راهکارهای ضروری افزایش امنیت سایت فروشگاهی

راهکارهای ضروری افزایش امنیت سایت فروشگاهی

 
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بعد از طراحی سایت فروشگاهی   خودتان و در کنار تلاش برای موفقیت و رشد فروشگاه فراموش نکنید که مهم‌ترین فاکتور یعنی امنیت سایت خودتان را نادیده نگیرید. در تمام سایت مخصوصا سایت‌های فروشگاهی امنیت مهم‌ترین و ضروری‌ترین فاکتور به حساب می‌آید.

ما در این مقاله درباره چهار ویژگی یک سایت امن صحبت کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند که یک سایت امن داشته باشید و یا به عنوان یک کاربر تا حد ممکن یک سایت امن را تشخیص بدهید اما اجازه دهید قبل از آن تعریفی از امنیت و تهدیدات امنیتی سایت داشته باشیم.

امنیت سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

امن نگه داشتن سایت از تمام اقداماتی که با هدف تخریب، سوء استفاده از داده‌های سایت مشتری یا شرکت، از دسترس خارج کردن سایت و حملات سایبری انجام می‌شود امنیت سایت به حساب می‌آید. تمام این موارد امنیت سایت شما را تهدید می‌کند و می‌تواند اعتبار سایت شما را زیر سوال ببرد چون زمانی که سایت شما به هر دلیلی هدف این تهدید‌ها قرار بگیرد، باعث عدم اعتماد کاربران و کاهش بازدیدکنندگان می‌شود و به دنبال آن سایت شما ضرر مالی زیادی را متحمل خواهد شد.

هدف از امنیت سایت محافظت از سایت در برابر دسترسی، تغییر، تخریب یا اختلال غیر مجاز در سایت است.

رایج ترین تهدیدات امنیتی سایت چه مواردی هستند؟

تهدیدهای رایج امنیتی وب شامل بدافزار، اسکریپت بین سایتی (XSS)، تزریق SQL، فیشینگ، انکار سرویس(DoS) و بسیاری موارد دیگر است که در این بخش چند مورد را به صورت خلاصه تعریف می‌کنیم.

بدافزار: بدافزار یا malware توسط مهاجمان سایبری با هدف دسترسی یا آسیب‌پذیری به کامپیوتر یا سایت طراحی می‌شود و در بیشتر موارد صاحب سیستم از وجود بدافزار در سیستم خودش خبری ندارد، مثل ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها، باج‌افزارها و..

به طورکلی بدافزارها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

بدافزارهایی که تکثیر می‌شوند.

بدافزارهایی که مخفی می‌شوند.

بدافزارهایی که برای سازنده خودشان سود و منفعت دارند.

ویژگی یک سایت امن

اسکریپت بین سایتی(XSS): هدف اصلی این روش کاربران هستند و هکرها اطلاعات کاربر را بدون اینکه خودشان متوجه بشوند به سرقت می‌برند.

تزریق SQL : نوعی حمله برای هک کردن سایت است و با دادن ورودی به در صفحه وب،‌کد مخرب را به پایگاه داده تزریق می‌کنند و با این ترفند به راحتی عبور از مرحله احراز هویت، سرقت یا دستکاری اطلاعات، اجرای کدهای خودسرانه و ... را انجام می‌دهد.

انکار سرویس(DoS): تلاش هکرها برای جلوگیری از دسترسی کاربران به یک سیستم ، سرویس ، وب سایت ، برنامه یا منابع دیگر است. این حمله معمولا باعث پاسخگویی کند یا غیرفعال کردن سیستم می‌شود.

فیشینگ: نوعی از حمله سایبری است که با هدف به دست آوردن اطلاعات شخصی یا تحت تاثیر قرار دادن کاربر برای انجام کاری با ارسال ایمیل به طوری که کاربر تصور کند این ایمیل از یک منبع معتبر است.

و اما ویژگی های یک سایت امن چیست؟

اینکه مطمئن شویم سایت امنی داریم و یا بتوانیم امن بودن یک سایت را تشخیص بدهیم کمک بزرگی برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی است. فاکتورهای زیادی در برای شناخت یک سایت امن وجود دارد، در این قسمت ۴ ویژگی یک سایت امن را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) :

حتما بارها این اسم به گوشتان خورده و یا بارها لوگوی آن را در سایت‌های فروشگاهی متفاوت دیده‌اید. اینماد (Enamad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت فروشگاه‌های اینترنتی، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک که خود زیر نظر وزارت صنعت و معدن است، به فروشگاه‌های اینترنتی تعلق می‌گیرد.

