تفاوت کسب و کار Marketplace و drop shipping

تفاوت کسب و کار Marketplace و drop shipping

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

در بسیاری از موارد پاسخ به تفاوت اصلی بین کسب و کار Marketplace و drop shipping، بسیار ساده است.

در مدل کسب و کار دراپ شیپینگ بازرگانها یا صاحبان فروشگاه ها لزومی ندارد که فهرست کالاهای خود را نگه داری کنند. در صورتیکه در کسب و کار مارکت پلیس انجام این کار ضروری است. اما این تعریف همیشه صحیح نیست ولی برای درک کلی و پایه ای ممکن است کارایی داشته باشد. اول از همه ما باید با واژه دراپ شیپینگ کاملا آشنا شویم.

دراپ شیپینگ به بازرگان ها و مالکان فروشگاه ها این امکان را می دهد که فروشگاه آنلاین خود را بدون نگه داشتن فهرست کالا راه اندازی کنند؛ به این معنی که تجار آنلاین لزومی ندارد به طور مستقیم روی انبارها و حمل ونقل خود مدیریت داشته باشند. مدل دراپ شیپینگ برای استارت آپ هایی که نمی توانند انبار هایی با ظرفیت بسیار بالا و حمل و نقل و تحویل آنها را مدیریت کنند، فوق العاده سودمند است.


برای درک بهتر از کسب و کار دراپ شیپ به مثال زیر توجه کنید:

(Bset.ir) یک فروشگاه آنلاین لباس را در نظر بگیرید که عمده فعالیت آن کسب و کار با مشتری است یا همان (b2c) است. در این مدل از کسب و کار، مشتری وارد فروشگاه آنلاین می شود و پس از مدت زمان کوتاهی محصول مورد نظر خود را انتخاب و از صاحب فروشگاه یا یکی از فروشندگان خریداری می کند.

دومین ایفا کننده نقش در این مدل از کسب و کار تامین کننده یا تولید کننده ها هستند که ما با آنها تماس گرفته و درخواست همکاری می دهیم. مثل کارخانه زاگرس پوس یا گراد.

و در نهایت سومین ایفا کننده نقش، خریداران یا همان مشتریان هستند. سوالی که پیش می آید این است که چه فرآیندی خرید آنلاین را ساده می کند؟

خریدار به (Bset.ir) می آید و محصول مورد نظرش را سفارش می دهد. (Bset.ir) سفارش را دریافت و آن را تهیه می کند. اگر (Bset.ir) پس از سفارش فهرست کالاهای درخواستی و موجودی انبار را نگه داری کند و از طریق یک شبکه باربری آن را به دست مشتری برساند، فرآیند بسیار ساده حل می شود. اما سوال اصلی اینجا است که اگر (Bset.ir) هر روز 100 سفارش دریافت کند که در ماه، مجموع سفارشات به عدد 3000 می رسد، آیا باز هم مسئله به همین سادگی حل می شود؟


در چنین شرایطی مدیریت این فروشگاه آنلاین بسیار دشوار است بنابراین آیا راه حلی برای تغییر مدیریت آن وجود دارد؟

بله میتوانیم از مدل دراپ شیپینگ استفاده کنیم. هر زمان که مشتری کالایی را سفارش می دهد بعد از ثبت و تایید سفارش به تامین کننده اطلاع رسانی می شود و تامین کننده سفارش را از طرف (Bset.ir) به خریداران ارسال می کند. حال ببینید که فرآیند خرید تا ارسال برای مشتری چقدر ساده است.


ما امیدواریم که شما درک بهتری از کسب و کار (drop shipping) با توضیحات بالا داشته باشید. مدل های دیگری نیز از کسب و کار های دراپ شیپینگ وجود دارد که در فصل های بعدی به شما معرفی می کنیم.


یک بخش پیچیده برای مدیریت یکپارچه بین (فروشگاه آنلاین لباس) و تامین کننده وجود دارد.


یک بخش پیچیده برای مدیریت یکپارچه بین (فروشگاه آنلاین لباس) و تامین کننده وجود دارد؟

در مارکت پلیس آنلاین فروشندگان قادر هستند که محصولات خود را در کنار یک دیگر در یک فروشگاه به فروش برسانند. مارکت پلیس پلتفرم فوق العاده پیچیده ای است که تعداد زیادی از فروشندگان در کنار یکدیگر محصولات خود را به فروش می رسانند. اگر بخواهیم یک مثال بزنیم (Marketplace) دقیقا یک پاساژ است. بنابراین ممکن است سوال پیش بیاید که آیا فهرست موجودی کالا ها در پنل فروشندگان مدیریت خواهد شد؟

به طور معمول مارکت پِلِیس های قدرتمند تحویل سفارش خوبی از طرف فروشندگان دارند، به این معنی که هر زمان یک خریدار کالایی را خریداری می کند، مدیر فروشگاه به طور خودکار پیامی حاوی اطلاعات مشتری، محصول درخواستی، آدرس و.. را به تامیین کننده محصول خریداری شده ارسال می کند.

وظیفه مارکت پِلِیس جمع آوری تمامی درخواست ها از سوی مشتری و ارجاع آنها به تامین کننده ها است. در چنین شرایطی اگر تامین کننده محصول درخواستی را تمام کرده باشد، وظیفه برگشت هزینه به مشتری برعهده صاحب فروشگاه است. با این فرآیند که تامیین کننده پیامی برای فروشگاه ارسال می کند که محصول درخواستی موجودی ندارد و فروشگاه موظف است به مشتری این پیام را برساند و در صورت عدم نیاز مشتری به محصول دیگر مبلغ به آن برگرداند.

بعضی از مارکت پِلِیس ها با دراپ شیپینگ به صورت همزمان و ترکیبی همکاری می کنند، به این معنی که فهرست کالا و موجودی ها در فروشگاه آنلاین مدیریت شده و در پایان ارسال محصول برای مشتری از طرف مارکت پِلِیس انجام می شود. ترکیب این دو پلتفرم می تواند عملی کاربردی باشد. ولی همکاری بین این دو، کاملا بستگی به این دارد که شما چه نوع مارکت پِلِیسی را اجرا می کنید و یا چه نوع کالایی را برای فروش انتخاب کردید.