تولید، بسته بندی و حمل و نقل محصول در فروشگاه آنلاین

تولید، بسته بندی و حمل و نقل محصول در فروشگاه آنلاین

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

یکی از پردردسرترین نکته برای کسانی که می خواهند یک ایده کسب و کار اینترنتی را به اجرا دربیاورند ،چالش تدارکات و حمل و نقل محصول است. بنابراین با وجود اینکه شما صاحب یک شرکت بزرگ برای انجام تدارکات لازم مانند تولید، بسته بندی و حمل محصول نیستید؛ راه حل چیست؟

همانطور که می دانید حل این موضوع کار دشواری است. بسیاری از مردم براین باورند که مدیریت چنین کسب و کاری بسیار دشوار است و ما از عهده انجام آن برنمی آییم و به همین سادگی ایده خودشان را رها کرده و به سراغ یک ایده دیگر می روند ،و حتی بدتراز آن به سادگی آرزوهای کارافرینانه خودشان را رها می کنند. اما در واقع دردنیای امروز تدارکات حمل و نقل و بسته بندی محصول را می توان در بسیاری از شرکتهای دیگر برون سپاری (Outsourcing) کرد.

در ادامه به بررسی جزئیات و راه حل های لجستیک یک فروشگاه اینترنتی می پردازیم.


تولید محصول

زمانی که مردم در حال یادگیری و چگونگی راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستند سوالهای زیادی در مورد تولید محصول در ذهنشان مطرح می شود. در این قسمت به بررسی و تحلیل برخی از آنها می پردازیم.

لزومی ندارد که شما دغدغه در مورد مونتاژ یک محصول یا جزئیات فنی آن داشته باشید یا به طور مثال ذهنتان درگیر انتقال کارگاهتان به یک کارخانه کوچک باشد یا صرفا لازم نیست فروشگاه شما محصولی برای ارائه داشته باشد. در عوض می توانید با یک شرکت تولید کننده با تجربه قرارداد کاری ببندید و با شروع همکاری و استفاده از تجربیات و تخصص شان در زمینه تولید در همان ابتدای کار تا جایی که امکان دارد هزینه های تولید را کاهش دهید.


اکنون شما باید در نظر بگیرید که با چه کسی می خواهید کار کنید؟

با توجه به اینکه محصول شما جای رشد دارد بهتر است که با تولید کننده ها همکاری داشته باشید که این به شما کمک میکند تا بیشتر در جریان مشکلات تولید باشید و بدون هیچ زحمتی با مشتریان خود ارتباط داشته باشید، حتی فراتر از آن، ارتباط جهانی پیدا کنید. تولید کنندگان جهانی توانایی این کار را دارند که قیمت بیشتر محصولات را ثابت نگه دارند تا قیمت آنها ارزان بماند. به طور کلی آنها با داشتن تقاضای بالای محصول و قبول حداقل سفارش، شما را وادار می کنند که مثلا در حدود 1000 کیلو از محصولتان را از این تولید کنندگان خریداری کنید.

این یعنی حداقل خرید مگر اینکه شما سرمایه زیادی برای تاسیس فروشگاهتان داشته باشید. در صورتیکه محصول شما در حال توسعه و ساخت نمونه اولیه است؛ کار کردن با تولید کننده های جهانی می تواند تا حدی سخت هم باشد، چراکه به طور کلی مسافت حمل و نقل محصولی که تولید شده تا مکانی که به دست مصرف کننده برسد خیلی دور است و معامله با این تولید کنندگان برای شما کاملا ناشنا است.

حالا شما چطور شریک کاری خود را پیدا می کنید؟ زمانی که شما در مراحل اولیه کسب و کار اینترنتی خود در حال جستجوی یک تولید کننده هستید دو سوال عمده ذهن شما را درگیر می کند!

    • 1: تولید کنندگان با تجربه کجا هستند؟ یا کجا می توان یافت؟
    • 2: آیا این تولید کنندگان کیفیت محصول شما را تضمین می کنند؟

پیدا کردن محل یا مکان این تولیدکنندگان یک موضوع بسیار مهم است. بهترین و ساده ترین روش برای پیدا کردن آنها جستجوی آنلاین است. برای مثال وارد گوگل شده و این گزینه را تایپ می کنید (تولید کننده دستبد در اصفهان یا تولید کننده فروش عمده دسته چاقو در زنجان).

ما در مرحله اول به شما جستجو در گوگل را برای شروع پیشنهاد می کنیم. در ابتدای جستجو، شما چندین تولید کننده برای همکاری پیدا می کنید، اما زیاد عجله نکنید زمان آن رسیده که در مورد آنها تحقیق کنید.

