راز و رمز تبدیل یک فروشگاه اینستاگرامی به یک فروشگاه اینترنتی

راز و رمز تبدیل یک فروشگاه اینستاگرامی به یک فروشگاه اینترنتی

 
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

پیش از دانستن این راز و رمزها، لازم است که از خود بپرسید چرا باید کسب‌و‌کار خود را به سمت اینترنتی شدن و برای طراحی سایت فروشگاهی خودتان اقدام کنید؟

امروزه تقریبا همه‌ی افراد از اینترنت استفاده می‌کنند، از طرفی فروش اینترنتی روز به روز در حال گسترش است، پس بی شک با داشتن کسب‌و‌کار آنلاین زمان و مکان در اختیار شماست تا بتوانید بدون داشتن هیچ‌گونه محدودیت زمانی و مکانی در دسترس کسانی باشید که می خواهند از خدمات شما استفاده کنند. در ادامه قصد داریم راز و رمزهای تبدیل یک فروشگاه اینستاگرامی را به یک فروشگاه اینترنتی موفق با شما در میان بگذاریم.

فروشگاه اینستاگرامی، خوب یا بد؟

همانطور که می‌دانید اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است، که افراد زمان زیادی را در آن سپری می‌کنند. با استفاده از این اپلیکیشن بسیاری از کسب‌و‌کارها (کوچک و بزرگ) می‌توانند در آن فعالیت کنند و محصولات خودشان را به فروش برسانند، چرا که استفاده از آن رایگان و کار کردن با این نرم‌افزار بسیار آسان است. از طرفی شما با بازاریابی درست، می‌توانید به راحتی به دیده شدن کسب‌و‌کارتان کمک کنید.

اما در نظر داشته باشید که در کنار تمام این مزایا، فروشگاه اینستاگرامی معایب خودش را هم دارد، در ادامه ابتدا معایب فروشگاه اینستاگرامی را با هم بررسی و به مزایای فروشگاه اینترنتی می‌پردازیم.

مزایای فروشگاه اینستاگرامی
  1. عدم دسته‌ بندی محصولات:

    در اینستاگرام پست‌های اخیر شما بالاتر نمایش داده ‌می‌شوند و از آنجایی که قابلیت جستجو ندارند، اگر مشتری محصولی را بخواهد که در پست‌های جدید نباشد، به دلیل عدم دسته‌بندی و جداسازی محصولات مجبور به جستجو در پست‌های قدیمی‌تر می‌شود که این کار برای او وقت‌گیر و خسته‌کننده است.

  2. عدم دسترسی به اطلاعات خرید و خریدار:

    در فروشگاه اینستاگرامی سفارشات در جایی ثبت نمی‌شوند و تنها از طریق دایرکت درخواست‌ها ارسال می‌شوند، در نتیجه اطلاعات دقیقی از مشتریان در دست نیست.

  3. نبود امکان استفاده از درگاه‌ های بانکی:

    از آنجا که اینستاگرام قابلیت پرداخت آنلاین ندارد (حداقل برای کاربران ایرانی که تحریم هستند)، تمامی پرداخت‌های مشتریان باید به روش سنتی کارت به کارت انجام شود که این روند باعث سردرگمی صاحب فروشگاه اینستاگرامی بابت تطبیق مبالغ واریز شده و نسبت دادن آن به مشتریان می‌شود. به عنوان مثال در یک فروشگاه لوازم آرایش ممکن است در طول روز ۱۰ نفر یک محصول خاص با یک قیمت مشخص مثلا ۱۰۰ هزار تومان را سفارش دهند و فروشنده ۱۰ پیامک واریز با یک مبلغ دریافت می‌کند!

  4. نبود امکان مدیریت کردن سفارشات و گزارش‌گیری از فروشگاه:

    وضعیت موجودی و همچنین میزان فروش محصول این نوع فروشگاه نامعلوم است و مشتری برای اطلاع از موجودی محصول موردنظر خود باید از طریق دایرکت اقدام کند و منتظر پاسخ از طرف فروشنده بماند.

  5. کوچک ماندن کاتالوگ محصول:

    اگر فروشگاه شما دارای ۱۲۰۰ محصول باشد به اصطلاح می‌گوییم: «کاتالوگ فروشگاه شما ۱۲۰۰ عدد است.»

    اینستاگرام بیشتر برای فروش محصولات با تعداد کم مناسب است.اگر هدف شما فروش محصولاتی از یک کاتالوگ بزرگ است، اینستاگرام قطعا گزینه‌ی مناسبی برای این کار نیست. عدم وجود دسته‌بندی محصولات دلیل دیگری برای کوچک ماندن کاتالوگ محصول شما خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که فروشگاه اینستاگرام که در ایران تحریم و غیر قابل استفاده است دارای قابلیت‌های حداقلی است ولی موضوع ما فروش محصول از طریق یک صفحه ساده مانند صفحه اینستاگرام لیموبیت است.

