راهنمای انتخاب نام، لوگو و دامنه برای یک فروشگاه اینترنتی

راهنمای انتخاب نام، لوگو و دامنه برای یک فروشگاه اینترنتی

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

راه اندازی یک فروشگاه آنلاین

پیدا کردن ایده خودتان برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین با پیدا کردن یک ایده که ساخته ذهن دیگران است دو موضوع متفاوت است. اگر ایده خودتان را دارید به شما تبریک می گوییم. اگر ایده دارید در قدم بعدی نیاز به یک برند یا نام تجاری دارید. رسیدن از یک ایده خوب به یک فروشگاه واقعی کار سختی نیست. در ادامه به راه حل های این موضوع می پردازیم.


انتخاب شخصیتی برای نام تجاری

شما راجع به نام تجاری چه فکری می کنید؟ جواب این سوال همان چیزی است که شخصیت نام تجاری خوانده می شود. شکل گیری شخصیت نام تجاری قدمی است که برای شروع راه اندازی فروشگاه آنلاین امری ضروری است. یک کسب و کاری که محصولات آن پکیج های سلامتی است، نام تجاری آن قطعا باید قوی و پرانرژی باشد یا یک شرکتی که کار تولید اسباب بازی برای کودکان را به عهده دارد باید سعی بر این داشته باشد که نام تجاری آن آموزنده و سازنده باشد.

با توجه به عنوان، یک شخصیت تجاری خوب،یک شخصیت تجاری استوار است. به طور مثال اپل، همیشه برندی درخشان و نوآورانه است. شخصیت نام تجاری مثل یک دوست برای شما است و همیشه با شما خواهد ماند و هر چقدر این برند قوی تر باشد بیشتر در ذهن مخاطبان جای خواهد گرفت، حتی پس از گذشت سالیان زیادی که مخاطبین نام برند شما را می شنوند.

    • بهترین راه برای شروع ساخت یک شخصیت تجاری این است که از خودتان سوال کنید؟
    • اگر خودم میخواستم همین کالا را از یک شخص عادی بخرم، دوست داشتم آن فروشنده شبیه چه کسی باشد؟
    • چه ویژگی در شخصیت آن فروشنده باعث می شود که من بیشتر به خرید از آن متمایل شوم؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که موقع خرید یک دستگاه کامپیوتر ترجیح بدهید آن را از شخصی که خیلی حرفه ای و به اصطلاح آدم به روزی است تهیه کنید، و حتما خواسته شما این بوده که یک بازی کامپیوتری جدید را از شخصی که از بازی ها سردر میاورد و یا به اصطلاح گیمر خوبی است تهیه کنید. و اگر قصد دارید از یک رستوران جدید یک غذای خوشمزه بگیرید، ترجیح می دهید فروشنده خودش آدم شکمویی باشد! نام تجاری یک شخصیت نیست، ولی می تواند با صفاتی که در نام لوگو و شیوه بازاریابی شما وجود دارد شخصی برای آن ترسیم کرد.


انتخاب یک اسم، ساخت لوگو برای شرکت:

شروع یک کسب و کار اینترنتی از همان ابتدا به نام تجاری بستگی دارد. انتخاب اسم و لوگو شرکت از مهمترین مواردی است که در شروع کار می توان مهم باشد. نام تجاری شما خیلی کامل نخواهد بود، با این وجود لزومی ندارد که تمرکز خود را روی این مسئله بگذارید که نام شما خیلی عالی و رویایی باشد. آن چیزی که بیشتر باید به آن اهمیت دهید این است که با انتخاب آن نام، شرکت شما بالا بیاید.

    • 1: روی مخاطبین هدف خود تجدید نظر کنید
    • 2: خودتان را به درد سر نینداید
    • 3: نام تجاری کسب و کار خود را متناسب انتخاب کنید

در مورد کسی که خریدار محصول شما است فکر کنید و مطمئن شوید که نام انتخابی محصول شما نظر مخاطبان هدف را جلب خواهد کرد. (ممکن است پتانسیل نامها توسط بعضی افراد و با توجه به ایده شما اجرایی شود). پس شما یک اسمی را که خیلی سنگین و غلط انداز باشد را نباید انتخاب کنید چون فکر مردم را از محصولتان منحرف می کند. اما شما می توانید کاملا خلاقانه و آزادانه عمل کنید.

بخش عمده مخاطبان لیموبیت شامل جوانها و کارافرینان مشتاقی هستند که خواهان راه اندازی شرکت یا کسب و کاری هستند.


یک مثال ساده بزنیم از شرکت توگل (toggl) که با کاری جالب مثل حذف کلمه e از آخر نام تجاری خود یک نام خوب برای شرکت خود خلق کرد. هدف ما آموزش حذف یک لغت یا کلمه نیست، بلکه می خواهیم از یک (شخصیت نام تجاری) صحبت می کنیم.

لزومی ندارد نامی که انتخاب می کنید خیلی کامل و پیچیده باشد، بعضی وقتها سادگی می تواند یک فوت و فن کاری محسوب شود. برای مثال (ollie) یک اسم رایج سگ در اروپا است همچنین نام تجاری یک فروشگاه اینترنتی است که فروش غذای سگ را به عهده دارد؛ این یک تناسب سازی با شخصیت نام تجاری محسوب می شود.


یک مثال دیگر: اگر شما در فروشگاه اینترنتی خود فروش کپسول ویتامین D می فروشید، بدون توجه به متناسب بودن کالا و نام تجاری نمی توان برای آن نام شاد انتخاب کرد و او را "خوشمذه" نامید.

