رایج ترین مشکلات خرید آنلاین که خریداران با آن مواجه می شوند

رایج ترین مشکلات خرید آنلاین که خریداران با آن مواجه می شوند

 
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خرید آنلاین به مصرف‌کنندگان این اجازه را می‌دهد که با استفاده از تلفن همراه، یا یک مرورگر وب محصول مورد علاقه خود را از طریق اینترنت از فروشنده خریداری کنند. شما می‌توانید با یک سرچ ساده در اینترنت و با پیدا کردن یک سایت فروشگاهی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را به صورت اینترنتی سفارش دهید. اما بعضی از مشتریان از خرید اینترنتی خود چندان راضی نیستند و با وجود راحت بودن خرید آنلاین یک سری مشکلاتی مانند محصولات تقلبی، هزینه‌های پنهان و.. نیز برای مصرف‌کنندگان وجود دارد. پس در طراحی سایت فروشگاهی خود سعی کنید نکاتی را رعایت کنید که کاربران خریدی آسان و بدون دردسری را از سایت فروشگاهی شما تجربه کنند. در این مقاله ما مشکلات خرید آنلاین را با هم بررسی می‌کنیم.

خرید آنلاین چیست؟

اگر شما محصولی را اینترنتی از یک سایت فروشگاهی بخرید، در اصل می‌توان گفت که خرید آنلاین انجام داده‌اید. در نظر داشته باشید که علاوه بر خرید آنلاین شما می‌توانید جستجوی آنلاین نیز داشته باشید یعنی مشغول خرید اینترنتی باشید ولی چیزی نخرید. امروزه شما تقریبا می‌توانید هر چیزی را به صورت آنلاین بخرید.

مزایای خرید آنلاین چیست؟

با استفاده از خرید آنلاین به راحتی می‌توانید در هر جایی که هستید خرید خود را انجام دهید. مزایای خرید آنلاین عبارت‌اند از:

✔️ امکان خرید محصول در هر ساعت از شبانه‌روز

✔️ عدم انتظار در صف پرداخت

✔️ تنوع محصولات

✔️دسترسی آسان‌تر به محصولات

 ✔️ امکان مقایسه قیمت‌ها

 ✔️ تحویل محصول درب منزل

 تأیید هویت آنلاین

✔️ امکان استفاده از پشتیبانی آنلاین

✔️ حذف هزینه‌های اضافی

✔️ خواندن نظرات و مقایسه محصولات قبل از خرید

✔️خریدی با آرامش و بررسی نکات فنی

✔️ راحتی خرید از طریق اطلاعات شخصی ذخیره شده، تسویه حساب را سریعتر می‌کند.

✔️ شما می‌توانید هر موقع که خواستید به جای تکمیل تراکنش، سبد خرید خود را رها کنید.

✔️ نداشتن محدودیت در انتخاب محصول

 امنیت یک سایت فروشگاهی

برای اطلاعات بیشتر درباره امنیت سایت، وبلاگ « طراحی سایت فروشگاهی چه تاثیری در موفقیت کسب‌ و کار آنلاین دارد» را مطالعه کنید.

اما همانطور که گفته شد خرید آنلاین ممکن است مشکلاتی را برای کاربران نیز به وجود می‌آورد. مشکلات خرید آنلاین عبارت‌اند از:

عدم امنیت در سایت فروشگاهی

ترس از دست دادن پول در درگاه‌های پرداخت یکی از مشکلات خرید آنلاین است. از آنجایی که بیشتر مردم امروزه خرید خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، مجرمان سایبری تکنیک‌های زیادی را برای هک کردن و سرقت پول از خریداران آنلاین استفاده می‌کنند. در طراحی فروشگاه اینترنتی، امنیت یکی از گزینه‌هایی است که نباید از آن غافل شوید. سایت‌های فروشگاهی دارای اطلاعات مهم مشتری مانند نام، آدرس، شماره تلفن و.. هستند. اگر این اطلاعات دست مجرمان بیفتد می‌توانند از این اطلاعات سوء استفاده کنند. به همین دلیل است که بیشتر مشتریان از ذخیره و وارد کردن اطلاعات بانکی‌شان در سایت‌های فروشگاهی از ترس هک شدن، سرقت اطلاعات و.. می‌ترسند و اینکه اطمینان و امنیت درباره پرداخت پول نداشته باشند، خرید اینترنتی را برای آن‌ها کمی دشوار می‌کند.

