آشنایی با بهترین روش‌های ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی

آشنایی با بهترین روش‌های ارسال محصولات فروشگاه اینترنتی

 
زمان مطالعه:۸ دقیقه

تصور کنید امروز شنبه است و شما برای آخر هفته به یک مهمانی دوستانه دعوت شده‌اید. با اشتیاق لباسی را از یک سایت فروشگاهی می‌خرید و با خودتان می‌گویید نهایتا تا سه‌شنبه لباس دوست‌داشتنی شما در کمد شما است، اما برخلاف انتظار نه تنها سه‌شنبه بلکه حتی چهارشنبه و پنجشنبه هم خبری از لباس نیست. می‌توانم تصور کنم که چقدر شاکی و عصبانی هستید و علاوه بر عصبانیت این تصور را دارید که سرتان کلاه رفته است. بالاخره روز مهمانی فرا می‌رسد و درحالیکه خیلی ناراحت هستید، مجبور می‌شوید یکی از لباس‌های قدیمی کمد خودتان را بپوشید.

مثال بالا فقط برای درک بهتر احساس مشتری بعد از تاخیر در دریافت محصول بود، تنها یک روز تاخیر در دریافت محصولی که اینترنتی سفارش داده‌اید هم استرس‌آور است چه برسد چند روز دیرتر، من و شما به عنوان افرادی که صاحب یک سایت فروشگاهی هستند باید برای ارسال محصولات به مشتریان به فکر چاره باشیم.

ما در این مقاله ۸ روش ارسال کالا را با هم بررسی می‌کنیم.

۸ روش مختلف ارسال کالا برای مشتریان فروشگاه اینترنتی

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، انتخاب مناسب‌ترین و سریع‌ترین روش برای ارسال کالا است. پس در زمان ساخت فروشگاه اینترنتی، برای انتخاب نحوه ارسال کالا، سلیقه و خواسته مشتری را هم در نظر بگیرید و سعی کنید به جای یک روش چند روش ارسال کالا داشته باشید تا مشتری حق انتخاب داشته باشد. در اینجا ۸ روش رایج در ارسال کالا را بررسی می‌کنیم.



۱. روش ارسال کالا با پست

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت در تمام ایران شعبه دارد و شما می‌توانید به آسانی محصولات را برای مشتریان فروشگاه اینترنتی خودتان ارسال کنید.

شرکت پست جمهوری اسلامی ایران

روش‌های رایج ارسال کالا با پست عبارتند از:

پست عادی: این روش یکی از روش‌های قدیمی است که از طریق صندوق‌های پستی انجام می‌شود و بیشتر برای ارسال نامه کاربرد دارد.

پست سفارشی: زمان تحویل مرسوله در این روش حدودا ۱ هفته‌ای و به صورت زمینی انجام می‌شود و حداکثر وزن کالا یا پاکت و بسته مرسوله، ۲ کیلوگرم است.

پست پیشتاز: در این روش بسته با توجه به فاصله بین شهر مبدا و مقصد بین ۲۴ تا ۷۴ ساعت (یک تا سه روز ) به دست گیرنده می‌رسد و به صورت زمینی/هوایی انجام می‌شود، برای مثال زمانی که ارسال درون شهری باشد ۲۴ ساعت و برای سایر شهرها ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان می‌برد. هزینه ارسال براساس مقصد، وزن، اندازه و محتویات بسته و خدمات جانبی متفاوت است.

اگر شما فروشگاه اینترنتی دارید که روزانه تعداد زیادی محصول را برای مشتریان ارسال می‌کنید می‌توانید با مراکز پستی واحد بازاریابی قرارداد ببندید.

پست ویژه: این روش یکی از سریع‌ترین روش‌های پستی به حساب می‌آید و حداکثر یک روزه به دست مشتری می‌رسد. شاید بپرسید چه محصولاتی را با این روش می‌توانید ارسال کنید؟ خب بگذارید خیالتان را راحت کنم تمام محصولات البته به جز اقلام ممنوعه را می‌توانید با این روش ارسال کنید البته در نظر داشته باشید که وزن مرسوله نباید از ۱۰ کیلوگرم بیشتر باشد.

پست بار: برای استفاده از این روش به اداره پست مراجعه می‌کنید و درخواست خودتان را ارائه می‌دهید و پس از بررسی‌های لازم وسیله مناسب انتخاب می‌شود و محصول بارگیری می‌شود و به مقصد فرستاده می‌شود.


