برای ثبت سایت در سرچ کنسول مراحل زیر را انجام دهید:

آدرس https://search.google.com/search-console/ را در مرورگر خود وارد کنید.

در صفحه جدید، دو گزینه نمایش داده می‌شود. در بخش URL Prefix ، نصب سرچ کنسول از طریق آپلود فایل html انجام می‌شود و در بخش Domain، نصب سرچ کنسول از طریق اضافه کردن DNS انجام می‌شود.



ثبت سایت در سرچ کنسول با استفاده از URL Prefix:

آدرس سایت خود را به صورت کامل با https یا http وارد کنید و دکمه‌ continue را بزنید.

معرفی سایت به موتورهای جستجو


در مرحله بعد فایلی با فرمت html. را دانلود کنید و بعد از دانلود، این فایل را در پوشه root سایت فروشگاهی خود بارگذاری کنید. در مرحله آخر برای تائید اطلاعات، مانند شکل روبرو روی دکمه verify کلیک کنید.

معرفی سایت فروشگاهی به موتورهای جستجو


ثبت سایت در سرچ کنسول با استفاده از DNS:

در این قسمت آدرس سایت خود را وارد کنید و دکمه Continue را بزنید.

نحوه معرفی سایت فروشگاهی به موتورهای جستجو


بعد از وارد کردن آدرس سایت، با زدن دکمه Copy یک متن به شما نشان داده می‌شود. این متن باید در تنظیمات DNS سایت شما وارد شود. بعد از اینکه در تنظیمات DNS وارد شد، دکمه verify را بزنید.

معرفی سایت به موتورهای جستجو

استفاده از محتوای با کیفیت

یکی از راه‌های دیگری که می‌توانید سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید، استفاده از محتوای با‌کیفیت و ارزشمند است. منظور از محتوای ارزشمند، محتوایی است که کاربران با خواندن آن سریع به جواب برسند و دیگر نیازی نباشد که سایت‌های دیگر را جستجو کنند. وقتی محتوای خوبی منتشر می‌کنید، در اصل به سئو سایت هم کمک می‌کنید. برای رتبه‌بندی در نتایج گوگل، لازم است فرآیندهای سئو را در صفحات سایت خود استفاده کنید و محتوای با کیفیتی را ارائه دهید. با این کار می‌توانید ترافیک بیشتری جذب کنید و با معرفی سایت فروشگاهی خود به گوگل، رتبه خوبی از آن دریافت کنید.

برای اطلاعات بیشتر وبلاگ «آشنایی با بهترین روش های سئو سایت فروشگاهی» را مطالعه کنید.

استفاده از کلمه کلیدی مناسب

همزمان با انتشار محتوای ارزشمند، کلمه کلیدی مناسبی را پیدا کنید. برای شروع این سوال را بپرسید که در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید چه کلماتی وجود دارند که کاربران بیشتر آن‌ها را سرچ می‌کنند؟



ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند اطلاعات زیادی درباره کلمه کلیدی مناسبی، به شما بدهند. یکی از این ابزار ها Google Trends است که با این ابزار می‌توانید به راحتی کلمه کلیدی مناسب را پیدا کنید. مثلا اگر در حوزه طراحی فروشگاه اینترنتی فعالیت دارید، مانند شکل روبرو کلمه کلیدی پیشنهادی خودتان را در کادر مورد نظر سرچ کنید. در اینجا کلمه «طراحی سایت فروشگاهی» را انتخاب می‌کنیم.

استفاده از کلمه کلیدی مناسب برای معرفی سایت به موتورهای جستجو


در مرحله بعد با زدن دکمه اینتر، صفحه‌ای مثل صفحه مقابل باز می‌شود. در کادر سمت راست در بالای صفحه، بخشی به نام Compare را مشاهده می‌کنید. کلمه کلیدی دوم خودتان را در این باکس وارد کنید. با زدن روی دکمه اینتر، نموداری مثل شکل زیر مشاهده می‌کنید.