    • مثلا آنها دارای چه سوابقی هستند؟
    • آیا صاحبان کسب و کارهای دیگر شکایاتی از این تولید کنندگان به صورت آنلاین دارند یا خیر؟
    • یا چه کسی کار تولید را برای آنها انجام می دهد؟

شما باید بتوانید با آنها از طریق چت کردن ارتباط برقرار کنید و تولید کنندگان موظفند که به سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد پاسخ دهند از جمله شرح تولید فرایند محصول، قیمت آن و ایده کیفیت کاری که آنها تولید کرده اند و ارائه یک محصول واقعی که در حال ساخت آن هستند. تمام این شفاف سازی ها می تواند شروع یک همکاری با تولید کننده ها باشد. بعد از گذشت زمان شما احساس می کنید به قدر کافی اعتماد به محصولتان دارید که توانایی قبول سفارشات بیشتر و انتقال محصول خود را به تولید کنندگان جهانی داشته باشید.

بهترین پیشنهاد ما به شما برای یافتن تولید کننده جهانی سایت علی بابا است. علی بابا جایی است که شما می توانید در ان برای خود یک حساب کاربری رایگان داشته باشید و هزاران نفر از تجار رت در آن سایت ببینید.

اگر شما خودتان محصولی برای ارائه داشته باشید شاید به تامین کننده مواد اولیه نیاز پیدا کنید؛ که بعضی از این راهنمایی های مشابه می تواند به شما در روند پیشرفتان کمک کند.


🌍 یک تولید کننده جهانی پیدا کنید

لزوما شما با اطمینان از محصول خود و قبول سفارشات بالا از تولید محلی به تولید جهانی دست پیدا می کنید؛ زمانی که به این مرحله رسیدید قطعا به سراغ سایت علی بابا که بزرگترین شرکت فروشگاهی آنلاین در دنیاست می روید. علی بابا یکی از گرداننده های بزرگ شرکتهای آنلاین تولید کننده ها، تامین کننده ها و دیگر بازرگانان است، همراه با میلیونها فروشنده در سایت. همچنین این سایت یکی از کاملترین سایتهایی است که می توان درآن تولید کننده هایی را که توانایی بازاریابی و ارزیابی محصول را دارند پیدا کرد. یافتن منابع تولید کننده های جهانی یک موضوع گسترده ای است و نیاز به بررسی جزئیات بیشتر دارد که در اینجا به آن می پردازیم. ما به شما گزینه های زیر را برای پیشرفت کارتان پیشنهاد می دهیم.

کمک برای پیدا کردن ارائه دهنده محصول در چین که شما می توانید به آن اعتماد کنید.

چطور می توان به تولید کننده خارج از کشور برای وارد کردن محصول خود به داخل کشور اعتماد کرد؟

علی بابا 101: چطور می شود با بزرگترین مدیر عرضه کننده تولید کننده ها با منبع محصولات باکیفیت ارتباط برقرار کرد؟

اگر شما خودتان محصولی برای ارائه داشته باشید شاید به تامین کننده مواد اولیه نیاز پیدا کنید؛ که بعضی از این راهنمایی های مشابه می تواند به شما در روند پیشرفتان کمک کند.


بسته بندی محصولات

با توجه به موضوع این قسمت شما مسلما یک محصول بزرگ را نمی توانید با ایمیل انتقال دهید و فکر کنید که کار تمام شده است، حتما محصول شما نیاز به بسته بندی دارد. برای شروع یک فروشگاه اینترنتی شما نیاز به بسته بندی سفارشی ندارید، بسته بندی ساده هم برای کسی که با شما کار می کند می تواند مناسب باشد.

بخشی از سلیقه مشتری ها همین بسته بندی است. اولین و بهترین چیزی که یک خریدار برای برداشتن محصول خود از صندوق پستی مواجه خواهد شد همان بسته بندی محصول است که تمام توجه ها را به خود جلب می کند. شما باید این سوال را از خود بپرسید که مشتریان من چه سلیقه خاص و انحصاری دارند؟

شاید این موضوع کمی جزئی به نظر برسد اما اگر شما خواهان پایداری فروشگاه آنلاین خود هستید نیاز باید به جزئیات کار توجه بیشتری داشته باشید! معمولا بسته بندی های مسطح و بدون پیچیدگی های ظاهری ارزان تر از دیگر گزینه هایی است که ممکن است با برند، پورسونا و محصولتان تناسب بیشتری داشته باشد.

یک مشکلی در بسته بندی محصول وجود دارد که آن هم مشکل هزینه آن است. اگر بسته بندی با هزینه بالا باشد پس به اعتبار کاری شما صدمه وارد می شود؛ بنابراین برقراری تعادل بین قیمت پایین و بسته بندی حرفه ای امری ضروری است، که خودش نماد شخصیت نام تجاری شما می شود (برند پرسونا) برای اطلاع از چگونگی نحوه بسته بندی می توانید از گزینه های زیر کمک بگیرید.


    • 1- سفارش محصولات از رقبایتان

شما می توانید با سفارش یک محصول از طرز کار آنها که چطور محصولشان را بسته بندی و به دست مردم می رسانند با خبر شوید.

    • 2- جستجوی آنلاین

شما می توانید در گوگل و پینترست نوع ساده محصول خود را به اضافه بسته بندی آن را سرچ کرده و ببینید که چه گزینه هایی برای شما وجود دارد.


شما می توانید مستقیما بسته بندی محصول خود را از شرکتهای محلی که محصول شما را تولید می کنند بگیرید، اما نمی توان گفت که این بهترین راهکار است.

تولید کننده ها معمولا برای بسته بندی با شرکتهای مختلفی قرارداد می بندند و اینجا برای به حداقل رساندن هزینه ها باید واسطه را از سر راه برداشت و یک بسته بندی مخصوص و جدا برای شرکت خود پیدا کنید. بحث بسته بندی کمی پیچیده است چون تنوع بسته بندی محصولات بی شمار است . جزئیات بسته بندی شما بستگی به سایز، شکل خاص، و نوع محصولی که شما خریداری می کنید دارد.

شما بیشتر تمرکز خود را روی ظاهر بسته بندی محصول قرار دهید. در اینجا می توانید با طراحان گرافیک برای لوگوی بسته بندی یا آرم آن قرارداد ببندید. همچنین بسیاری از شرکتهای بسته بندی طراحان خانگی دارند که گزینه های بیشتری را به آنها ارائه می دهند.


حمل و نقل محصول

محصول شما تولید شده و پس از آن بسته بندی شده اکنون شما آماده اید تا محصولتان را برای مشتری ارسال کنید، شما چطور باید این کار را به بهترین نحو انجام دهید؟

از زمانی که شما متوجه لجستیک حمل و نقل محصولتان می شوید، از همان ابتدا باید فرض را بر این بگیرید که حمل و نقل بین المللی نیز خواهید داشت. از طریق اینترنت هم می توان محصول را به مردم انتقال داد و هم می توان فروش خوبی از طریق اینترنت بع مردم داشت. از آنجایی که به طور واقعی وارد مرحله ارسال محصول شده اید پس باید اقدامات لازم را جهت تحقیق در مورد ایده محصولتان به عمل آوردید. و همینطور برای ارسال محصول خود به هر شهر یا کشوری.

قبل از قرارداد با هر مشتری خارجی به محدودیتها و مقرراتی که هر کدام از کشورها دارند توجه کنید. در کشورهای مختلف چه نوع قانونی برای انتقال کالاها وفروش آنها وجود دارد؟ آیا قوانین گمرگی درباره حمل ونقل بین المللی و تحویل محصول وجود دارد؟ حمل غذا یا مایعات چطور؟ برای مثال مقررات زیادی در مورد حمل و نقل اسباب بازیهای پلاستیکی (🎠🎡) و معامله آن در کشورهای مختلف وجود دارد.

زمانی که شما به یک ایده در مورد روش حمل نقل محصولات خود رسیدید، اکنون زمان آن رسیده تا جزئی تر به آن نگاه کنید. اینکه چطور و چه وقت و چگونه می شود این کار را انجام داد.


با فروشگاه آنلاین شما اساسا دو گزینه برای تحویل محصول خود به مشتری دارید

    • 1- حمل و نقل از منزل یا محل کسب و کارتان
    • 2- رفتن حضوری در شرکت حمل و نقل شخص ثالث

جزئیات زیادی در مورد حمل و نقل وجود دارد که می تواند یک شرکت اینترنتی را سرپا نگه داشته یا باعث ورشکستگی آن شود. اجازه دهید در مورد هر کدام از گزینه های حمل و نقل قدم به قدم توضیح دهیم.


1- حمل و نقل از خانه یا محل کسب و کارتان

ابتدا تولید محصول، بعد داشتن تولید کننده هایی که آن محصول را به محل کسب و کارتان ارسال می کنند و سپس بسته بندی آن و ارسال آن به دست مشتری؛ این می تواند یک ایده برای راه اندازی کسب و کار فروشگاه اینترنتی شما باشد. همچنین شما می توانید از هر نوع تنش یا استرسی در مورد نمایندگی حمل و نقل محصولتان در طی دوران رشد و توسعه شرکت به دور باشید. در روزهای اولیه بیزینس خود شما باید یک مدیر برنامه یا هندلینگ خوب برای حمل و نقل کالا داشته باشید زیرا ممکن است شما ظرفیت یا قدرت کافی را برای بستن یک معامله کامل با انباردار یا شرکت لجستیک شخص ثالث در ابتدای کار نداشته باشید. این شرکتهای شخص ثالث برای کار با آنها، اغلب درخواست سفارشهای کوچک را می دهند. ما به شما توصیه می کنیم که از مکان کسب و کار خود برای لجستیک کالا استفاده کنید.