به طور فرض اگر شما توجه به تناسب نام تجاری و محصول نداشته باشید چطور می توانید پوشک بچه را به فروش برسانید؟ مثلا یک شرکتی؛ دوست دارد توانایی و مهارت شخیت نام تجاری خود را با عشق و مراقبت از کودکان نشان بدهد، زیرا والدین خواهان این هستند که از نوزادشان محافظت شود و نوزاد آنها ناز پروده بار بیاید یا به اصطلاح (تو پر قو بزرگ شود) شرکت "پمپرس" با انتخاب این نام برای خود این کار را انجام داده. حتی لوگوی این شرکت نیز متناسب با نامش نیز طراحی شده. یعنی با انتخاب رنگهای شاد تاکید بیشتری روی راحتی و مراقبت از کودکان را انجام داده است. 👼

این لوگوها و طراحی ها می تواند در کنار یا جلوی نام تجاری کسب و کارتان قرار بگیرد.


اگر طراح گرافیک خیلی خوبی نیستید چیز زیاد عجیبی نیست؛ در این دوره زمانه برای طراحی لوگوی شرکت خود گزینه های زیادی وجود دارد که می توانید به برون سپاری اعتماد کنید. استعدادهای طراحی هم اکنون منتظر تماس شما در مورد لوگوی فروشگاهتان هستند.

پیشنهاد ما برای شما سایت graphiciran.com است. (انجمن گرافیک ایران)

طراحان گرافیک شرکت لیموبیت limoobit.com


توجه: از آنجایی که شما با ایده های خود برای انتخاب اسم و با طراحان برای لوگوی شرکت کار می کنید باید جنبه های منفی را هم پیش بینی کنید.

اینکه مردم با خواندن نام تجاری شما چه برداشتی از معنی آن می کنند؟ به طور مثال به لگویی که در جلوی شما قرار دارد توجه کنید، بله dirty bird "پرنده کثیف" من مطمئنم که جوجه های این رستوران خیلی هم خوب و عالی است اما چیزی که در همان نگاه اول ذهن مخاطب را به خودش جلب می کند همان کلمه "کثیف"است. حتی اگر ذهن شما خیلی منفی نباشد و توانایی این را داشته باشید که برای هر کدام از مشتریهای خود در مورد آن نام توضیح دهید شاید مردم آن مکان را با دیدن همین نام ترک کنند.

برپایی فروشگاه: آیا شما نام تجاری دارید؟ شما برای انجام این کار و رفتن به فروشگاه نیاز به یک دامنه دارید. همچنین یک وب سایت برای فروشگاه خود. یک دامنه به خریداران کمک می کند تا فروشگاه شما را زودتر پیدا کنند.


انتخاب یک اسم، ساخت لوگو برای شرکت:

دامنه یا دامین: در google.com، google یک دامنه است. به طور ایده ال دامنه اسم شما باید یک شباهتی با نام فروشگاهتان داشته باشد.

پسوند دامنه یا دامین: com.

برای یک فروشگاه اینترنتی، شما باید پسوند دامین .com را برای امنیت بیشتر فروشگاهتان به .org ترجیح دهید. .org عموما کلی است و مورد استفاده عموم و دیگر سازمانها است.

سیستم عاملهایی مانند:

god daddy ،gandi ،google domain کار فروش دامنین را برعهده دارند.


زمانی که در حال راه اندازی وب سایت خود هستید به این نکات ضروری دقت کنید:

    • 1: فروشگاه: اگر شما در فروشگاه خود محصولات زیادی برای ارائه دارید باید آنها را در یک منوی آبشاری قرار دهید و برای راهنمایی و توضیحات کامل تر با ایجاد لینک، مشتریان را به صفحات دیگر ارجاع دهید.
    • 2: درباره فروشگاه: فراموش نکنید که برای مردم از هدف سایت خود و داستانی که پشت راه اندازی فروشگاهتان وجود دارد توضیح دهید.
    • 3: حمل و نقل و بازگشت: اطلاعات ضروری تدارکات حمل و نقل و سیاست بازگشت کالا را در یک مکانی که قابل دسترس و آسان باشد برای مخاطبان فراهم کنید، طوری که مشتریهای شما برای پیدا کردن فروشگاهتان دچار مشکل و سردر گمی نشوند.
    • 4: تماس، کمک: به مخاطبان این اطمینان را با ایجاد یک صفحه در مورد اطلاعات تماس با پشتیبانی مشتری بدهید که علاوه بر دسترسی سریع و آسان برای پیدا کردن صفحه در صورت ایجاد هرگونه مشکل هم به شما دسترسی داشته باشند.
    • 5: پرسش و پاسخ: از آنجایی که شما باید پشتیبانی خدمات ارائه شده را هم انجام دهید، قطعا مجموعه ای از سوالات متعدد درباره فروشگاه خود از سمت مردم بارها و بارها دریافت خواهید کرد. به جای اینکه از ایمیل برای پاسخ به میلیونها پرسش استفاده کنید، می توانید تمام پاسخهای خود را در صفحه (پرسش و پاسخ های متداول)یا همان FAQ گرداوری کنید.

طراحی سایت فروشگاهی:

شما می خواهید بدانید که چه چیزی را در عوض پرداخت پول دریافت می کنید. یا اینکه چه چیزی بهترین، برای نیاز شما خواهد بود. ما پیشنهاد می کنیم قدم به قدم برای خلق فروشگاه خود با لیموبیت همراه باشید.

حالا شما یک زیرساخت اساسی برای شروع کسب و کار اینترنتی خود دارید. الان وقت آن رسیده که عمیقتر و بیشتر درمورد محصول خود فکر کنید. 💭