۴ تفاوت طراحی سایت چند فروشگاهی با وب‌ سایت فروشگاه اینترنتی

۴ تفاوت طراحی سایت چند فروشگاهی با وب‌ سایت فروشگاه اینترنتی

۴ تفاوت طراحی سایت چند فروشگاهی با وب‌سایت فروشگاهی
 
زمان مطالعه: ۸دقیقه

وب‌سایت‌های فروشگاه اینترنتی یکی از ساده‌ترین و پرمخاطب‌ترین راه‌های فروش محصولات به صورت اینترنتی هستند .بیشتر مردم فکر می‌کنند که نحوه فعالیت همه‌ی سایت‌های فروشگاهی به این دلیل که با هدف فروش آنلاین فعالیت می‌کنند به یک روش هستند، اما همانطور که فروشگاه‌ها در سطح شهر به دسته‌بندی‌های مختلفی مثل هایپر مارکت، پاساژ و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای تقسیم می‌شوند و عملکرد متفاوتی دارند، انواع سایت‌های فروشگاهی تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. خیلی از افراد نحوه فعالیت فروشگاه ‌Multistore و وب‌سایت فروشگاهی را یکی می‌دانند اما این دو فروشگاه یک رویکرد ندارند.

اگرشما هم جزو آن دسته افرادی هستید که چیز زیادی درباره این تفاوت‌ها نمی‌دانید، نگران نباشید ما در این پست ۴ تفاوت اصلی بین این دو مدل طراحی سایت فروشگاهی را بیان کرده‌ایم.

وب‌ سایت فروشگاه اینترنتی

وب سایت فروشگاهی یا Online Shop به فروشگاه‌هایی گفته می‌شود که متناسب با کسب‌و‌کاری که دارند، محصولات و خدمات خودشان را از طریق اینترنت و وب‌سایت ارائه می‌دهند و اجناس و خدمات مختلف را برای فروش در آن معرفی می‌کنند. با توجه به اینکه بیشتر مردم به اینترنت دسترسی دارند، بیشتر کسب‌کارها فروش محصولات خودشان را از حالت سنتی به آنلاین تغییر داده‌اند.

وب‌سایت‌های فروشگاهی متعلق به صاحب وب‌سایت است و تمامی فعالیت‌ها مثل به‌روز‌رسانی، قیمت‌گذاری و.. بر عهده صاحب فروشگاه است یعنی در در وب‌سایت‌های فروشگاهی یک فروشنده که همان مالک سایت است سایت را اداره می‌کند، محصولات و خدمات را به صورت آنلاین می‌فروشد و گزینه‌ای برای ثبت‌نام فروشنده وجود ندارد.

وب‌سایت فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی به وب‌سایتی گفته می‌شود که محصولات در آن در بستر اینترنت برای فروش عرضه می‌شوند، این محصولات می‌توانند فیزیکی یا مجازی باشند.

برای اطلاعات بیشتر وبلاگ «طراحی سایت فروشگاهی چه تاثیری در موفقیت کسب‌ و کار آنلاین دارد؟» را مطالعه کنید.

سایت فروشگاهی چند فروشگاهی (Multistore)

همانطور که از عنوان این فروشگاه متوجه شدید، سایت فروشگاهی چند فروشگاهی در واقع سایتی است که برای فروش محصولات چند فروشنده طراحی و راه‌اندازی شده است و به معنای ترکیبی از فروشگاه‌های خرید مختلف است. یعنی به این صورت که شما سایت فروشگاهی را برای فروش محصولات خودتان طراحی می‌کنید، اما به فروشندگان دیگر هم این اجازه را می‌دهید که محصولات خودشان را در سایت شما بفروشند.

طراحی سایت فروشگاهی چند فروشگاهی

در این مدل شما می‌توانید تعداد مشخصی از فروشگاه‌های آنلاین را در یک پنل مدیریت واحد و یکپارچه مدیریت کنید و چند کانال برای تجارت الکترونیکی خودتان داشته باشید. به عنوان مثال فرض کنید شما برندی دارید که در چند کشور فعالیت می‌کند، شما می‌توانید جای اینکه محصولات خودتان را از یک سایت بفروشید، با استفاده از طراحی سایت چند فروشگاهی برای هر کشور، فروشگاه متفاوتی ایجاد کنید. در این صورت جزئیات محصول شما در هر فروشگاه متناسب با واحد پول، زبان و تمام ویژگی‌های کشور موردنظر هماهنگ است.

هر فروشگاه آنلاین می‌تواند قیمت، تنظیمات حمل و نقل، ایمیل، تخفیف و.. منحصر به فرد داشته باشد. همچنین، می‌توانید موارد مشابه را در چندین فروشگاه به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید این فروشگاه‌ها را به هر شکلی که نیاز دارید پیکربندی کنید ولی در عین حال همه‌چیز را با یک پنل واحد مدیریت کنید.

فروشگاه اینترنتی چند فروشگاهی یا همان Multistore مناسب کسب‌و‌کارهایی است که می‌خواهند تعداد زیادی از فروشگاه‌ها را به‌جای مدیریت تک به تک آن‌ها، حتی با دامنه‌های متفاوت به صورت واحد مدیریت کنند.

