معرفی قسمت های مختلف یک سایت و آشنایی با اجزای آن

معرفی قسمت های مختلف یک سایت و آشنایی با اجزای آن

معرفی قسمت‌های مختلف یک سایت و آشنایی با اجزای آن
 
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

برای اینکه طراحی سایت فروشگاهی منحصر بفردی داشته باشید، در قدم اول باید بدانید سایت شما به چه قسمت‌هایی نیاز دارد. قسمت‌های مختلف یک سایت اهمیت زیادی در جذب کاربر و جذابیت سایت شما به حساب می‌آیند. بخش‌های مختلف یک سایت دست به دست هم می‌دهند و یک سایت کاربرپسند را تشکیل می‌دهند. زمان طراحی سایت فروشگاهی، کدنویسی برای ۳ بخش ‌هدر (header)، فوتر (Footer) و محتوای سایت (content) یا main انجام می‌شود. اگر اطلاع زیادی از از این بخش‌ها و جزئیات آن‌ها ندارید نگران نباشید چون در این مقاله تمام این موارد را برای شما توضیح خواهیم داد.

Header

اولین چیزی که کاربر با ورود به سایت شما می‌بیند هدر سایت است و باید طوری طراحی شود که کاربر در یک نگاه سریع محتوای سایت شما را متوجه شود اینکه چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و چه چیزی ارائه می‌دهید به عنوان مثال اگر سایت فروشگاهی شما در حوزه پوشاک است، باید از تصاویر و گرافیکی مربوط به لباس و پوشاک استفاده کنید. هدر سایت معمولا در بالای سایت است ولی ممکن است ولی ممکن است محل قرارگیری فهرست و لوگو متفاوت باشد به عنوان مثال در سمت راست یا چپ قرار داشته باشد. در کل ترکیب‌بندی هدر سایت و محل قرار گیری آن با تصمیم نهایی طراح سایت انجام می‌گیرد.

اگر بخواهیم تعریف کوتاه و مختصری از هدر سایت داشته باشیم باید بگوییم هدر بالاترین قسمت سایت است و معمولا در تمام صفحات سایت شما تکرار می‌شود.

معمولا مواردی که در طراحی هدر استفاده می‌شوند شامل:

گزینه جستجو (Search): با استفاده از از این گزینه کاربر به سایت می‌گوید که دقیقا دنبال چه چیزی است. در واقع قابلیت سرچ کردن مثل گفتگو بین کاربر و سایت است و دسترسی سریع به بخش‌های مختلف سایت را فراهم می‌کند پس یکی از مهم‌ترین قواعد در زمان طراحی سایت فروشگاهی دسترسی‌پذیری و قابل مشاهده بودن این باکس است. سرچ باکس معمولا در بالای صفحه قرار می‌گیرد و نقش مهمی در رابط کاربری سایت دارد و هرچقدر سایت فروشگاهی شما بزرگ‌تر باشد اهمیت سرچ باکس هم بیشتر می‌شود.

عکس یا عکس‌هایی مناسب با محتوا و کسب‌و‌کار: باید از عکس‌هایی استفاده کنید که در همان چند ثانیه اول محتوای سایت را برای مخاطب روشن کند.

وب سایت شخصی

شعار سایت : شعار تبلیغاتی، جمله‌ای است که شما در آن برند خودتان را به بهترین شکل تعریف می‌کنید و این موضوع باعث می‌شود که اسم شرکت، خدمات و محصولات شما در ذهن مخاطب بماند.

منو سایت : منو یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک سایت است و ساختار سایت را به کاربران نشان می‌دهد و باعث می‌شود که کاربران بخش مورد علاقه خودشان را زودتر پیدا کنند.

گزینه ثبت‌نام یا ورود کاربر: یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های هر وب‌سایت مربوط به بخش ثبت‌نام و ورود کاربران در سایت می‌باشد، وجود این بخش در هر وبسایتی ضروری است.

محل قرار گیری لوگو: لوگو یک نماد است که برای سایت یک هویت بصری است. معمولا تمام سایت‌ها لوگو منحصربفرد خودشان را دارند.

البته فراموش نکنید هدر شلوغ باعث حواس پرتی و عدم تمرکز کاربر می‌شود، پس سعی کنید بیشتر روی نکات اصلی و گزینه‌های مهم سایت تمرکز کنید.

یک سایت با Header جذاب می‌تواند توجه کاربران را جلب کند و آن‌ها را برای مطالعه بقیه صفحات متقاعد کند.

