محصول یک فروشگاه آنلاین چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

محصول یک فروشگاه آنلاین چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

بسیاری از مردم وقتی می‌خواهند وارد یک کسب‌و‌کار شوند به سمت کسب و کارهای تجارت الکترونیک می روند چرا که این روش از تجارت، ایده ها و انتخاب های بیشتری را به آنها می دهد. اغلب تمایل به این موضوع دارند که چطور یک محصول را برای فروش آنلاین انتخاب کنند، اگر شما هم این نظر را دارید نگران نباشید؛ تقریبا اولین و سخت ترین مرحله انتخاب یک محصول اینترنتی است.


ما با معرفی وبلاگ سایت لیموبیت limoobit می توانیم به شما در چگونگی انتخاب یک محصول و فروش آن در فروشگاه اینترنتی کمک کنیم.


شاید شما بر این باور باشید که در یک جلسه حضور دارید، ایده ها و نظر های زیادی برای شما مطرح می شود، اما در عصر اینترنت این طرز فکر قدیمی و غلط به نظر می رسد. البته نمی شود گفت که چرا این روش کاری را انتخاب کردین؛ ولی ما به شما یک راه حل کاربردی تر ارائه می کنیم.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چطور می توانیم با فروش محصولات پولدار شویم. یا چطور مردم پول محصول را پرداخت می کنند. با تغییر طرز فکرتان و انتقال آن به دیگران می توانید به موفقیت بزرگی دست پیدا کنید. 💪

زمانی که شما یک نظریه یا تئوری در فکرتان هست، لزومی ندارد وقت زیادی را برای آن از دست بدهید. خلاقیت ها و ایده هایتان را در ذهن خودتان نگه دارید، چون شما یک ایده پرداز خاص برای تجارت الکترونیک هستید نه یک فروشنده خیابانی.


برای رسیدن به ایده آل ترین روش برای ورود به تجارت الکترونیک باید به نکاتی توجه داشته باشیم؛ که در ادبیات اروپا به (تریفکتای طلایی) معروف است یعنی در آن برنده کسی است که نکات طلایی و چالش های کسب و کار خود را بشناسد. 🏆


در این قسمت به سه اصل مهم کسب و کار اینترنتی می پردازیم:

    • 1- محصولی که رایج و به روز باشد:

به طور معمول شما خواهان یک ایده ای هستید که رایج و به روز است. عموم مردم می خواهند که به صورت عادی به فروشگاه محل خود رفته و محصولی را که می خواهند تهیه کنند. حالا ما چه کاری انجام دهیم که سرمایه گذاری مان متفاوت و طبق آمار، محصولات ما بهترین و به روزترین محصول در فروشگاه ها باشد.

    • 2- محصول سبک:
چرا شما برای فروشگاه خود یک محصولی را انتخاب می کنید که زیاد سنگین نباشد؟

این موضوع را در نظر بگیرید که شما دیگر صاحب یک فروشگاه عادی یا به اصطلاح فیزیکی نیستید، بلکه مدیر یک فروشگاه اینترنتی هستید؛ این را در نظر بگیرید که شما باید محصول خود را به دست مشتری برسانید و حمل و نقل یک محصول سنگین هزینه های نجومی را برای شما در بردارد. پس بهتر است که محصول سبک با هزینه های کم را انتخاب کنید.

    • 3- صرفه جویی در هزینه، با ارزش بالا :

در دنیای امروز، اینکه بتوانیم یک محصولی را با هزینه کم و سود میلیونی به فروش برسانیم چیز غیر معمولی است، و ما باید به ایده های دست یافتنی تری فکر کنیم. ایده فکری ما برای محصول این است که یک محصول با هزینه کم ولی با ارزش بالا داشته باشیم. یعنی اینکه، وقتی مردم به محصول و سایت (لیموبیت) نگاه می کنند این به ذهنشان برسد که "وای این سایت عالیه، دقیقا همون چیزی بود که من میخواستم" هدف ما در کسب و کار مشتری مداری است و اگر غیر این عمل کنیم قطعا موفق نخواهیم بود.


حالا ما می خواهیم از اصطلاحات کاری در اینجا استفاده کنیم یعنی ارزش منحصر به فرد یا همان (upv). زمانی این سوال برای شما پیش می آید که مخاطب یا مشتری شما چه چیزی نیاز دارد! شما تنها در صدد این هستید که چطور نیاز مشتری خود را بر اساس آن چیزی که در بازار فعلی موجود است برآورده کنید. یا اینکه چطور می شود یک محصول خاص را به بفروش برسانید. یعنی محصول یا خدماتی که دیگر شرکتها نتوانند ارائه دهند. این می شود تعریف (uvp) ارزش منحصر به فرد. سوددهی منحصر به فردی که محصولات شما می تواند برای خریداران با پتانسیل خود فراهم کند. محصولات بی نظیر این تجارت باید خودش یک منبع با ارزش باشد.


یک مثال می زنیم از سارا هیل که دانشجوی رشته تجارت الکترونیک بوده است. او یک شرکت همراه مادرش به نام"بیتل باتوم" راه اندازی کرده است. یک فروشگاه اینترنتی فروش کتاب و عروسک برای کودکان است. 📚🎠

خانواده ها قطعا به دنبال همچنین جایی در اینترنت هستند. خارج از این فضا مشابه این محصولات وجود دارد، ولی چه کاری در شرکت سارا هیل صورت گرفته که متفاوت و بی نظیرش کرده است؟

تمام ویژگی محصول آنها این است که از شخصیتهای داستانی برای نام شرکت یعنی (بیتل باتوم) استفاده کرده اند، همین.

چیزی که سایت آنها می گوید این است:

بیتل باتوم یک سری مردمان خیلی ریز هستند که در باغ یا باغچه خونه شما زندگی می کنند ،تصورش خیلی جالب و رویایی است.

بیتل باتومها کودکان واقعی هستند، با وجود بسیار اینکه کوچک و ریز اند، ولی خواهان ماجراجویی اند. ما مشابه همین را در فرهنگ ایرانی و در افسانه هایمان داریم به نام (بند انگشتی ها).

شگفت انگیزه، خلق یک کشاورز برای محصولاتشان. کودکان دنیای خیالی را دوست دارند پس شخصیتهای این فروشگاه و بازیهای آن را برای دوره های بعدی به ذهن می سپارند، که این خودش یک تبلیغ برای این سایت محسوب می شود.

حالا که شما با ایده های زیاد و انرژی بالا برای محصول تجارت الکترونیک وارد این کار شده اید، پس شما باید هر ایده بی نظیر و منحصر به فردی را کشف کنید. معمولا یک کار با ارزش با ایده ای بی نظیر از یک دنیای واقعی، یعنی برآورده کردن خواسته ها و نیازهای واقعی مردم.


برای پیدا کردن این موضوع که مردم چه کالایی یا چه چیزی برایشان ارزشمند است این سوالها را از خودمان می پرسیم:

    • 1- چه محصولاتی را مردم خریداری می کنند؟
    • 2- بدون وجود چه چیزی نمی شود زندگی کرد؟ (در واقع نیاز ضروری مردم چه چیزی است؟)
    • 3- در حال حاضر در بازار چه چیزی وجود دارد که مردم به آن وابسته هستند؟
  • 1- چه محصولاتی را مردم خریداری می کنند؟

البته شما صرفا نمی توانید یک محصولی را که در بازار وجود دارد را از نو بسازید. برای اینکه بفهمید چه چیزی برای مردم مهم و ارزشمند است شاید به بررسی های بیشتر نیاز دارید و از خودتان بپرسید:

    • 1- که عموما نارضایتی مردم نسبت به محصولی که در بازار اشباع شده چیست؟
    • 2- شما خواهان چه پیشرفتی در محصولی که در دسترس عموم است هستید؟
    • 3- آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که دوست داشتید محصولی را آنلاین خریداری کنید ولی آن را پیدا نکردید. جدای تمام این سوالها شما می توانید با دوستان خود صحبت کنید یا نقطه نظرات مردم را درباره این سوالات در رسانه های اجتماعی پیگیری کنید!

بهترین ایده تبادل نظر این است که شما به صورت حضوری با بازار کار در ارتباط باشید، زیرا می توانید بیشترین فروش محصول را داشته باشید وحتی قادر خواهید بود تا خود را برای جذب مشتری یا خریداران بیشتر نشان دهید. مثلا وقتی شما یک ایده نو به فکرتان می رسد شاید تمام آن ایده اجرایی نشود ولی می توان کمی خلاقانه تر عمل کرد.

یک مثالی می زنیم از (گرتا ون ریل) که شرکت (fifth watches) را تاسیس کرد. وظیفه این فروشگاه، فروش ساعتهای مختلف و نظارت درست بر روی آن بود که این ایده جدیدی نیست. آن چیزی که این فروشگاه اینترنتی را متفاوت کرده، این است که چطور محصولات جدید خود را به فروش می رساند؟

شرکت (فیفت وانچز) در پنجمین روز هر ماه برندهایی را با محدودیت فروش جدید و قیمت استثنایی برای فروش می گزارد که این موقعیت تنها برای عضوهای این سایت قابل نمایش است. در واقع تخفیفهایی ویژه در هر ماه برای مشتریان خود در نظر گرفته است. این رمز موفقیتش بود. 💡

وقتی کار تجارت الکترونیک را شروع می کنید الزاما باید یک قسمتی از محصولتان بی نظیر باشد: مثل عملکرد، محتوا و یا قیمت آن. اما نگران سختی uvp در کار نباشید، بعدها اگر ایده بهتری داشته باشید به عنوان بهترین ها تایید خواهید شد.


