چگونه با سایت فروشگاهی تازه تاسیس شده وارد رقابت سئو شویم؟

چگونه با سایت فروشگاهی تازه تاسیس شده وارد رقابت سئو شویم؟

 
زمان مطالعه:۸ دقیقه

تصور کنید در مسابقه دو شرکت کرده‌اید ولی زمانی شروع به دویدن می‌کنید که بیشتر دوندگان ۳ یا ۴ دور از شما جلوترند و برای رسیدن به سایر شرکت‌کنندگان و برنده شدن باید تمام تلاش خودتان را بکنید. وقتی دیرتر شروع می‌کنید برای رسیدن به سایر دوندگان باید بیشتر تلاش کنید و این شروع رقابتی سخت و نفس‌گیر است. اگر به تازگی تصمیم به راه‌اندازی و طراحی سایت فروشگاهی گرفته‌اید ممکن است مشابه همین اتفاق برایتان تکرار شود. فروشگاه اینترنتی شما قرار است وارد رقابت با رقیبان شود که چندین سال سابقه دارند، شناخته شده‌اند و از همه مهم‌تر حرف اول را در بحث سئو می‌زنند. خوشبختانه برخلاف مثال ابتدای مسابقه دو که امکان رسیدن دونده اول خط به سایر دوندگان وجود ندارد (البته غیر ممکن نیست!) با رعایت چند نکته می‌توانید به دور مسابقات برگردید و حتی نفر اول شوید.

پس اگر به تازگی فروشگاه اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید این پست را از دست ندهید.



چگونه می‌توانم از ماه عسل گوگل استفاده کنم؟

شاید بار اولی باشد که این اصطلاح به گوشتان می‌خورد و حتی بگویید «مگه گوگل‌ام ماه عسل داره!؟» خب باید بگوییم Honeymoon یا ماه‌عسل گوگل یکی از اصطلاحات و الگوریتم‌های جذاب گوگل است. با استفاده از این الگوریتم، سایت‌های که به تازگی تاسیس شده‌اند و شروع به فعالیت کرده‌اند برای چند روز در صفحه اول نتایج گوگل قرار می‌گیرد، البته خیلی خوشحال نشوید این ماه عسل دائمی نیست و همانطور که گفتم ممکن است فقط چند روز طول بکشد.

ماه عسل گوگل

از کجا بفهمیم که ماه عسل گوگل تمام شده است؟

جواب خیلی واضح است «افت رتبه». زمانی شما از ماه‌عسل گوگل خارج می‌شوید که با افت رتبه سایت خود مواجه شوید. تصور کنید در ماه‌عسل گوگل به سر می‌برید اما متوجه می شوید تعداد بازدیدکنندگان سایت به صورت ناگهانی کم شده است. خب واضح است که قرار نیست همیشه در ماه عسل بمانید و این دوره چند روزه تنها سکوی پرشی برای سایت شما به حساب می‌آید.

هدف الگوریتم ماه عسل چیست؟

در واقع هدف اصلی این الگوریتم هنوز کاملا مشخص نیست، ولی دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد برای مثال:

شاید این فرصتی است که گوگل به کسب‌و‌کارهای تازه تاسیس شده برای بهتر دیده شدن می‌دهد چون اگر قرار باشد یک سایت صورت طبیعی به صفحه اول برسد زمان‌بر است.

دلیل دیگر می‌تواند اطلاع گوگل از موضوع سایت و دسترسی به اطلاعات سایت شما باشد مثلا می‌تواند بفهمد که با کاربران خود چقدر ارتباط دارید، کاربران از سایت راضی هستند یا نه یا اینکه بفهمد که کلمه کلیدی سایت با سایت چه ارتباطی دارد و هزاران دلیلی دیگر که در این موضوع تاثیرگذار است.

۴ قدم مهم در شروع سئو سایت فروشگاهی تازه تاسیس شده

۱. عملکرد سایت فراموش نشود

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که سئو نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند عملکرد سایت است. داشتن یک سایت با عملکرد ضعیف مثل پایه‌های سست یک ساختمان است بنابراین این سایت هرچقدر هم ترافیک داشته باشد در نهایت خروجی و فروش خوبی ندارد. فروشگاهی را در نظر بگیرید که با بنرهای رنگارنگ مشتریان را به بازدید به فروشگاه دعوت کرده ولی زمانی که مشتری برای خرید به سایت مراجعه کند و با فروشگاهی شلوغ و تاریک روبرو شود، پیدا کردن محصولی ساده برای او مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. دقیقا در یک فروشگاه اینترنتی عملکرد ضعیف باعث می‌شود مشتری قید خرید از سایت را بزند و همین موضوع باعث افزایش نرخ پرش سایت شده و در نتایج گوگل رتبه خوبی هم کسب نمی‌کنید.

۸ عملکردی که برای سایت در نظر گرفته می‌شود عبارت‌اند از:

  • • سرعت سایت فروشگاهی

  • • ریسپانسیو بودن سایت

  • • استفاده از هاست مناسب

  • • حذف محتواهای تکراری

  • • امن بودن سایت فروشگاهی

  • • URLهای درست

  • • ثبت سایت در گوگل مپ

  • • بهینه‌سازی صفحات سایت

   

۲. لینک‌سازی داخلی

فرض کنید برای یک مصاحبه کاری، وارد یک شرکتی با ۱۰ طبقه می‌شوید که هر طبقه آن دارای چند واحد و اتاق است، از حراست شرکت واحد و طبقه بخش موردنظر را می‌پرسید. بعد از آن برای مراجعه به طبقه موردنظر یا از پله‌ها استفاده می‌کنید یا دکمه آسانسور را می‌زنید و خیلی راحت اتاق مصاحبه را پیدا می‌کنید. در اینجا آسانسور و یا پله نقش لینک‌سازی داخلی را ایفا می‌کنند یعنی آسانسور شما را به واحد‌های مختلف جا به جا می‌کند، در سایت نیز لینک‌های داخلی شما را به صفحات دیگر سایت هدایت می‌کنند. حالا تصور کنید در طبقه ۷ واحدی وجود داشته دارد که هیچ راه دسترسی به آن وجود ندارد، این اتاق حتی اگر بهترین صندلی و میز و دکوراسیون را هم داشته باشد انگار همچنین اتاقی در این ساختمان وجود ندارد. پس هدف گوگل از لینک‌های داخلی دسترسی به محتواهای ارزشمند و مختلف در سایت است.

۳. سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید

Google Map یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که این این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا موقعیت‌های مکانی جدیدی را با یک سرچ ساده در گوگل پیدا کنند. ثبت سایت در نقشه گوگل یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای سئو سایت انجام دهید. فرض کنید یک فروشگاه اینترتی لوازم ورزشی دارید که به تازگی شروع به کار کرده‌ است، ممکن است که کاربران سخت‌تر به سایت‌های تازه‌کار اعتماد کنند که البته کاملا حق دارند، یکی از راهکارهای جلب اعتماد و بهبود سئو سایت، ثبت سایت در گوگل مپ است. با این کار کاربران با یک سرچ ساده در گوگل، محل کسب‌وکار شما را پیدا می‌کنند و شما راحت‌تر می‌توانید اطلاعات سایت را با مشتران به اشتراک بگذارید و این کار مقدمه‌ای برای اعتماد بیشتر مشتری به یک سایت است.

برای آشنایی با نحوه ثبت سایت در گوگل مپ، وبلاگ «آموزش ثبت آدرس فروشگاه در نقشه گوگل + آپدیت ۲۰۲۲» را حتما بخوانید.

۴. اشتراک‌گذاری مطالب مرتبط و منظم در سایت

جمله معروفی است که می گوید «محتوا پادشاه است». اگر کمی با سئو و بازاریابی آشنا باشید اهمیت این جمله را خیلی خوب درک می‌کنید. اینکه محتوا پادشاه است کاملا صحیح است اما چه محتوایی؟ برای پاسخ به این سوال و سئو سایت تازه تاسیس شده خودتان با استفاده از مطالب گفته شده، باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. محتوایی که در سایت قرار می‌دهید باید به صورت منظم در سایت قرار بگیرد، جذاب باشد و در عین حال تکراری نباشد تا نظر مخاطبان را در میان هزاران محتوا و مطالب مختلف به خودش جلب کند، پس کپی‌برداری ممنوع!

محتوا فقط محدود به مقاله‌نویسی و وبلاگ نیست و مواردی محتوای ویدیویی، تصویری را نیز شامل می‌شود.

