نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق «Drop Shipping»

نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق «Drop Shipping»

امیرعلی کاظمی‌پور امیرعلی کاظمی‌پور
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

توی این مقاله قصد دارم مدل فروشگاه اینترنتی Drop Shipping رو بررسی کنم که محبوبیت آن روز به روز در حال افزایشه، بخصوص در بین کارآفرینان جدید که به روشهای بازاریابی اینترنتی آشنایی دارند. برای شما توضیح میدم که این مدل کسب و کار به چه روش هایی با سرمایه بسیار کم (تقریبا هیچی!) وارد رقابت با خرده فروش های بزرگ می‌شوند. و همچنین ۶ نکته کلیدی که شما با رعایت کردن آنها صاحب یک دراپ شیپینگ آنلاین موفق می شوید.

 

در فروشگاه Drop Shipping به جای اینکه از تولیدکننده‌ها کالاهایی بخرید و آنها را داخل فروشگاه انبار کنید و در آخر به دنبال پیدا کردن مشتری بروید، اول از همه کالای مورد نیاز بازار و خواسته مشتری را پیدا می‌کنید و بعد سراغ تأمین کننده‌ای با شرایطی که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد می روید. دقیقا توی بازار سنتی به همین کار «صورت جمع کردن» می‌گویند که نیاز به سرمایه ای نداره اما زحمت زیادی لازم دارد.

 

تا اینجا روایت اینطور پیش رفت که «من که خودم تولید کننده نیستم» باید کالای بقیه رو بفروشم «کجا بهتره بفروشم» مسلما توی فروشگاه آنلاین که راحت این کارو انجام بدم و هزینه ها رو به حداقل برسونم «خریدن کالای بقیه سرمایه می خواد و باید اونها رو انبار کنم» پس با دراپ شیپینگ آنلاین این مشکل رو هم حل می کنم. عالیه! بزن بریم!

اما سوالات مهمتری هم وجود داره مثلا چی بفروشم یا از چه کسی بهتره کالا رو تهیه کنم؟ ۶ نکته رو باید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی دراپ شیپینگ در نظر داشت که معمولا به اونها کمتر توجه میشه:

 

drop shipping

 

۱- یک زمینه مناسب انتخاب کنید

سعی کنید روی زمینه مشخصی که به آن علاقمند هستید و اطلاعات دارید تمرکز کنید؛ اگر هدف شما متمرکز نباشد بازاریابی آن دشوار خواهد شد و اگر به آن علاقمند نباشید سختی کار شما رو به مرور دلسرد می‌کنه. و اما چه نکاتی باید برای انتخاب کالایی که می فروشیم در نظر بگیریم:

  • تحقیق در بازار تقاضا: مطمئن شوید کالایی که در نظر دارید مورد تقاضای مردم و بازار است و ارائه آن به صورت آنلاین لازم است.
  • کالایی با سوددهی بیشتر: زحمت و هزینه بازاریابی کالای ۲۰هزار تومانی با کالای ۲۰۰هزار تومانی برابر است، به خوبی بررسی کنید که از کدام سود بیشتری بدست می آورید.
  • هزینه حمل و نقل پایین: شک نکنید هزینه حمل و نقل زیاد خاصیت مشتری پرانی دارد، پس محصولی انتخاب کنید که حتی بتوانید گزینه حمل رایگان رو هم در نظر بگیرید؛ به این هزینه، به چشم سرمایه گذاری در بازاریابی برای فروش بیشتر نگاه کنید!
  • برند سازی کنید: کالایی که می فروشید اگر با اسم و یا برند خودتون باشه ارزش خیلی بیشتری پیدا می کنه؛ به دنبال تولیدی و یا کالایی باشید که بتوانید با بسته بندی و تحت عنوان برند خودتون بفروشید.
  • منحصر به فرد و کمیاب: محصولی را بفروشید که به راحتی در خیابان و بازار در دسترس مردم نیست، بنابراین کالای شما به چشم مشتری جذاب تر خواهد بود.
  • گلچین مناسب: از سلیقه و مشکل پسندی خودتان تا می توانید در این بخش استفاده کنید. با انتخاب نکردن کالاهای سطح پایین و بی کیفیت، می توانید به راحتی به مشتری هاتون بگویید که چه چیزی را باید بخرند!

✓ قطعا نیازی نیست کالای مورد نظر شما تمامی شرایط بالا را داشته باشد، حداقل دو تا از آنها برای ارزش گذاری محصول و بازاریابی کفایت می کند.

