صفر تا صد نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

صفر تا صد نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

 
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که امروزه طرفداران زیادی دارد و فرصتی را برای دستیابی به یک بازار هدف بزرگتر برای جذب مخاطب فراهم می‌کند. اینستاگرام به بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک برای فروش محصولات، بازاریابی و حتی به افراد برای نمایش هنر و استعداد کمک بزرگی کرده است و با هر بار به‌روز‌رسانی امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از امکانات این شبکه اجتماعی که مورد توجه قرار گرفته، فروشگاه اینستاگرامی است. اگر به هر دلیلی مثل هزینه طراحی سایت فروشگاهی،‌ داشتن یک کسب‌و‌کار کوچک و یا دلایل دیگر امکان ساخت سایت فروشگاهی را ندارید، اینستاگرام می‌تواند گزینه مناسبی برای فروش محصولات شما باشد.

در این مقاله سعی می‌کنیم به چند پرسش کلیدی زیر پاسخ دهیم:

  • • هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی چگونه است؟

  • • چگونه فروشگاه اینستاگرامی بسازیم؟

  • • چگونه فروش بیشتری را در اینستاگرام تجربه کنیم؟

رمز موفقیت اینستاگرام چه بود؟

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و به سرعت محبوبیت پیدا کرد. کاربران این پلتفرم بیشتر برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ و ویدیو از لحظات مختلف خودشان استفاده می‌کنند. فیسبوک این شبکه اجتماعی را در سال ۲۰۱۲ خریداری کرد و از آن زمان مالک آن به حساب می‌آید. این شبکه اجتماعی امکانات زیادی مثل به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیو و دنبال کردن (Follow) کاربران مورد علاقه و امکانات زیادی را فراهم کرده است. اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی که کاربران کم‌تری دارند و یا فیلتر هستند محیط مناسب‌تری برای فروش است، علاوه بر این بیشتر از یک میلیارد کاربر با علایق مختلف در این پلتفرم فعالیت می‌کنند و بستر مناسبی را برای فروش به وجود می‌آورند. شما می‌توانید این برنامه را به صورت رایگان دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

اینستاگرام

هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی

هزینه راه‌اندازی فروشگاه اینستاگرامی در مقایسه با تعرفه طراحی وب سایت فروشگاهی کمتر است ولی فراموش نکنید که امکاناتی که یک سایت فروشگاهی در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار بیشتر از یک فروشگاه اینستاگرامی است، علاوه بر این اینستاگرام برای فروش محصولاتی که قیمت بالایی دارند مناسب نیست چرا که مخاطبان این شبکه اجتماعی تمایل زیادی پرداخت‌هایی با ارزش بالا ندارند و بیشتر تمایل به خرید اجناسی مثل پوشاک،‌ لوازم آرایشی و بهداشتی، لازم تزیینی و .. دارند. به عنوان مثال کمتر پیش می‌آید که کاربری تلفن همراه ۹ میلیونی خودش را از اینستاگرام خریداری کند ولی احتمال خرید قاب همان تلفن همراه با قیمت ۱۰۰ هزار تومان از اینستاگرام خیلی زیاد است، ولی اگر به هر دلیلی امکان راه‌اندازی و طراحی سایت فروشگاهی را ندارید، اینستاگرام گزینه مناسبی برای شما است.
Instagram shop یکی از ویژگی‌های اینستاگرام است که به فروشنده‌ها این امکان را می‌دهد که کاتالوگ محصولات را در بخش پروفایل تجاری اینستاگرام ایجاد کنند تا مشتریان به راحتی محصول خودشان را پیدا و خریداری کنند.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرامی

این شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است و فرصت خوبی را برای معرفی کالا و خدمات شما به صورت عکس یا ویدیو در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کسب درآمد از اینستاگرام به تعدادی فالوور (Follower) نیاز دارید تا محصولات خودتان را به آن‌ها معرفی کنید و بفروشید. شما برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام به دانستن موارد زیر نیاز دارید:

بررسی شرایط کسب‌‌وکار توسط اینستاگرام

برای دستیابی به فروشگاه اینستاگرام باید مطمئن شوید محصولات شما مورد تایید اینستاگرام و سیاست‌های تجاری آن است. در قدم بعدی مطمئن شوید که کسب‌و‌کار و محصولات شما برای کاربران اینستاگرام جذابیت دارد یا نه؟ چرا که بیشتر کاربران از این شبکه اجتماعی برای سرگرمی استفاده می‌کنند و برای موفقیت نیاز دارید که محصولات و محتوای جذابی تولید کنید تا بتوانید مشتریان خودتان را جذب کنید.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

ایجاد یک حساب تجاری در اینستاگرام

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خودتان در اینستاگرام، در قدم اول نیاز به ایجاد حساب کاربری دارید، در صورت داشتن حساب شخصی، باید این حساب را به حساب تجاری (Business account ) تغییر دهید تا امکاناتی مخصوص فروشگاه به اکانت شما اضافه شود. با داشتن یک حساب تجاری می‌توانید اطلاعات مربوط به کسب‌و‌کار خودتان مثل آدرس، شماره تلفن و .. را قرار دهید. در زمان ایجاد حساب کاربری، سعی کنید نام کاربری که انتخاب می‌کنید تا حد امکان با نام کسب‌و‌کار شما مطابقت داشته باشد و به راحتی قابل جستجو باشد.

مطمئن شوید آخرین نسخه اینستاگرام را برای استفاده از ویژگی‌های این فروشگاه در اختیار دارید.