در قدم بعد محتوای تولید شده باید متناسب با موضوع سایت باشد وقتی سایت شما درباره گردشگری است نوشتن درباره ورزش یا تکنولوژی کمی غیر منطقی است، علاوه بر این مطالبی هم برای سایر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام می‌توانید منتشر کنید.

در قدم بعد محتوای تولید شده باید متناسب با موضوع سایت باشد وقتی سایت شما درباره گردشگری است نوشتن درباره ورزش یا تکنولوژی کمی غیر منطقی است، علاوه بر این مطالبی هم برای سایر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام می‌توانید منتشر کنید.

۲ اشتباه رایج در سئو سایت تازه تاسیس شده

• خرید بک‌لینک غیر حرفه‌ای

بک لینک به خودی خود برای سایت مفید است اما نه هر بک لینکی، اگر بک لینکی که دریافت می‌کنیم بی کیفیت و بی اعتبار باشد نه تنها کمکی به سئو سایت نمی‌کند بلکه تاثیر منفی هم می‌گذارد. خرید بک لینک‌های غیر حرفه‌ای یکی از اشتباهاتی که سایت‌ها ممکن است انجام دهند. کافی است خرید بک لینک را سرچ کنید تا انواع و اقسام سایت ایرانی و خارجی نمایش داده شود که بک لینک می‌فروشند اما قبل از هرچیزی باید بگوییم خرید بک‌لینک کار درستی نیست و با این کار ممکن است توسط گوگل جریمه شوید چون گوگل با روش‌های مختلف می‌تواند تشخیص دهد که چه سایت‌هایی این بک‌لینک‌ها را خریده‌اند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که گوگل چگونه می‌تواند تمام سایت‌هایی که بک‌لینک خریدند را شناسایی کند؟ اگر جزو سایت‌هایی باشید که در خرید بک‌لینک زیاده‌روی می‌کنید و بک‌لینک‌های خود را از سایت‌های به درد نخور و بدون اعتبار می‌خرید، در اینصورت نمی‌توانید از دست گوگل فرار کنید و گوگل دیر یا زود سایت فروشگاهی شما را شناسایی می‌کند.

• تمرکز بر موتورهای جستجو و بی توجهی به کاربران

تا حالا شده این سوال را از خودتان بپرسید که هدف شما از طراحی فروشگاه اینترنتی چیست؟ جواب این سوال را می‌توانم حدس بزنم: کسب رتبه در نتایج گوگل و افزایش فروش. درست است نه؟ اینکه در نتایج گوگل بالا بیایید و در صفحه اول قرار بگیرید، آرزوی هر سایتی است. اما اگر به نیاز کاربران توجه نداشته باشید و فقط تمرکز شما روی رتبه‌ای که از موتورهای جستجو می‌گیرید باشد، حتی اگر در صفحه اول گوگل هم باشید با گذشت زمان رتبه سایت شما تغییر می‌کند و نرخ تبدیل کاربر به مشتری را از دست می‌دهید. بهینه‌سازی مطالب سایت مهم است اما کاربران سایت شما مهم‌تر هستند. برای انجام تکنیک‌های سئو باید زیبایی و عملکرد سایت را هم در نظر بگیرید. وقتی کاربر وارد سایت می‌شود اولین چیزی که توجهش را جلب می‌کند ظاهر سایت است پس برای کسب رتبه قوانین سئو را رعایت کنید اما کاربر را فراموش نکنید.

برای آشنایی با نرخ تبدیل وبلاگ «چرا نرخ تبدیل سایت فروشگاهی شما پایین است؟» را حتما بخوانید.

هزینه سئو سایت تازه‌کار چقدر است؟

در حال حاضر و با توجه به با تجربه و سابقه تیمی که برای سئو سایت انتخاب می‌کنید این پاسخ متغیر است و در واقع هزینه ثابت و مشخصی ندارد. البته بیشتر شرکت‌های طراحی سایت فروشگاهی در کنار خدمات ساخت فروشگاه خدمات سئو نیز ارائه می‌دهند ، شما می‌توانید از شرکتی که سایت را طراحی کرده است، هزینه خدمات سئو را بپرسید و در صورتی که مایل بودید سئو سایت را به آن‌ها بسپارید، راه دیگر اینکه برای فروشگاه خودتان متخصص سئو استخدام کنید یا سئو سایت را به به تیمی متخصص محول کنید.