بهترین نوع طراحی سایت فروشگاهی

بهترین نوع طراحی سایت فروشگاهی

 
زمان مطالعه:۲۰ دقیقه

اگر عبارت کلیدی طراحی سایت فروشگاهی را در گوگل جستجو کنید نتایج بیشماری در دسترس شما قرار می‌گیرد. سایت‌های مختلف با شیوه‌های مخلتف اقدام به ارائه خدمات طراحی فروشگاه می‌کنند. آیا تفاوت آن‌ها را می‌دانید؟ در این مقاله، به بررسی انواع روش‌های طراحی، دلایل نیاز به طراحی سایت فروشگاهی، و بررسی مزایا و معایب هر روش می‌پردازیم.

چرا طراحی سایت فروشگاهی نیاز است؟

طراحی سایت فروشگاهی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا به صورت آنلاین با مشتریان خود در ارتباط باشند و محصولات خود را به صورت گسترده‌تر عرضه کنند. در دنیایی که با تحول دیجیتال به روز شده است، مشتریان به دنبال راحتی و دسترسی سریع به قیمت و در نتیجه خرید محصول هستند. داشتن یک فروشگاه اینترنتی این امکان را فراهم می‌کند که مشتریان بتوانند در هر زمان و مکانی، به راحتی خرید کنند. علاوه بر این، با کاهش هزینه‌های مرتبط با اجاره مغازه و نیروی انسانی، کسب‌وکارها می‌توانند سودآوری بیشتری داشته باشند.

همچنین، ارائه اطلاعات کامل و دقیق درباره محصولات و امکان دریافت نظرات مشتریان، به بهبود خدمات و افزایش رضایت مشتریان کمک می‌کند.

بهترین نوع طراحی سایت فروشگاهی

انواع روش‌های طراحی سایت فروشگاهی

برای طراحی یک سایت فروشگاهی، روش‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم:

1- طراحی سایت فروشگاهی با استفاده از سایت‌ساز اشتراکی

این روش شامل استفاده از پلتفرم‌های سایت‌ساز یا فروشگاه ساز مانند وبزی، سازیتو، دیجی‌فای، شاپفا، کاموا است. نمونه‌هایی برای عزیزانی که خارج از ایران فعالیت می‌کنند یا قصد راه‌اندازی یک سایت با قابلیت‌های کارکرد جهانی را دارند Shoppify، Wix، BigCommerce و.. است که امکانات متنوعی را برای بهترین نوع طراحی سایت فروشگاهی فراهم می‌کنند.

مزایا:

سرعت بالا در راه‌اندازی: این روش به شما اجازه می‌دهد در کمترین زمان ممکن یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید.

هزینه‌های پایین‌تر: هزینه‌های اولیه کمتر نسبت به طراحی سایت اختصاصی.

پشتیبانی فنی و امنیت: این پلتفرم‌ها معمولاً پشتیبانی فنی و امنیتی مناسبی ارائه می‌دهند.

معایب:

محدودیت‌های سفارشی‌سازی: امکانات سفارشی‌سازی محدودتر نسبت به سایت‌های اختصاصی

وابستگی به پلتفرم: وابستگی به قوانین و محدودیت‌های پلتفرم سایت‌ساز

شارژ ماهیانه: در واقع در این پلتفرم‌ها شما مستاجر هستید و تا زمانی که شارژ پرداخت کنید امکان استفاده از آن را دارید.

طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی

در روش طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی، سایت فروشگاهی به صورت کاملاً اختصاصی و بر اساس نیازهای کسب‌وکار طراحی می‌شود. این روش شامل طراحی و برنامه‌نویسی توسط یک تیم حرفه‌ای است. ممکن است برخی از شرکت‌ها مانند لیموبیت برای تسریع فرایند طراحی سایت شما از کامپوننت‌ و ماژول‌های از قبل آماده شده نیز استفاده کنند. مثلا درگاه‌ بانکی، جستجو، ثبت‌نام، پیامک به کاربران و بسیاری از امکانات دیگر نیاز به نوشتن هر باره نیست و می‌توان در وقت صرفه‌جویی کرد.

