چگونه آمازون جهان را متحول کرد!

چگونه آمازون جهان را متحول کرد!

چگونه آمازون جهان را متحول کرد
 
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اولین سایت فروشگاهی چه زمانی راه‌اندازی شد؟ یا اینکه به ذهن خلاق چه کسی رسید که از اینترنت برای فروش محصولات خود به صورت آنلاین استفاده کند؟ فکر می‌کنید در حال حاضر بزرگترین فروشگاه اینترنتی در زمینه‌ی خرده‌فروشی کدام سایت فروشگاهی است؟ جواب همه‌ی سوالات یک کلمه است آمازون.

آمازون سومین شرکت بزرگ جهان و مدیر عامل این شرکت یعنی جف بزوس ثروتمندترین فرد جهان است و کار خودش را با فروش کتاب شروع کرد و بعد از آن از فروشگاه اینترنتی خودش را به فروشگاه همه چیز تبدیل کرد. آمازون اولین کتابفروشی آنلاین نبود ولی می‌خواست بزرگترین کتابفروشی جهان باشد.

ما در این مقاله به بررسی تحولات جهان و فروش اینترنتی بعد از راه‌اندازی آمازون در جهان می‌پردازیم.

تاریخچه سایت فروشگاهی آمازون

آمازون در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی شد و در حال حاضر یکی از سه شرکت برتر جهان است. جف بزوس موسس سایت فروشگاهی آمازون برای راه اندازی این شرکت شغل خودش که معاونت در یک شرکت بود را رها کرد. البته نام شرکت او از ابتدا آمازون نبود، بلکه Cadabra بود اما به دلیل اشتباه شنیداری این کلمه با کلمه‌ای به معنای مرده، نام این شرکت به آمازون تغییر کرد. او نام آمازون را از جنگل آمازون برداشته بود.

برنامه‌ی جف بزوس فروش کتاب به صورت آنلاین بود و در عرض دو ماه پس از راه اندازی amazon.com، این شرکت در 45 کشور کتاب فروخت و بیش از 80000 دلار در ماه درآمد داشت. بعدها محصولات دیگری مثل دی‌وی‌دی، سی‌دی، بازی‌های کامپیوتری و .. را به سایت فروشگاهی خودش اضافه کرد.

تا سال 1999 آمازون کتاب، سرگرمی، کالاهای خانگی، اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های ویدیویی می‌فروخت، در سال ۲۰۰۰ سایت فروشگاهی Marketplace این شرکت راه‌اندازی شد و فروشندگان شخص ثالث برای اولین بار می‌توانستند کالاهای خودشان را در سایت فروشگاهی آمازون بفروشند. این حرکت یک کاتالوگ گسترده و تنوع زیادی از محصولات را برای این شرکت به وجود آورد. می‌توانیم بگوییم امروزه آمازون تقریبا تمام محصولات فروشگاه های یک شهر بزرگ را دارد و مانند دیجی‌کالا محصولات را به صورت واسطه‌ای از فروشندگان دریافت می‌کند و به دست مشتریان می‌رساند.

یکی از قابل توجه‌ترین تغییرات در توسعه آمازون، ادغام آمازون با Prime در سال ۲۰۰۵ بود. پرایم یک گزینه عضویت است که حمل و نقل رایگان دو روزه یا کمتر را تضمین می‌کند. آمازون برای اینکه اجناس خود را در دو روز به دست مشتریانش که در آمریکا مستقر هستند برساند، بخش پرایم را بوجود آورد.

سرویس اشتراکی آمازون پرایم امتیازاتی مثل ارسال رایگان کالا، مشاهده آنلاین ویدیو، تخفیفات prime day و سرویس‌‍‌های متنوعی به بیشتر از 100 میلیون کاربر در جهان ارائه می‌دهد و همین موضوع باعث شده تا از سایر رقبا پیشی بگیرد. کاربرانی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند که عضو آمازون ‍پرایم باشند.

این شرکت در زمینه ارائه خدمات مثل اجاره منابع ذخیره‌سازی و محاسبات داده و به اصطلاح “رایانش ابری” هم فعالیت می‌کند.

تاریخچه سایت فروشگاهی آمازون

ایده‌هایی که باعث تحول فروش اینترنتی در جهان شد

‌سایت فروشگاهی آمازون به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک، تغییرات زیادی را در زندگی مشتریان و فروشندگان ایجاد کرده است. دنیای قبل و بعد آمازون، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. قبل از راه‌اندازی آمازون، همه‌ی خرید‌ها به صورت فیزیکی بود به عنوان مثال اگر قصد خرید یک لباس را داشتید باید به مراکز خرید مراجعه می‌کردید و مغازه به مغازه به دنبال محصول موردنظرتان می‌گشتید. آمازون تجربه خرید را طوری ارتقا داده است که هیچ سایت یا فروشگاه دیگری در عرصه تجارت آنلاین نمی‌تواند با این پلتفرم رقابت کند. تجربه خرید بهتر، صرفه‌جویی در هزینه مشتری و .. سطح خوبی از راحتی را برای کاربران ایجاد کرده و باعث شده آمازون به سرعت از سایر سایت‌های خرده فروشی جلو بزند و شرکت‌های خرده فروشی آمازون را به عنوان یک رقیب قدرتمند بدانند.

