معرفی ۳ پلتفرم برای انتخاب بهترین فروشگاه‌ ساز رایگان

معرفی ۳ پلتفرم برای انتخاب بهترین فروشگاه‌ ساز رایگان

معرفی ۳ پلتفرم برای انتخاب بهترین فروشگاه‌ساز رایگان
 
زمان مطالعه:۷ دقیقه

همانطور که می‌دانید فروشگاه‌های اینترنتی به سرعت در حال رشد هستند و شما با استفاده از سایت‌ساز‌ها می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های سنگین یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای را داشته باشید. اگر شما یک کسب‌و‌کار اینترنتی دارید، قطعا برای عرضه اینترنتی خدمات و محصولات خود، به یک سایت فروشگاهی نیاز دارید. اگر به دنبال ایجاد سایت فروشگاهی برای کسب و کار خود هستید، حتما این پرسش برای شما به وجود آمده است که از کدام فروشگاه‌ساز استفاده کنید؟

برای داشتن یک سایت فروشگاهی، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید انتخاب بهترین سیستم فروشگاه‌ساز است. طراحی سایت فروشگاهی در اینترنت هم به صورت رایگان و هم پولی وجود دارد. فروشگاه‌سازها را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنند:

فروشگاه‌ساز رایگان

فروشگاه‌ساز حرفه‌ای و اختصاصی

شما با انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب، می‌توانید محصولات خود و همچنین میزان فروش آن‌ها را به خوبی مدیریت کنید. شما با طراحی فروشگاه اینترنتی در هر شهری که هستید با مشتریان خود در شهرهای دیگر ارتباط برقرارکنید. در این مقاله ما ۳ نوع فروشگاه‌ساز رایگان را با هم بررسی می‌کنیم.

فروشگاه‌ ساز پرستا‌شاپ چیست؟

پرستا‌شاپ در سال ۲۰۰۷ توسط دو مرد فرانسوی در پاریس معرفی شد. البته قبل از آن در سال ۲۰۰۵ به عنوان یک پروژه دانشگاهی کلید خورده بود و php OpenSource نامگذاری شده بود. پرستا‌شاپ یک فروشگاه‌ساز رایگان است و به زبان PHP نوشته شده است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنند. پرستا‌شاپ یک CMS منبع‌باز و کارآمد در عرصه فروشگاه اینترنتی است و با تمام ویژگی‌های مثبتی که دارد برای طراحی سایت فروشگاهی مناسب است. فروشگاه‌ساز پرستا‌شاپ بیشتر از ۳۰۰ ویژگی و ۳۵۰۰ ماژول و قالب دارد. در حال حاضر بیش از ۳۰۰/۰۰۰ شرکت در سراسر جهان از این فروشگاه‌ساز استفاده می‌کنند و به ۶۰ زبان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع پرستا‌شاپ امکانات یک فروشگاه‌ساز حرفه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید بدون نگرانی یک فروشگاه اینترنتی را مدیریت کنید.

 پلتفرم فروشگاه‌ساز پرستا‌شاپ

CMS یا Content management Systemبه شما کمک می‌کند تا سایت خود را بهتر مدیریت کنید.

هدف اصلی فروشگاه‌ ساز پرستا‌شاپ چیست؟

یکی از نکات مهمی که باید درباره این پلتفرم فروشگاه‌ساز بدانید این است که خدمات میزبانی و هاستینگ را هم ارائه می‌دهد و شروع کار با آن برای افراد مبتدی بسیار مفید است. PrestaShop یک راه حل اپن سورس است به این معنی که شما پشتیبانی بزرگی را دارید. بنابراین اگر در جایی به مشکلی برخورد کردید، می‌توانید برای راه‌حل مشکل خود به مستندات موجود در این فروشگاه‌ساز مراجعه کنید.

