منظور از ساختار و محتوای یک وب سایت چیست؟

منظور از ساختار و محتوای یک وب سایت چیست؟

 
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یکی از مهم‌ترین مسائل در طراحی سایت فروشگاهی، ساختار سایت به صورت اصولی و منظم است که این موضوع تاثیر زیادی در سئو سایت دارد. در واقع ساختار یک سایت باید طوری طراحی شود که دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف سایت در آسان‌ترین حالت ممکن باشد. اگر سایت شما ساختار مشخصی نداشته باشد ارتباط برقرار کردن کاربر با سایت سخت و در نتیجه کاربر دچار سردرگمی می‌شود. حالا تصور کنید اگر یک سایت بزرگ مثل سایت فروشگاهی با هزاران محصول داشته باشید احتمال بهم ریختگی و سردرگمی چندین برابر می‌شود اما با یک ساختار درست به زبان ساده کار کاربر را برای پیدا کردن محصول، خدمات یا اطلاعات موردنظرش راحت می‌کنیم. زمانی که کاربر چیزی که به دنبال آن است را زودتر پیدا کند شانس تبدیل شدن او به مشتری بیشتر می‌شود. اما منظور از ساختار و محتوای یک وب‌سایت چیست؟

در این پست ساختار یک وب‌سایت و تاثیر آن در سئو را بررسی می‌کنیم.

ساختار و محتوای یک وب سایت  

منظور از ساختار سایت (Site Structure) تمام دسته‌بندی‌های یک سایت و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر است که تاثیر زیادی در سئو سایت دارد.

فارغ از اینکه شما صاحب یک سایت بزرگ یا کوچک هستید، باید بدانید در طراحی فروشگاه اینترنتی داشتن ساختار سایت برای شما ضروری است، شاید بپرسید ساختار سایت چه کمکی به یک سایت می‌کند؟ همانطور که بالاتر اشاره کردیم یک ساختار بهینه شده به کاربران یک وب‌سایت کمک می‌کند که به راحتی صفحه‌ای که به دنبال آن هستند را پیدا کنند فرض کنید کاربری (مخصوصا برای اولین بار) به سایت فروشگاهی شما مراجعه می‌کند و به دنبال محصول خاصی می‌گردد و دقیقا نمی‌داند که این محصول در کجای سایت قرار دارد، Site Structure به کاربر کمک می‌کند که به محض ورود به سایت و خیلی آسان چیزی که به دنبال آن است را پیدا کند. پس ساختار سایت باید طوری طراحی شود که تجربه کاربری سایت را بهبود ببخشد و شامل ویژگی‌های مهمی مثل قابلیت دسترسی و کاربرپسند باشد.

ساختار و محتوای یک وب سایت در طراحی سایت فروشگاهی

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در سئو سایت تجربه کاربری سایت است. سایتی که ساختار منظم دارد باعث بالا رفتن تعامل کاربران با سایت و افزایش رضایت می‌شود و در نتیجه کاربر زمان بیشتری در سایت شما می‌ماند و باعث کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) می‌شود.

برای اطلاع بیشتر حتما به وبلاگ «آشنایی با بهترین روش های بهبود سئو سایت فروشگاهی» سر بزنید.

Site Structure علاوه بر کاربران، به موتورهای جستجو در درک محتوای سایت،‌ نحوه چیدمان مطالب و اهمیت صفحات کمک می‌کند و همین موضوع در نهایت باعث بهبود سئو سایت شما می‌شود. با استفاده از ساختار سایت ربات‌های گوگل به آسانی در صفحات سایت شما خزش می‌کنند و بعد از به اصطلاح خزش در سایت شما به راحتی صفحات سایت شما را درک می‌کنند و ارتباط بین آن‌ها را بفهمند. اگر گوگل نتواند تمام صفحات سایت شما را خزش کند خبری از ایندکس شدن و رتبه‌بندی نیست.

یکی از مواردی که در سئو سایت اهمیت زیادی دارد پیدا کردن صفحات یتیم (Orphan Pages) سایت است. صفحات یتیم صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی دریافت نکرده‌اند و ربات‌های گوگل و کاربران امکان دسترسی به آن را ندارند.

 بنابراین بهینه‌سازی ساختار سایت از مسائل مهم سئو است که هم به موتورهای جستجو و هم به کاربران سایت کمک می‌کند.

ربات‌های گوگل برای اینکه صفحه‌ای را در نتایج جستجو نمایش دهند نیاز به بررسی و ایندکس کردن صفحات سایت دارند.

ساختار سایت نحوه لینک شدن محتوای متفاوت در سایت و نمایش آن به کاربران و موتورهای جستجو را مشخص می‌کند.

