معیارهای انتخاب یک پلتفرم فروشگاه ساز

معیارهای انتخاب یک پلتفرم فروشگاه ساز

معیار های انتخاب یک پلتفرم فروشگاه ساز؟
 
زمان مطالعه:۸ دقیقه

شما در اینترنت تنها با چند کلیک می‌توانید کالای موردنظر خود را پیدا کنید. امروزه در عصر دیجیتال یکی از بهترین راه‌ها برای شروع یک تجارت، داشتن یک سایت فروشگاهی است. محبوبیت تجارت الکترونیکی در طی ۱۰ سال گذشته رشد زیادی داشته است که این محبوبیت فروش آنلاین را افزایش می‌دهد. پس در نظر داشته باشید که قبل از راه‌اندازی یک سایت، ابتدا باید یک پلتفرم فروشگاهی مناسبی را پیدا کنید تا به شما کمک کند تا یک سایت طبق نیاز و سلیقه خودتان داشته باشید اما با وجود پلتفرم‌های فروشگاهی متنوع ، چگونه می‌توانید تشخیص دهید که کدام پلتفرم فروشگاه‌ساز برای کسب‌و‌کار شما مناسب‌تر است؟

ما در این مقاله شما را با معیارهای انتخاب پلتفرم فروشگاه‌ساز آشنا می‌کنیم.

پلتفرم فروشگاه‌ساز چیست؟

فروشگاه‌سازها نرم‌افزارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک سایت فروشگاهی بسازید و محصولات خود را نمایش دهید. وقتی قرار است که یک سایت فروشگاهی داشته باشید، می‌توانید طبق نیاز و سلیقه خودتان یک پلتفرم را به دلخواه انتخاب کنید. فروشگاه‌ساز ها به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

فروشگاه‌ساز متن‌باز
فروشگاه‌ساز اشتراکی
فروشگاه‌ساز اختصاصی

 پلتفرم فروشگاه‌ساز

برای آشنایی بیشتر با پلتفرم فروشگاه‌ساز، وبلاگ «مقایسه بهترین پلتفرم های فروشگاه ساز دنیا» را مطالعه کنید.

در فروشگاه‌ساز، تمام پیچیدگی های یک فروشگاه در یک محیط قابل فهم پیاده‌سازی شده است و تمام افراد حتی با دانش کم هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

معیارهای انتخاب پلتفرم فروشگاه‌ساز را در موارد پایین بررسی می‌کنیم:

نیاز‌های اولیه در انتخاب پلتفرم

قبل از اینکه به دنبال پلتفرم فروشگاه‌ساز مناسب بگردید، اول نیازهای خود را برطرف کنید. نیازهایی از قبیل اینکه کسب‌و‌کار شما درباره چه چیزی است، در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، امکانات و تجربیاتی که سایت فروشگاهی شما ارائه می‌دهد چیست و... تمام نیاز‌های خود را روی کاغذ بیاورید و به برنامه‌های آینده کسب‌و‌کار خود فکر کنید تا بتوانید بهترین پلتفرم را برای سایت فروشگاهی خود انتخاب کنید.

شما می‌توانید هنگام فهرست کردن نیاز‌ها، آنها را براساس موارد زیر مشخص کنید:

نیازهای فرانت اند: سایت فروشگاهی شما باید ظاهر خوب و کاربرپسندی داشته باشد. دقیقاً می‌خواهید مشتریان در سایت شما چه چیزی را ببینند و انجام دهند. با جستجوی چنین سوالاتی، اطلاعاتی را که می‌خواهید مشتریان ببینند و نحوه نمایش آنها را به دست می‌آورید.

موبایل: غیر از واکنش گرا بودن (که باید مشخص باشد) چه ویژگی های دیگری باید در سایت فروشگاهی شما برای کاربران موبایل موجود باشد؟ به عنوان مثال، برخی از پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز دکمه‌های «کلیک برای تماس» را هم دارند.

 تولید محتوا در طراحی سایت فروشگاهی

مدیریت مشتری: در مورد ارتباطاتی که می‌خواهید با مشتریان خود داشته باشید فکر کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از طریق ایمیل با خریداران ارتباط برقرار کنید، به یک سری راه‌حل‌ و ویژگی‌هایی مثل بازاریابی ایمیل داخلی نیاز دارید. پس پلتفرمی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برطرف کند.

