سوشال کامرس چیست و چه تفاوتی با ایکامرس دارد؟

سوشال کامرس چیست و چه تفاوتی با ایکامرس دارد؟

 
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

افراد زیادی به دلایل مختلف مثل مشغله‌کاری، ‌بی‌‌حوصلگی و صدها دلایل دیگر از اینکه در مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف به دنبال محصول مورد نظرشان بگردند بیزارند و ترجیح می‌دهند محصولاتی که لازم دارند را اینترنتی سفارش بدهند و درب منزل تحویل بگیرند، بنابراین استفاده آسان از قابلیت‌های خرید آنلاین باعث شده است این نوع خرید برای کاربرها جذابتر باشد و در نتیجه کسب و کار‌هایی که از فروشگاه اینترنتی استفاده می‌کنند با افزایش فروش مواجه شوند و صاحبان کسب‌وکارهای زیادی تصمیم به طراحی سایت فروشگاهی برای کسب‌و‌کار خودشان بگیرند.

اما در کنار سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی فرصت بزرگی برای کسب‌و‌کارها هستند زیرا به صاحبان کسب‌و‌کار این امکان را می‌دهد که در کنار تمام سرگرمی‌هایی که برا خریداران ایجاد می‌کنند از این پلتفرم‌ها برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اینترنتی نیز استفاده کنند. اما فراموش نکنید که سوشال کامرس تنها برای فروش آنلاین کافی نیست.

برای اینکه بدانید سوشال کامرس چیست و چه تفاوتی با فروشگاه اینترنتی دارد این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سوشال کامرس چیست؟

سوشال کامرس (Social Commerce ) بخشی از ایکامرس (E-Commerce) است که در آن فروشندگان تبلیغات و فروش محصولات خودشان را به صورت مستقیم از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و موفقیت آن‌ها با توجه به تعامل مصرف‌کننده‌ها، تعداد لایک و اشتراک‌گذاری سنجیده می‌شود.

بنابراین سوشال کامرس به یک روش از ایکامرس اشاره دارد که در آن تمام فرایند خرید از پیدا کردن محصول تا تسویه حساب در یک پلتفرم شبکه اجتماعی صورت می‌گیرد و مشتریان محصولات خودشان را به صورت مستقیم از یک پلتفرم شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام،‌ فیسبوک، یوتیوب و .. سفارش می‌دهند.

سوشال کامرس  و تفاوت آن با تجارت الکترونیکی

از آنجایی که خود افراد تصمیم می‌گیرند که شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند بنابراین بازاریابی آسان‌تر می‌شود چون می‌دانید چه افرادی به کسب‌و‌کار شما علاقه‌مند هستند و محصولات و خدمات خودتان را متناسب با سلیقه و نیاز آن‌ها ارائه می‌دهید.

سوشال کامرس به عنوان خرید اجتماعی یا خرید رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود.

نحوه کار سوشال کامرس

رسانه‌های اجتماعی در ابتدا با با هدف ارتباط افراد با یکدیگر ایجاد شدند ولی به فضای مناسبی برای فروش محصولات، تعامل با بازار هدف و گسترش برند تبدیل شد. بستر‌های فروش مبتنی بر سرگرمی (Social Commerce) به کسب و کار‌ها این اجازه را می‌دهد که محصولات و خدماتشان را در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از پست، استوری، عکس، ویدیو و .. به نمایش بگذارند و کاربران این رسانه‌ها با توجه به سلیقه و علایق خودشان محصولات موردنظرشان را تهیه کنند،برای مثال سایت کمدا (www.komodaa.com) یک شبکه خرید و فروش اینترنتی است که با استفاده از آن فروشنده می‌تواند لوازم آرایشی و بهداشتی، اکسسوری، پوشیدنی یا کتاب نو یا در حد نو را برای فروش به اشتراک بگذارد، به این صورت که از این محصولات عکس گرفته و به همراه مشخصات برای فروش در کمدا قرار می‌دهد در طرف دیگر خریدار می‌تواند کالای موردنظر خودش را با قیمت کمتر تهیه کند چرا که بیشتر محصولات کمدا دارای تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی هستند.

البته فراموش نکنید که شبکه‌های اجتماعی متعدد با ویژگی و شرایط متفاوتی داریم پس اگر تصمیم داریم از سوشال کامرس برای فروش محصولات استفاده کنید باید هرکدام از این شبکه‌ها و نحوه کار با آن را به خوبی بشناسیم تا موثرترین راهکار را انتخاب کنید.

تفاوت ایکامرس و سوشال کامرس

اگر تجربه خرید کفش، لباس و.. به صورت آنلاین را داشته‌اید پس صد در صد از فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کرده‌اید. در فروشگاه اینترنتی (E-commerce)،‌ فروشندگان بعد از طراحی سایت فروشگاهی محصولات خود را در سایت می‌فروشند و ممکن است در کنار آن بعضی از محصولات خودشان را هم در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند اما در سوشال کامرس فروشندگان از شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند.

تفاوت تجارت الکترونیکی و سوال کامرس

وقتی می‌گوییم شما باید رسانه‌های اجتماعی خود را به کانال فروش دیگری تبدیل کنید، منظور ما این نیست که باید تنها کانال فروش شما باشد اگرچه هزینه طراحی سایت فروشگاهی برای فروش محصولات در مقایسه با سوشال کامرس بیشتر است اما فروش در رسانه‌های اجتماعی جایگزین وب‌سایت فروشگاهی شما نمی‌شود از طرفی مزایای فروشگاه اینترنتی در مقایسه با سوشال کامرس بیشتر است. مزایایی مثل بازار هدف بزرگ‌تر، امکان دسته‌بندی محصولات، داشتن اینماد درنتیجه اعتماد بیشتر کاربران، امکان اتصال به درگاه بانکی، توسعه بیشتر مشتریان و.. .

