آشنایی با نحوه طراحی سایت فروشگاهی به ۳ روش رایج

آشنایی با نحوه طراحی سایت فروشگاهی به ۳ روش رایج

آشنایی با نحوه طراحی سایت فروشگاهی به ۳ روش رایج
 
زمان مطالعه: ۸دقیقه

حتما به اینکه چه فروشگاهی راه‌اندازی کنید و چه محصولی را در آن بفروشید فکر کرده‌اید، ولی ممکن است برای نحوه طراحی سایت فروشگاهی هیچ ذهنیتی نداشته باشید. معمولا این موضوع یکی از بزرگترین سوال‌ها برای مشتریان در زمان ساخت سایت فروشگاه اینترنتی است. برای جواب دادن به این سوال در اولین قدم باید هدف خودتان از راه‌اندازی سایت را مشخص کنید، به عنوان مثال سایت را برای چه هدفی (سرگرمی، وبلاگ یا فروش) می‌خواهید.

در این پست ما نحوه ساخت سایت فروشگاهی را بررسی کرده‌ایم. به طور کلی برای طراحی سایت فروشگاهی ۳ روش کلی وجود دارد.

طراحی سایت فروشگاهی به صورت اختصاصی

ساخت سایت فروشگاهی با فروشگاه‌ساز

ایجاد سایت فروشگاهی با CMSهای متن باز مثل وردپرس

که در این پست به هرکدام به صورت دقیق‌تر می‌پردازیم.

طراحی سایت فروشگاهی به صورت اختصاصی

 

در نحوه ساخت سایت فروشگاهی به صورت اختصاصی، سایت شما از پایه و یا اصطلاحا از صفر سایت کدنویسی می‌شود، به این معنی که سایت شما از همان ابتدا با توجه به امکانات و نیازهایی که شما می‌خواهید طراحی می‌شود. اگر امکانات ویژه‌ای برای سایت خودتان می‌خواهید و یا تصمیم دارید در زمینه‌ی خاصی فعالیت کنید، انتخاب طراحی سایت به صورت اختصاصی مناسب‌ترین گزینه برای شماست. یکی از مزیت‌های این روش طراحی منحصر بفرد سایت شماست. برنامه‌نویس وظیفه دارد چیزی شما می‌خواهید را پیاده سازی کند و این یعنی شما صاحب سایتی فروشگاهی متمایز از سایر سایت‌ها هستید.

 

طراحی اختصاصی سایت فروشگاهی

در نتیجه اگر به دنبال یک وب‌سایت کاملا سفارشی مطابق با هرآنچه که دقیقا در ذهن خود دارید هستید، پیشنهاد می‌کنیم از شرکت‌هایی که در زمینه طراحی سایت اختصاصی فعالیت می کنند کمک بگیرید.

در این روش معمولاً چند نفر با همکاری یکدیگر وب‌سایت سفارشی را طراحی می‌کنند. برای مثال یک نفر بخش طراحی گرافیکی، یک نفر بخش برنامه‌نویسی و .. را انجام می‌دهد.

 

چند ویژگی‌ مهم ساخت سایت فروشگاهی به صورت اختصاصی

متناسب با نیاز‌های کارفرما: امکان طراحی سایت به صورت منحصربفرد، متفاوت از سایر رقبا و..

قابلیت ارتقا و توسعه سایت: سایت‌هایی که به صورت اختصاصی طراحی می‌شوند انعطاف بیشتری برای توسعه و اضافه کردن قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید به سایت دارند.

امنیت بالا در طراحی سایت : باتوجه به معماری سایت و اینکه در سایت‌هایی که به صورت اختصاصی طراحی می‌شوند، کدها به صورت غیر عمومی هستند و برای هرکسی قابل مشاهده نیست، این سایت‌ها از امنیت بالایی برخوردارند.

ویژگی‌های مهم طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی

طراحی سایت فروشگاهی با فروشگاه‌ ساز

به لطف فروشگاه‌سازها شما می‌توانید به سرعت یک فروشگاه اینترنتی بسازید که تمام امکانات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. فروشگاه سازها برای کسب‌و‌کارهای کوچکی که تصمیم دارند با صرف هزینه و زمان کمتری فروشگاه اینترنتی خودشان را راه‌اندازی کنند مناسب است. فروشگاه‌سازها نرم‌افزارهایی هستند که این امکان را به شما می‌دهند که بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، و در سریع‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه سایت فروشگاهی خودتان را راه‌اندازی کنید. 

فروشگاه‌ساز بیشتر مناسب افرادی است که کسب‌و‌کارهای کوچکی دارند و قصد دارند سایت فروشگاهی خودشان را بدون نیاز به دانش کدنویسی، در سریع‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه راه‌اندازی کنند.

به طور کلی سیستم‌های فروشگاه ساز به دو دسته تقسیم می‌شوند. تعدادی از این فروشگاه‌ها هستند که به صورت اشتراکی در اختیار شما قرار می‌گیرند و دسته دیگری از آنها به صورت کد باز هستند.