متصل شدن به صفحه فیسبوک

داشتن اکانت تجاری در فیسبوک یکی از لازمه‌های راه‌اندازی فروشگاه شما در اینستاگرام است. شما می‌توانید در تنظیمات اینستاگرام از بین صفحات، صفحه‌ فیسبوکی که می‌خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کنید. چون با این کار شما می‌توانید محصولات خود را مستقیما در فیسبوک نیز تبلیغ کنید.

اضافه کردن کاتالوگ محصولات به فیسبوک

کاتالوگ محصول یعنی یک لیست کامل از تمام محصولات، موجودی، قیمت و.. سایت فروشگاهی. شما در ابتدای کار باید کاتالوگی از محصولات فروشگاهی خود داشته باشید. پس برای شروع یک کاتالوگ از محصولات خود در اکانت فیسبوک ایجاد کنید. با انجام مراحل گفته شده، شما هر کاری که نیاز بوده را انجام داده‌اید بنابراین کمی صبر کنید. بعد از انجام این مرحله تایید اکانت شما توسط اینستاگرام انجام می‌شود که ممکن است چند روزی زمان ببرد.

متصل شدن به صفحه فیسبوک

برچسب گذاری محصولات در اینستاگرام

بعد از انجام مراحل بالا نوبت به برچسب‌گذاری محصولات در پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام است. کاربران با ضربه زدن روی کالای برچسب‌گذاری شده می‌توانند اطلاعات بیشتری از محصول به دست بیاورند. در پایان و زمانی که فروشگاه اینستاگرام خودتان را راه اندازی کردید، یک دکمه جدید مشاهده فروشگاه (View Shop) در صفحه پروفایل اینستاگرام کسب‌و‌کار شما ظاهر می‌شود که کاربران با کلیک روی آن می‌توانند محصولات شما را ببینند و اقدام به خرید کنند.

مزایا فروشگاه اینستاگرامی

  • • کمک به یافتن مخاطبان جدید

  • • تاثیرگذاری زیاد در فروش

  • • صرفه‌جویی در هزینه بازاریابی

  • • رایگان بودن

  • • بازار هدف گسترده

  • • تعامل دو طرفه با مشتری

  • •مبتنی بر تصویر

like

معایب فروشگاه اینستاگرامی

  • • دشوار بودن پاسخ‌گویی به تمامی سفارش‌ها و سؤال‌ها

  • • عدم دسته‌بندی محصولات

  • • احتمال فیلتر شدن

  • • نبود درگاه پرداخت

  • • نداشتن امنیت شغلی

dislike

نکاتی برای فروش بیشتر در اینستاگرام

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام و تجربه فروش بیشتر،‌ باید نکاتی را در نظر بگیرید.
✔️ از تصاویر باکیفیت و مرتبط با محصول استفاده کنید.
✔️ استفاده از هشتگ‌های مرتبط، یک کار هوشمندی است که شما می‌توانید برای پست‌های اینستاگرام استفاده کنید. این هشتگ‌ها باعث می‌شود که کاربران جدیدی شما را پیدا کنند و فروشگاه اینترنتی شما بیشتر دیده شوید.
✔️ یکی از محبوب‌ترین نوع محتوا در اینستاگرام ویدیو است بنابراین سعی کنید محصولات خودتان را به صورت ویدیویی با کاربران خودتان به اشتراک بگذارید.
✔️یکی از راه‌های موثر در جذب مشتری ارائه تخفیف است. شما با پیشنهاد تخفیفی برای محصولات خودتان می‌توانید مشتریان زیادی را به فروشگاه خودتان جذب کنید.
✔️برای اینکه فالوورهای بیشتری را جذب کنید تنها محصولات فروشگاهی خودتان را تبلیغ نکنید، شما باید کاربران خودتان را درگیر کنید. شما می‌توانید با برگزاری مسابقات اینستاگرامی یا با به اشتراک‌گذاری پشت صحنه فعالیت‌های خودتان مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

برای اطلاعات بیشتر وبلاگ «۱۰ نکته برای افزایش فروش در اینستاگرام » را مطالعه کنید.

آیا فروشگاه اینستاگرامی برای کاربران ایرانی هم فعال می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، ما فعلا در شرایط تحریم هستیم و این موضوع اینستاگرام را هم در بر می‌گیرد. وقتی شما تمام مراحل بالا را برای ساخت یک فروشگاه اینستاگرامی طی می‌کنید در مرحله آخر نیاز به تايید تگ خرید از طرف فیسبوک دارید. تگ خرید در اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات و قیمت محصولات خود را به کاربران نمایش دهید. در نظر داشته باشید که اگر شما به عنوان یک شخصی که در ایران هستید بخواهید تايیدیه این تگ خرید را بگیرید متاسفانه برای شما فعال نخواهد شد چون این تگ در ایران تحریم است و شما نمی‌توانید از این تگ برای محصولات فروشگاهی خود استفاده کنید و باید تا رفع تحریم‌ها از راه‌اندازی فروشگاه ایسنتاگرامی صرف نظر کنید.

تگ خرید محصول در ایران تحریم است و برای استفاده از این قابلیت نیاز به استفاده از شماره و کدپستی یک کشور خارجی دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره امکان فعالیت فروشگاه اینستاگرامی در ایران، وبلاگ «دنبال فروشگاه ساز اینستاگرام نروید» را مطالعه کنید.

کلام آخر

ممکن است به دلایل مختلف مثل توسعه و طراحی سایت فروشگاهی و آماده نبودن آن، داشتن کسب‌و‌کار کوچک یا نداشتن هزینه طراحی سایت فروشگاهی، تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه خودتان در اینستاگرام بگیرید. در این پست تلاش کردیم تا شما را با نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام آشنا کنیم.