ایده خود را محدود کن:

شما بسیاری ایده در ذهن دارید، الان وقت آن رسیده که یک قسمتهایی از آن را حذف و یا تصحیح کنید؛ انرژی برای ایده های خود گذاشته اید، وقت و تلاش بسیاری از شما گرفته است، پس بهتر است که طرح های غیر عملی خود را از ذهنتان پاک کنید.

اگر ایده هایتان این نشانه ها را دارند بهتر است از دست آنها خلاص شوید:
    • 1- هزینه حمل و نقل بالا:

این موضوع می تواند واقعا به شروع کار شما لطمه وارد کند.

    • 2- پیامد غیر قانونی داشته باشد:

فرض را بر این بگیریم که شما یک ایده راجع به یک نوع مکمل غذایی یا داروئی دارید، اما این نظریه شما عکس العمل جامعه پزشکی را دربر دارد که شاید منجر به شکایت از شما نیز شود و برای فروشگاهتان دردسر ایجاد کند، مگر اینکه یک پیش زمینه در رشته پزشکی داشته باشید، ولی بهتر است از ایده خود صرف نظر کرده و از شر آن خلاص شوید.

    • 3- ایده شما ربطی به علایق و احساساتتان نداشته باشد:

لازم نیست هر چیزی را در مورد یک محصول بدانید یا لزوما عاشق ایده خود باشید. (با قدرت و انرژی بالا کار خود را انجام دهید) اما مرتب سازی بعضی از این علایق در زندگی می تواند روند کاری شما را آسان تر کند.


ایده خود را تایید کن:

یک لیستی از ایده ها و تئوری های خود تهیه کنید و آن محصولی را که بیشتر از همه مد نظرتان است و بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید، حالا می شود هر مطلب اضافه ای را که در لیست وجود دارد را حذف کنید، که به این پدیده اعتبار سنجی (validation) گفته می شود، یعنی قبل از اینکه برای ایده خود سرمایه گذاری کنید متوجه شوید که آیا تئوری شما یک فرصت در بازار تلقی می شود یا خیر!

سوالی که اینجا پیش می آید این است که از کجا شروع کنیم؟


سایت لیموبیت (limoobit.com) 🚩

وظیفه این سایت صرفا تهیه لیست بهترین فروشنده ها برای خرید و فروش اجناس نیست، بلکه ما میتوانیم مجموعه ای از راهکارها برای استارت آپ ها و کسانی که کار تجارت الکترونیک را شروع کرده اند را ارائه دهیم. ما یک ایده اینترنتی به شما ارائه می دهیم . 📧


به طور مثال یک ایده برای سرگرمی بچه ها، مثل یک نوع اسباب بازی به شما پیشنهاد می دهیم. شما با رفتن به سایت و نگاه کردن به لیست بهترین فروشنده های این سایت و همچنین تنها با سرچ (baby) یا بچه در فهرست یا منوی آن، کلی گزینه در پیش روی شما قرار خواهد گرفت، که در این مورد می توانید وارد دسته بندی هایی مثل هدیه، فعالیت یا سرگرمی هم بشوید. بنابراین برای هر ایده و نظری که شما داشته باشید هر گزینه ای را که کلیک کنید بهترین توضیح ها و توصیف ها در پیش رویتان قرار خواهد گرفت.

همچنین می توانید بهترین محصولات را در این دسته بندی ها مشاهده کنید که خود این کار می تواند به شما کمک کند که آیا مردم مشابه ایده ای که شما در ذهن دارید را در اینجا جستجو می کنند یا خیر؟ اگر بیشتر شرکتها، در حال فروش این نوع محصول خاص که مورد توجه شما قرار دارد، باشند، این طور به نظر می رسد که ایده شما ایده بدی نیست. و اگر معیارهای خیلی بالا برای این کار نداشته باشید شما یک فرصت طلایی برای ورود به بازار کار بدست آورده اید البته اگر بتوانید سطح محصولی که در دسترس عموم قرار دارد را ارتقا دهید.

تجزیه و تحلیل واژه های جستجو در اینترنت:

اگر شما قصد فروش یک محصول به صورت آنلاین را دارید، کافی است واژه گوگل سرچ را در اینترنت جستجو کنید. بعد از آن شما باید ببینید که چند نفر در یک روز محصولات اینترنتی شما را با استفاده از گوگل سرچ می کنند. دراین میان (google Adwords) یکی از بهترین ابزار هاست که همیشه اولین لینک است.