 

۲- درباره رقابت بازار کالای خود تحقیق کنید

توجه داشته باشید که شما قرار است با بقیه برای فروش کالایتان وارد رقابت شوید، اینجا جاییست که بسیاری از Drop Shipping ها مرتکب اشتباه بزرگی می شوند و سراغ کالایی می روند که در بازار آن رقابت خیلی کم است یا اصلا رقابتی وجود ندارد. البته این مسئله علت های مختلفی می تواند داشته باشد، اما همه آنها به این معناست که تقاضایی در بازار آن کالا وجود ندارد. به دنبال کالایی باشید که تقاضای بالایی برایش وجود داشته باشد.

 

۳- تأمین کننده مطمئن

شاید مهم ترین گام برای راه اندازی و طراحی سایت فروشگاهی Drop Shipping همین پیدا کردن تأمین کننده مطمئن باشد که قطعا با هر دو نکته قبلی در ارتباط است. تا می توانید سوال های زیادی از تولید کننده ها بپرسید و از قابلیت های کامل محصولی که انتخاب کردید مطلع شوید. همزمان نیم نگاهی به آینده کاری خودتان داشته باشید و تصور کنید که آیا با رشد کردن کسب و کارتان، شریک تأمین کننده شما نیز قادر به رشد خواهد بود؟ انتخاب تولید کننده و یا تأمین کننده ای که بتوانید کسب و کارتان را به آن تکیه بزنید کار خیلی دشواریست پس اصلا در انتخابش عجله نکنید.

 

دراپ‌شیپینگ

 

۴- وب سایت فروشگاه

وب سایت فروشگاهی شما بدنه و ماهیت فروشگاه شماست، دکوراسیون، قفسه بندی، ویترین و… همه منجر به فروش بیشتر و بهتر خواهند شد. مهمتر از همه امکانات، تعداد نفرات و همچنین میزان مهارت این افراد در کار می تواند فروش را چند برابر کند. لزومی ندارد که از همان ابتدای کار فروشگاهی شبیه دیجی کالا داشته باشید، اما خیلی مهم است که زیربنای فعالیت شما، شرایط و امکانات لازم برای کارتان را داشته باشد و اینکه بعد از به رشد رسیدن کسب و کار، قابلیت رشد و فراهم سازی امکانات بیشتر را تا چه حدی خواهد داشت. سایت فروشگاه اینترنتی شما نباید یکی از هزینه‌هایتان باشد، این دقیقا یک سرمایه گذاریست.

 

۵- برنامه ریزی تبلیغات و بازاریابی

حتی با داشتن بهترین سایت فروشگاه اینترنتی و بهترین محصولات، بدون بازدید کننده انگار که اصلا فروشگاهی ندارید و اینجاست که نقش تبلیغات و بازاریابی پر رنگ می‌شود. مهمترین نکته در یک بازاریابی موثر، استمرار و پیوستگی آن است. بازاریابی یک کمپین تبلیغاتی نیست که بعد از نتیجه دادن به پایان برسد، به همین خاطر باید چرخه ای از فعالیت ها را راه اندازی کنید و به مدیریت آن بپردازید. محتوای با کیفیت و منحصر به فرد تولید کنید و نکات مربوط به سئو را در محتوا و وب سایت رعایت کنید. بستر مناسب محتوا که فراهم باشد فقط کافیست روش تبلیغ و کانالهای ورودی وب سایتتان مشخص شود. توصیه می کنم حتما برای انتخاب روشهای تبلیغ از یک تیم دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای مشاوره بگیرید.

 

۶- تحلیل اطلاعات، بهینه سازی عملکرد

همانطور که در مرحله قبلی مطرح کردم، بعد از راه اندازی چرخه ی تولید محتوا و بازاریابی، مدیریت این چرخه ضروریست. مدیر سایت فروشگاه باید بداند که هر یک از کانال های تبلیغاتی چه میزان بازدید کننده را به فروشگاه می فرستند و کیفیت این بازدیدها چگونه است؛ آیا این تبلیغات موثر بودند و ما را به اهدافمان رساندند یا فقط یک بازدید سطحی بودند. ابزار گوگل آنالیتیکس در این قسمت به شما کمک می کند و به بهترین دوست مدیر سایت شما تبدیل می شود. همچنین اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید مثلا اینستاگرام حتما از ابرازهای تحلیل آنها (مثلInstagram Insights) نیز اطلاعات جمع آوری کنید. جمع آوری این اطلاعات بینش بهتری از تبلیغاتتان به شما می دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید که بر روی کدام تبلیغات تمرکز کنید، کدامشان حذف شوند و کدامیک از آنها بهتر است اصلاح بشوند.

 

به موفقیت رسیدن امری زمان بر است ولی این نکات به شما کمک می کند تا مسیر را برای کسب و کارتان هموار کنید. به عنوان عضوی از خانواده لیموبیت مفتخرم که نقشی در پیشرفتتان داشته باشم و برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت می کنم.

خیلی ممنونم از وقتی که گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید. بی صبرانه منتظر خواندن نظرات و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستم!