۶ نکته کاربردی برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری که باید بدانید

۶ نکته کاربردی برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری که باید بدانید

 
زمان مطالعه:۶ دقیقه

تا حالا با خودتان فکر کرده‌اید که چطور می‌توانید افرادی که از سایت بازدید می‌کنند را به مشتری تبدیل کنید؟ یا اینکه چگونه می‌توانید مشتریان بیشتری داشته باشید؟

تبدیل بازدیدکننده به مشتری، موفقیت یک سایت را نشان می‌دهد. برخی از افراد به دنبال افزایش فروش محصولات خود هستند و تصور می‌کنند که اگر سایتی از نظر سئو رتبه خوبی داشته باشد، پس قطعا فروش خوبی را تجربه می‌کند، اما اینطور نیست. اگر با تکنیک‌های بازاریابی آشنایی نداشته باشید، نمی‌توانید در تبدیل بازدیدکننده به مشتری موفق عمل کنید. در این مقاله ۶ نکته کاربردی تبدیل بازدیدکننده به مشتری را با هم یاد می‌گیریم.

چرا باید نرخ تبدیل (Conversion Rate) سایت را جدی بگیریم؟

بیشتر سایت‌ها با یک هدف مشترک راه‌اندازی می‌شوند:«فروش محصول». اگر کاربران بعد از بازدید سایت خریدی را انجام دهند،‌ «تبدیل» اتفاق می‌افتد. تبدیل می‌تواند هر اقدامی باشد مثلا تکمیل یک فرم در سایت، خرید محصول و.. .

زمانی که کاربری وارد سایت و جزو یکی از مشتریان شما شود،‌ نرخ تبدیل بالا می‌رود، مثلا اگر یک فروشگاه روزانه حدودا ۲۰۰ بازدیدکننده داشته باشد که از این تعداد ۳۰ نفر از سایت خرید کنند، نرخ تبدیل این سایت تقسیم ۳۰ بر ۲۰۰ می‌شود. هر چه نرخ تبدیل بیشتر باشد، یک سایت جذاب‌تر و موفق‌تر است.

چگونه بازدیدکننده سایت را به مشتری تبدیل کنیم؟

افزیش بازدید سایت یکی از مسائل مهم در فروش است. اگر یک سایت ترافیک ورودی بالایی داشته باشد ولی فروش کمی را تجربه کند، به این معنا است که سایت دسترسی آسانی دارد ولی از نظر کاربران برای خرید محصول چندان گزینه مناسبی نیست. پس چنین انتظاری نداشته باشید که با افزایش ترافیک ورودی سایت، مشتریان شما هم زیاد شوند. اما خوشبختانه تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بازدیدکنندگان یک سایت را به مشتری تبدیل کنید.

 اهمیت تبدیل بازدیدکننده به مشتری

۶ استراتژی تبدیل بازدیدکننده به مشتری

رتبه سایت: اولین موردی که باید بررسی کنید، رتبه‌بندی سایت شما در نتایج گوگل است. برای به دست آوردن رتبه سایت بهتر است که از سئو کمک بگیرید. «سئو» یکی از راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید در صفحه اول گوگل ظاهر شوید و سایت خود را به کاربران نشان دهید.

همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه، ‌از طریق تبلیغات گوگل ادز، سایت خود را برای کاربران در صفحه ۱ نمایش دهید.

برای آشنایی با تکنیک‌های سئو سایت فروشگاهی بلاگ «آشنایی با بهترین روش‌های بهبود سئو سایت فروشگاهی» را مطالعه کنید.

افزایش سرعت سایت: شاید عجیب به نظر برسد اما هر ۱ ثانیه تاخیر می‌تواند نرخ تبدیل را ۷ تا ۱۱ درصد کاهش دهد چون هیچ کاربری دوست ندارد برای بارگذاری یک صفحه، در سایت معطل بماند. فکر کنم خود شما هم دوست نداشته باشید. اگر زیباترین سایت و بهترین خدمات و محصولات را داشته باشید ولی سایت، سرعت بالایی نداشته باشد، متاسفانه کاربران و مشتریان علاقه‌ای به سایت نشان نمی‌دهند و در نهایت فروش را از دست می‌دهید.

استفاده از دکمه فراخون: برای اینکه شانس زیادی در تبدیل بازدیدکننده به مشتری داشته باشید، در بخش‌ها و صفحات متفاوت سایت خود، از دکمه ‌های فراخوان یا (CTA)ها استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه: برای محصولاتی که در سایت خود ارائه می‌دهید،‌ پیشنهادات ویژه در نظر بگیرید، مثلا در مناسب‌های مختلف مثل عید نوروز یا شب یلدا، از این تخفیفات برای جذب کاربران استفاده کنید.

افزایش بازدیدکننده به مشتری با استفاده از تبلیغات: روش‌های مختلفی مثل تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین و.. برای یک سایت وجود دارد. تبلیغات تاثیر و اهداف زیادی در کسب‌و‌‌کارها دارند.

از جمله اهدافی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارت‌اند از:

-با استفاده از تبلیغات می‌توانید کاربران را از محصولات خود با خبر کنید.

