۷ استاندارد سئو برای پلتفرم فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۱۹

۷ استاندارد سئو برای پلتفرم فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۱۹

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

یکی از اهداف طراحی سایت فروشگاهی، جلب توجه و پیدا کردن مشتری‌های احتمالی برای خریدن محصولات و استفاده از خدمات شماست. تصور کنید چقدر خوب می‌شود اگر کسانی که به دنبال محصولی مشابه محصولتان هستند، وب‌سایت شما را زودتر از رقیب‌هایتان پیدا کنند. این کار با پیاده کردن تکنیک‌های سئو امکان‌پذیر است. اما پیاده سازی این تکنیک‌ها نیازمند یک بستر مناسب است. در این مقاله با هم به بررسی استاندارد‌های زیرساخت یک فروشگاه آنلاین برای سئو می‌پردازیم.

 

قبل از هر چیز بهینه‌ سازی موتور جستجو چیست؟

به فرایند افزایش رتبه و بازدید یک وب‌سایت در نتایج جستجو مثل گوگل، بهینه‌سازی موتور جستجو می‌گویند. تکنیک‌ها و ابزارهای بهینه‌سازی موتور جستجو به ما کمک می‌کنند که در رتبه‌بندی گوگل جایگاه بالاتری بدست بیاوریم و این به معنی بازدید اورگانیک بیشتر در سایت فروشگاهی است.

بازدید اورگانیک به تمام بازدید‌هایی که از طریق جستجو در گوگل و دیگر موتورهای جستجو به وب‌سایت ما رسیده‌اند گفته می‌شود ولی این شامل «Adwords»، تبلیغات و سایر مواردی که شما برای آن هزینه می‌کنید، نمی‌شود. زیرساخت سئو مناسب مستقیم روی افزایش بازدید اورگاینک وب‌سایت تاثیر می‌گذارد.

 

۷ موردی که حتما باید در زیرساخت سئو یک سایت فروشگاهی لحاظ شود:

دسترسی کامل به «Metadata»

نقشه سایت یا «Sitemap»

«Microdata»

محلی‌سازی یا «Localization»

خرده نان یا «Breadcrumbs»

«URL Canonicalization»

اتصال یکپارچه به ابزار تحلیل گوگل «Google Analytics»

 

  1. دسترسی کامل به «Metadata»

مدیر یک فروشگاه باید به اطلاعات متا دسترسی کامل داشته باشد که شامل عنوان و توضیحات متا تگ‌، تگ کلمات کلیدی و بخش مدیریت «URL»های اختصاصی است. این بخش از مهم‌ترین بخش‌های پیاده‌سازی فرایند سئو بر روی وب‌سایت است به این علت که قبل از وارد شدن بازدید کننده به وب‌سایت شما، مطالب و توضیحاتی را که در این قسمت درج کردید را می‌خواند و بعد تصمیم می‌گیرد که آیا مطالب شما به دردش می‌خورد و وارد سایت شما بشود یا خیر.

 

  1. نقشه سایت یا «Sitemap»

دو نسخه نقشه سایت وجود دارد: «XML Sitemap» و «HTML Sitemap»

«XML Sitemap» (مورد استفاده موتور جستجو): یک فایل حاوی کد «XML» از یک سایت است که بازدیدکننده نیازی به دیدن آن ندارد و تنها اطلاعات آن جهت «index» شدن صفحات سایت توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود. این نوع سایت‌مپ باید به صورت اتوماتیک ایجاد و با تغییر محتوای صفحه، به روز رسانی شود.

«HTML Sitemap» (مورد استفاده کاربران سایت): امروزه استفاده این نوع سایت‌مپ در سایت‌ها کمرنگ شده است. با افزایش دانش «UX» در طراحی وب نیاز به چنین صفحه‌ای که لیست دیگر صفحات سایت را در دل خود داشته باشد، از بین رفته است.

 

  1. «Microdata»

موتور جستجو باید بتواند به درستی مطالب وب‌سایت شما را «index» کند و در جستجوهای مرتبط آن‌ها را به نمایش بگذارد. به کمک «Microdata» قسمت‌هایی از محتوای سایتتان را برای موتور جستجو علامت‌گذاری می‌کنید. مثلا به گوگل می‌گویید که این قسمت نام نویسنده محتواست، این عکس مربوط به موضوع سئو است و... انگار که مستقیم با خود موتور جستجو صحبت می‌کنید و راهنمایی می‌کنید تا مطالبتان را بهتر درج کند.

همچنین این اطلاعات علامت‌گذاری شده در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند و موتور جستجویی مثل گوگل، این موارد را در ربته‌بندی صفحه‌هایتان لحاظ می‌کند.

