زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

تصور کنید قصد خرید یک میز از یک سایت فروشگاهی (بدون شناخت قبلی) را دارید، بعد از کلی بالا و پایین کردن فروشگاه‌های اینترنتی، بالاخره میز دلخواه خودتان را پیدا می‌کنید و در مرحله آخر تصمیم به پرداخت می‌گیرید، اما...

از شما سوالی دارم!

چه چیزی باعث می‌شود به این فروشگاه اعتماد کنید؟

آیا تضمین می‌کنید میزی که خریده‌اید، دقیقا همان جنس، مدل و رنگی باشد که انتخاب کرده‌اید؟

اصلا اگر محصولی در کار نباشد چه؟

به قول برایان تریسی حتی کوچکترین خریدها هم در ذهن مخاطب یک ترس و ریسک ایجاد میکند، پس به کاربرانی که قصد خرید از سایت شما را دارند حق بدهید که برای خرید اینترنتی دودل باشند و حتی اگر محصولی را هم اینترنتی سفارش دهند، تا زمان تحویل خریدشان با خودشان کلنجار می‌روند که سرشان کلاه رفته و از این مدل فکرها...

اما راه حل چیست؟

جواب یک کلمه است، اعتماد. اعتماد جرقه‌ی شکل‌گیری خرید مشتریان است، شما تنها با داشتن چند مجوز می‌توانید نگرانی‌های مخاطبان خودتان تا حد زیادی برطرف کنید.

در ادامه ۶ مجوز لازم و ضروری فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی می‌کنیم.

اینماد

اینماد (Enamad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت فروشگاه‌های اینترنتی، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک که خود زیر نظر وزارت صنعت و معدن است، به فروشگاه‌های اینترنتی تعلق می‌گیرد.

همه فروشگاه های اینترنتی که درگاه بانکی دارند موظف به دریافت اینماد هستند، تا به کاربران این اطمینان را بدهند که می‌توانند بدون مشکل پرداخت آنلاین خود را انجام بدهند و خیالشان از این بابت راحت باشد که فروشگاهی که از آن خرید اینترنتی انجام می‌دهند، تحت نظارت است. پس داشتن اینماد در هنگام طراحی سایت فروشگاهی امری بسیار مهم است.

نماد اعتماد الکترونیکی

با دریافت این مجوز، اطلاعاتی مثل نام و آدرس کسب‌و‌کار، پست الکترونیکی ، نام صاحب امتیاز و.. در قسمت پروفایل‌ برای کاربرانی که به سایت فروشگاهی شما می‌آیند، قابل مشاهده است.پس وقتی کاربری نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) را در فوتر سایت شما ببیند، می‌تواند به سایت شما اعتماد کند، چون با داشتن این نماد مالک کسب‌و‌کار مشخص است و امکان پیگیری در صورت به وجود آمدن مشکل وجود دارد.

البته این نکته فراموش نشود که کاربر نباید فقط با مشاهده‌ی این نماد به فروشگاه اعتماد کند، چون ممکن است اصلا اینمادی در کار نباشد و چیزی که کاربر مشاهده می‌کند فقط یک عکس باشد، پس لازم است که کاربر روی نماد کلیک کرده و صفحه‌ی اطلاعات صاحب فروشگاه را مشاهده و بررسی کند.

برای اطلاع از نحوه دریافت اینماد وبلاگ مراحل دریافت اینماد را مطالعه کنید .

نماد رسانه‌‌ های دیجیتال

اگر محصولی دارید که به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود مانند کتاب صوتی، فایل PDF، موسیقی، فیلم و محصولاتی شبیه به این موارد، حتما برای دریافت نماد رسانه‌های دیجیتال اقدام کنید.

ثبت نام در این سامانه برای تمام مدیران پایگاه‌های اینترنتی الزامی است. بعد از ثبت‌نام، احراز هویت و دریافت تاییدیه، یک لوگو به شما تعلق می‌گیرد، که نمایش این لوگو در وب سایت، باعث اعتمادسازی کاربران می‌شود.

از آنجایی که تمام اطلاعات مدیران در این سامانه ثبت شده است، در صورت نشر محتوای مجرمانه در سایت شما، وب‌سایت‌تان فیلتر نخواهد شد و با اطلاع رسانی به مدیر سایت، مدیر اقدام به حذف محتوا می‌کند. انجام این بخش در هنگام ساخت سایت فروشگاهی خیلی حائز اهمیت نیست پس از درج محتوا میبایست برای دریافت این نماد اقدام کنید.