انواع ساختار سایت

آشنایی با ساختارهای مختلف در زمان طراحی سایت فروشگاهی کمک بزرگی به طراحی ساختار می‌کند. به طور کلی ۴ نوع طراحی ساختار سایت وجود دارد.

ساختار سلسله مراتبی

رایج‌ترین ساختار سایت مخصوصا برای سایت‌های فروشگاهی ساختار سلسله مراتبی است که از چند صفحه مادر و صفحات فرزند تشکیل شده است که موضوعات اصلی به موضوعات فرعی تقسیم می‌شوند و تقسیم‌بندی موضوعات بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

این ساختار به دو نوع تقسیم می‌شوند، طراحی مسطح و عمیق.

طراحی مسطح (Flat Structure)

ساختار سایت مسطح به این معنی است که کاربران و خزنده‌های گوگل می توانند با تنها چند کلیک به هر صفحه‌ای در سایت شما برسند.

طراحی عمیق (Deep structure)

با توجه به تعریف ساختار سایت مسطح، در طراحی عمیق کاربران و موتورهای جستجو برای دسترسی به محتوای موردنظر خودشان نیاز به کلیک بیشتر و مسیر طولانی‌تری دارند. برخلاف طراحی مسطح که برای دسترسی به محتوا به کمترین کلیک نیاز دارند.

انواع ساختار وب سایت

ساختار متوالی یا ترتیبی

این نوع ساختار بازدیدکننده سایت را از یک مرحله به مرحله بعد یا قبل هدایت می‌کند و بیشتر برای سایت‌های آموزشی که به صورت گام به گام یک موضوع را آموزش می‌دهند کاربرد دارد.

ساختار ماتریکسی

این نوع ساختارها به جای استفاده از دسته‌بندی‌های مختلف، در خود صفحه از لینک‌های مرتبط استفاده می‌کنند و به کاربر این امکان را می‌دهند که موضوع موردنظر خودشان را در صفحه انتخاب کنند و بین صفحات مختلف گردش کنند.

عناصر تاثیرگذار در ساختار سایت

✔️صفحه اصلی (Home)

این صفحه از یکی از مهم‌ترین صفحات در زمان ساخت سایت فروشگاهی است و بیشترین لینک را از صفحات دیگر دریافت می‌کند و علاوه بر آن ارزشمندترین صفحه سایت است چرا که اولین صفحه‌ای که کاربر با ورود به سایت می‌بیند و این صفحه است و شامل لینک‌هایی است که کاربر را به بخش‌های مختلف سایت راهنمایی می‌کند.

برای اطلاع بیشتر وبلاگ « ۷ صفحه مهم که هر فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد» را مطالعه کنید.

✔️ صفحات طبقه‌بندی (Taxonomies)

این صفحات تمام محتواهایی که مربوط به یک موضوع هستند را در خود جای می‌دهند و کاربر یا خزنده‌های گوگل با وارد شدن به این صفحات به تمام صفحات مرتبط دسترسی پیدا می‌کنند.

✔️ Breadcrumbs (مسیر راهنما)

برد کرامب (Breadcrumbs ) که معنی لغوی آن خرده نان است، منوی كوچكی است که معمولاً در قسمت بالای صفحه قرار دارد و از آن برای راهنمای مسیریابی استفاده می‌شود که کاربران را در پیدا کردن مسیر مورنظرشان راهنمایی می‌کند.

 مثال: زنانه /کفش/ محصولات/www.example.com

✔️ منو

کاربران با استفاده از منو راحت‌تر صفحه موردنظر خودشان را پیدا می‌کنند و ربات گوگل با استفاده از ساختار منوی سایت ، لینک‌های آن را به عنوان مهم ترین لینک‌های سایت در نتایج جستجو به صورت زیر آیتم نمایش می‌دهد.

نتیجه گیری:

به طور کلی ساختار سایت مزایای زیادی دارد:

پیمایش آسان سایت برای کاربران و موتورهای جستجو و جلوگیری از سردرگمی

مشخص کردن نحوه چینش صفحات و لینک سازی داخلی

جلوگیری از ایجاد صفحات یتیم (Orphan Pages) و Errorهای مختلف

مشخص کردن ارتباط موضوعی محتواهای یک سایت با یکدیگر

ساختار و محتوای یک وب سایت در طراحی سایت فروشگاهی

باعث می‌شود ارزشی که از طریق دریافت بک لینک وارد سایت می‌شود، کاملا هدفمند در صفحات سایت در جریان باشد. 

مشخص شدن با اهمیت‌ترین و کم اهمیت‌ترین صفحات سایت برای کاربران و موتورهای جستجو