اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی
 
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

همیشه دیده‌ایم که اطلاعات مهم‌تر در بالای صفحه وب‌سایت قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث شده که به اشتباه تصور کنیم هر مطلب یا محتوایی که در پایین صفحه یا سایت قرار بگیر کم‌ترین اهمیت را دارد. یک طراح وب‌سایت این موضوع را به خوبی می‌داند که طراحی فوتر به اندازه طراحی هدر و عناصر دیگر سایت اهمیت دارد.

بیایید بررسی کنیم که چرا فوتر سایت شما اهمیت دارد.

جایگاه فوتر در طراحی سایت فروشگاهی

فوتر همان پاورقی سایت است که بیشتر در پایین صفحه قرار دارد، ممکن است که در نگاه اول این بخش به نظر شما خیلی مهم و ضروری نباشد و با خودتان بگویید مگر کسی به این بخش سر می‌زند؟ اما فراموش نکنید با اینکه فوتر در پایین صفحه است اما محتوای فوتر در تمام صفحات سایت فروشگاهی شما نشان داده می‌شود نه فقط صفحه اصلی سایت و این یک مزیت است و شما می‌توانید در این قسمت اطلاعات و محتوایی را بگذارید که قابلیت استفاده از سایت شما را افزایش می‌دهد. موارد زیادی در این بخش قرار دارند مثل نقشه سایت، شرایط استفاده، حریم خصوصی و ...

تجربه کاربری برای استفاده آسان کاربران از یک سایت فروشگاهی

اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی

در واقع فوترها بخش مهمی از سایت هستند و برای تعامل کاربر و طراحی تجربه کاربر اهمیت زیادی دارند ممکن است با خودتان بگویید که توجه کاربران به این قسمت خیلی کم است اما فراموش نکنید که برای عملکرد سایت بسیار ضرورری است و مزایای زیادی دارد. تمرکز روی فوتر در زمان طراحی سایت فروشگاهی دلایل زیادی دارد که بعضی از این دلایل مربوط به کاربرانی است که از سایت شما استفاده می‌کنند و بعضی دیگر به نفع سایت فروشگاهی و شرکت شما است پس در زمان راه‌اندازی فروشگاه خودتان مطمئن شوید که سایت شما توسط یک آژانس طراحی سایت فروشگاهی حرفه‌ای و قابل اعتماد طراحی شود.

فوتر در طراحی سایت فروشگاهی از چند جهت اهمیت دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

فوتر و تاثیر آن در تجربه کاربری سایت

طراحی تجربه کاربری یا UX در مورد آسان کردن کارها برای کاربران است. در سایت شما پیدا کردن بخش‌های مختلف نباید برای کاربران سخت باشد. وقتی شما سایت فروشگاهی خودتان را طوری طراحی کنید که کاربران بدون زحمت و به آسانی سایت شما را مرور کنند و چیزی که نیاز دارند را پیدا کنند مطمئنا سایت شما تجربه کاربری خوبی به دست می‌آورد. فوتر سایت شما هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد چون اکثر کاربران این موضوع را می‌دانند که در فوتر اطلاعات مفید و لینک‌های مهم و اطلاعات تماس قرار دارد و می‌توانند خیلی راحت به صفحاتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.

رابط کاربری یکی از عنصرهای مهم در طراحی سایت فروشگاهی

برای آشنایی با اشتباهات دیگر در طراحی UX وبلاگ ۶ اشتباه رایج در طراحی سایت فروشگاهی را مطالعه کنید.

تعامل مداوم کاربران با سایت

در صورت استفاده صحیح از فوتر می‌توانید تعامل و ارتباط کاربران با سایت فروشگاهی خودتان را بهتر کنید، وقتی شما صفحات ضروری سایت خودتان را لینک می‌دهید به کاربران این امکان را می دهید که به جستجو در وب‌سایت شما ادامه بدهند بدون اینکه مجبور باشند به صفحات قبلی سایت برگردند یا اگر کاربر کار شرکت شما را بداند و بخواهد از خدمات شما استفاده کند قسمت "تماس با ما" نیز اطلاعات تماس مورد نیاز شرکت شما را ارائه می دهد تا کاربران بتوانند به راحتی با شما در تماس باشد.

فوتر به معنی پایان سایت شما نیست به زیان ساده‌تر همانطور که می‌دانید فوتر شما ممکن است آخرین چیزی باشد که کاربر قبل از ترک سایت شما می‌بیند، فوتر آن‌ها را راهنمایی می‌کنند که دوست دارند کجای سایت شما بروند. پس اگر اطلاعات درستی را در این بخش ارائه دهید احتمال اینکه کاربر با دیدن محتوای فوتر شما سایت را ترک نکند و به جستجو در سایت ادامه بدهد زیاد است پس سعی کنید از این فرصت به خوبی استفاده کنید.