 پلتفرم فروشگاه‌ساز پرستا‌شاپ

چرا پرستاشاپ را انتخاب کنید؟

این سوال یکی از سوالاتی است که قبل از انتخاب این فروشگاه‌ساز باید از خودتان بپرسید. پرستا‌شاپ یک راه‌حل کاربردی برای افرادی است که دانش کمی از برنامه‌نویسی دارند. این فروشگاه‌ساز امکان افزودن محصولات به تعداد نامحدود را دارد پس این بابت هیچ نگرانی نداشته باشید. اما به غیر از این مورد این فروشگاه‌ساز مزایایی دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

-هزینه راه‌اندازی آن صفر است

همانطور که در بالا اشاره کردیم،‌ خوشبختانه پرستاشاپ یک پلتفرم رایگان است و شما می‌توانید سایت فروشگاهی خود را بدون هزینه‌ سنگین طراحی کنید. اپن سورس بودن آن باعث می‌شود که سایت فروشگاهی خود را طبق سلیقه خودتان راه‌اندازی کنید.

در نظر داشته باشید که هزینه راه‌اندازی سایت فروشگاهی با فروشگاه‌ساز پرستا‌شاپ رایگان است اما برای داشتن امکانات بیشتر باید هزینه پرداخت کنید.

-مناسب برای هر نوع محصول

فروشگاه‌ساز پرستا‌شاپ برای هر کسب‌و‌کار (کوچک و بزرگ) مناسب است پس محدودیتی از نظر نوع کسب‌و‌کار برای آن وجود ندارد. چه چیزی می‌خواهید بفروشید؟ محصول فیزیکی؟ محصول دانلودی؟ و.. هیچ مشکلی نیست چون پرستا‌شاپ برای انواع کسب‌و‌کار اینترنتی و حرفه‌ای قابل استفاده است.

-امکانات سئو و بهینه‌سازی سایت فروشگاهی

همانطور که همه شما با واژه سئو آشنایی دارید این را هم می‌دانید که سئو نقش پررنگی در رتبه گرفتن سایت شما در گوگل و جذب مشتری دارد. همچنین می‌توانید امکانات و قابلیت‌هایی که سئو به فروشگاه اینترنتی شما کمک می‌کند را در سایت فروشگاهی خود پیاده‌سازی کنید. علاوه بر مزایا، فروشگاه‌ساز پرستا‌شاپ یک سری امکانات هم دارد.

از مهم‌ترین امکانات پرستا‌شاپ

-مدیریت آسان فروشگاه اینترنتی

-قالب‌های آماده و حرفه‌ای

-درج بی‌نهایت محصول در سایت فروشگاهی

-استفاده از درگاه‌های بانکی مختلف

-فروش محصولات در مناطق خاص

فروشگاه‌ ساز جوملا چیست؟

این فروشگاه‌ساز در سال ۲۰۰۱ در استرالیا با نام مامبو منتشر شد ولی در سال ۲۰۰۵ به جوملا تغییر نام داد. جوملا را می‌توان به عنوان یکی از سیستم مدیریت محتوا (CMS) و متن‌باز نام برد که به زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. استفاده از این فروشگاه‌ساز بسیار راحت است و حتی می‌توانید پیچیده‌ترین ویژگی و امکانات را در طراحی سایت فروشگاهی خود پیاده کنید. این فروشگاه‌ساز صدها قالب رایگان را برای کاربران ارائه می‌دهد و نصب آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد و شما به راحتی می‌توانید سایت فروشگاهی خودتان را بارگیری و نصب کنید. بسیاری از سایت‌هایی مثل مک‌دونالد، مرکز اطلاعات سازمان ملل، سایت‌های مجموعه یونیسف و.. از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

پلتفرم فروشگاهی جوملا

اساس کار فروشگاه‌ساز جوملا به چه صورت است؟

این فروشگاه‌ساز بیشتر از آنکه یک سیستم مدیریت محتوا باشد، امکانات خوبی را به کاربران ارائه می‌دهد. امکاناتی مثل تجارت الکترونیک، ارتباط کاربران با یکدیگر و.. جوملا براساس شی‌گرایی نوشته شده است و یک استخوان‌بندی قدرتمندی را برای سیستم مدیریت محتوا فراهم کرده است. بیش از ۶۰۰۰ افزونه برای فروشگاه‌ساز جوملا قابل استفاده است که بعضی از این افزونه‌ها به صورت غیر رایگان ارائه می‌دهد.