فروشگاه سازهای متن باز (Open Source)

در فروشگاه‌سازهای متن باز دسترسی به کدها آسان است و از آنجایی که متن‌باز هستند قابل تغییر و توسعه هستند و همین قابلیت به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد به راحتی تغییرات دلخواه خودشان را در فروشگاه اینترنتی ایجاد کنند.

برای آشنایی با فروشگاه‌سازها وبلاگ مقایسه بهترین پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز دنیا را مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر وبلاگ«معیارهای انتخاب یک پلتفرم فروشگاه‌ ساز» را مطالعه کنید.

فروشگاه سازهای اشتراکی (SaaS)

به این فروشگاه‌سازها اصطلاحاً SaaS یا همان Software as a Service گفته می‌شود و برخلاف فروشگاه‌های متن باز که قابلیت دسترسی به کدها و ویرایش وجود دارد در فروشگاه‌سازهای اشتراکی یا SaaS این امکان وجود ندارد. برای تهیه سیستم‌های اشتراکی باید از شرکت‌های ارائه دهنده این سیستم‌ها به صورت اشتراک ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه یا سالیانه برای خرید طرح موردنظر اقدام کنند.

فروشگاه سازهای اشتراکی (SaaS)

در نظر داشته باشید که با دریافت یک سیستم فروشگاه ساز اشتراکی از انواع سیستم‌های فروشگاه ساز، همیشه خیالتان راحت است چرا که یک تیم پشتیبانی وجود دارد که به تمامی سؤالات شما پاسخ داده و به رفع تمامی مشکلات شما می‌پردازد. علاوه بر این موضوع ویرایش و توسعه سایت شما به وسیله این دسته از فروشگاه سازها بسیار راحت‌تر بوده و در زمان کمتری انجام می‌شود.

برای اطلاع بیشتر وبلاگ چه امکاناتی باعث شد تا لیموبیت بهترین فروشگاه‌ساز باشد؟ را مطالعه کنید.

طراحی سایت فروشگاهی با سیستم های مدیریت منبع باز مثل وردپرس

اگر نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، به امکانات زیادی نیاز ندارید یا تکراری بودن و سرعت بارگذاری سایت برای شما اهمیت زیادی ندارد، می‌توانید سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی خودتان را از سیستم‌های مدیریت محتوا که معروف ترین آنها وردپرس است، استفاده کنید.

اما در مورد سیستم وردپرس!

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (CMS) است و یک ابزار محبوب برای افرادی است که هیچ تجربه کدنویسی ندارند و می‌خواهند وب‌سایت بسازند. این نرم افزار هیچ هزینه ای ندارد هر کسی می‌تواند آن را به صورت رایگان نصب، استفاده و اصلاح کند. اما بیایید نگاهی عمیق تر به وردپرس بیاندازیم.

وردپرس مزایای زیادی دارد ولی با وجود همه‌ی این‌ها محدودیت‌های خاص خودش را هم دارد و همین باعث شده که برای طراحی و راه‌اندازی همه‌ی وب‌سایت‌ها مناسب نباشد. با طراحی سایت فروشگاهی توسط برنامه‌نویس و به صورت حرفه‌ای دقیقا چیزی که سفارش دادید را تحویل می‌گیرید در حالی که ممکن است نیاز‌ها و توقعاتی که از سایت فروشگاهی دارید با وردپرس برآورده نشود‌. البته ما نمی‌خواهیم قدرت فوق‌العاده وردپرس را زیر سوال ببریم ولی به قول معروف هر کسی را بهر کاری ساختند. از همان ابتدا وردپرس به عنوان یک پلتفرم برای وبلاگ ‌نویسی طراحی شد. امکاناتی مثل اضافه کردن پست جدید، اشتراک‌گذاری آن‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی و .. برای وبلاگ یا سایت‌های شرکتی ساده مناسب است اما اگر قصد ساخت سایت فروشگاهی را دارید ما به شما وردپرس را پیشنهاد نمی‌کنیم.

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

دلایل زیادی برای دلیل استفاده نکردن شما از وردپرس برای ساخت سایت فروشگاهی وجود دارد که ما در اینجا به گفتن دو مورد بسنده می‌کنیم. به عنوان مثال همانطور که می‌دانیم وردپرس از ساختار منبع باز (Open Source) استفاده می‌کند و با توجه به اینکه همه افراد کدهای شما را به صورت آنلاین در اختیار دارند، پیدا کردن حفره‌های امنیتی برای هکرها آسان‌تر است، یا اینکه برای هر کدام از عملکردها در وردپرس باید پلاگین‌های مختلفی را نصب کنید و همین موضوع باعث می‌شود که سرعت سایت شما کند شود و.. .

ویژگی‌ های بهترین شرکت طراحی سایت فروشگاهی چیست؟ چرا طراحی سایت فروشگاهی ارزان برای یک سایت حرفه‌ ای مناسب نیست؟