رابط کاربر پسند

وجود یک رابط کاربر پسند برای هر پلتفرم فروشگاه‌ساز ضروری است. برای اینکه بتوانید بهترین پلتفرم را برای طراحی سایت فروشگاهی خود انتخاب کنید و بازاریابی محتوایی خوبی را ارائه دهید، باید به دنبال پلتفرمی بگردید که به شما این امکان را بدهد که علاوه بر داشتن صفحه محصولات، بتوانید صفحه‌ای جداگانه برای پست‌های بلاگ ایجاد کنید. با استفاده از این ویژگی شما با استفاده از مقالات در سایت خود می‌توانید به سئوی سایت فروشگاهی خود کمک کنید.

برای آشنایی با استانداردهای سئو ، وبلاگ « ۷ استاندارد سئو برای پلتفرم فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۱۹ » را مطالعه کنید.

بودجه پلتفرم فروشگاه ساز

اولین چیزی که باید برای انتخاب یک پلتفرم فروشگاه‌ساز در نظر بگیرید، قیمت آن است. تقریبا برای همه فروشگاه‌سازها با ماهیانه هزینه‌ای پرداخت کنید و با توجه به پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، هزینه‌ها ممکن است متفاوت باشند. قیمت طراحی وب سایت فروشگاهی شما بستگی به این دارد که شما مایلید که برای پلتفرم فروشگاه‌ساز خود چقدر هزینه کنید؟ فراموش نکنید مواردی را که قطعا به آن‌ها نیاز دارید را فدای قیمت ارزان نکنید. شما با توجه به نیازهایی که برای سایت فروشگاهی خود می‌خواهید، هزینه متفاوتی را پرداخت می‌کنید. .

مواردی که باید در بودجه خود لحاظ کنید عبارتند از:

هزینه پلتفرم فروشگاه‌ساز

هزینه های پلتفرم فروشگاه‌ساز بسته به اندازه کسب‌و‌کار، حجم فروش و .. متفاوت است. برخی از پلتفرم‌ها (مانند Magento) هزینه های مجوز سالانه را دریافت می کنند در حالی که برخی دیگر (مانند Shopify) به هزینه اشتراک ماهانه نیاز دارند. در نظر داشته باشید که بعضی از .پلتفرم‌ها مانند وردپرس، جوملا و.. رایگان هستند یعنی برای استفاده از آن‌ها نیازی نیست که هزینه‌ای بپردازید

 هزینه پلتفرم فروشگاه‌ساز

اگر یکی از پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز رایگان را برای سایت فروشگاهی خود استفاده کرده‌اید و می‌خواهید سایت خود را ارتقا دهید، باید هزینه پرداخت کنید.

برای آشنایی با این نوع پلتفرم‌ها، وبلاگ «معرفی ۳ پلتفرم برای انتخاب بهترین فروشگاه‌ ساز رایگان» را مطالعه کنید.

هزینه های طراحی و توسعه

شما برای ساخت سایت فروشگاهی باید هزینه طراحی را هم در نظر بگیرید. و اگر می‌خواهید کسب‌‌‌و‌کار خود را گسترش دهید، پس باید هزینه بیشتری برای توسعه آن پرداخت کنید.

هزینه‌ های نگهداری

شما باید به توسعه مداوم و همچنین سایر هزینه های نگهداری مانند بازاریابی، سئو، مدیریت امنیت، تجزیه و تحلیل و موارد دیگر فکر کنید.

افزونه

یکی دیگر از عواملی که باید هنگام بررسی پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز در نظر بگیرید، افزونه‌های آن‌ها است. بیشتر پلتفرم‌ها، مانند Shopify، از ابزارهای زیادی برای مدیریت کسب‌و‌کار استفاده می‌کند. شما هنگام انتخاب یک پلتفرم فروشگاهی مناسب باید توجه داشته باشید که چه نوع افزونه‌هایی را برای طراحی سایت فروشگاهی خود لازم دارید. وقتی به پلتفرم‌‌های فروشگاه‌ساز مختلف نگاه می‌کنید، به این فکر کنید که به چه ابزارهایی نیاز دارید.

برخی از محبوب‌ترین افزونه‌ها:
ابزار بازراریابی ایمیلی که باعث می‌شود با مشتریان خود در تماس باشید.
برنامه‌هایی برای کمک به ارسال محصولات شما به مشتری
و..

سئو دوستانه

کسب رتبه بالا سایت فروشگاهی شما در نتایج موتور جستجو می‌تواند بسیار سودمند باشد. شما با طراحی سایت فروشگاهی می‌خواهید که مشتریان محصولات موردنظرشان را در سایت شما پیدا کنند. برخی از مهم‌ترین فاکتورها برای پیدا کردن پلتفرم فروشگاه‌ساز با سئو دوستانه:
اضافه کردن وبلاگ به سایت فروشگاهی شما
ارسال نظرات مشتری برای شما
استفاده از نام دامنه خود سایت فروشگاهی
و..