  فروشگاه‌ساز جوملا

چه چیزی سایت‌ ساز جوملا را به یک انتخاب تبدیل می‌ کند؟

با سایت‌ساز جوملا یک سایت بهینه‌شده را در اختیار دارید و به راحتی می‌توانید کاربران زیادی را به سایت خود جذب کنید. موارد زیر نشان‌دهنده انتخاب پلتفرم جوملا برای طراحی سایت فروشگاهی است.

بیش از ۸۰۰۰ برنامه افزودنی دارد.

تصاویر را به آسانی می‌توانید نگهداری کنید.

تنها با یک کلیک می‌توانید سایت خود را به‌روز کنید.

به راحتی فرم تماس را در طراحی سایت فروشگاهی خود اضافه کنید.

و هزاران دلایل دیگر برای انتخاب این سایت‌ساز برای ساخت سایت فروشگاهی شما وجود دارد.

سایت‌ساز جوملا

مزایای استفاده از جوملا در طراحی سایت فروشگاهی

-صدها قالب رایگان

-امکانات مدیریت پیشرفته

-پشتیبانی خوب از طراحی سایت فروشگاهی دوزبانه

-استفاده از سیستم بدون نیاز به دانش برنامه‌نویس

برای آشنایی با پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز، وبلاگ «مقایسه بهترین پلتفرم‌ های فروشگاه‌ ساز دنیا» را مطالعه کنید.

فروشگاه‌ ساز WooCommerce چیست؟

ووکامرس جزو سایت‌ساز‌های برتر دنیاست و یک افزونه وردپرس متن‌باز است. ووکامرس سایت‌سازی است که با استفاده از آن می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی بسازید و محصولات خود را بفروشید. ووکامرس در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و کاربران زیادی را به سمت خودش جذب کرده است. برای این فروشگاه‌ساز افزونه‌های زیادی کدنویسی شده است. پس اگر می‌خواهید که سایت فروشگاهی خود را با این پلتفرم راه‌اندازی کنید اصلا به فکر محدودیت‌های آن نباشید چون هیچ محدودیتی در این فروشگاه‌ساز وجود ندارد. فروشگاه‌ساز ووکامرس یک افزونه رایگان برای پلتفرم وردپرس است و با نصب این افزونه، سایت شما به یک سایت فروشگاهی تبدیل می‌شود و شما می‌توانید هر محصولی از نوع فیزیکی (کفش، لباس، لوازم آرایشی و..) تا نوع مجازی (دانلودی) را در فروشگاه اینترنتی خود بفروشید.

  فروشگاه‌ساز WooCommerce

این فروشگاه‌ساز فقط برای اشخاصی که در زمینه وردپرس فعالیت می‌کنند مناسب است.

مزایا ووکامرس

-ساده و انعطاف پذیر
طراحی رابط کاربری ساده به شما این امکان را می‌دهد که محصولات، تصاویر، توضیحات، قیمت، تخفیف و.. را به راحتی اضافه، ویرایش یا حذف کنید. همچنین می توانید گالری تصاویر برای محصول‌تان ایجاد کنید.

-تنوع محصول
شما می‌توانید هرگونه محصول را در اندازه های مختلف مطابق با رنگ ها، پارچه ها، مشخصات کارخانه یا سایر تغییرات مربوطه ارائه دهید. علاوه بر این، می‌توانید تصویر و قیمت متفاوتی را برای هر محصول نمایش دهید.

