چرا محصولات فروشگاه اینترنتی شما، صفحه اول گوگل نیست؟

چرا محصولات فروشگاه اینترنتی شما، صفحه اول گوگل نیست؟

چرا محصولات فروشگاه اینترنتی شما، صفحه اول گوگل نیست؟
 
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

فرض کنید زمانی که با هزاران امید و آرزو و صرف هزینه و زمان، سایت فروشگاهی خودتان را راه اندازی می‌کنید و خیالتان راحت می‌شود که دیگر همه چیز روبه‌راه است و منتظر سفارش‌های انبوه از طرف مشتریان هستید، روی صندلی خود می‌نشینید و نام فروشگاه خود را در گوگل جستجو می‌کنید، در کمال تعجب می بینید که سایت شما در صفحه اول گوگل نیست!

بدون شک هدف شما از طراحی سایت فروشگاهی ، پیداکردن مشتری بیشتر است. از آنجایی که ۷۵ درصد افراد برای پیدا کردن جواب‌های خودشان فقط صفحه‌ی اول گوگل را جستجو می‌کنند، بنابراین ایندکس نشدن وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل یعنی شانس جذب مشتری را از دست داده‌اید.

ایندکس شدن سایت در گوگل به معنی پیدا شدن صفحات وب‌سایت شما در جستجوی گوگل است.

اما چرا سایت فروشگاهی ما در صفحه اول گوگل نیست؟

آیا رفتن به صفحه ۱ گوگل، شکستن شاخ غول است؟

در این پست به بررسی برخی از مهم‌ترین دلایلی که «سایت شما در نتایج صفحه اول گوگل» پیدا نمی‌شود، پرداخته‌ایم.

انقلابی در پلتفرم خود ایجاد کنید.

همه‌ی ما کم‌و‌بیش کلمه‌ی پلتفرم (platform) را شنیده‌ایم. به زبان ساده‌تر پلتفرم قالبی است که باعث ایجاد تعامل بین تولید کننده و مصرف کننده می‌شود. فرض کنید که شما مشاور املاک هستید، کار شما معرفی فروشنده و خریداری است که از هر لحاظ بیشترین تفاهم را با هم دارند. شما با این کار نقش پلتفرم را برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کنید.

برای ‌آشنایی با بهترین پلتفرم‌های دنیا، وبلاگ «بهترین پلتفرم های فروشگاه‌ساز دنیا » را بخوانید.

 

حالا که با مفهوم پلتفرم اینترنتی بیشتر آشنا شدید، می‌توان گفت که یکی از دلایل عدم نمایش محصولات فروشگاهی شما در صفحه اول گوگل، استفاده نکردن از پلتفرم مناسب است. برای رفع این مشکل، باید متناسب با حوزه‌ی کسب‌و‌کار و شناختی که از رقیبان خود دارید، مناسب‌ترین پلتفرم را انتخاب کنید. به عنوان مثال وردپرس یکی از محبوب‌ترین پلتفرم طراحی وب‌سایت در سطح جهان است، ولی اگر شما قصد رقابت با فروشگاهی مثل دیجی‌ کالا را داشته باشید، قطعا استفاده از یک فروشگاه اینترنتی وردپرسی انتخاب مناسبی نیست، زیرا وردپرس یک پلتفرم پیشرفته برای وبلاگ است و برای تبدیل شدن به یک فروشگاه اینترنتی باید افزونه‌های زیادی روی آن نصب کرد. همین موضوع باعث کند شدن سایت فروشگاهی وردپرسی می‌شود، مخصوصا زمانی که تعداد محصولات فروشگاه اینترنتی شما بیشتر از ۱۰۰۰ محصول است.

انتخاب ‍‍پلتفرم مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی

البته دلایل بیشتری برای انتخاب نکردن وردپرس برای وب‌سایت فروشگاهی وجود دارد که می‌توانید تمام آن‌ها را در وبلاگ زیر مطالعه کنید.

قواعد نام‌ گذاری محصول را فراموش کرده اید!

شما ممکن است بهترین محصول را داشته باشید اما نام مناسبی برای آن‌ها انتخاب نکرده باشید. شاید از خودتان بپرسید مگر می‌توانیم برای محصول «عینک دودی ریبن» نام دیگری انتخاب کنیم؟ بله!

کسی که قصد خرید محصولی مثل عینک را دارد، دقیقا می‌داند چه چیزی می‌خواهد و علاقه‌ای ندارد که زمان زیادی را در دسته‌بندی فروشگاه به دنبال محصول موردنظرش بگردد، هدف مشتری این است که تنها با وارد کردن اطلاعات و ویژگی‌ها (برند- مدل-رنگ و..) به عنوان مثال عینک آفتابی خلبانی مردانه ریبن اصلی Ray-Ban مدلRB3025، محصول خود را پیدا کند. پس سعی کنید برای نامگذاری محصولات فروشگاهی‌تان ویژگی‌های آن را مشخص کنید.

مثال: عینک خلبانی مردانه ریبن اصلی Ray-Ban مدلRB3025

عینک خلبانی مردانه ریبن اصلی Ray-Ban مدلRB3025

برای آشنایی بیشتر با این قواعد، وبلاگ «قواعد نامگذاری محصولات برای فروشگاه اینترنتی » را مطالعه کنید.

بی توجهی به سئو ممنوع!