در این قسمت با هم بررسی می‌کنیم که چگونه آمازون سایت‌های فروشگاهی جهان را تحت تاثیر قرار داد.

سایت فروشگاهی برای فروش همه چیز

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم آمازون کار خودش را با فروش کتاب شروع کرد ولی هنوز هم این سایت فروشگاهی فقط کتاب می‌فروشد؟ خیر! در حال حاضر تقریبا همه چیز در آمازون وجود دارد از خودکار گرفته تا مبلمان حتی اگر در این فروشگاه اینترنتی محصولات خوراکی را هم جستجو کنید لیستی از خوراکی‌ها را می‌بینید. این شرکت با روش‌های نوآورانه‌ای مثل عضویت پرایم یا ویژگی‌هایی مثل سفارش مجدد محصول همیشه به دنبال ارائه امکانات جدید به مشتریان سایت فروشگاهی خودش است.

آمازون کار خودش را گسترش داد و در حال حاضر هرچیزی که بخواهید در آمازون وجود دارد و از طرفی این فروشگاه همیشه در حال بروزرسانی است.

 ایده های سایت فروشگاهی آمازون

خدمات و رضایت مشتری

همه‌ی ما شنیده‌ایم که همیشه حق با مشتری است ولی آمازون بیشتر از هرچیزی به این شعار پایبند است. آمازون همیشه مشتریان و راحتی آن‌ها را در نظر می‌گیرد و تلاش می‌کند که تجربه‌ی خرید راحتی را برای کاربران ایجاد کند. ثبت سفارش آسان، تعویض، بازگشت، سفارش محصولات با لمس یک دکمه دش (Dash) یا ردیابی کالا جزو مواردی هستند که هر کاربری به دنبال آن است. آمازون از راه‌های مختلفی سوالات و نیاز‌های مشتریان مانند اطلاعات حمل‌و‌نقل کالا تا کالاهای مرجوعی را برطرف می‌کند. زمانی که در طراحی سایت فروشگاهی خودتان تجربه کاربری را در نظر بگیرید، سایت فروشگاهی شما در بین مشتریان و خریداران شهرت خوبی برای خدمات آسان پیدا می‌کند و باعث می‌شود که مشتریان آن فروشگاه دوباره از آن‌جا خرید کنند.

رضایت مشتریان از خدمات آمازون

حمل و نقل سریع

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم آمازون با استفاده از پرایم ( البته با هزینه اشتراک سالانه) کالاهای سایت فروشگاهی خودش را با سرعت بیشتری به مشتریان می‌رساند.

علاوه بر آن آمازون به تلاش خودش ادامه می‌دهد تا با استفاده از prime now کاربران بتوانند برخی از کالاهای این فروشگاه اینترنتی را در دو ساعت دریافت کنند البته در حال حاضر این قابلیت در تعداد محدودی از مناطق قابل دریافت است. پرایم ایر (Prime Air) قابلیت در حال توسعه در آمازون است و این امکان را دارد که سفارش مشتری را در ۳۰ دقیقه یا کم‌تر از طریق هواپیماهای بدون سرنشین به دست مشتری برساند.

حمل و نقل سریع درسایت فروشگاهی آمازون

توجه داشته باشید که آمازون در ایران فاقد نمایندگی است و امکان ارسال کالا از آمازون به ایران وجود ندارد.

تحول در نحوه خرید اینترنتی

تنوع محصولات در فروشگاه اینترنتی به قدری زیاد است که مشتریان می‌توانند به میلیون‌ها محصول مختلف در این سایت فروشگاهی که توسط هزاران فروشنده در سراسر جهان ارائه می‌شود دسترسی داشته باشند، این قابلیت به خریداران این امکان را می‌دهد که قیمت محصول موردنظر خودشان را با محصولات دیگر مقایسه کنند و بهترین قیمت را انتخاب کنند.

آمازون منبع کسب درآمد آنلاین

علاوه بر امکانات بی‌نظیر آمازون برای مشتریان، آمازون یکی از بهترین پلتفرم‌های فروش آنلاین در جهان است و به هزاران فروشنده این امکان را می‌دهد تا بتوانند محصولات خودشان را در این سایت فروشگاهی بدون حضور فیزیکی و به صورت بیست‌و‌چهار ساعته به فروش برسانند. آمازون در بسیاری از عرصه‌های تجارت آنلاین پیشتاز بوده و رقبای خودش را وادار به پیروی از خود کرده است.

برای آشنایی با فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر وبلاگ «بهترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان را بشناسید» را مطالعه کنید.

در آخر

همه‌ی امکانات سایت فروشگاهی آمازون که در بالا به آن پرداختیم، باعث شده سطح انتظار کاربران در زمان خرید آنلاین بالا برود، به عنوان مثال با توجه به قابلیت پرایم در فروشگاه آمازون و سرعت بالا در ارسال کالا زمانی که مردم از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند، انتظار ارسال سریع و رایگان را دارند.

وقتی به مسیر تحول آمازون نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که یکی از دلایل متمایز بودن این سایت فروشگاهی در مقایسه با فروشگاه‌های دیگر نوآوری و تلاش برای ارائه یک ویژگی و خدمات جدید برای مشتریان است و به همین خاطر همیشه مسیر رشد را طی کرده و بهترین سایت فروشگاهی است.