راه‌های معرفی سایت به موتورهای جستجو

با استفاده از این نمودار می‌بینید که کلمه کلیدی «طراحی سایت فروشگاهی» که با نمودار آبی نمایش داده شده است بیشتر از کلمه «طراحی فروشگاه اینترنتی» با نمودار قرمز، سرچ می‌شود. با این ابزار می‌توانید کلمه کلیدی مناسب را برای سایت خود به راحتی انتخاب کرده و سایت خود را به موتورهای جستجو معرفی کنید.

معرفی سایت مپ یا نقشه سایت

نقشه سایت همانطور که از اسمش پیداست، یک نقشه راه است و باعث می‌شود گوگل به تمام صفحات سایت شما دسترسی پیدا کند. سایت مپ فایلی است که تمام آدرس‌های یک سایت را نشان می‌دهد و زمانی که خزنده‌های گوگل می‌خواهند صفحات یک سایت را ایندکس کند، از طریق همین سایت مپ، می‌توانند به محتوای جدید و قدیمی سایت شما دسترسی داشته باشند. سایت مپ به گوگل کمک می‌کند تا صفحات را بهتر شناسایی کنند و البته که این موضوع در سئو سایت نیز تاثیرگذار است.

چگونه متوجه شویم سایت ما ایندکس شده یا نه؟

تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۳۳ درصد ترافیک سایت‌ها از طریق ترافیک ارگانیک انجام می‌شود. اگر سایت شما در فهرست ایندکس گوگل قرار نگیرد، شانس اینکه ترافیک طبیعی را دریافت کنید تقریبا برابر صفر است. زمانی که شما موضوعی را در موتور جستجو گوگل سرچ می‌کنید، گوگل سایت‌هایی که ایندکس شده‌اند را به شما نشان می‌دهد. با توجه به موضوعی که سرچ کرده‌اید، محتواهای زیادی وجود دارد اما سایت‌هایی که از نظر سئو و الگوریتم‌های گوگل بهتر باشند در نتایج بالاتر برای کاربر نمایش داده می‌شوند. بنابراین ایندکس شدن سایت در مبحث سئو بسیار مهم است چون سایت شما زمانی در صفحه نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شود که ایندکس شده باشد یعنی بعد از معرفی سایت فروشگاهی خود به موتورهای جستجو (گوگل) و خزیدن خزنده‌های گوگل در تمام صفحات سایت شما، نوبت به ایندکس شدن محتوای صفحات می‌رسد و محتوای سایت شما در موتورهای جستجو ذخیره می‌شود. اگر سایت شما توسط گوگل ایندکس نشود، کاربران نمی‌توانند سایت شما را ببینند و انگار اصلا وجود ندارید. در ادامه ۳ روش ایندکس شدن سایت را با هم بررسی می‌کنیم.

۳ روش بررسی ایندکس شدن سایت فروشگاهی در موتورهای جستجو

✔️ اگر سایت فروشگاهی متناسب با کسب‌و‌کار خود طراحی کرده‌اید و می‌خواهید مطمئن شوید صفحات سایت توسط خزنده‌های گوگل ایندکس شده‌ است یا نه، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

«Site: limoobit.com»

با استفاده از این کد دستوری، صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را مشاهده کنید. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌های بررسی ایندکس شدن سایت است.

✔️ در روش دوم برای اطلاع از تعداد صفحات ایندکس شده، از دستور inurl استفاده کنید. اگر این روش را امتحان کردید و تعدادی از صفحات سایت خود را مشاهده نکردید، به این معنا است که این صفحات ایندکس نشده‌اند. برای استفاده از این دستور «آدرس صفحه سایت inurl:» را در مرورگر خود وارد کنید. اگر صفحه مورد نظر را در نتایج مشاهده کردید، به معنی ایندکس شدن آن است. تنها تفاوتی که این روش با روش قبلی دارید این است که در اینجا آدرس صفحه را وارد می‌کنیم.