بدیهی است که شما توان خرید آگهی را در گوگل ندارید، اما اگر یک حساب کاربری رایگان برای خود خلق کنید، می توانید وارد لیست واژه های گوگل شوید، و اینکه با توجه به ایده تان ببینید که به چه اندازه مردم در این صفحه شما را سرچ کرده اند. اگر مردم واژه ای را که جستجو کرده اند به موضوع شما ربط داشته باشد مسئله ای نیست، ولی شاید ایده و نظریه شما به بازار کار خیلی بزرگ نیازی نداشته باشد.


یک مثال ساده:

فرض کنید که برنامه جامعی که ما برای شروع یک کار تجاری اینترنتی آماده کرده ایم فروش شمشیر اسباب بازی برای نوزادان 1 تا 6 ماه باشد، ⚠️آیا گرایشی برای خرید این محصول وجود دارد؟ با کمی جستجو در گوگل می توانیم ببیینیم که این موضوع اصلا جستجو نشده است.

زمانی که از ابزار گوگل استفاده می کنید مجبور نیستید که در هر زمینه ای خیلی خاص باشید، فقط کافی است شهر یا کشور خود را وارد کرده و مقدار بودجه خود را برای هدفی که دارید مشخص کنید. موفقیت شما در این است که، واژه هایی را که در مرکز جستجو استفاده می شود را برای محصولتان پیدا کنید. (یعنی مقایسه برای درصد گرفتن این موضوع که چقدر در صفحه اول گوگل سرچ شده اید). می توانید از ابزارهای دیگری مثل semrush کمک بگیرید. این نرم افزار رایگان نیست، اما عملکرد آن مانند سرچ ارگانیک است، که میتواند نتیجه نهایی را برای شما اعلام کند.

برای شروع یکی از بهترین و ساده ترین روشها برای اینکه بفهمید ایده شما چقدر در بازار ظرفیت دارد، سوال کردن از خود مردم در مورد ایده تان است. اما شما صرفا نمی توانید به نظریه های مردم، دوست و آشناها در مورد ایده تان اکتفا کنید، چون ممکن است نظر واقع گرایانه ای نداشته باشند؛ ابتدا مردمی را که علاقه مند به محصول شما هستند را شناسایی کنید."این خریداران همان کسانی هستند که بعد ها هدف شما در بازاریابی قرار خواهند گرفت" پس همین حالا باید با آنها در مورد هدفتان گفت و گو کنید.

در حالت ایده آل شما در مرکز جامعه ای قرار دارید که مردم باید شما را با ایده هایتان پیدا کنند. در این مورد شما با مردمی برخورد می کنید که هم شما را می شناسند و هم از شما درباره شبکه تان سوال می کنند. اگر شما در زندگی خود شناخت کافی از علایق مردم نداشته باشید در نتیجه باید خلاق خوبی باشید. و از ارتباطات گسترده در رسانه های اجتماعی هم می توانید کمک بگیرید. شما می توانید در رابطه با حوزه کاری خود دیداری با مردم داشته باشید در سایتی مثل (meet up).


نمونه اولیه از محصول:

چه چیزی بهتر از صحبت کردن با مردم در مورد ایده تان وجود دارد؟ فکر کنم نشان دادن محصول.

از آنجایی که نوعی برداشت تند در مورد خرید و فروش محصولات اینترنتی توسط برخی مردم وجود دارد پس یک نمونه اولیه خوب به شما قدرت بیشتری برای ایده فروش خواهد داد. لزومی ندارد که شما خیلی تبلیغات داشته باشید، هدف ما اینجا این است که به سادگی برای مردم از محصول خود صحبت کنید.

چطور می شود نمونه اولیه را امتحان کرد؟ جواب ساده است، ملاقات با مردم و آمار گیری هدفمند از آنها. به طور مثال دیدار در کافی شاپ و دادن یک نمونه کار از محصولتان به مردم به صورت حضوری شانس شما را تا حدی بالا می برد. شما می توانید با خلق گروهی دوستانه، نمونه کارهای رایگان را در اختیار مردم قرار دهید تا انگیزه آنها برای ثبت نام در لیست ایمیل شما بیشتر شود. اگر شما این کارها را انجام دهید فرصت ارتباطات با مردم را برای فروش محصولتان بوجود آورده اید.


ایده ای که منحصر به فرد (uvp) است (محصول قابل اعتماد) نیازی به تبلیغ و سر و صدا ندارد البته تا زمانی که آن ایده ارتباطی با تجارت الکترونیک و هوش تجاری نداشته باشد. و اگر مردم علایق شان نسبت به محصول شما واقعی است وقت آن رسیده که ایده تان را به حقیقت تبدیل کنید. 🎯