چرا داشتن گواهینامه SSL برای فروشگاه اینترنتی مهم است؟

چرا داشتن گواهینامه SSL برای فروشگاه اینترنتی مهم است؟

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

خدمت شما عزیزان سلام عرض می کنم. نفیسه فرضعلی پور، کارشناس نرم افزار و پشتیبانی وب هستم. در این مقاله اطلاعات بخصوصی در مورد گواهینامه SSL و موارد زیر را با هم بررسی می کنیم :

    • گواهینامه SSL چیست و انواع آن به چه صورت است؟
    • کاربرد SSL در وب سایت شما
    • چه کسی اعتبار SSL را تایید می کند؟
    • چه ارتباطی بین گواهی SSL و اینماد وجود دارد؟

گواهینامه SSL چیست؟

یکی از مهمترین اجزای کسب و کار آنلاین، ایجاد یک محیط قابل اعتماد است که مشتریان هنگام خرید به آن توجه دارند. گواهی SSL با ایجاد یک اتصال امن به امنیت وب سایت می افزاید. برای نمایش اینکه بازدید کنندگان اتصالشان امن است، مرورگرها نشانه هایی مانند آیکون قفل یا نوار سبز را ارائه می دهند.

گواهینامه SSL از دو قسمت تشکیل اصلی شده : یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی.

این کلیدها برای ایجاد یک اتصال رمز گذاری شده امن با یکدیگر کار می کنند.

منظور از اتصال رمز گذاری شده، رمز گذاری بین ارتباط کاربران و سرور است که در میان راه کسی به این اطلاعات درسترسی نداشته باشد!


چگونه متوجه شویم که یک وب سایت گواهی SSL دارد؟

داخل مرورگر ها، سایتی که از گواهینامه SSL برخوردار است در قسمت نوار آدرس آن یک قفل سبز رنگ نمایش داده می شود و آدرس URL آن را با عنوان HTTPS نشان می دهد که در صورت عدم موجودیت گواهینامه SSL HTTP نمایش داده می شود.


گواهینامه SSL

چگونه متوجه شویم که یک وب سایت گواهی SSL دارد؟

تمامی ارتباطات برقرار شده از سوی پروتکل HTTP تقریبا قابل دسترس و نا امن هستند و ممکن است توسط هکرهایی که می توانند به اتصال بین مرورگر و وب سایت وصل شوند، خوانده شود. در حالتی که در فرم سفارش آنلاین که شامل جزئیات کارت اعتباری شما و یا کلیه اطلاعات خصوصی باشند، خطر واضحی به حساب می آید. با استفاده از پروتکل HTTPS، تمامی این ارتباطات با الگوریتمSHA-2 رمز گزاری می شود. این بدان معنی است که حتی اگر کسی قادر به اتصال به آن باشد، قادر به رمزگشایی هیچ یک از این داده ها نخواهد بود.


چگونه گواهینامه SSL یک ارتباط امن می سازد ؟

هنگام درخواست اتصال پروتکل HTTPS به یک صفحه وب، وب سایت ابتدا گواهینامه SSL را به مرورگر ارسال می کند. این گواهی حاوی کلید عمومی مورد نیاز برای شروع session امن است. بر این اساس مبادله اولیه مرورگر و وب سایت شما شروع می شود. این رمزگذاری برای ایجاد ارتباط منحصر به فرد امن بین شما و وب سایت می باشد. هنگامی که یک گواهی امن دیجیتالی SSL مورد اعتماد در اتصال HTTPS استفاده می شود، کاربران یک آیکون قفل سبز رنگ در نوار آدرس مرورگر مشاهده خواهند کرد. هنگامی که Extended Validation Certificate در وب سایت نصب می شود، نوار آدرس سبز خواهد شد.


چه کسی اعتبار گواهینامه SSL را تایید می کند؟

مهمترین بخش یک گواهینامه SSL امضای دیجیتالی آن از طریق CA معتبر است. هر کس می تواند یک گواهینامه ایجاد کند، اما مرورگرها فقط به گواهی هایی که CA های معتبر آن را تایید کرده اند، اعتماد می کنند. مرورگر امن بودن آن وب سایت را با نمایش قفل سبز رنگ و قرار دادن HTTPS در ابتدا نام سایت نشان می دهد تا کاربر بتواند اطلاعات شخصی خود را با اطمینان بیشتری وارد کند.


 

انواع گواهینامه SSL
انواع گواهینامه SSL
تفاوت میان Wildcard Certificate و Multi Domain Certificate
تفاوت میان Wildcard Certificate و Multi Domain Certificate

ارتباط بین اینماد دو ستاره و گواهینامه SSL

در حال حاضر بسیاری از وب سایت هایی که بخش فروش اینترنتی دارند دارای نماد اعتماد الکترونیکی « enamad » هستند و از گواهینامه SSL بر روی دامنه خود استفاده می کنند. این دو گواهی به منزله اعتبار وب سایت شما برای فروش اینترنتی به حساب می آیند و بسیاری از بازدید کننده ها به آن توجه می کنند.

دریافت اینماد برای وب سایت فروشگاهی که می خواهد درگاه پرداخت آنلاین داشته باشد الزامیست و همچنین اگر دامنه این فروشگاه داری گواهی SSL باشد، اینماد دو ستاره دریافت خواهد کرد که مسلماً نشانه اعتبار بیشتر این فروشگاه می باشد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وظیفه اعطای نماد اعتماد اللکترونیکی یا همان enamad را بر عهده دارد. اعطاء این نماد بعد از دریافت کامل مشخصات و مدارک لازمه و تائید شرایط لازم، صورت می پذیرد. در صورتی که قصد دارید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید به مقاله نحوه دریافت اینماد مراجعه کنید.

ممونم از شما دوستانی که وقت گذاشتید تا این مقاله رو مطالعه کنید و امیدوارم این مطالب به قدر کافی مفید بوده باشند. هر گونه سوالی که در زمینه گواهینامه SSL داشتید زیر همین پست در قسمت نظرات مطرح کنید، با خوشحالی حتما به آنها پاسخ خواهیم داد.