چه ویژگی هایی باعث می شود کاربران سایت فروشگاهی از آن خرید کنند؟

چه ویژگی هایی باعث می شود کاربران سایت فروشگاهی از آن خرید کنند؟

 
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

با تغییر سبک خرید مردم و تمایل به خرید آنلاین، کسب‌و‌کارهای زیادی اقدام به ساخت سایت فروشگاهی کرده‌اند بنابرین انتخاب فروشگاه اینترنتی مناسب و اعتماد به آن، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی خریداران اینترنتی است چرا که انتخاب گزینه مناسب از بین تعداد زیادی از نمونه سایت های فروشگاهی، کار تقریبا سختی به نظر می‌رسد و این نگرانی وجود دارد که پس از ارسال هزینه و خرید کالا محصولی به دست شما نرسد یا کالایی غیر اورجینال باشد، چرا که با گسترش طراحی سایت‌‌ فروشگاهی و افزایش فروش آنلاین عده‌ای اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. بنابراین در زمان انتخاب فروشگاه اینترنتی پاسخ به این سوال که از کجا خرید اینترنتی کنیم؟ اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای آشنایی با یک سایت قابل اعتماد و اینکه از کجا خرید اینترنتی کنیم این پست را از دست ندهید.

اما از کجا خرید اینترنتی کنیم؟

موضوع اعتماد به یک سایت فروشگاهی، از آن جهت که به عنوان یک خریدار باید هزینه محصول را بپردازید و علاوه بر آن اطلاعات مهمی مثل آدرس، تلفن همراه، اطلاعات حساب بانکی و .. را اختیار سایت مورد نظر قرار می‌دهید، اهمیت زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب فروشگاه اینترنتی برای خرید است.

فاکتورهای زیادی برای شناخت یک سایت فروشگاهی معتبر وجود دارد که در این بخش به چند مورد می‌پردازیم.

نظرات مشتریان سایت فروشگاهی

زمانی که قصد دارید محصولی را از یک سایت خریداری کنید حتما به بخش نظرات هم نگاهی بیندازید. خواندن نظرات مثبت و منفی مشتریان متفاوتی که قبل از شما این محصول را تهیه کرده‌اند، به شما کمک می‌کند بیشتر با عملکرد و میزان رضایت مشتریان از این فروشگاه اینترنتی آشنا شوید و آسان‌تر برای خرید از این فروشگاه تصمیم بگیرید.

بنابراین یکی از فاکتورها برای شناخت فروشگاه اینترنتی مناسب و تصمیم‌گیری آسان‌تر برای انتخاب یا عدم انتخاب سایت، بخش نظرات مشتریان است.

از کجا خرید اینترنتی کنیم؟

مراقب پیشنهادات و معاملات شگفت انگیز باشید

شاید شما هم با تبلیغاتی در اینستاگرام یا یک سایت فروشگاهی مواجه شده باشید که با پیشنهاداتی شگفت‌انگیز شما را برای خرید وسوسه می‌کنند به عنوان مثال محصولاتی با قیمتی پایین‌تر از سایر فروشگاه‌ها ارائه می‌دهند، اما دست نگه دارید! لازم است که قبل از خرید قیمت‌ها را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید و اگر قیمت پیشنهادی خیلی ارزان و غیر معمول باشد می‌تواند علامت خطری برای خرید شما از یک سایت جعلی باشد. برای مثال اگر با کمی جستجو در چند سایت فروشگاهی متفاوت، محدوده قیمت یک ساعت را ۸۰۰ هزار تومان پیدا کردید، به احتمال زیاد فروشگاهی که این محصول را با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رساند گزینه مناسبی برای خرید نیست.

حتی ممکن است پیام‌، ایمیل‌ و یا لینک‌هایی با پیشنهادات شگفت‌انگیز دریافت کنید که بهتر است از کلیک کردن روی آن‌ها خودداری کنید چرا که امکان آلودگی سیستم یا تلفن‌همراه شما را به بدافزار و ویروس وجود دارد.

نماد اعتماد الکترونیک سایت فروشگاهی

نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) مجوزی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک کسب‌و‌کار اینترنتی به کسب‌و‌کارهای مجازی داده می‌شود و داشتن این نماد باعث اعتماد بیشتر کاربران به سایت می‌شود. اینماد این اطمینان را به کاربران می‌دهد که امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز مورد تایید قرار گرفته و به علت مشخص بودن مالک کسب‌و‌کار امکان پیگیری در صورت بروز مشکل وجود دارد. زمانی که به عنوان خریدار وارد سایتی می‌شوید، قبل از سفارش محصول به دنبال این لوگو (enamad) باشید و با کلیک بر روی لوگو اینماد صفحه مجوز را مشاهده کنید.