مزایا:

سفارشی‌سازی کامل: امکان سفارشی‌سازی تمامی اجزای سایت بر اساس نیازهای کسب‌وکار

توسعه‌پذیری بالا: در این روش هر امکانات معقولی را می‌توان به سایت افزود

کنترل کامل: داشتن کنترل کامل بر روی تمامی جوانب سایت

انعطاف‌پذیری بالا: امکان افزودن قابلیت‌های خاص و منحصر به فرد

معایب:

هزینه‌های بالا: هزینه‌های طراحی و توسعه اولیه و همچنین هزینه‌های نگهداری بالاتر نسبت به سایر روش‌ها

زمان بیشتر آماده‌سازی: زمان بیشتری برای طراحی و توسعه در این روش نیاز است. بستگی به نوع کار حدود یک تا دو ماه زمان طراحی سایت در این روش خواهد بود.

طراحی فروشگاه اینترنتی با سیستم مدیریت محتوا (CMS) های آماده

طراحی فروشگاه اینترنتی با سیستم مدیریت محتوا (CMS) های آماده

استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند WordPress، Joomla و Magento یکی دیگر از روش‌های متداول برای طراحی سایت فروشگاهی است. این سیستم‌ها امکانات گسترده‌ای برای مدیریت محتوا و فروش آنلاین ارائه می‌دهند.

مزایا:

هزینه‌های معقول: هزینه‌های اولیه کمتر نسبت به سایت‌های اختصاصی

امکانات متنوع: وجود افزونه‌ها و قالب‌های متنوع برای افزودن قابلیت‌های مختلف.

سهولت در مدیریت محتوا: مدیریت محتوا و محصولات به سادگی انجام می‌شود.

معایب:

کندی وب‌سایت: در صورتی که تعداد کاربران شما کمی بالا رود سرعت سایت واقعا محدودیت بزرگی خواهد شد و برای نگه‌داری آن نیاز به هزینه‌های هنگفت است.

امنیت: در صورتی که سایت به طور پیوسته به روز‌رسانی نگردد مشکل امنیت بسیار جدی است، مخصوصا زمانی که در بعضی کملات سخت روی گوگل دارای رتبه باشید!

استفاده از قالب‌های آماده: معمولا شرکت‌ها روی این موضوع انعطاف نشان نمی‌دهند و شما مجبور هستید به ساختار قالبی که از ابتدا انتخاب کرده‌اید پایبند بمانید.

بهترین نوع طراحی سایت فروشگاهی

مقایسه روش‌های طراحی سایت فروشگاهی

انتخاب بهترین نوع طراحی سایت فروشگاهی بستگی به نیازها و بودجه کسب‌وکار دارد. استفاده از سایت‌سازهای اشتراکی مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا است که نیاز به راه‌اندازی سریع و هزینه‌های پایین دارند. طراحی سایت اختصاصی مناسب برای کسب‌وکارهای بزرگتر و آن‌هایی که نیاز به سفارشی‌سازی کامل و امکانات ویژه دارند، می‌باشد. همچنین، استفاده از CMS های آماده می‌تواند گزینه مناسبی برای کسب‌وکارهایی باشد که به دنبال یک راه‌حل میانی با هزینه‌های معقول و امکانات متنوع هستند. به صورت خلاصه جدول زیر برای تصمیم‌گیری نهایی به شما کمک می‌کند:

روش هزینه زمان امکانات امکان توسعه‌پذیری سطح پشتیبانی
فروشگاه‌ساز کم کم متوسط بسیار کم بسیار محدود
CMS‌ متوسط متوسط متوسط به سختی متوسط
طراحی فروشگاه اختصاصی زیاد متوسط زیاد بسیار زیاد بسیار بالا