تفاوت‌ های طراحی سایت چند فروشگاهی (Multistore) و وب‌ سایت فروشگاه اینترنتی

امکانات فروشگاه اینترنتی

از نظر امکانات فروشگاهی، فروشگاه Multistore تمامی قابلیت‌های یک فروشگاه اینترنتی را دارد ولی مهم‌ترین تفاوت آن با سایر فروشگاه‌های آنلاین در این است که هر فروشگاه می‌تواند در دامنه‌های مختلفی فعالیت کند، همین موضوع باعث بهبود سئو سایت شما می‌شود چون شما می‌توانید برای هر دامنه مجموعه‌ای کلمات کلیدی مختلف برای نتایج بهتر سئو انتخاب کنید. 

تفاوت در نحوه مدیریت سایت:

 اصلی ترین تفاوت این دو فروشگاه با یکدیگر تفاوت در نحوه مدیریت آن‌ها است. همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم در وب‌سایت فروشگاهی تنها صاحب سایت می‌تواند سایت را مدیریت کند و محصولات خودش را به صورت آنلاین به فروش برساند اما در سایت فروشگاهی چند فروشگاهی با یک پنل مدیریت واحد، تمام فروشگاه‌های دیگر مدیریت می‌شوند. علاوه بر داشتن یک پنل مدیریتی واحد برای مدیریت تمام فروشگاه‌ها، هر فروشگاه سیستم مجزای مدیریت خودش را دارد، به عنوان مثال شما می‌توانید فقط برای محصولات یک فروشگاه تخفیف بگذارید و بدون اینکه برای فروشگاه‌های دیگر قابل استفاده باشد.

تجربه کاربری برای استفاده آسان کاربران از یک سایت فروشگاهی

در Multistore هر فروشگاه می‌تواند ظاهر گرافیکی متفاوتی داشته باشد، علاوه بر آن امکان انتخاب یک ظاهر برای چند فروشگاه نیز وجود دارد.

تفاوت در برندسازی:

تفاوت مهم دیگری که بین Multistore و فروشگاه اینترنتی وجود دارد، موضوع برندسازی است. وب‌سایت‌های فروشگاهی معمولا روی یک برند یا خدمات مشخصی فعالیت دارد به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی ممکن است فقط روی فروش محصولات ورزشی تمرکز کند اما در سایت چند فروشگاهی شما می‌توانید علاوه بر لوازم ورزشی، محصولات دیگری مثل لوازم آشپزخانه، لوازم کامپیوتری یا موبایل نیز بفروشید، یعنی برندها و خدمات متنوعی را ارائه کنید.

برای پیشرفت فروشگاه چند فروشگاهی باید تعداد فروشگاه‌ها و مشتریان را افزایش داد، ولی در وب‌سایت‌های فروشگاهی باید تعداد و تنوع محصولات را زیاد کرد.

تفاوت در تنوع محصولات و اندازه کاتالوگ:

در نظر داشته باشید که هر چه محصولات بیشتری را به فروش برسانید، بازدیدکنندگان بیشتری وجود خواهند داشت، خود شما ترجیح می‌دهید کالای خود را یک مغازه تهیه کنید یا در یک پاساژ یا مرکز خرید بگردید و محصولات سایر مغازه‌ها را ببینید، با یکدیگر مقایسه کنید و بعد از آن محصول موردنظر خودتان را انتخاب کنید. یکی از تفاوت‌های سایت فروشگاهی چند فروشگاهی با وب‌سایت‌های فروشگاه آنلاین داشتن کاتالوگ بزرگ‌تری از محصولات است، بنابراین به اصطلاح هرچه کاتالوگ محصولات شما برای فروش بزرگتر باشد، احتمال اینکه مشتریان کالای موردنظر خودشان را پیدا کنند بیشتر است، مشتریان به راحتی می‌توانند از میان فروشندگان و تامین‌کنندگان مختلف کالای موردنظر خودشان را انتخاب کنند، بنابراین به دلیل تنوع در کالاها و خدمات احتمال اینکه مشتریان این فروشگاه‌ها را انتخاب کنند بیشتر است.

تفاوت طراحی سایت چند فروشگاهی و وب‌سایت فروشگاهی

در وبسایت فروشگاهی چند فروشگاهی (Multistore) با افزایش تجربه‌ی کاربری، شانس خرید توسط مشتریان از فروشگاه‌ها بیشتر می‌شود.

نتیجه‌گیری

بیشتر کسب‌و‌کارها تمام محصولات خودشان را در یک فروشگاه قرار می‌دهند، این روش برای فروشنده راحت‌تر است چون فقط یک فروشگاه را مدیریت می‌کنند، اما ممکن است برای کاربرانی که از سایت فروشگاهی او بازدید می‌کنند خیلی مناسب نباشد، اما با طراحی سایت چند فروشگاهی قابلیت اجرای همزمان چند فروشگاه و مدیریت آن‌ها تنها با یک پنل مدیریت را برای شما فراهم می‌شود و انعطاف‌پذیری سایت فروشگاه اینترنتی بالاتر می‌رود و علاوه بر آن تجربه خرید مشتریان خود را بهبود می‌بخشد.

انتخاب مناسب‌ترین نوع فروشگاه ‌اینترنتی متناسب با کسب‌و‌کارتان به شما این امکان را می‌دهد که از تمام مزیت‌ها طراحی سایت فروشگاهی چند فروشگاهی استفاده کنید. با مدیریت چندین فروشگاه تنها با یک پنل مدیریت می‌توانید بهترین تجربه فروش برای کسب‌وکار وخرید برای مشتریان را ایجاد کند.

امکانات طراحی پرتال فروشگاهی شامل چه مواردی است؟ معرفی ۳ پلتفرم برای انتخاب بهترین فروشگاه‌ ساز رایگان