 

  1. محلی‌سازی یا «Localization»

اگر وب‌سایت شما از چند زبانه بودن پشتیبانی می‌کند باید در قسمت «head» صفحه از تگ «hreflang» استفاده شود. این تگ اولویت نمایش صفحه را بر اساس زبان و موقعیت جغرافیایی تغییر می‌دهد.

فرض کنید صفحات وبلاگ شما تگ زبان محلی را دارند و مقاله‌ای به زبان فارسی منتشر کردید که حاوی کلمات کلیدی به زبان انگلیسی است، هنگامی که شخصی از داخل ایران این کلمات انگلیسی را جستجو می‌کند احتمال اینکه مقاله شما در نتایج برایش نمایش داده شود به واسطه این تگ بیشتر می‌شود.

 

  1. خرده نان یا «Breadcrumbs»

اما خرده نان چه ارتباطی به طراحی وب‌سایت دارد؟ حتما داستان هانسل و گرتل را شنیده‌اید که چطور با خرده نان مسیرشان را در جنگل علامت‌گذاری کردند. در وب‌سایت فروشگاهی مثل یک سوپرمارکت آنلاین، ممکن است زیرشاخه و محصولات زیادی برای یک دسته محصول وجود داشته باشد. وجود خرده نان در وب‌سایت، پیمایش صفحات تو در تو را برای کاربر آسان می‌کند.

این موضوع تاثیر مستقیمی بر سئو یک صفحه ندارد اما وجود آدرس‌ صفحه‌های پدر در هر بخش از یک فروشگاه (دسته> زیر دسته> محصول) ارزش سئو آن صفحه را بالاتر می‌برد. این در واقع همان ارجاع داخلی یا «internal backlinks» است که تاثیر مستقیمی بر بهینه‌سازی موتور جستجو دارد.

 

برای مطالعه بیشتر: برای درک عملکرد «Breadcrumbs» در بهبود رتبه سایت یک مثال می‌زنیم:

در نظر بگیرید یک فروشگاه شکلات نوتلا می‌فروشد. دسته پدر این محصول را شکلات خارجی و دسته اصلی آن را شکلات در نظر بگیرید. با تکرار شدن دسته اصلی در تمامی زیر مجموعه‌های آن تعداد ارجاع‌هایی که به این دسته یعنی شکلات است بیشتر می‌شود. موتور جستجو با در نظر گرفتن تعداد ارجاعات داخلی به یک صفحه خاص ارزش این صفحه را بالا در نظر می‌گیرد.

 

  1. «URL Canonicalization»

برای دسترسی به یک صفحه وب می‌توانیم از چند آدرس «URL» متفاوت به یک صفحه واحد برسیم به عنوان مثال برای دسترسی به صفحه خانه سایت لیموبیت می‌توانید از «URL»هایی با الگوهای زیر دست پیدا کنیم:

 

پسوند

.

نام

.

www یا non www

://

Protocol

com

.

limoobit

       

com

.

limoobit

   

://

http

com

.

limoobit

   

://

https

com

.

limoobit

.

www

   

com

.

limoobit

.

www

://

http

com

.

limoobit

.

www

://

https

 

 

موتورهای جستجو تمامی آدرس‌های فوق را یک صفحه جداگانه در نظر می‌گیرند. (در سال‌های اخیر موتور جستجو امکان تشخیص آدرس‌های متفاوت از یک صفحه را پیدا کردند) گوگل پیشنهاد می‌کند که همچنان یک آدرس خاص به عنوان آدرس اصلی صفحه معرفی شود؛ از نظر گوگل این کار باعث افزایش سرعت و دقت «indexing» صفحات وب‌سایت می‌شود که قطعا در رتبه‌بندی گوگل شما تاثیر دارد.

به تگی که در قسمت «Head» صفحات یک وب‌سایت درج می‌شود که حاوی یک لینک از همان صفحه با آدرس مشخص است، تگ «URL Canonicalization» گفته می‌شود، موتور جستجو در برخورد با این تگ تنها این آدرس را «index» کرده و تمام امتیاز‌های بازدید این صفحه را برای همان «URL» که معرفی شده در نظر می‌گیرد.

مثال از تگ «URL Canonicalization»

<link rel="canonical" href="https://limoobit.com/business-intelligence" />

 

  1. اتصال یکپارچه به ابزار تحلیل گوگل «Google Analytics»

ابزار گوگل آنالیتیکس به وسیله چند خط کُدی که در صفحات وب‌سایت شما قرار می‌دهد، اطلاعات بسیار ارزشمندی از بازدید کنندگان و عملکرد آن‌ها در این صفحات برایتان جمع آوری می‌کند. داشتن این اطلاعات برای تحلیل و دیگر مباحث دیجیتال مارکتینگ به قدری ضروری شده که بسیاری از پلتفرم‌های فروشگاهی در بخش پنل مدیریت سایت این قابلیت را در اختیارتان می‌گذارند.