محتوای سایت (Body)

تمام محتوایی که به صورت تصویری، نوشتاری و یا صوتی در سایت خودمان قرار می‌دهیم محتوای سایت ما به حساب می‌آید، با توجه به این تعریف تمام عکس‌ها،‌ ویدیو‌ها و داده‌هایی که در سایت قرار می‌دهیم در بخش Body قرار می‌گیرد.

محتوای سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت یک سایت به حساب می‌آید و برای تولید محتوا باید دقت خاصی داشته باشید، حتی اگر سایت زیبایی داشته باشید ولی محتوای مناسب و بهینه شده‌ای در آن قرار ندهید هم از نظر مخاطبان ارزش زیادی ندارد و هم موتورهای جستجو سایت شما را پیدا نمی‌کنند و باعث می‌شود فروش زیادی نداشته باشید، برای همین شما باید محتوای مفید و سئو شده در سایت یا سایت فروشگاهی خودتان تولید کنید.

برای اطلاع بیشتر حتما به وبلاگ «آشنایی با بهترین روش های بهبود سئوی سایت فروشگاهی» سر بزنید.

محتوای سایت به ۳ بخش کلی تقسیم می‌شود:

محتوای نوشتاری یا متنی: بیشتر محتواهایی که در سایت‌ها می‌بینیم در این دسته قرار می‌گیرند. محتوای متنی نقش مهمی در ارائه اطلاعات و ارتباط با مشتریان دارد و حجم کمتر و سرعت بارگذاری بیشتری دارند. تمامی وبلاگ‌های یک سایت، توضیحات یک محصول و .. در این دسته قرار می‌گیرند.

محتوای تصویری: این دسته از محتواها شامل عکس‌ها، تصاویر، اینفوگرافیک و ویدیو است. استفاده از تصویر می‌تواند به خوبی مفهوم را به کاربران برساند.

محتوای صوتی: هر محتوایی که در قالب پادکست و mp3 و .. باشد از نوع محتوای صوتی است.

Footer

برعکس هدر سایت که در بالای صفحه قرار می‌گیرد، فوتر سایت در انتهای صفحه و در بخش زیرین محتوای اصلی قرار دارد و در هر صفحه سایت تکرار می‌شود. این تصور که فوتر به اندازه هدر سایت اهمیت ندارد کاملا اشتباه است چون خیلی از کاربران بلافاصله بعد از ورود سایت و حتی قبل از بارگذاری صفحه به انتهای سایت اسکرول می‌کنند. علاوه بر یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود کاربران به انتهای سایت اسکرول کنند نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) است، بازدیدکنندگان سایت برای اطمینان از لوگو اینماد به این قسمت سر می‌زنند. بنابراین این بخش هم به اندازه هدر قابل توجه است و نادیده گرفتن این بخش به معنی از دست دادن یک فرصت است.

برای اطلاع بیشتر حتما به وبلاگ «اهمیت فوتر در طراحی سایت فروشگاهی چیست» سر بزنید.

معمولا مواردی که در طراحی فوتر استفاده می‌شوند شامل:

نقشه سایت: sitemap یک فایل xml. است و شامل لیستی از ادرس صفحاتی است که برای معرفی سایت به موتورهای جستجو استفاده می‌شود.

اطلاعات تماس: شامل راه‌های ارتباطی و تماس با شما است تا به سادگی بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.

کپی رایت(Copyright) : در انتهای فوتر سایت، کپی رایت سایت خودتان را برای رعایت حقوق Copyright به طور واضح بنویسید.

بازاریابی فروشگاه اینترنتی B2C

حریم خصوصی: صفحه حریم خصوصی یک توافق میان سایت و کاربران است که در آن مشخص ‌می‌شود که سایت دقیقا چه اطلاعاتی از کاربران را جمع ‌می‌کند و برای چه جیزی از این اطلاعات استفاده می‌کند.

شرایط استفاده: شامل قوانینی است که از طرف سایت فروشگاهی تنظیم می‌شود و کاربران سایت باید از آن پیروی کنند.

فراخوانی برای اقدام (CTA): نوعی درخواست در سایت است که از کاربر دعوت می‌کند یک اقدام خاص انجام دهد به عنوان مثال دعوت کاربر به تماس یا رفتن به صفحه خاصی از سایت.

گواهینامه و جوایز: برای به دست آوردن اعتماد بازدیدکنندگان جوایز و گواهینامه‌های خودتان به خصوص اینماد را در فوتر سایت قرار دهید.

برای جزئیات بیشتر حتما به وبلاگ «صفر تا صد مجوزهای یک فروشگاه اینترنتی» سر بزنید.