قوانین مالیات و ارزش افزوده کسب و کار اینترنتی

قوانین مالیات و ارزش افزوده کسب و کار اینترنتی

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آیا کسب و کار اینترنتی نیز مشمول قانون مالیات و ارزش افزوده می باشد؟

این سوال بارها و بارها توسط مشتریان و دوستانمان از ما پرسیده می شود، این شد که لازم دانستیم توضیحاتی را در خصوص این مطلب با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

هر فعالیت اقتصادی در ایران یا هر کسب درامدی از ایران مشمول قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات برارزش افزوده می باشد. در سال‌های اخیر نوع جدیدی از کسب‌وکارها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته که حالا این مشاغل جدید نیز در اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و قوانین مطرح کشور در خصوص اخذ مالیات، مورد توجه سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته‌اند.

با توجه به ماده 93 قانون مالیات های مستقیم درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل و به عناوین دیگر در ایران تحصیل نماید پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد می باشد. ( کسب و کار تجارت الکترونیک نیز جز مشاغل می باشد )

با استناد بر ماده 94 قانون مالیات های مستقیم کلیه مشاغل مشمول مالیات می باشند و باید سالانه اظهارنامه مالیات عملکرد تکمیل کرده و تسلیم وزارت اقتصاد و دارایی کنند .

بر اساس قانون ماده 1 فصل یکم قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالا و خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون می باشد. لذا علاوه بر اظهارنامه مالیات بر عملکرد مشاغل اینترنتی نیز همانند دیگر مشاغل باید هر سه ماه اظهارنامه ارزش افزوده و سه ماهه فصلی را نیز تکمیل نماید.

 

شاید این سوال پیش برایتان پیش بیاید که اگر مشاغل ما درآمدی معادل صفر داشت چیکار باید انجام داد ؟

با در نظر داشتن قانون مالیات های مستقیم حتی اگر درآمد شما معادل صفر باشد نیز مکلف می باشید کلیه اظهارنامه ها را تکمیل کرده و تسلیم وزارت نمایید در غیر این صورت شما مجرم شناخته می شود و طبق ماده 97 قانون مالیات های مستقیم با شما برخورد خواهد شد.

 

نحوه انجام اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده :

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی شما باید به وب سایت وزارت اقتصاد و دارایی « https://www.evat.ir/ » مراجعه کنید، ابتدا ثبت نام کنید و در قسمت اظهارنامه عملکرد اظهارنامه خود را تکمیل کنید با توجه به حقیقی و حقوقی بودن وب سایت شما باید اضافه نمود که اشخاص حقیقی ( افراد می باشند ) و میبایست بصورت جداگانه ای اظهارنامه خود را در سایت تکمیل کنند و اشخاص حقوقی ( شرکت ها و سازمان ها ) درآمد کسب و کار اینترنتی خود را در درآمد سازمان شناسایی کنند و در همان اظهارنامه هر ساله سازمان اظهار نمایند و نیازی به فرم جداگانه نمی باشد.

برای ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نیز باید به سایت مالیات و ارزش افزوده مراجعه کرده و اظهارنامه خود را تسلیم نمایند این موضوع را فراموش نکنید که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هر سه ماه یکبار باید تکمیل شود و برای تکمیل حتما باید کد اقتصادی داشته باشید و حتی اگر شما فروش یا خرید رسمی نداشته اید باز هم مکلف ارسال اظهارنامه می باشید.

امیداواریم این مطالب برایتان مفید واقع بوده باشند. فراموش نکنید سوالات و نظراتتان را زیر همین پست مطرح کنید و ما حتما به آنها پاسخ می دهیم. سپاسگذاریم از وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشتید.