نکات کلیدی در شناسایی بازار هدف فروشگاه اینترنتی

نکات کلیدی در شناسایی بازار هدف فروشگاه اینترنتی

نکات کلیدی در شناسایی بازار هدف فروشگاه اینترنتی
 
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

«همه» مشتری شما نیستند! بله درست است چون قرار نیست همه افرادی که به سایت شما سر می‌زنند به خدمات و محصولات شما علاقه‌مند شوند، می‌گویید نه کافی است نگاهی به افراد اطرافتان بیندازید تا متوجه تفاوت در سلیقه افراد شوید به عنوان مثال ممکن است رایحه یک عطر برای یک نفر بسیار جذاب باشد و برای دیگری اصلا رایحه مطبوعی نباشد، یا فردی حاضر است برای خرید یک محصول مبلغ زیادی هزینه کند و در مقابل افرادی که ترجیح می‌دهند برای خرید خودشان هزینه زیادی نکنند، بنابراین در زمان راه‌اندازی و طراحی سایت فروشگاهی باید بدانیم محصولات فروشگاه ما برای چه افرادی جذاب است و چه کسی قرار است این محصولات را خریداری کند. به همین خاطر بیشتر کسب‌و‌کارها برای شناخت بازار هدف خودشان زمان و هزینه زیادی می‌کنند.

 اما چگونه بازار هدف خودمان را شناسایی کنیم؟ اگر پاسخ به این سوال را نمی‌دانید کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با نکات کلیدی در  شناسایی بازار هدف فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.

بازار هدف (Target market)

شناسایی بازار هدف یکی از مهم‌ترین عوامل یک بازاریابی موفق است. منظور از بازار هدف، گروهی از افراد با بعضی از ویژگی‌های مشترک مثل محدوده سنی، مکان، جنسیت و سلیقه ، سطح درآمد و .. است که یک فروشگاه یا شرکت به عنوان مشتریان محصولات خودش شناسایی می‌کند که احتمال قوی‌تری برای خرید محصولات توسط این بخش از مشتریان وجود دارد و شرکت سعی می‌کند محصولات خودش را طوری طراحی و ارائه کند که برای گروه هدف جذابیت بیشتری داشته باشد. برای مثال یک شرکت توزیع‌کننده پوشاک بعد از انجام تحقیقات برای شناخت بازار هدف شرکت خودش به این نتیجه می‌رسد که افرادی که بیشترین پوشاک را از این فروشگاه تهیه می‌کنند زنانی با درآمد متوسط بین ۲۸ تا ۴۰ سال هستند و این موضوع به صاحبان فروشگاه کمک می‌کند که تبلیغات ، تولید و فروش لباس‌های فروشگاه خودشان را متناسب با سلیقه و درآمد این افراد طراحی کنند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است یک کسب‌و‌کار بیشتر از یک بازار هدف داشته باشد. بازار هدف اولیه که هدف اصلی است و بیشتر تمرکز بر روی آن است، بازار هدف ثانویه که به بزرگی بازار هدف اولیه نیست ولی قابلیت رشد دارد.

شناسایی بازار هدف می‌تواند روی طراحی، بسته‌بندی، قیمت، تبلیغ و توزیع محصول تأثیر بگذارد.

نکات کلیدی در شناخت بازار هدف فروشگاه اینترنتی

مخاطبان خودتان را بشناسید

شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار باید در زمان طراحی فروشگاه اینترنتی  اطلاعات زیادی در مورد روانشناسی و جمعیت شناسی مخاطبان خودتان داشته باشید. منظور از جمعیت شناسی مواردی مثل سن، جنسیت و شغل و ..  در بحث روانشناسی مواردی مثل احساسات، سلیقه شخصی، علایق و سرگرمی‌ها و .. است. تمام این موارد تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری کاربر برای خرید دارد. پاسخ به این سوالات مواردی که نیاز به تمرکز و کار کردن بیشتر دارند را برای شما روشن می‌کند.

پس برای شناخت بازار هدف باید ۳ سوال اساسی از خودتان بپرسید :

✔️ چه کسی؟

✔️کجا؟

✔️چرا؟

شناخت بازار هدف فروشگاه اینترنتی

چه کسی؟ از خودتان بپرسید محصولات و خدمات شما برای چه افرادی جذاب است و چه کسی به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید نیاز دارد و تمام جزئیات مثل سن، جنسیت، سطح تحصیلات و ... را مور برررسی قرار دهید.

سوالاتی مثل: مشتریان هدف شما مرد هستند یا زن؟ چند ساله هستند؟ کجا زندگی می‌کنند؟ مجرد یا متاهل هستند؟ سطح تحصیلات آنها چقدر است؟ میانگین درآمد آن‌ها چقدر است؟

کجا؟ شما باید بدانید مشتریان شما کجا هستند و از تمام جزئیات محل جغرافیایی مثل آب‌و‌هوا، تراکم جمعیت و .. اطلاع داشته باشید.

چرا؟ چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند؟ خدمات و محصولات سایت فروشگاهی شما چه نیازهایی را برای مشتری برآورده می‌کند؟

اگر فروشگاه اینترنتی شما یک فروشگاه بزرگ با محصولاتی متنوع است، سعی کنید بازار هدف خودتان را تقسیم بندی کنید تا مشتری ایده‌آل خودتان را در هر بخش داشته باشید.

روش های مختلفی برای جمع‌آوری این نوع داده‌ها وجود دارد مثل نظرسنجی از مشتریان، مصاحبه‌های گروهی متمرکز، تحقیق در مورد احساسات مشتری، تجزیه و تحلیل محتوا و موارد دیگر!

 خودتان را جای خریدار قرار دهید

فرض کنید که به یک مهمانی دعوت شده‌اید ولی به محض ورود به آن‌جا متوجه می‌شوید تمام مراسم و برنامه‌ها برای کودکان تدارک دیده شده باشد، واضح است که این موضوع برای شما خسته کننده می‌شود و بعد از مدتی ترجیح می‌دهید مهمانی را ترک کنید یا اینکه به خودتان قول می‌دهید دیگر به این مدل مهمانی‌ها نیایید. بنابراین یکی از اصلی‌ترین دلایل برای شناخت یک بازار هدف همین موضوع است وقتی کاربران به سایت شما مراجعه کنند و متوجه شوند که سایت فروشگاهی شما هیچ چیزی برای آن‌ها ندارد سایت شما را ترک می‌کنند اما اگر شما به عنوان صاحب سایت فروشگاهی خودتان را جای خریداران بگذارید بدانید که مخاطب سایت شما چه کسانی هستند و چه چیزی نیاز دارند، نیازها و انگیزه مشتریان از خرید را بیشتر درک می‌کنید و تمام تلاش خودتان را می‌کنید که محصولات و خدماتی را ارائه بدهید که کاربران از شما انتظار دارند و همین موضوع باعث رشد کسب‌و‌کار شما می‌شود.

 پرسونای مخاطب مناسب

ارزیابی محصولات و خدمات سایت فروشگاهی

یکی از راه‌هایی که کمک زیادی به شناخت بازار هدف می‌کند آنالیز محصولات و خدمات سایت فروشگاهی شما است. برای این کار باید محصولات خودتان را به همراه ویژگی‌ها بنویسید و ببینید که چه سودی دارند. در مرحله بعد باید مشخص کنید که چه افرادی به دنبال این خدمات و منفعت هستند، برای مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی فروش لوازم ورزشی هستید مطمئنا افراد ورزشکار یکی از اصلی‌ترین مشتریان شما هستند.

ارزیابی محصولات برای شناخت بازار هدف

 از نظرسنجی استفاده کنید

با توجه به اینکه نیازهای مشتریان همواره در حال تغییر است، شما به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار باید متناسب با این تغییرات، تغییر کنید و خودتان را به‌روز نگه دارید. با استفاده از یک نظرسنجی با پرسش‌های درست و مناسب در سایت یا شبکه‌های اجتماعی فروشگاه خودتان می‌توانید با افکار و علایق کاربران خودتان بهتر آشنا شوید این نظرسنجی به شما در شناخت احساسات واقعی آن‌ها کمک بزرگی می‌کند. با نظرسنجی شما بازار هدف خودتان را دقیق‌تر شناسایی می‌کنید و می‌دانید که در کسب‌و‌کارتان روی چه مواردی بیشتر وقت بگذارید و تمرکز کنید.

نظرسنجی برای شناخت بازار هدف فروشگاه اینترنتی

ارزیابی بازاریابی رقبا

ارزیابی بازاریابی رقبا علاوه بر اینکه باعث شناخت نقاط قوت و ضعف رقبا و عدم تکرار اشتباهات آن‌ها توسط شما می‌شود، می‌تواند برای شناخت و بازاریابی افرادی باشد که مورد هدف بازاریابی رقبای شما نیستند و شما به راحتی می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و بازار هدف خودتان را پیدا کنید.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، در حال حاضر ابزارهای زیادی مثل الکسا، گوگل ترند (Google Trends)،Social Mention ، Site Overvie برای شناخت علایق و سلیقه مشتری وجود دارد.

نتیجه‌گیری

همانطور که متوجه شدید تنها طراحی سایت فروشگاهی موفقیت شما را ضمین نمی‌کند و شما باید بدانید بازار هدف فروشگاه شما چه کسانی هستند. شناخت بازار هدف فروشگاه اینترنتی و اینکه محصولات و خدمات شما مطابق با نیازهای مشتریانتان است این اطمینان را به شما می‌دهد که تمام تصمیماتی که برای محصولات و خدمات فروشگاه اینترنتی خودتان می‌گیرید براساس علایق و نیازهای مشتریانتان است و همین موضوع باعث موفقیت شما در رشد کسب‌و‌کارتان می‌شود چون شما خیلی راحت‌تر با مشتریان خودتان ارتباط برقرار می‌کنید.

بررسی ۱۱ مورد از چالش ها و مشکلات راه اندازی فروشگاه اینترنتی منظور از ساختار و محتوای یک وب سایت چیست؟