  6. احتمال فیلترینگ:

    اخیرا (تابستان ۱۴۰۰) طرحی با عنوان «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در حال تصویب شدن در مجلس است. یکی از بند‌های این طرح به اصطلاح بومی‌سازی پلتفرم‌ شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب خواهد بود. پس این ریسک برای کسب‌وکار شما وجود دارد که در آینده جز اهداف این طرح قرار بگیرد و تمام اعتباری که از طریق اینستاگرام به دست آورده‌اید، با فیلتر شدن یکباره اینستاگرام یک شبه بر باد برود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت فروشگاه‌‌ساز اینستاگرام این مطلب را مطالعه کنید.

سایت فروشگاهی یا فروشگاه اینستاگرامی؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این دو فروشگاه تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. اگرچه هزینه طراحی سایت فروشگاهی در مقایسه با فروشگاه اینستاگرامی بیشتر است، اما باید در نظر داشته باشید که معایب گفته شده درباره‌ی فروش در اینستاگرام شامل سایت فروشگاهی نمی‌شود، همچنین سایت فروشگاه اینترنتی مزایای بیشتری در مقایسه با فروش در اینستاگرام دارد از جمله :

  1. بازار هدف بزگ‌تر
  2. داشتن نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)
  3. دیده شدن در رکوردهای اول گوگل
  4. امکان دسته‌بندی محصولات
  5. امکان اضافه کردن ویژگی به محصولات مانند انتخاب رنگ ، سایز و..
  6. قابلیت انبارداری و مدیریت محصولات و سفارشات
  7. امکان اتصال به درگاه‌های بانکی
  8. دسترسی به اطلاعات دقیق مشتریان
  9. امکان توسعه کسب‌‌و‌کار
طراحی سایت فروشگاهی بهتر است یا فروشگاه اینستاگرامی؟

.

 10032. و ده‌ها هزار امکانات دیگر که در صفحه امکانات لیموبیت قابل مشاهده است.

تبدیل فروشگاه اینستاگرامی به فروشگاه اینترنتی امکان‌پذیر است؟

جواب بله است، اما پیشنهاد می‌کنیم که از هر دو ابزار در کنار هم استفاده کنید. از آنجایی که امکانات فروشگاه اینترنتی و همچنین میزان اعتماد به آن بیشتر و در مقابل اینستاگرام بستر مناسبی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی است،شما می‌توانید با استفاده از راه های مختلف تبلیغ در اینستاگرام، به راحتی سایت فروشگاهی خود را به مشتریانتان معرفی کنید.

چگونه فروشگاه اینستاگرامی خود را به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنیم؟

اولین قدم برای این کار، اقدام به طراحی یک سایت فروشگاهی است،بعد از اینکه صاحب فروشگاه خود شدید، در مرحله‌ی بعد کافیست که در همان صفحه اینستاگرامتان، فروشگاه اینترنتی خود را به مشتریانتان معرفی کنید.

پس از راه‌اندازی سایت فروشگاهی حواستان به نکات زیر باشد:

  • • حتما لینک سایت فروشگاهیتان را در قسمت لینک بایو قرار دهید.
  • • تبلیغات سایت را از طریق استوری هر روز به مخاطبین اعلام کنید.
  • • از طریق دایرکت به همه مشتریان قبلی خود در اینستاگرام پیام معرفی سایت ارسال کنید و در این پیام یک کد تخفیف n‌ درصدی به آنها‌ ارائه کنید.
  • • در زمان دریافت سفارشات جدید از طریق دایرکت یا کامنت لینک محصولات خود را از وبسایت برای مشتریان ارسال کنید.
  • • حواستان به قیمت محصولاتی که در اینستاگرام تبلیغ می‌کنید باشد! اینستاگرام انبوهی از مشتریان را سمت شما می‌فرستد که ترجیح می‌دهند کالاهایی با مبلغ کم سفارش دهند.
  • • مراقب مراحل خرید در سایت خود باشید، عموم مشتریانی که از طریق instagramوارد فروشگاه شما می‌شوند با مراحل خرید اینترنتی چندان آشنا نیستند پس سعی کنید فرایند خرید را برای آن‌ها تا حد ممکن آسان کنید.
  • • حداقل برای استانی که در آن فعالیت می‌کنید، قابلیت پرداخت در محل در نظر بگیرید.
  • • درباره مجوزهایی که برای فروشگاه اینترنتی خود کسب کرده‌اید در قالب «هایلایت اینستاگرام» صحبت کنید.
تبدیل فروشگاه اینستاگرمی به سایت فروشگاهی

برای اطلاع از کلیه‌ی مجوز‌های لازم برای فروشگاه اینترنتی این مطلب را مطالعه کنید .

در پایان اینکه فراموش نکنید سایت فروشگاهی شما است که باعث بیشتر دیده شدن و توسعه کسب و کارتان در فضای مجازی می‌شود و همینطور کانال اصلی برای فروش به حساب می‌آید. اینستاگرام نیز به عنوان کانال تبلیغاتی و معرفی فروشگاه‌تان به مشتریان عمل می‌کند و مطمئنا استفاده همزمان از این دو ابزار باعث افزایش فروش و رونق کسب‌و‌کارتان می‌شود.

چگونه می‌ توان با رونق فروشگاه‌ های اینترنتی، در بحران‌ ها تغییر جهت داد! ۷ نکته که در زمان سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی باید رعایت کنید