- به مشتریان خود اطلاع می‌دهید که کسب‌‌و‌‌کار شما چه چیز‌هایی را ارائه می‌دهد

با این تبلیغات، مشتریان را ترغیب می‌کنید که حتی شده یکبار از سایت شما دیدن کنند.

برای آشنایی با راهکارهای افزایش فروش، حتما به وبلاگ «۷ راهکار طلایی برای افزایش فروش محصولات سایت فروشگاهی» سر بزنید.

آیا تبدیل بازید کننده به مشتری کار سختی است؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بدون قصد خرید، سایت‌های فروشگاهی مختلف را زیر و رو کرده باشید و محصولات مختلف را دیده باشید. پس می‌توانیم بگوییم همه افرادی که به یک سایت فروشگاهی سر می‌زنند حتما قصد خرید ندارند و ممکن است برای سرگرمی، کسب اطلاعات، و هزار و یک دلیل دیگر از سایت دیدن کنند، بنابراین نرخ تبدیل یک سایت فروشگاهی هیچ‌وقت نمی‌تواند صد در صد باشد ولی شما این شانس را دارید که بازدید کننده را به مشتری تبدیل کنید.

چگونه بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کنیم؟

تبدیل بازدید کننده به مشتری شاید کار سختی به نظر برسد ولی بعضی مواقع بازدید کننده تنها به یک پیشنهاد و یادآوری نیاز دارد تا تصمیم به خرید بگیرد. علاوه بر آن ابزارهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل کمک بزرگی به تبدیل بازدید کننده به مشتری دارد چون با استفاده از ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل، صاحب سایت درک بهتری از بازدیدکننده‌ها پیدا می‌کنند و مشکلاتی که بازدیدکنندگان با آن مواجه می‌شوند را شناسایی و برطرف می‌کنند.

اگر از چیزی که در سایت اتفاق می‌افتد خبری نداشته باشید نمی‌توانید نرخ تبدیل سایت را بهبود دهید. در این بخش ۳ مورد از بهترین ابزارهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل را به شما معرفی می‌کنیم.

۳ مورد از بهترین ابزارهای بهینه‌سازی نرخ تبدیل

• ابزارهای CRO تجزیه و تحلیل وب

این ابزار داده‌های زیادی در باره سایت به شما می‌دهد. اطلاعاتی مثل:

بازدیدکنندگان چه مدت در سایت شما می‌مانند؟

کدام صفحات سایت نرخ پرش بیشتری دارند؟

و..

دانستن این اطلاعات کمک زیادی به بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت شما می‌کند.

ابزارهای بهینه‌سازی نخ تبدیل

• ابزارهای CRO تجزیه و تحلیل رفتار

یکی از مهم‌ترین راه‌های بهبود نرخ تبدیل سایت نحوه رفتار کاربران در سایت است که اشنایی با آن کمک بزرگی به بهینه‌سازی نرخ تبدیل سایت می‌کند. این ابزار اطلاعاتی دربارره رفتار بازدیدکنندگان سایت شما را نشان می‌دهد، اطلاعاتی مثل:

چه چیزی باعث می‌شود که بازدیدکنندگان بدون هیچ خریدی سایت شما را ترک کنند؟

آیا بازدیدکننده به راحتی محصول مورد نظر خودش را پیدا می‌کند؟

کدام بخش‌های سایت بازدیدکننده را ناامید می‌کنند.

و ..

• ابزارهای تست

این ابزار امکان مقایسه و اندازه‌گیری تغییرات سایت را به شما می‌دهد. با این ابزار زمانی که تغییراتی در سایت خودتان ایجاد کنید می‌توانید ببینید که آیا باعث بهبود سایت شما شده یا نه؟

چرا اهمیت تبدیل سایت از ترافیک سایت بیشتر است؟

این سوالی است که شاید ذهن شما را درگیر کرد باشد. افزایش ترافیک یا افزایش تبدیل سایت؟ البته که هر دو مهم هستند و نیاز به تمرکز دارند اما اگر بخواهیم جواب کوتاه و خلاصه‌ای به این سوال داده باشیم می‌گوییم:«چیزی که باعث افزایش درامد یک سایت فروشگاهی است مشتری است نه بازدیدکننده»

بدون شک بررسی گوگل آنالیتکس و تماشای افزایش کلیک‌های یک سایت حس خیلی خوبی است اما نه تا زمانی که متوجه شوید تنها چیزی که در حال افزایش است فقط تعداد کلیک‌ها است نه تعداد مشتریان! بله فروشنده‌های زیادی هستند که ترافیک سایت خوب و مشتریان کمتری دارند و این موضوع باعث نگرانی آن‌ها می‌شود. شاید بیشتر فروشنده‌ها وقتی تصمیم به افزایش فروش می‌گیرند اولین کاری که انجام می‌دهند جذب مشتری بیشتر به سایت است اما نباید فراموش کنیم که یکی ازمهم‌ترین دلایل نداشتن مشتری و کاهش نرخ تبدیل، نداشتن ترافیک هدفمند است.

دلایل بیشتری برای کاهش نرخ تبدیل سایت وجود داد، ما در بلاگ‌های قبل به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

برای آشنایی با دلایل پایین بودن نرخ تبدیل سایت وبلاگ «چرا نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما پایین است؟» را مطالعه کنید.