روش ارسال کالا با اسنپ باکس

روش ارسال کالا با اسنپ باکسقبل از هر توضیحی باید بگوییم این روش فقط برای ارسال دورن شهری کاربرد دارد و در حال حاضر در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، قم، شیراز، کرج، تبریز، اهواز، کرمان و یزد سرویس می‌دهد. برای استفاده از این روش در قدم اول باید اپلیکیشن اسنپ را باز کنید و و گزینه اسنپ باکس را انتخاب کنید، در این مرحله مکان (لوکیشن) مبدا و مقصد را انتخاب می‌کنید.پس از درخواست شما پیک با قیمت مشخص شده برای دریافت کالا به مکان مبدا مراجعه می‌کند و پس از دریافت آن مرسوله را برای گیرنده می‌برد.

اسنپ باکس

فراموش نکنید مشخصات گیرنده را به صورت کامل در اپلیکشین وارد کنید تا راننده اسنپ بسته را به فرد موردنظر تحویل دهد. هزینه اسنپ باکس با توجه به موارد متفاوتی مثل ساعت درخواست اسنپ، ترافیک، عرضه و تقاضا متغیر است. پس از تحویل بسته پیامی تحت عنوان رسیدن پیک و تحویل بسته برای شما ارسال می‌شود تا شما بایت رسیدن کالا به مقصد مطمئن شوید.

برای جابه‌جایی محصول با استفاده از موتورهای اسنپ باکس محدودیت در وزن و ابعاد مرسوله وجود دارد یعنی موتورهای‌ اسنپ باکس بسته‌هایی با وزن حداکثر ۲۵ کیلوگرم و ابعاد ۴۵*۴۵*۴۵ را جابه‌جا می‌کنند. یکی از مزیت‌های این روش امکان پیگیری آنلاین مسیر است یعنی از لحظه دریافت کالا تا زمان سفارش کالا شما می‌توانید مسیر حرکت پیک را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

اسنپ باکس اسناد و کالاهایی مثل چک، سفته، طلا و اشیا قیمتی و اوراق بهادار را جابه‌جا نمی‌کند و در صورت انجام این کار خسارت‌های احتمالی بر عهده فرستنده است.

فراموش نکنید هزینه ارسال محصول با توجه به شرایط متغیر است.


روش ارسال کالا با تیپاکس

شرکت تیپاکس (https://tipaxco.com) یک شرکت پست خصوصی با بیش از ۱۰۰۰ نمایندگی در سراسر کشور است. نحوه فعالیت این شرکت به صورت درب به درب است، برای مثال اگر برای ارسال محصول به مشتری از این روش استفاده کنید، کالا را از درب مبدا تحویل می‌گیرد و درب مقصد به مشتری تحویل می‌دهد، برای ارسال محصول از طریق تیپاکس می‌توانید به صورت آنلاین یا تلفنی و یا مراجعه به یکی از شعبات تیپاکس اقدام کنید.

 تیپاکس

در روش آنلاین اپلیکیشن مای تیپاکس را دانلود می‌کنید و بعد از ثبت نام و ورود به سامانه، درخواست خودتان را ثبت کنید بعد از آن تیپاکس‌یار به درب منزل شما می‌آید و محصول را برای ارسال از شما می‌گیرد و به مشتری تحویل می‌دهد.

در روش تلفنی با پشتیبانی تیپاکس به شمار ۰۲۱۸۴۵۷ تماس می‌گیرید و تماس شما توسط کارشناس ثبت می‌شود، بعد از آن تیپاکس یار به درب منزل شما مراجعه می‌کند و محصول را برایی ارسال از شما دریافت می‌کند.

در آخرین روش که نمایندگی تیپاکس است بعد از انتخاب شهر یا استان نمایندگی با نمایندگی تماس می‌گیرید و بعد از آن مراحل مراجعه تیپاکس یار و تحویل بسته انجام می‌شود.


روش ارسال کالا با الوپیک

سرویس پیک موتوری آنلاین و سواری بار برای ارسال مرسوله‌ است.سرویس‌های الوپیک با استفاده از پیک موتوری (برای پاکت و پسته) و یا سواری بار (برای بسته‌های حساس) انجام می‌دهد و این امکان را دارید که تنها با یک درخواست به چند مقصد بسته ارسال کنید. در این روش نیز مثل اسنپ باکس امکان پیگیری آنلاین محصول وجود دارد.