SEOیا سئو (تلفظ صحیح آن: اس، ای، او) مخفف بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. نباید انتظار داشته باشیم که در صفحه‌ی اول گوگل پیدا بشویم بدون اینکه به سئو توجه کرده باشیم، این در حالی است که همزمان فروشگاه‌های دیگر برای اینکه گوگل سایت فروشگاهی آن‌ها را بپسندد و در صفحه اول خودش قرار دهد، به طور جدی روی سئوی سایت خودشان کار می‌کنند. پس شما هم سعی کنید با سئو دوست باشید، تا به قول معروف از قافله عقب نمانید.

فراموش نکنید که عملکردها سئو براساس فاکتورها و قواعد مشخصی است و در این زمینه نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد، در واقع شما می‌‌توانید با استفاده از برخی از ترفند‌های سئو مثل کار کردن روی کلمات کلیدی وب‌سایت‌تان، استفاده از بک‌لینک‌های داخلی و خارجی و هزاران تکنیک دیگر، روی سئوی سایت خودتان کار کنید.

تاثیر سئو در رتبه بندی سایت فروشگاهی در نتایج  گوگل

برای آشنایی با استاندارد های سئو، وبلاگ « ۷ استاندارد سئو برای پلتفرم فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۱۹ » را حتما بخوانید.

در جدول زیر، مقایسه چند پلتفرم را مشاهده می‌کنید.

نام پلتفرم پلتفرم اختصاصی فروشگاه سرعت لود کاربر پسند بودن قیمت سازگاری با سئو
WordPress  کند ✔️ رایگان قوی
Shopify ✔️ سریع ✔️ نسبتا بالا قوی
Magento ✔️ سریع ✔️ بالا قوی
OpenCart ✔️ سریع ✔️ کم هزینه متوسط
Limoobit ✔️ سریع ✔️ صفحه قیمت قوی
Joomla کند رایگان قوی

از بارگذاری محصولتم در سایت خیلی وقته میگذره ولی...

ممکن است از بارگذاری محصولات شما در سایت مدت زیادی گذشته باشد. دقیقا مثل کتابی که خیلی وقت است که روی طاقچه مانده است و خاک می‌خورد. کاری که از دست شما برمی‌‌آید این است که هر از چند گاهی این کتاب را بردارید و دستی به سر و روی آن بکشید تا شاید جذابیت آن برای مطالعه از دست نرود. پس در طراحی سایت فروشگاهی، محصولات شما نیاز دارند که هرچند وقت یکبار بروزرسانی شوند. یادتان نرود که گوگل به سایت‌هایی که مطالب خودشان را دائما به‌روزرسانی می‌کنند توجه ویژه‌ای دارد.

از بارگذاری یک محصول فروشگاهی زمان زیادی گذشته است

علاوه بر مطالب بالا، درنظر داشته باشید که شاید مشکلی در Sitemap یا Robots.txt سایت به وجود داشته باشد. اماچه مشکلی؟ در دو گزینه زیر این مشکلات را بررسی می‌کنیم.

Sitemap

وجود مشکل درSitemap (نقشه سایت)، باعث ایندکس نشدن صفحات سایت برای گوگل می‌شود و ربات‌های گوگل نمی‌توانند سایت شما را ببینند.

البته توجه داشته باشید که ممکن است Sitemap شما، در پنل Google Search Console بروزرسانی نشده باشد.

Robots.txt

فایل Robots.txt برای موتور جستجو مانند یک راهنما عمل می‌کند. فرض کنید وارد فروشگاه بزرگی شده‌اید که هیچ شناختی نسبت به آن ندارید و قصد خرید محصولی را دارید که نمی‌توانید محصول موردنظرتان را پیدا کنید. در این مواقع افرادی به عنوان راهنما در فروشگاه هستند که شما می‌توانید با مراجعه به آن ها چیزی که می‌خواهید پیدا کنید. اما اگر این افراد راهنما نبودند، محصولتان را پیدا نمی‌کردید یا به سختی آن را به دست می‌آوردید. فایل Robots.txt یک فایل متنی (فایل راهنما) است که ربات‌های موتور جستجو را به سمت صفحات سایت شما هدایت می‌کند. اگر این فایل درست تنظیم نشود از ورود این ربات های خزنده به صفحات سایت شما جلوگیری می‌شود و در نهایت موتور جستجو نمی‌تواند سایت شما را ببیند، انگار که این صفحه از سایت شما اصلا برای گوگل وجود ندارد!

پس به احتمال زیاد صفحات سایت شما Disallow شده باشد (یعنی به خزنده‌های گوگل اجازه نداده‌ای که به آن صفحه از سایت شما دسترسی داشته باشند)، مانند شکل روبه‌رو:

 Disallow شدن صفحات یک سایت فروشگاهی

برای رفع این مشکل باید در تنظیمات سایت، دستور Disallow را به Allow تغییر دهید. به همین سادگی! البته برای بخشی از صفحات سایت مانند /card که صفحه سبد خرید است بهتر است همچنان disallow بماند زیرا نیازی به ایندکس شدن این محتوا در گوگل نیست.

و در آخر اینکه اگر سایت شما در صفحه اول گوگل نیست به عوامل زیادی بستگی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم که شایع‌ترین موارد را برای شما بگوییم که تا حد زیادی به شما کمک کرده باشیم. پیشنهاد ما به شما این است اگر به دنبال کسب رتبه عالی در نتایج جستجوی گوگل هستید، مطالب دیگری که در وبلاگ لیموبیت «برچسب سئو» دارند را حتما مطالعه کنید.