زمانی که در حال جستجوی یک تامین کننده حمل و نقل برای خود هستید 2 نکته اصلی را به ذهن بسپارید:
    • 1- چه مدت زمانی طول می کشد تا محصول بسته بندی شده به مرحله حمل و نقل برسد؟
    • 2- هزینه پرداخت حمل ونقل چقدر می شود؟

چند نمونه از بزرگترین شرکتهای ارائه دهنده حمل و نقل مانند فدکس، دی اچ ال، و یو پی اس را به شما معرفی می کنیم.

همچنین می توانید قیمت گذاری حمل و نقل و دیگر ملاحظات آن را با سرویس پستی کشورهای دیگر نسبت به آژانس های کشور خود مقایسه کنید، مانند سرویس پستی یو.اس و پست استرالیا که این موارد میتواند اغلب به شما حق انتخاب بهتری را در زمانی که شما در حال نقل و انتقال محصول از محل کسب و کار خود هستید بدهد.

هر شرکت یا دولتی روند مخصوص به خودش را در مورد قوانین حمل و نقل دارد. در نهایت شما هستید که محصول خود را تحویل گرفته واز نقطه a به نقطه b انتقال می دهید. مثلا برای کار با پست (DHL) شما باید با نماینده آنها تماس بگیرید تا یک حساب کاربری برای شما راه اندازی کنند. همچنین باید نوع کسب و کارتان در آنجا ثبت شود که بتوانید هم بسته خود را دریافت کرده و هم ارسال کنید. آن چیزی که از ذهن شما میگذرد این است که در نهایت انجام این مراحل برای شما هزینه زیادی (💰) دربر دارد. در ادامه به این مورد می پردازیم.

 


2- حمل و نقل مستقیم از یک شرکت لجستیک شخص ثالث

بجای اینکه خود شما محصول را تحویل بگیرید و بفرستید به محل کسب و کارتان، می توانید این کار را به شخصی که حرفه اش رسیدگی به حمل و نقل است، بسپارید یعنی شرکت لجستیک شخص ثالث. پس محصول شما آماده و در انبار فروشگاهتان نگه داری می شود، که با بستن قرداد شرکت ثالث وظیفه حمل و نقل محصول را به عهده دارد. آنها محصول را از انبار تحویل گرفته، بسته بندی کرده وآن را به دست مشتری شما می رسانند.

📩 در این گزینه معمولا هزینه حمل نقل محصول از محل کارتان ارزانتر از حمل با پست در می آید، زیرا شرکت طرف قرارداد برای قسمت حمل و نقل قدرت چانه زنی بسیار زیادی دارد که می تواند تقاضای نرخهای پست الکترونیکی را کاهش دهد.

شمار زیادی از این شرکتها تعداد کمی از سفارشات را قبول می کنند، برای مثال این قانون را دارند که صرفا به منظور استفاده از سرویس آنها باید تعداد 500 سفارش را در هر ماه تضمین کنید.

📃 برای یک شرکت فروشگاهی اینترنتی تازه تاسیس که هنوز در حال پیدا کردن یک اصول و قوانینی برای شرکتش است، تقریبا این مورد غیر منظقی به نظر می رسد. اما برای شرکتی که کاملا رونق پیدا کرده و به سطح درخواست بالا رسیده پیشنهاد بدی نیست؛ ولی زمان مناسبی است که هزینه های خود را تا حد امکان کاهش دهید.


شرکتهای لجستیک معمولا گزینه های دیگری هم برای حمل و نقل دارند که به آن اشاره می کنیم:

    • 1- ذخیره سازی انبار:

عموما شما باید یک مبلغی را ماهانه برای نگهداری اجناس درانبار پرداخت کنید.

    • 2- انتخاب و هزینه بسته:

شرکتهای لجستیک با شارژ گزینه هایی مثل گرفتن کارکنان در انبار برای انجام کارهای مشتری مانند اسکن محصول و بسته بندی آن و آماده کردن محصول برای حمل و نقل همیشه درانجام این کار پیشرو هستند.

🚛 بعضی از شرکتهای لجستیک کالا درجه یک و خاص هستند که بعد از اتمام این موارد شروع به بررسی دوباره بعضی از بسته بندی هایی که قبلا بسته بندی شده می کنند.

چطور می توان منبع ارائه دهنده بسته بندی را پیدا کرد؟ چطور می توان شرکتی را که بسته بندی آن درجه یک و خاص است را پیدا کرد؟..