فوتر سایت شما مهم است ولی سعی کنید زیاده‌روی نکنید. تا جای ممکن این بخش را ساده نگه دارید چون محتوای اضافی فقط یک تجربه کاربری بد را به سایت شما می‌دهد.

سهولت استفاده از سایت فروشگاهی توسط کاربران تلفن همراه

جستجوی کاربران تلفن همراه از سایت فروشگاهی شما نسبت به کسانی که از طریق دسکتاپ به سایت شما مراجعه می‌کنند متفاوت‌تر است چون باید بیشتر از کاربرانی که از کامپیوتر و لپ‌تاپ استفاده می‌کنند به بالا و پایین اسکرول کنند در نتیجه این دسته از کاربران فوتر سایت فروشگاهی را برای پیدا کردن بخش موردنظرشان خیلی مفید می‌دانند.

تجربه کاربری برای استفاده آسان کاربران از یک سایت فروشگاهی

ارائه‌دهنده اطلاعات مهم

اطلاعاتی در سایت شما وجود دارد که نمی‌توانید در بالای صفحه (Header) سایت خودتان قرار بدهید، اطلاعاتی که ممکن است برای کاربران شما جالب نباشد ولی برای شرکت شما ضروری هستند، بخش‌هایی مثل بیانیه‌های حفظ حریم خصوصی، اطلاعات حق چاپ و سلب مسئولیت‌های قانونی. بخش فوتر فرصت خوبی را برای اطلاعاتی از این قبیل را فراهم کرده است.

بهبود سئوی سایت

درست است ابتدای صفحه به نسبت فوتر سایت برای گوگل اولویت بیشتری اما مهم است که از امکانات ارزشمند فوتر غافل نشوید. لینک‌هایی وب سایتی که در عمق سایت شما دفن شده اند هنوز هم سزاوار تلاش‌های بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) هستند که صفحات اصلی شما برای برجسته کردن کلمات کلیدی مهم هستند. در واقع، لینک دادن از صفحات اول به صفحات عمیق‌تر، قدرت سئوی شما را افزایش می دهد. به فوتر خود به عنوان راهی برای کمک به سئو فکر کنید

رابط کاربری یکی از عنصرهای مهم در طراحی سایت فروشگاهی

برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ « آشنایی با بهترین روش های بهبود سئو سایت فروشگاهی» سر بزنید.

معمولا اطلاعات رایج در فوتر سایت شامل موارد زیر است :

نقشه سایت: فهرستی از صفحات وب سایت شما است که به به موتورهای جستجو کمک می‌کند که صفحات سایت شما را بهتر شناسایی کنند و به شکل بهتری موضوع اصلی سایت شما را درک کند.

فراخوانی برای اقدام (CTA): همانطور که می‌دانید فراخوان به معنای دعوت است بنابراین فراخوانی برای اقدام نوعی در خواست در سایت است که کاربر را دعوت به انجام اقدام خاصی می‌کند که در نهایت باعث دعوت کاربر با محصول، برند یا خدمات می‌شود.

اطلاعات تماس : آدرس یا نقشه و همچنین شماره تماس کمک قابل توجهی به سئوی محلی می کند. علاوه بر این، پیوند به نقشه هنگام طراحی برای دستگاه های تلفن همراه مفید است. در مورد طراحی موبایل، مطمئن شوید که شماره تماس شما قابل کلیک باشد تا بازدیدکنندگان بتوانند به سادگی برای تماس ضربه بزنند.

کپی رایت (Copyright): در انتهای فوتر سایت، کپی رایت سایت خودتان را برای رعایت حقوق Copyright به طور واضح بنویسید.

آخرین مقالات: همچنین شما می‌توانید جدید‌ترین مقالات سایت خودتان را در فوتر قرار دهید.

حریم خصوصی: یکی از عناصر رایج فوتر می‌باشد. صفحه حریم خصوصی در هر سایت به کاربران توضیح می‌دهد که چه نوع داده‌ای مثل شماره تماس، ایمیل، آدرس و.. آن‌ها جمع‌آوری می‌شود و درباره نحوه پردازش آنها ، اهداف استفاده و به اشتراک‌گذاری آن اطلاع‌رسانی می‌کند و همچنین روش هایی است که کاربران می توانند محرمانه بودن خود را حفظ کنند.

شرایط استفاده: شامل قوانینی است توسط سایت فروشگاهی شما تنظیم شده و کاربران باید از آن‌ها پیروی کنند.

و همچنین آیکون های رسانه های اجتماعی، ثبت نام ایمیل یا خبرنامه، فراخوانی برای اقدام و...