داشتن اینماد برای تمامی فروشگاه‌های اینترنتی ضروری است.

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ « نحوه دریافت اینماد» سر بزنید.

اطلاعات سایت فروشگاهی (تماس با ما)

صفحه تماس با ما (Contact Us) در هر سایتی وجود دارد. این صفحه شامل اطلاعاتی مثل آدرس سایت،‌ شماره تماس شرکت، آدرس پستی، لینک شبکه های اجتماعی و.. است. شرکت‌های معتبر این اطلاعات را در سایت خود لیست می‌کنند تا در صورت بروز هر مشکلی بتوانید با آن‌ها تماس بگیرید.

شما می‌توانید برای اطمینان از صحت یک سایت فروشگاهی به صفحه درباره ما سایت فروشگاهی مراجعه کنید و با سایت فروشگاهی ارتباط برقرار کنید.

از کجا خرید اینترنتی کنیم؟

حریم خصوصی

بیشتر وب‌سایت‌ها به روش‌های مختلفی اطلاعات مربوط به مشتریان خودشان را جمع‌آوری می‌کنند، سیاست حفظ حریم خصوصی روش‌های جمع‌آوری، پردازش، به اشتراک‌گذاری و حفاظت از اطلاعات کاربران را مشخص می‌کند اطلاعاتی شامل کدملی، آدرس محل سکونت، اطلاعات حساب بانکی،‌ تاریخ تولد و .. . . سایت‌هایی معتبر باید مشخص کنند که چگونه می‌خواهند از اطلاعات شما محافظت کنند، قبل از خرید محصول از سایت، مطمئن شوید که سایت موردنظر این حریم خصوصی را دارد.

برای اطلاعات بیشتر وبلاگ «۷ صفحه مهم که هر فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد» را مطالعه کنید.

بررسی امنیت سایت قبل از خرید

یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در زمان انتخاب سایت فروشگاهی، امنیت سایت است، زیرا در خرید اینترنتی شما اطلاعات شخصی و جزئیات بانکی خودتان را با فروشگاه به اشتراک می‌گذارید. بنابراین موضوع امنیت باید برای شما اهمیت زیادی داشته باشد.

اگر دقت کرده باشید آدرس بعضی از سایت‌ها با http و برخی دیگر با https شروع می‌شود. تفاوت این دو آدرس در گواهی SSL است. SSL مخفف Secure Sockets Layer به معنی لایه سوکت‌های امن است. ساده‌ترین راه برای فهمیدن اینکه کدام سایت با گواهی SSL رمزگذاری شده است، بررسی آدرس سایت است.

اگر سایت موردنظر شما با https شروع شود یعنی سایت ایمن است و این به معنای این است که اطلاعات بین شما و سایتی که مشاهده می‌کنید فقط و فقط بین شما و سرور سایت رد و بدل می‌شود. در واقعا SSL یک محیط امنی را برای رد و بدل کردن اطلاعات بین شما و سایت موردنظر فراهم می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ « چرا داشتن گواهینامه SSL برای فروشگاه اینترنتی مهم است؟» سر بزنید.

سایت هایی با رتبه بالاتر

زمانی که شما موضوعی را در گوگل سرچ می‌کنید تعدادی سایت برای شما نمایش داده می‌شود، معمولا سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل هستند، بیشتر شناخته شده هستند و تا حدود زیادی می‌توانید به این سایت‌ها اعتماد کنید. البته این گفته به این معنی نیست که هر سایتی که در صفحات اول نمایش داده نشود سایت غیر معتبری است ممکن است سایت فروشگاهی کاملا معتبری صرفا در صفحه اول نباشد.

از سایت‌هایی خرید کنید که می‌شناسید

یکی دیگر از راه‌های شناخت سایت‌های معتبر، استفاده از تجربه خرید اینترنتی دوستان و آشنایان است شما می‌توانید با پرسیدن سوالاتی مثل زمان تحویل کالا، رضایت از خرید و .. انتخاب بهتری داشته باشید. در این صورت شما به واسطه تجربه قبلی آن‌ها و پرس ‌و جو آدرس سایت موردنظر را در بخش Address bar وارد می‌کنید و وارد سایت می‌شوید.

ما در این مقاله و در پاسخ به این سوال که از کجا خرید اینترنتی کنیم؟ درباره حداقل معیارهای سایت فروشگاهی مناسب و مورد اعتماد برای خرید آنلاین صحبت کردیم ولی در نظر داشته باشید تمام مطالب گفته شده براساس جمع‌بندی و تجربیات است و لازم است در زمان انتخاب فروشگاه اینترنتی تحقیق و بررسی بیشتری داشته باشید و به هر سایتی اعتماد نکنید.