 امنیت خرید آنلاین

برای اطلاعات بیشتر درباره امنیت سایت، وبلاگ « آشنایی با ۴ ویژگی یک سایت امن» را مطالعه کنید.

مشخص نبودن تاریخ تحویل محصول

یکی از مشکلات خرید آنلاین برای مشتریان تاخیر در تحویل کالا است البته نه برای همه مشتریان چرا که بیشتر سایت‌‌های فروشگاهی کالا را به موقع و بدون آسیب‌دیدگی به مشتریان می‌رسانند و در برخی موارد به شما امکان مشخص کردن زمان تحویل کالا را می‌دهند اما به هر حال اتفاقات زیادی مثل شرایط آب‌و‌هوا و دقیق نبودن اطلاعات شما و یا عدم حضور شما در منزل برای تحویل کالا باعث برگشت خوردن محصول و تاخیر در تحویل کالای شما می‌شوند

متناسب نبودن توضیحات با محصول

مشخصات محصولات سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی فروشگاه اینترنتی است زیرا مشتریان با استفاده از این مشخصات می‌توانند تصمیم بگیرند که که محصول را خریداری کنند یا نه؟ مثلا در نظر بگیرید شما برای خرید یک محصول به سایت فروشگاهی مراجعه کرده‌اید وقتی به صفحه محصولات سر می‌زنید انتظار چه چیزی دارید؟ دوست دارید چه اطلاعاتی از محصول بدانید؟ پس لازم است شما به عنوان صاحب یک سایت فروشگاهی بدانید که محصول بدون مشخصات به مشتریان اطلاعات کافی درباره محصول نمی‌دهد و شما برای برطرف کردن این مشکل باید مشخصات محصولات سایت فروشگاهی خودتان را دقیق و مطابق با محصول بنویسید.

برای اطلاعات بیشتر درباره محصولات فروشگاهی، وبلاگ « قواعد نامگذاری محصول برای فروشگاه اینترنتی » را مطالعه کنید.

پرداخت هزینه اضافی برای کالا

یکی از مشکلات دیگر، تفاوت در قیمت محصول در سایت و زمان پرداخت است، یعنی زمانی که مشتری تمام مراحل را برای خرید طی کرد و نوبت به پرداخت محصول رسید قیمت پرداختی بیشتر از مبلغی است که در سایت درج شده و این موضوع می‌تواند مشتری شما را از خرید منصرف کند. یکی از دلایل این اختلاف قیمت نمایش محصولات بدون مالیات و هزینه حمل و نقل است و در مرحله آخر خرید که مشتری محصول را برای خرید انتخاب کرد همه این هزینه به مبلغ کلی اضافه می‌شود و قیمت محصول بالاتر می‌رود.

 پرداخت هزینه محصول سایت فروشگاهی

نامشخص بودن ویژگی محصول سایت فروشگاهی

مشخصات هر محصول در یک سایت فروشگاهی مهم است چون با استفاده از آن مشخصات، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه محصولی را می‌خواهید بخرید. مثلا در نظر بگیرید که شما قصد دارد خریدی را از یک سایت انجام دهید وقتی به صفحه محصولات مراجعه می‌کنید دوست دارید که یک سری از مشخصات درباره یک محصول بدانید، اگر محصول شما مشخصات نداشته باشد شما اطلاعات کافی را به دست نمی‌آورید. اما اگر با وجود نامعلوم بودن مشخصات، آن محصول را خریداری کردید و از کارایی آن راضی نبودید باعث می‌شود که دیگر از آن سایت فروشگاهی خریدی را انجام ندهید. اگر صاحب یک سایت هستید برای رفع این مشکل می‌توانید مشخصات محصول فروشگاهی خود را دقیق‌تر بنویسید تا تجربه حسی برای مشتری ایجاد شود.