بنابراین به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار باید در نظر داشته باشید برای ایجاد همچین بستری در کنار راه اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی امکاناتی را برای سرگرمی و تفریح مشتریان خود فراهم کنیم به شکلی که مردم دسته بندی مورد علاقه خود را دنبال و از طریق آن به خرید محصولات فروشگاه نیز بپردازند. چرا که شبکه‌های اجتماعی بستر خوبی برای جذب و نگه داشتن مخاطب و البته معرفی خود به مشتریان هستند. البته طراحی سایت فروشگاهی با سوشال کامرس کمی متفاوت است.

بنابراین سوشال کامرس بستر‌های فروش مبتنی بر سرگرمی، تفریح  و.. است.

فراموش نکنید که Social Commerce، صرفا فروشگاه اینترنتی نیست.

فروشگاه اینترنتی (E-Commerce) به خرید از یک سایت فروشگاهی یا اپلیکیشن فروشگاهی گفته می‌شود.

Social Commerce این امکان را به مشتری می‌دهد که خرید خودش را از شبکه‌های اجتماعی انجام دهد، مانند اینستاگرام. شاید این مثال تکمیل کننده همه تعریف‌ها باشد. (رستوران با موسیقی زنده) یک ترفندی که صاحبان رستوران برای جذب مخاطب بیشتر استفاده می‌کنند. جایی که شما برای بخش تفریحی هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازید ولی برای سفارش غذا باید مبلغی را پرداخت کنید.

بهترین گزینه برای استفاده از Social Commerce، استفاده همزمان آن با تجارت الکترونیکی است.

چند نمونه از پلتفر‌م های سوشال کامرس (Social Commerce)

اینستاگرام (instagram): اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم اجتماعی عمل می‌کند و برای نمایش محصولات به کار می‌رود و نسبت به بسیاری از رقبای خود برتری دارد. این پلتفرم فروشگاه‌هایی دارد که صاحبان مشاغل می‌توانند در آن ویترین فروشگاه خودشان را به نمایش بگذارند. فروشندگان می‌توانند محصولات خود را در اینستاگرام از طریق پست و استوری تبلیغ کنند تا فقط با یک کلیک کاربران مستقیما به صفحه محصول در سایت فروشگاهی هدایت شوند. یک پلتفرم شبکه های اجتماعی عمل می‌کند و برای نمایش محصولات به کار می‌رود.

سوشال کامرس  و تفاوت آن با تجارت الکترونیکی

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ «راز و رمز تبدیل یک فروشگاه اینستاگرامی به یک فروشگاه اینترنتی » سربزنید.

فیس‌بوک: این پلتفرم، فروشگاه‌هایی دارد که کسب‌و‌‌کارها می‌توانند برای نمایش محصولات خود از آن‌ها استفاده کنند. با استفاده از این پلتفرم صاحبان برند می‌توانند چندین گزینه مثل پرداخت درون برنامه را به مشتریان خود ارائه دهند شبکه اجتماعی فیس‌بوک بیشتر به برند‌ها کمک می‌کند به این صورت که این اجازه را می‌دهد که فروشندگان از پرداخت درون‌برنامه‌ای اینستاگرام استفاده کنند تا مشتریان بتوانند کل فرایند خرید را در برنامه فیس‌بوک خودشان تجربه کنند.

مزایا سوشال کامرس (Soucial Commerce)

✔️کاهش هزینه‌های بازاریابی

✔️مخاطبان جهانی

✔️ارتباط مستقیم بین فروشنده و مصرف‌کننده

✔️فرصتی برای بازخورد مشتریان

✔️رشد مخاطبان هدف شما با توجه به افزایش کاربران جدید

تفاوت تجارت الکترونیکی و سوال کامرس

✔️جذب کاربران با استفاده از پست‌ها ی جالب و فیلم و تصاویر

✔️اشتراک‌گذاری محصولات شما با دوستان

✔️استفاده برای هدایت کاربران به سایت فروشگاهی خودتان

✔️فرصت مناسب برای بازخورد مشتری

✔️دسترسی‌پذیری بیشتر به علت رایج بودن

سوشال کامرس  و تفاوت آن با تجارت الکترونیکی

معایب سوشال کامرس

✔️نیاز به نظارت روزانه برخلاف فروشگاهی اینترنتی که فروش به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود.

✔️در مقایسه با طراحی سایت فروشگاهی مدیریت ضعیف‌تری دارند.

نتیجه‌گیری:

همانطور که در بالا به آن اشاره شد تجارت الکترونیک یا فروشگاه اینترنتی این است که با طراحی سایت فروشگاهی و راه اندازی آن در وب‌سایت خودتان فروش انجام می‌دهید و در Social Commerce با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و.. اقدام به فروش محصول می‌کنید. شبکه‌های اجتماعی فرصت مناسبی برای بازاریابی و ارتقای کسب‌و‌کار شما است اما فراموش نکنید که در کنار تمام مزایای که گفته شد معایبی نیز دارد و به همین دلیل برای کسب‌و‌کار آنلاین نباید فقط به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بسنده کرد . شما می‌توانید در کنار طراحی سایت فروشگاهی و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خودتان از تمام مزایای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و شانس موفقیت خودتان را بیشتر کنید.