-سئو برای ووکامرس
WooCommerce مورد علاقه جامعه سئو است. انتخاب WooCommerce با افزونه‌های SEO از قبل موجود، می‌تواند به شما در بهینه‌سازی و رتبه‌بندی هر محصول یا صفحه از وب‌سایت‌تان کمک کند، بهینه‌سازی سئو سایت فروشگاهی شما را بسیار آسان‌تر می‌کند.

 پلتفرم فروشگاه‌ساز ووکامرس

برای آشنایی با استانداردهای سئو، وبلاگ «۷ استاندارد سئو برای پلتفرم فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۱۹» را مطالعه کنید.

چگونه با فروشگاه‌ ساز WooCommerce یک فروشگاه اینترنتی بسازم؟

اگر شما یک سایت پویا یا داینامیک دارید می‌توانید از پلتفرم وردپرس برای مدیریت سایت‌تان استفاده کنید و با استفاده از افزونه ووکامرس به راحتی فروشگاه آنلاین خود را داشته باشید. مهم نیست فروشگاهی که می‌خواهید داشته باشید کوچک یا بزرگ است، چون افزونه ووکامرس این کار را برای شما انجام می‌دهند.

یکی از قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد ووکامرس این است که صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند برای سایت فروشگاهی خودشان اپلیکیشن ایجاد کنند.

۱-انتخاب و خرید دامنه
برای اینکه یک سایت فروشگاهی داشته باشید ابتدا یک آدرس اینترنت یا دامنه برای آن مشخص کنید. دامنه‌ی که انتخاب می‌کنید منحصر‌به‌فرد باشد.
۲-خرید هاست
هاست دقیقا فضایی است که اطلاعات سایت شما در آن ذخیره می‌شود. هرچه اطلاعات سایت شما بیشتر باشد به فضای بیشتری از هاست نیاز دارید. از سایت‌های بسیاری می‌توانید به صورت رایگان این پلتفرم را تهیه کنید و نصب کنید.
۳-نصب افزونه فروشگاه‌ساز ووکامرس
برای اینکه بتوانید یک سایت فروشگاهی با ووکامرس داشته باشید، کافی است که افزونه ووکامرس را نصب کنید. این افزونه رایگان است اما نسخه‌های پیشرفته‌تر آن را می‌خواهید باید برای آن هزینه‌ای را در نظر بگیرید.
۴-انتخاب قالب فروشگاهی
انتخاب قالب مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود، با توجه به گستردگی قالب‌ها کار سختی است.
۵-پرداخت وجه
درگاه پرداخت بانکی یکی از ضروریات یک سایت فروشگاهی است. پس حواستان به این بخش باشد.
۶-نصب افزونه‌ها
بعد از اینکه شما افزونه ووکامرس را نصب کردید، ممکن است که خیلی از امکانات را نداشته باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید یک‌سری افزونه‌ها را نصب کنید.

برای اینکه سایت فروشگاهی شما بهینه بماند بیش ازحد از افزونه‌ها استفاده نکنید.

فروشگاه‌ ساز ارزان یا فروشگاه‌ ساز اختصاصی؟

این نکته را در نظر بگیرید که اگر می‌خواهید که کسب‌و‌کار بزرگی را شروع کنید، از فروشگاه‌سازهای حرفه‌ای استفاده کنید بهتر است. اما اگر کسب‌و‌کار کوچکی دارید در ابتدای کار می‌توانید از فروشگاه‌ساز‌های رایگان استفاده کنید و بعد از آن از فروشگاه‌ساز‌های اختصاصی استفاده کنید. فروشگاه‌سازهای رایگان نیاز به پشتیبانی دارند و زمان بیشتری از شما می‌گیرد..

  طراحی سایت فروشگاهی

برای آشنایی با فروشگاه‌سازهای ارزان وبلاگ «چرا طراحی سایت فروشگاهی ارزان برای یک سایت حرفه‌ ای مناسب نیست؟» را بخوانید.