چرا سئو دوستانه؟


افزایش ترافیک موتور جستجو
کاربر پسند شدن سایت فروشگاهی
اعتبار برند تجاری
دانستن مهم‌ترین خواسته مشتریان
مقرون به صرفه است

 سئو در طراحی سایت فروشگاهی

برای آشنایی با روش‌های سئو، وبلاگ « آشنایی با بهترین روش های بهبود سئو سایت فروشگاهی » را بخوانید.

خدمات مشتری

وقتی به پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز نگاه می‌کنید، داشتن کسی که در هر زمان با او تماس بگیرید تا به شما کمک کند تا کارها را دوباره راه‌اندازی کنید، عامل مهمی است. به خدمات مشتری هر پلتفرم فروشگاه‌ساز دقت کنید. خدمات پشتیبانی را در چند سطح ارائه می‌دهد؟ و هزینه هر کدام چقدر است؟ و.. درباره این سوالات فکر کنید و مطمئن شوید که قبل از انتخاب پلتفرم فروشگاهی این موارد را حتما بپرسید.

گزینه‌ های طراحی سایت فروشگاهی

بیشتر پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز تم‌های بشماری را ارائه می‌دهند تا شما بتوانید ظاهر سایت فروشگاهی خود را به آسانی ایجاد کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر شما بخواهید در آینده سایت فروشگاهی خود را ارتقا دهید باید فروشگاه‌سازی را انتخاب کنید تا طراحی‌های از پیش ساخته‌ای را ارائه دهد. در نظر داشته باشید که بهترین سایت‌های فروشگاهی دارای ظاهری بدون پیچیدگی و غالبا ساده هستند. ممکن است در نگاه اول رنگ‌بندی سایت مهم نباشد اما وجود تم‌های رنگی در موفقیت سایت تاثیر دارند.استفاده از رنگ‌های زیاد و نامتناسب، کاربران را سردرگم می‌کند پس در نظر داشته باشید از تم‌هایی استفاده کنید که طیف رنگی مناسبی داشته باشد و کاربران را جذب کند.

گزینه‌های

توسعه‌پذیری

هیچ دو فروشگاه اینرنتی شبیه به هم نیستند. بیشتر پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز یک سری ویژگی‌هایی را برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی ارائه می‌دهند. اما ممکن است که شما ویژگی‌های جدیدتری را برای سایت فروشگاهی خود لازم داشته باشید. از این رو برای طراحی سایت فروشگاهی خود به دنبال پلتفرمی باشید که بتوانید آن را در آینده ارتقا دهید.

امنیت سایت فروشگاهی

امنیت مهم‌ترین ویژگی یک فروشگاه آنلاین است. هیچ مشتری نمی خواهد که اطلاعات کارت اعتباری خود را در یک سایت ناقص وارد کند، در صورت لو رفتن اطلاعات حساب بانکی مشتری ، ممکن است خسارت‌های غیر قابل جبرانی برای سایت شما به وجود بیاید. به همین دلیل امنیت به یکی از بزرگترین نگرانی ها در میان مشتریان تبدیل شده است. همیشه مطمئن شوید که پلتفرم فروشگاه‌ساز شما از HTTPS/SSL پشتیبانی می‌کند تا پرداختی ایمن و مطمئن برای مشتریان شما داشته باشد.

 امنیت سایت فروشگاهی

یکی از ویژگی های اصلی امنیت وب‌سایت این است که فروشگاه آنلاین باید روی یک سرور امن کار کند.

برای آشنایی با گواهی SSL، وبلاگ « چرا داشتن گواهینامه SSL برای فروشگاه اینترنتی مهم است؟ » را مطالعه کنید.

مقایسه و ارزیابی

در این مرحله، شما باید اطلاعات کافی در پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز داشته باشید. در این مرحله شما باید هر پلتفرم را با هم مقایسه کنید تا ببینید کدام یک برای کسب‌و‌کار شما مناسب است. به یادداشت‌هایی که در مراحل قبل گرفتید مراجعه کنید و از اطلاعات برای تصمیم‌گیری استفاده کنید.

کلام آخر

در نظر داشته باشید که انتخاب پلتفرم فروشگاه ساز مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا کسب و‌کار و فروش خود را افزایش دهید. بنابراین در حالی که فرآیند انتخاب یک پلتفرم چالش برانگیز است، اما ارزشش را دارد. پس در انتخاب خود دقت کنید.