نماد رسانه‌‌های دیجیتال

مجوز اتحادیه‌ ی کشوری کسب‌ و‌ کارهای مجازی

هدف اصلی مجوز اتحادیه‌ی کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی نظارت بر فعالیت واحد صنفی در فضای مجازی است، این مجوز با نظارت بر فروشگاه‌های درحال فعالیت، فروشگاه‌هایی که اقدامی برای دریافت مجوز نکرده‌اند را شناسایی کرده و به آن‌ها اخطار می‌دهد، در صورت عدم توجه فروشگاه موردنظر به اخطار و عدم دریافت مجوز، اقدام به فیلتر سایت می‌کند.

یکی از مراحل دریافت مجوز اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی، داشتن اینماد است. با وجود ضروری بودن این مجوز (اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی)، اکثر افراد اقدامی برای گرفتن آن نمی‌کنند و ممکن است بعدها باعث ایجاد مشکلات مالیاتی برای آن‌ها شود. طبق اعلام اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی کسب‌و‌کارها با داشتن این مجوز نیازی به اخذ مجوز‌های دیگر در حوزه فروش اینترنتی ندارند.

 اتحادیه‌ی کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی

با دریافت این مجوز، اطلاعاتی مثل نام و آدرس کسب‌و‌کار، پست الکترونیکی، نام صاحب امتیاز و.. در قسمت پروفایل‌ برای کاربرانی که به سایت فروشگاهی شما می‌آیند، قابل مشاهده است. پس وقتی کاربری نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) را در فوتر سایت شما ببیند، می‌تواند به سایت شما اعتماد کند، چون با داشتن این نماد مالک کسب‌و‌کار مشخص است و امکان پیگیری در صورت به وجود آمدن مشکل وجود دارد.

البته این نکته فراموش نشود که کاربر نباید فقط با مشاهده‌ی این نماد به فروشگاه اعتماد کند، چون ممکن است اصلا اینمادی در کار نباشد و چیزی که کاربر مشاهده می‌کند فقط یک عکس باشد، پس لازم است که کاربر روی نماد کلیک کرده وصفحه‌ی اطلاعات صاحب فروشگاه را مشاهده و بررسی کند.

پرونده مالیاتی کسب‌ و‌ کار اینترنتی

ما به شما توصیه می‌کنیم که هرچه زودتر برای تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی اقدام کنید، زیرا ممکن است که بعدها به مشکل بخورید. یکی از سوالاتی که برای بیشتر کاربران به وجود می‌آید این است که پیگیر تشکیل پرونده خود باشند یا بیخیال آن شوند؟ در پاسخ باید گفت در حال حاضر به افراد حقیقی به‌طور مستقیم گفته نمی‌شود که شامل مالیات می‌شوند، ولی مطمئن باشید در آینده در صورت عدم تشکیل پرونده به این موارد هم رسیدگی خواهد شد. پس بهترین کار این است که از شروع فعالیت کسب‌و‌کارتان،حتما برای این تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید.

به عنوان مثال حداکثر یک سال بعد از شروع فعالیتتان، اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی کنید. (معمولا فروشگاه اینترنتی در سال اول راه‌اندازی درآمد و فروش چندانی ندارند.)

سازمان امور مالیاتی کشور

شما برای تشکیل پرونده می‌توانید به دو صورت حقیقی و حقوقی اقدام کنید.

حقیقی

اگر شما به صورت حقیقی برای این کار اقدام کنید، در ابتدا باید به اتحادیه‌ی کسب‌و‌کار خودتان مراجعه کنید، بعد از آن با رفتن به اداره‌ی مالیات آنجا، پرونده مالیاتی تشکیل دهید و پس از اتمام کار کد اقتصادی دریافت ‌کنید و فروشگاه اینترنتی خود را زیرمجموعه‌ی پرونده‌ای که برای خود تشکیل داده‌اید قرار دهید .

تکلیف این فروشگاه چیست؟

در کدام پرونده مالیاتی قرار می‌گیرد؟

این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است بعدها از شما بپرسند. در پاسخ باید اعلام کنید که شما از سایت فروشگاهی خودتان به عنوان یک ابزار فروش استفاده می‌کنید، فروشگاه اینترنتی شما به طور مستقل فعالیت نمی‌کند و بخشی از مغازه و فروشگاه فیزیکی شما است.