با توجه به این نکته که با دریافت این مجوز اطلاعاتی مثل نام صاحب امتیاز، آدرس کسب‌و‌کار، آدرس پست الکترونیکی و .. بنابراین داشتن این نماد باعث می‌شود که کاربر به سایت شما اعتماد کند و در صورت به وجود به کاربران شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت بروز هر مشکلی امکان پیگیری وجود دارد.

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

برای اینکه بدانید یک سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی است یا نه کافی است به دنبال این لوگو در سایت باشید و با کلیک روی این نماد اطلاعات صاحب امتیاز، آدرس و مشخصات او را بررسی کنید. بنابراین یک از مهم‌ترین فاکتورهای یک سایت امن که نقش زیادی در ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران دارد نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) است.

برای اطلاعات بیشتر وبلاگ «نحوه دریافت اینماد</a >» را مطالعه کنید.

استفاده از پروتکل Https:

به آدرس سایت موردنظر خودتان در مرورگر دقت کنید، آیا با https شروع می‌شود یا خیر؟

HTTPS مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure پروتکلی است که برای انتقال امن اطلاعات بین کلاینت و سرور استفاده می‌شود. شاید بپرسید مگر HTTP چه تفاوتی با HTTPS دارد که برای ارتباطات امن از HTTPS استفاده می‌شود؟

تقریبا تمام ارتباطاتی که با استفاده از پروتکل HTTP انجام می‌شود ناامن و قابل دسترسی هستند و این امکان وجود دارد که این اطلاعات توسط هکرها خوانده شود و همین موضوع باعث می‌شود که در انتقال و یا دریافت اطلاعات مهم مثل اطلاعات بانکی مشتری این اطلاعات مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

استفاده از پروتکل Https

بنابراین داشتن گواهینامه SSL تمام اطلاعاتی که بین کلاینت و سرور رد و بدل می‌شود را رمزنگاری می‌کند و کاربران احساس امنیت بیشتری در زمان استفاده از این سایت‌ها دارند. البته سایت‌هایی مثل سایت‌های خبری که اطلاعات مهمی رد و بدل نمی‌کنند نیازی به داشتن گواهی SSL ندارند.

یکی از مراحل دریافت اینماد داشتن گواهی SSL است.

صفحه تماس با ما

یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها در طراحی سایت فروشگاهی، خبری، آموزشی و .. صفحه درباره ما است تا با با استفاده از اطلاعاتی مثل شماره تماس،‌آدرس و.. اعتبار سایت خودشان را بالا ببرند.

صحت نوشتاری آدرس سایت

قبل از کلیک بر روی هر لینکی مطمئن شوید که url یا همان آدرس سایت موردنظر صحیح و به درستی نوشته شده باشد چرا که ممکن است سایت‌هایی برای فریب کاربران آدرس‌های مشابه استفاده کنند برای مثال از amaazon.com به جای amazon.com یا از yah00.com به جای yahoo.com استفاده کنند. پس فراموش نکنید که قبل از کلیک روی آدر موردنظر حتما این مورد را بررسی کنید و از صحت آن مطمئن شوید.

علاوه بر تمام موارد گفته شده به هشدارهایی مانند بازدید از این سایت برای سیستم شما مضر است یا این سایت ممکن است هک شود که توسط موتورهای جستجو به شما اطلاع داده می شود نیز توجه کنید با اینکه این هشدارها به طور صد در صد دقیق نیستند اما بهتر است آن‌ها را جدی بگیرید و از سایت موردنظر خارج شوید.

نتیجه‌گیری

امنیت سایت اهمیت زیادی دارد و یک سایت زمانی می‌تواند به فعالیت خودش ادامه دهد که امنیت و اعتبار داشته باشد. زمانی که سایت شما مورد حمله قرار بگیرد اگر سایت شما امنیت بالایی داشته باشد این حمله ناموفق می‌ماند و سایت شما آسیبی نمی‌بیند در غیر صورت میزان آسیب‌پذیری سایت شما تا حد زیادی بالا می‌رود و امکان هک شدن و دسترسی به اطلاعات سایت شما وجود دارد.