✔️ روش بعدی کمک گرفتن از سرچ کنسول است. همانطور که در بالا گفتیم با ثبت سایت خود در سرچ کنسول، می‌توانید به ابزارهای زیادی دسترسی داشته باشید و به بهبود عملکرد سایت خود کمک کنید.

✔️ اگر روش‌های گفته شده را امتحان کردید ولی هنوز هم برخی از صفحات شما ایندکس نمی‌شود، احتمالا به خزنده‌های گوگل اجازه دسترسی به بعضی از صفحات سایت را نداده‌اید. شما با کمک فایل Robots.txt.، برای موتورهای جستجو مثل راهنما عمل می‌کنید.

برای مثال دستور مقابل اجازه دسترسی خزنده‌ها به فایل photo را نمی‌دهد.

User-agent:*

Disallow:/photo/

Disallow:/file.html/

برای رفع مشکل می‌توانید در تنظیمات سایت فروشگاهی خود، دستورهای Disallow را به Allow تغییر دهید و مشخص کنید گوگل از چه صفحاتی از سایت شما بازدید کند.

چقدر طول می‌کشد تا یک سایت در موتورهای جستجو نمایش داده شود؟

اگر به تازگی محتوا یا صفحه‌ای را در سایت خودتان منتشر کرده‌اید ولی هنوز اثری از آن در نتایج گوگل نمی‌بینید، نگران نباشید چون حدودا ۴ الی ۲۸ روز برای شناسایی و ایندکس شدن محتوای شما توسط گوگل زمان می‌برد. شاید برای شما سوال باشد که چرا ایندکس شدن سایت زمان‌بر است؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت که گوگل یک سری الگوریتم‌هایی دارد که این الگوریتم‌ها می‌توانند روند شناسایی صفحات سایت را کند کنند چرا که هر الگوریتم متفاوت از دیگری عمل می‌کند. زمانی که یک وبلاگ یا مقاله‌ای را به صفحات سایت خود اضافه می‌کنید، همزمان با شما، میلیون‌ها صفحه جدید ایجاد می‌شود و خزنده‌های گوگل دائما باید صفحات جدید را شناسایی کنند. به همین دلیل است ایندکس شدن صفحات جدید کمی طول می‌کشد. اما فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند بر سرعت ایندکس شدن یک سایت یا صفحات سایت تاثیر بگذارند.

۴ فاکتور موثر در زمان نمایش سایت در گوگل



انتشار وبلاگ

یکی از فاکتورهای که در زمان ایندکس شدن یک سایت تاثیرگذار است، انتشار منظم پست‌های وبلاگ است. با این کار گوگل از به‌روز بودن سایت شما اطلاع پیدا می‌کند و صفحات سایت شما را زودتر ایندکس می‌کند.

چه فاکتورهایی در زمان نمایش سایت در گوگل موثر است؟


استفاده از شبکه‌های اجتماعی

با داشتن یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و.. می‌توانید سایت خود را تبلیغ کنید و بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید. زمانی که ترافیک سایت بیشتری را جذب می‌کنید، خزنده‌های گوگل زودتر صفحات سایت شما را شناسایی و ایندکس می‌کنند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در زمان نمایش سایت در گوگل


ثبت سایت فروشگاهی در Google Search Console

با استفاده از ابزارهایی که این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید سایت را همراه با نقشه سایت، در این برنامه بارگذاری کنید تا خزنده‌های گوگل به تمام آدرس و اطلاعات سایت دسترسی داشته باشند و سریع‌تر سایت را ایندکس کنند.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول


استفاده از لینک‌های داخلی

استفاده از پیوند یا به اصطلاح لینک‌دهی از یک صفحه به صفحات دیگر سایت، سرعت ایندکس شدن یک سایت را افزایش می‌دهد. وقتی خزنده‌های گوگل به صفحات سایت شما سر می‌زنند،‌ با مشاهده لینک‌های داخلی موجود در صفحات سایت، به صفحات دیگر سایت نیز دسترسی پیدا می‌کنند.

فاکتور موثر در زمان نمایش سایت در گوگل