چرا نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما پایین است؟

چرا نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما پایین است؟

چرا نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما پایین است؟
 
زمان مطالعه: ۹دقیقه

هدف اصلی در طراحی سایت فروشگاهی، تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. تعداد بازدیدهایی که از سایت خود دریافت می‌کنید، مهم است زیرا به شما نشان می‌دهد که سایت شما در مقایسه با رقبا چقدر مورد توجه قرار گرفته است. هر چه بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید، فرصت‌های بیشتری برای معرفی برند خود دارید.

اگر کسب‌و‌کار یا فروشگاه آنلاین دارید، افزایش نرخ تبدیل یکی از اهداف اصلی سایت شما است. نرخ تبدیل سایت شما به درصد بازدیدکنندگانی اشاره دارد که چیزی را از سایت خریداری می‌کنند اما توجه داشته باشید که نرخ تبدیل پایین برای هیچ کسب‌و‌کاری خوب نیست. ممکن است سایت فروشگاهی شما بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد اما از فروش خبری نباشد.

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل به عنوان درصد بازدیدکنندگانی که در سایت فروشگاهی شما وارد می‌شوند و عملی را در سایت انجام می‌دهند، تعریف می‌شود و معیار مورد استفاده برای اندازه‌گیری موفقیت یک سایت یا کسب‌و‌کار است. تبدیل‌هایی که برای یک وب‌سایت تجارت الکترونیک ممکن است انجام شود عبارت‌اند از:

-فروش اینترنتی

-کاربری که محصولی را به سبد خرید خود اضافه می‌کند

-ثبت‌نام‌های ایمیلی

-اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی

-تماس تلفنی با شرکت شما

و..

نرخ تبدیل خوب بسته به اینکه کسب‌و‌کار شما در کدام حوزه قرار دارد و شما چه چیز‌هایی ارائه می‌دهید، به ترافیک سایت فروشگاه شما بستگی دارد. برای درک دلایل پایین بودن نرخ تبدیل یک سایت، باید بررسی کنید که چه چیزی بازدیدکنندگان را از انجام کاری که شما می‌خواهید باز می‌دارد. بسیار مهم است که مراقب نرخ تبدیل آنلاین خود باشید. به دلیل اینکه آن‌ها مستقیما می‌توانند بر فروش و سود فروشگاه اینترنتی شما تاثیر داشته باشند.

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نرخ تبدیل سایت شما ممکن است کمتر از آنچه می‌خواهید باشد. ما در این مقاله ۷ دلیل را با هم بررسی می‌کنیم.

۱-شما نمی‌ دانید به چه کسی می‌ فروشید

یکی از دلایل پایین بودن نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما این است که مخاطبان اشتباهی را هدف قرار داده‌اید. یکی از اولین چیزهایی که باید قبل از طراحی سایت فروشگاهی خود بدانید، شناخت مخاطبان است. اینکه افرادی که از محصولات شما استفاده می‌کنند کجا زندگی می‌کنند، به چه چیزهایی علاقه دارند، بیشتر زمان خود را در کجا می‌گذرانند، چه چیزهایی را بیشترجستجو می کنند و.. با در دست داشتن چنین اطلاعاتی، می‌توانید مخاطبان خود را شناسایی و انتخاب کنید. دراینصورت می‌بینید که نرخ تبدیل شما چگونه افزایش پیدا می‌کند. اما اگر افراد اشتباهی را هدف قرار دهید، شما با مخاطبان هدف خود ارتباط درستی برقرار نمی‌کنید و تبدیل بازدیدکننده به مشتری را از دست می‌دهید.

 شناخت مخاطبان هدف سایت فروشگاهی

برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ « نکات کلیدی در شناسایی بازار هدف فروشگاه اینترنتی» سر بزنید.

۲- ارزش محصولات خود را نشان نمی‌ دهید.

قبل از اینکه کاربران یک محصول را خریداری کنند، می‌خواهند مطمئن شوند که این محصول برای آن‌ها ارزشی ایجاد می‌کند. برای اینکه این فرآیند برای مشتریان آسان شود، ارزش محصول خود را از همان ابتدا در اختیار آن ها قرار دهید. مثلا اگر قصد فروش یک پتو را دارید، در مورد ارزش پتو صحبت کنید: نرم است، به سرعت خشک می‌شود، گرم نگه می‌دارد، قابل شستشو است و.. در این صورت مشتریان بیشتر تمایل دارند که محصول موردنظرشان را از شما بخرند.

۳- CTA سایت شما بی‌اثر است

CTA مخفف (Call to Action) است. هرجایی در یک سایت یا اپلیکیشنی از شما خواسته شود که اقدامی را انجام دهید، با یک CTA روبرو هستید. دکمه های فراخوان یا همان CTA مثل دکمه های پرداخت، دکمه «مطالعه بیشتر» در یک وبلاگ، دکمه‌های اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی و.. محتوایی است که شما برای تشویق یا درخواست بازدیدکنندگان وب‌سایت خود برای انجام کاری ایجاد می‌کنید. این محتوا می تواند یک متن، دکمه، یا تصویر در یک صفحه باشد.

یکی از دلایل پایین بودن نرخ تبدیل در CTA این است که این دکمه فراخوان قابل مشاهده نیست. هنگامی که بازدیدکننده وارد سایت شما می‌شود، باید بتواند خیلی راحت این دکمه را پیدا کند. اگر متوجه کاهش نرخ تبدیل سایت فروشگاهی خودتان شدید یکی از کارهایی که باید انجام دهید، بررسی دکمه‌های فراخوان است.