 الوپیک

یکی از سرویس‌های الوپیک سرویس سفارش انبوه است. این سرویس به مشتریانی که تعداد زیادی محصول با اندازه‌های مشابه برای ارسال به چندین مقصد دارند این امکان را می‌دهند که برای بهینه‌ترین زمان، هزینه و مسیر سفارشات خود را به چند سفارش الوپیک تبدیل کنند. این روش در مقایسه با سفارش عادی از الوپیک به صرفه‌تر است و پیشنهاد مناسبی برای فروشگاه‌های اینترنتی است.



روش ارسال کالا به صورت هوایی

روش حمل هوایی یکی از رایج‌ترین روش‌های ارسال کالا است که معمولا پایانه‌های هوایی باربری در هر کشوری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مزایایی که این روش دارد ارسال کالا در سریع‌ترین زمان ممکن است، یعنی اگر کالایی داشته باشید که احتماد فاسد شدن آن زیاد باشد، با این روش فاسد شدن کالا به حداقل می‌رسد.

روش های ارسال کالا به صورت هوایی

روش ارسال کالا به صورت زمینی

روش حمل زمینی از روش‌های قدیمی حمل‌و‌نقل کالا است و بیشتر صادرات کالا از این روش انجام می‌شود. این روش بر خلاف روش‌های دریایی یا هوایی برای همه در دسترس است ولی امنیت کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارد و امکان فاسد شدن بعضی از کالاها در مسیرهای طولانی وجود دارد.

روش های ارسال کالا به صورت زمینی

روش حمل ریلی یکی از روش‌های حمل زمینی است که قطارهای باری وحمل‌و‌نقل را انجام می‌دهند. در ایران بیشتر برای ارسال کالا به برخی از کشورها مثل ترکیه از این روش استفاده می‌شود ولی در نظر داشته باشید که این روش برای بسیاری از کشورها امکان‌پذیر نیست. یکی از مزیت‌های این روش عدم تاثیر مشکلات آب‌و‌هوایی در ارسال مرسوله است.


روش ارسال کالا به صورت دریایی

روش حمل دریایی یکی از روش‌هایی است که بیشترین حجم کالاها از این روش صورت می‌گیرد. تقریبا بیشتر کشورها به دریاها راه دارند و در ایران، خلیج فارس یک آبراه پراهمیت در آسیای غربی و خارمیانه به حساب می‌آید.

روش حمل‌و‌نقل دریایی بر خلاف روش زمینی، بهترین روش برای مسیرهای طولانی است و در اینصورت زمان رسیدن کالا هم زمانبر و طولانی می‌شود و هزینه کمتری هم دارد.

روش‌های ارسال کالا به صورت دریایی

توجه داشته باشید که ۳ روش بالا بیشتر برای ارسال کالا به خارج از ایران کاربرد دارد.

مناسب‌ترین روش ارسال کالا کدام است؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید بگوییم بستگی به مدل کسب‌و‌کار و سود شما دارد. اگر فروشگاه اینترنتی شما فروش کمی دارد می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از سرویس‌های پست سفارشی یا پیشتاز استفاده کنید.

اگر در یک شهر مثل مشهد ساکن هستید و بیشتر مشتریان شما محدود مشهد هستند می‌توانید از سرویس‌های اسنپ باکس و الو پیک استفاد کنید.

همچنین اگر به فکر صادرات و ارسال کالا به خارج از ایران هستید، ۴ روش آخر بسیار کاربردی است.

اگر به هر دلیلی بسته دیر به مشتری رسید چه کنیم؟

در این موقعیت شما باید به مشتری حق بدهید که ناراحت و عصبی باشد. باید سعی خیلی مودبانه بابت تاخیر در دریافت بسته مشتری عذرخواهی کنید و بسته سفارشی را با هزینه خودتان برای مشتری ارسال کنید. این حداقل کاری است که می‌توانید انجام دهید!

ممکن است هر کدام از سرویس‌های گفته شده نارضایتی‌ و مشکلات خودشان را داشته باشند بنابراین لیموبیت هیچگونه مسئولیتی بابت اجرا یا عدم اجرای موارد فوق توسط سرویس‌های گفته شده ندارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از هر سرویسی تحقیات لازم را انجام دهید.