پایین بودن کیفیت محصول

یکی از رایج‌ترین مشکلات خریداران آنلاین، ‌کیفیت محصول است. زمانی که شما کالایی را به صورت اینترنتی می‌خرید هیچ تضمینی برای کیفیت محصول شما وجود ندارد. صرفا ممکن است چیزی که در سایت می‌بینید را تحویل نگیرید. بنابراین احتمال دارد سایت‌هایی وجود داشته باشند که محصولات جعلی مارک‌دار بفروشند و روزانه حجم عظیمی از این محصولات را بفروش برسانند و شما اصلا خبر نداشته باشید و بخواهید از آن‌ها خرید کنید. تصور کنید که شما محصولی را خریداری کرده‌اید و از کیفیت آن راضی نیستید. اگر قصد داشته باشید که محصول را پس بدهید ولی فروشنده محصول را قبول نکنید ممکن است که از خرید اینترنتی زده ‌شوید و احتمالا خرید حضوری را ترجیح دهید.

موتور جستجو ضعیف

مشتریان و کاربران خرید آنلاین را انتخاب می‌کنند به خاطر اینکه نمی‌خواهند برای خرید محصول مورد نظرشان منتظر بمانند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که آن‌ها در زمان خرید آنلاین منتظر بمانند فقط به این دلیل که سایت فروشگاهی به کندی بارگیری می‌شود و موتور جستجوی ضعیفی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که شما می‌توانید محصولات خود را مثل سایت فروشگاهی دیجی‌کالا، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهید تا کاربر با جستجوی یک محصول،‌ به محصولات مرتبط با آن دسته دسترسی پیدا کند چون بیشتر مشتریان قبل از انتخاب محصول موردنظر خود برای چند دقیقه یک دسته‌بندی را جستجو می‌کنند. اگر جستجوی سایت روان نباشد، در نهایت کاربر خسته می‌شود و سایت فروشگاهی شما را ترک می‌کند 

 موتور جستجو ضعیف یک سایت فروشگاهی

نامشخص بودن سیاست‌های سایت فروشگاهی

هر یک از سایت‌های فروشگاهی دارای قوانین و مقررات مشخصی هستند. اما بعضی از سایت‌ها سیاست‌های سایت خود را واضح مشخص نمی‌کنند. این سیاست‌ها یک سری قوانین مصرف کننده در مورد بازپرداخت و بازگشت محصولات هستند. اگر این سیاست‌ها در یک سایت تعریف نشود، فروشندگان اغلب ادعای مشتری را در مورد بازگرداندن محصول یا بازپرداخت پول رد می‌کنند.
برخی از سایت‌ها در مورد گارانتی محصولات نیز نامشخص هستند و خریداران اغلب محصولات معیوب را بدون گارانتی محصول یا گزینه جایگزینی خریداری می‌کنند.

در نظر داشته باشید که مشتری باید بداند که اگر محصولی کیفیت مورد انتظار او را نداشته باشد چه کاری انجام دهد.

برای اطلاع بیشتر حتما به وبلاگ «۷ صفحه مهم که هر فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد » سر بزنید.

در پایان اینکه

اگر فروشنده هستید باید بدانید که بعد از طراحی سایت فروشگاهی و شروع فرایند خرید و فروش به هر دلیلی ممکن است خریداران سایت شما با مشکلاتی روبرو شوند شما به عنوان صاحب سایت وظیفه دارید که این مشکلات را شناسایی و برطرف کنید و تلاش کنید تا کاربران سایت شما خرید لذت‌بخشی را تجربه کنند. کافی است به آمار سایت خودتان نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید که مشتریان از خرید از سایت شما راضی هستند یا خیر.