 استفاده از دکمه‌های فراخوان در جا مناسب در سایت فروشگاهی

توجه داشته باشید بیش از حد از این دکمه استفاده نکنید.

عوامل موثر در موفقیت CTA:

اندازه: هر چه اندازه دکمه فراخوان بزرگ‌تر باشد توجه خریداران بیشتری را به خودش جلب می کند.

رنگ: طراحی سایت فروشگاهی خود را با در نظر گرفتن رنگ‌ های مناسب برای CTA انجام دهید تا این دکمه های فراخوان در وسط محتوا گم نشوند. استفاده از رنگ های نارنجی، آبی، قرمز و سبز رنگ‌های موثری هستند.

کلمه کلیدی : از کلمات مناسب و محرک استفاده کنید. کلماتی مثل Download، buy، free و..

عبارت‌های مناسب: به جای گفتن عبارت (اگر اینجا کلیک کنید، می‌توانید کتاب الکترونیکی ما را بخوانید) از عبارت (کتاب الکترونیکی رایگان ما را دانلود کنید) استفاده کنید.

۴- سایت فروشگاهی شما با موبایل سازگار نیست

ممکن است که شما سایت زیبایی داشته باشید، اما اگر با گوشی‌های هوشمند و تبلت سازگار نباشد، بخش بزرگی از تبدیل را از دست داده‌اید. بسیاری از کاربران از طریق تلفن همراه به سایت‌ها دسترسی دارند. یک وب‌سایت سازگار با موبایل شامل ویژگی‌های مانند فونت‌های قابل خواندن، ایجاد طرح واکنش‌گرا و.. است. تمرکز بر روی سایتی که سازگار با موبایل است، رتبه‌بندی سئو شما را افزایش می‌دهد و همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید.

رسپانسیو بودن یک سایت فروشگاهی

۵- آنچه سایت فروشگاهی شما ارائه می‌دهد، نامشخص است

اگر بازدیدکننده سایت شما نتواند بفهمد که شما چه چیزی را ارائه می‌دهید یا چه چیزی می‌فروشید قطعا نمی‌تواند محصول شما را بخرد. در اینصورت به دنبال رقیبان شما برای خرید محصولات می‌رود. پس در طراحی سایت فروشگاهی، اطلاعات در مورد اینکه سایت شما چه سایتی است، چه کسی هستید و چه راه‌حل‌هایی برای بازدیدکنندگان سایت فروشگاهی خود ارائه می‌دهید باید واضح و مختصر باشد و به سوالات احتمالی کاربران درباره سایت شما پاسخ دهد.

۶-فر‌آیند پرداخت شما بسیار گیج کننده است

مشتریان از شما یک فرآیند پرداخت ساده می‌خواهند. پس فرآیند تکمیل خرید را تا حد امکان ساده و کوتاه کنید و مواردی که کاربر را از اتمام تکمیل خرید باز می‌دارد حذف کنید . همچنین مطمئن شوید که مشتریان با صفحه ۴۰۴ مواجه نشوند و در صورتی که قادر به تکمیل سفارش نیستند، دکمه کنسل را قرار دهید.

فرایند پرداخت را برای مشتریان سایت خود آسان کنید.

۷-سایت فروشگاهی شما تجربه‌ کاربری بدی دارد

یک سایت موفق از همان ابتدا باید برای کاربران ایجاد ‌شود. به نظر شما چرا گوگل موفق است؟ واضح است چون براساس نیاز کاربران است. اگر سایت فروشگاهی شما گیج کننده باشد و اطلاعات درستی از محصولات و خدمات شما ندهد یعنی تجربه کاربری خوبی ندارد و قطعا بازدیدکنندگان را در سایت شما نگه نمی‌دارد. یک تجربه‌ کاربری بد می‌تواند به طور قابل توجهی بر تعداد افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می کنند، تاثیر بگذارد. اما یک تجربه کاربری خوب باعث می‌شود نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما افزایش یابد. اگر فکر می کنید که تجربه کاربری دلیل پایین بودن نرخ تبدیل است، هرچه سریع‌تر آن را رفع کنید.

موارد ناخوشایند تجربه کاربری :

-موسیقی یا ویدئویی که به طور خودکار پخش می‌شوند.

-صفحاتی با بارگذاری بیش از حد طولانی

-صفحاتی بدون شماره تلفن

و..

تجربه خوب یکی از عوامل افزایش نرخ تبدیل سایت فروشگاهی

برای آشنایی با اشتباهات UX، وبلاگ « ۶ اشتباه رایج در طراحی سایت فروشگاهی » را مطالعه کنید.

و در پایان اینکه اگر به دنبال بهبود نرخ تبدیل خود هستید، موارد بالا نقطه خوبی برای شروع هستند. با این حال دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است نرخ تبدیل سایت شما پایین باشد. اگر نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما پایین است، می‌توانید به راحتی دلایل را رفع و بررسی کنید و هرگز به کم قانع نشوید و به دنبال راه‌های بهتری برای افزایش نرخ تبدیل و رشد کسب‌و‌کار خود باشید.

اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی چیست؟ چه امکاناتی باعث شد تا لیموبیت بهترین فروشگاه‌ ساز باشد؟