سایت فروشگاهی چیست و چه تفاوتی با فروشگاه سنتی دارد؟

سایت فروشگاهی چیست و چه تفاوتی با فروشگاه سنتی دارد؟

سایت فروشگاهی چیست و چه تفاوتی با فروشگاه سنتی دارد؟
 
زمان مطالعه: ۱۰دقیقه

اگر قصد راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودتان را دارید باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید یک فروشگاه فیزیکی داشته باشید یا قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید، شاید هم بخواهید هر دو فروشگاه را در کنار هم داشته باشید.

برای این‌ کار کافی است خودتان را جای مشتری بگذارید. فرض کنید که برای خرید کفش موردعلاقه‌ خودتان باید به بازار بروید. بنابراین لازم است تا فروشگاه رانندگی یا پیاده‌روی ‌کنید، که در هر دوصورت باید شلوغی و ترافیک را پشت سر بگذارید. وارد فروشگاه می‌شوید و بعد از جستجوی فراوان بالاخره کفش دلخواه خودتان را پیدا می‌کنید (البته این احتمال هم وجود دارد که در نهایت کفش موردنظر خودتان را پیدا نکنید!). حالا نوبت به امتحان کفش می‌رسد تا مطمئن شوید کفشی که انتخاب کردید دقیقا سایزی است که می‌خواهید، بنابراین باید در صف انتظار منتظر بمانید. اما اگر وقت یا حوصله این خرید زمان‌بر را نداشته باشیم یا به هر دلیلی ترجیح بدهیم بدون ترک کردن محل کار یا منزل تمام این مراحل را در در خانه و بدون هدر دادن وقت در ترافیک و شلوغی و صف‌های انتظار انجام بدهیم چه؟

بله راه ساده‌تری هم برای این کار وجود دارد، خرید اینترنتی!

تقریبا تمام ما تجربه هر دو نوع خرید را داشته‌ایم و با تفاوت‌های این فروشگاه‌ها آشنا هستیم، پس بیایید تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را با هم بررسی کنیم اما قبل از آن به تعریف کوتاهی از این فروشگاه‌ها می‌پردازیم.

فروشگاه سنتی چیست؟

بیشتر ما با شنیدن کلمه‌ی خرید به یاد گشتن در مراکز خرید و بازدید از مغازه‌های مختلف می‌افتیم. فروشگاه‌های سنتی در واقع همان پاساژها و مراکز خرید هستند که در یک مکان خاص قرار دارند و مشتریان باید به صورت حضوری یا تلفنی برای خرید اقدام کنند و پرداخت خودشان را به صورت نقد یا با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان انجام دهند.

در خرید سنتی مشتریان می‌توانند به صورت حضوری و از نزدیک محصولات را ببینند و آن‌ها را امتحان کنند و بلافاصله بعد از خرید خرید‌ها را با خودشان به خانه ببرند. البته روش‌های سنتی هنوز هم طرفداران خودش را دارد، اما امروزه شیوه‌ی خرید مردم تغییر کرده و بیشتر به سمت خرید اینترنتی تمایل پیدا کرده‌اند.

فروشگاه سنتی

سایت فروشگاهی چیست؟

از زمان ورود اینترنت خرید تعریف جدیدی پیدا کرده است و تقریبا همه‌ی ما تجربه‌ی یک بار خرید آنلاین را داشته‌ایم. سایت فروشگاهی محصولات و خدمات متفاوتی را از طریق فضای اینترنت و سایت برای فروش ارائه می‌دهد و قابلیت‌هایی مثل اتصال به سیستم بانکی، اتصال به سیستم پست، ارسال سفارش و .. را دارد.

مزایای خرید آنلاین نسبت به خرید سنتی باعث شده تا مردم این نوع خرید را بیشتر انتخاب کنند. مشتریان برای سفارش محصول موردنظر خودشان کافی است وارد سایت شوند، کالا مورد نظر خودشان را جستجو کنند و بعد انتخاب روش پرداخت و ارسال و تایید سفارش، محصول برای آن‌ها ارسال می‌شود.

سایت فروشگاهی
 

سایت‌های فروشگاهی تجربه‌ی خرید بدون آلودگی را به کاربران می‌دهد و کمک بزرگی به محیط زیست می‌کند.

فروش اینترنتی خرید محصول و خدمات از طریق اینترنت است در حالی که خرید سنتی بازدید و خرید از یک مغازه است و به صورت آفلاین است.

تفاوت فروشگاه سنتی و سایت فروشگاهی چیست؟

حالا وقت آن رسیده که تفاوت‌های کلیدی سایت فروشگاهی و فروشگاه سنتی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

دسترسی پذیری:

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که فروشگاه‌های آنلاین را از فروشگاه‌های آفلاین و سنتی متمایز می‌کند، مسئله محدودیت زمان است. همانطور که می‌دانید فروشگاه‌های سنتی ساعت کاری دارند و بعد از تمام شدن این زمان، فرآیند خرید و فروش برای فروشنده و مشتری متوقف می‌شود، اما در وب‌سایت‌های آنلاین فروشنده‌ها می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کنند و مشتریان در هر زمان از شبانه روز می‌توانند هر محصولی که بخواهند را از فروشگاه آنلاین تهیه کنند.

راحتی در خرید و صرفه‌جویی در زمان:

برای خرید یک محصول از فروشگاه سنتی باید بیرون از محیط خانه بروید و شاید لازم باشد برای رسیدن به آنجا مسافت زیادی را رانندگی کنید، بنابراین زمان زیادی را از دست می‌دهید، اما با یک فروشگاه اینترنتی شما به عنوان یک مشتری می‌توانید در خانه یا محل کار بدون اینکه از یک مغازه به مغازه‌ی دیگری بروید، توضیحات لازم درباره محصول را بخوانید و علاوه بر آن با خواندن نظرات مصرف‌کننده‌ها و امکان مقایسه قیمت‌ها، بهترین و ارزان‌ترین محصولات را پیدا کنید و دقیقا چیزی را که می‌خواهید به صورت آنلاین بخرید.

در نظر داشته باشید که در خرید سنتی انتخاب زیادی ندارید و باید محصولی را انتخاب کنید که در مغازه موجود است و در صورت عدم موجودی باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مطمئنا اولویت دوم یا سوم شماست یا باید منتظر بمانید تا محصول دوباره شارژ شود تا شما خرید خودتان را انجام دهید اما در خرید آنلاین شما محصولات زیادی برای انتخاب دارید و در صورت عدم موجودی، می‌توانید بلافاصله همان محصول را از فروشگاه آنلاین دیگری تهیه کنید.

در فروشگاه سنتی قیمت توسط فروشنده ارائه می‌شود و راهی وجود ندارد که متوجه شویم قیمت منصفانه است یا نه! اما در خرید آنلاین می‌توان قیمت محصول را در سایت‌های متفاوت مقایسه کرد.

محدودیت‌ مکانی:

فروشندگان محصولات به روش سنتی نمی‌توانند محصولات خودشان را از منطقه‌ی جغرافیایی که هستند بیشتر تبلیغ کنند و بفروشند چون فروشگاه فیزیکی محدود به یک مکان و منطقه است و فقط مشتریان همان منطقه به مغازه دسترسی دارند.

اما در فروشگاه آنلاین فروشندگان می‌توانند به مشتریانی با منطقه جغرافیایی متفاوت دسترسی داشته باشند و سهم بیشتری از بازار به دست بیاورند، چون با داشتن یک سایت فروشگاهی علاوه بر شهر خودتان می‌توانید در سایر شهرها و یا حتی به صورت بین‌المللی فروش داشته باشید.

تفاوت سایت فروشگاهی و فروشگاه سنتی

هزینه:

راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار آنلاین نسبت به یک فروشگاه فیزیکی در همان اندازه هزینه‌های کم‌تری دارد چون برای راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی باید هزینه‌هایی برای اجاره، رهن یا خرید مغازه پرداخت کنید ولی در فروشگاه آنلاین هزینه که برای محل فروش نیاز ندارید.

تبلیغ و بازاریابی:

در روش سنتی برای تبلیغ کسب و‌کار خودتان به هزینه‌هایی مثل کارت‌های ویزیت، بوروشورها و موارد مشابه نیاز دارید ولی در بستر اینترنت راه‌های زیادی برای بازاریابی وجود دارد، یکی از بهترین پیشنهادات سئو و بهینه سازی سایت فروشگاهی است تا مشتریان بتوانند با جستجو کردن کلمات در گوگل سایت فروشگاهی شما را مشاهده کنند، بازاریابی با استفاده از سئو کمی نیاز به زمان دارد ولی اگر مایل هستید که در زمان کم‌تری فروشگاه شما دیده بشود، می‌توانید با پرداخت هزینه و تبلیغات گوگل، سایت فروشگاهی خودتان را در مدت زمان کم‌تری برای مخاطبان نمایش بدهید.

برای اطلاع از نحوه تبلیغات بیشتر سایت خودتان وبلاگ «راهکارهای طلایی برای تبلیغ یک فروشگاه اینترنتی» را مطالعه کنید.

فروش اینترنتی یا سنتی؟

پاسخ به این سوال بستگی به کسب‌و‌کار شما دارد، البته با توجه به تمام تفاوت‌هایی که بین سایت فروشگاهی و فروشگاه سنتی وجود دارد و بالاتر گفته شد، اکثر مردم قبل از خرید سری به سایت‌های فروشگاهی می‌زنند و حتی خرید خودشان را از آنجا انجام می‌دهند بنابراین داشتن یک سایت فروشگاهی ضروری است و همین موضوع باعث شده که بیشتر کسب‌و‌کارها به فکر راه‌اندازی و طراحی سایت فروشگاهی خودشان باشند، اما اگر به هر دلیلی کسب‌و‌کار شما نیاز به فروشگاه فیزیکی دارد بهتر است که که در کنار آن، فروشگاه آنلاین خودتان را هم داشته باشید.

البته فراموش نکنید که ایجاد یک سایت به تنهایی برای موفقیت شما کافی نیست، باید بدانیم چگونه یک کسب‌و‌کار اینترنتی داشته باشیم و چه نکاتی را در زمان در طراحی سایت فروشگاهی رعایت کنیم تا در این زمینه موفق‌تر باشیم.

برای اطلاع بیشتر وبلاگ «۷ نکته مهم که در زمان طراحی سایت فروشگاهی باید رعایت کنید» را مطالعه کنید.

در آخر

در حال حاضر و با توجه به اینکه سبک خرید مردم تغییر کرده و اکثر افراد به خرید اینترنتی روی آورده‌اند، طراحی سایت فروشگاهی و راه‌اندازی آن برای کسب‌و‌کار شما یک امتیاز به حساب می‌آید و شما می‌توانید هر دوی این فروشگاه‌ها را در کنار هم داشته باشید.