حقوقی

اگر شما به عنوان یک شرکت مثل Digikala فعالیت می‌کنید، (شرکت نوآوران فن آوازه) یعنی در زمان تاسیس اقدام به دریافت کد اقتصادی کرده‌اید، پس جای نگرانی نیست و می‌توانید فروش اینترنتی خود را همانند فروش غیر اینترنتی در اظهارنامه مالیاتی شرکت ابراز کنید.

برای اطلاعات بیشتر حتما به متخصصین در این زمینه مراجعه کنید.

البته یکی از برنامه‌های آینده شرکت طراحی سایت فروشگاهی لیموبیت، مشاوره‌های مورد به مورد در زمینه مالیاتی و حقوقی به شما است تا درگیر مسائل این‌چنینی نشوید.

اگر به صورت یک مارکت پلیس فعالیت می‌کنید، باید مالیات شما به صورت حق‌العمل کاری محاسبه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه عبارت فوق را در گوگل جستجو کنید.

همه‌ ی فروشگاه ها در سطح تهران نیستند!

فراموش نکنید که همه‌ی فروشگاه‌ها فقط مختص به تهران نیستند، در حال حاضر ایران ۳۱ استان دارد و از طرفی شرایط هر استان ممکن است با استان دیگر متفاوت باشد، به عنوان مثال طبق تجربه یکی از مشتریان قدیمی لیموبیت، به یاد داریم فروشگاهی در استان یزد، شهر اردکان، به دلیل دمای بالای هوا برای فروش محصولات لبنی خود نیاز به مجوز داشت. برای گرفتن این مجوز نیاز به داشتن حداقل ۲ پیک موتوری یخچال‌دار بود، در غیر این صورت مجوزی در کار نبود!

پس حواستان به مجوز‌های محلی باشد. البته اکثر قوانین به صورت کشوری اعمال می‌شوند، ولی در برخی از استان‌ها با توجه شرایط خاصی که دارند یا کالای خاصی که قصد فروش آن‌ را دارید، اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و فرمانداری آن استان، تصمیماتی را می‌گیرد که شما باید مجوز‌های خود را متناسب با این تصمیمات بگیرید.

این موضوع در نظر بگیرید که با عضویت در این اتحادیه می‌توانید از مزیت‌های بسیار زیادی بهره‌مند شوید.

فروشگاه‌ها در سراسر کشور وجود دارند

ثبت برند

یکی از دغدغه‌های صاحبان فروشگاه اینترنتی، بحث برندشان است. ممکن است صاحب فروشگاه نامی را برای برند خودش انتخاب کند، ترکیبی از کلمات انگلیسی و فارسی باشد برای مثال دیجی‌کالا، یدکی‌لند، لیموبیت، بتل باکس و فنی مارکت نمونه‌هایی از این موارد هستند.

این فروشگاه ها اگر عضویت اتاق بازرگانی را نداشته باشند، در زمان ثبت برند به مشکل می‌خورند. زیرا برای ثبت برند‌هایی که دارای واژه‌های خارجی هستند باید حتما کارت بازرگانی داشته باشید.

عضویت در اتاق بازرگانی لازمه ثبت برند

حرف آخر اما مهم‌تر

ما در این مقاله درباره حداقل مجوز‌هایی صحبت کردیم که با داشتن آن‌ها مشکلی برای فروشگاه شما به وجود نیاید، ولی در نظر داشته باشید بسته به اینکه فعالیت شما به صورت حقیقی است یا حقوقی (با نام شخصی خود در اینماد کار می‌کنید یا شرکت ثبت شده‌ شما)، حوزه‌ی کسب‌و‌کار و همچنین استانی (موقعیت جغرافیایی) که در آن فعالیت می‌کنید و ممکن است شرایط برای شما متفاوت از دیگری باشد. پس لازم است که زمان اقدام برای اخذ مجوز‌ها، با تحقیق و بررسی نسبت به لزوم اخذ مجوز‌های بیشتر مطلع شوید. .

تمام مطالب گفته شده با توجه به جمع‌بندی و تجربیات شرکت طراحی سایت فروشگاهی لیمو هوشمند پردیس بوده است و این شرکت هیچگونه مسئولیتی بابت اجرا یا عدم اجرای موارد فوق توسط فروشگاه‌های اینترنتی ندارد.