نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی Marketplace  که باعث محبوبیت این فروشگاه شد

نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی Marketplace که باعث محبوبیت این فروشگاه شد

نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی Marketplace  که باعث محبوبیت این فروشگاه شد
 
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

فرض کنید قصد خرید یک تلفن همراه دارید، اما بعد از جستجو، تلفن همراه موردنظرتان در چند فروشگاه مختلف برای شما نمایش داده می‌شود که شما باید فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر تجربه‌ی این موضوع را داشته‌اید با نحوه عملکرد سایت فروشگاهی مارکت‌پلیس آشنایی دارید اگر نه نگران نباشید ما در این پست برای شما تمام این موارد را توضیح داده‌ایم.

سایت فروشگاهی Marketplace یکی از مدل‌های فروشگاه اینترنتی است که گروهی از تامین‌کنندگان، فروشندگان و خریداران آن را تشکیل می‌دهند. فروشگاه‌های چند فروشنده در مقایسه با فروشگاه‌هایی که یک فروشنده دارند (مثل فروشگاه‌های B2C)، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهند که سایر فروشگاه‌های تک فروشنده نمی‌توانند با آن‌ها رقابت کنند. با یک فروشگاه Marketplace می‌توانید سایتی مانند eBay ایجاد کنید که در آن هر فروشنده‌ای می‌تواند هر چیزی را بفروشد.

برای آشنایی بیشتر با نکات طراحی سایت فروشگاهی Marketplace و نحوه کار آن پیشنهاد می‌کنیم این پست را از دست ندهید.

سایت فروشگاهی Marketplace

مارکت پلیس‌ها فروشگاه‌های بزرگی هستند که خود کالایی برای عرضه ندارند و در واقع در این فروشگاه‌ها محصولات مربوط به تأمین‌کنندگان کالا است و پلتفرم مارکت‌پلیس مانند یک بازار فیزیکی تعدادی غرفه در اختیار فروشنده‌ها قرار می‌دهد، پلتفرم‌های چند فروشنده (Marketplace) را به عنوان مراکز خرید در نظر بگیرید که کاتالوگ بزرگی از محصولات را در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا به راحتی امکان مقایسه کالای دلخواه خودشان را داشته باشند و آن را انتخاب کنند، بنابراین مشتریان بیشتری برای خرید مشتاق می‌شوند و تعداد بیشتری از خریداران در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد.

مارکت‌پلیس (Marketplace) یکی از بهترین مدل‌های طراحی سایت فروشگاهی  است که در آن چندین فروشنده می‌توانند به طور همزمان محصولات خودشان را به فروش برسانند. این مدل فروشگاه‌ها طرفداران زیادی در جهان و ایران پیدا کرده است. در واقع سایت فروشگاهی مارکت‌پلیس (Marketplace) یا همان سایت چند فروشنده، نوعی سایت تجاری است که درست مثل یک بازار یا پاساژ عمل می‌کند و در مقایسه با سایت‌های تک فروشنده ترافیک بیشتری دارند.

بنابراین مدیر سایت برای راه‌اندازی بازار آنلاین و اینترنتی نیاز به سرمایه چندانی ندارد و بدون اینکه محصولی برای فروش داشته باشد این امکان را دارد تا محیطی برای سایر فروشندگان ایجاد کند تا فروشندگان با پرداخت مبلغی به عنوان کمیسیون محصولات خودشان را بفروشند.

نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی Marketplace

مدیران سایت‌های Marketplace به عنوان یک رابط بین فروشنده و مشتری هستند و مالک کالا و خدمات نیستند و هزینه‌ای برای نگهداری و انبار کردن محصولات پرداخت نمی‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ « تفاوت کسب و کار Marketplace و drop shipping » سر بزنید.

یک بازار چند فروشنده اساساً شامل سه طرف است: مدیر، فروشنده، مشتری .

مدیر سایت:

مدیر سایت تامین‌کننده کالا نیست و بدون نیاز به انبارداری، خرید محصول و سرمایه به عنوان یک نظارت‌کننده برای فروشندگان و تامین‌کنندگان است و تمام فرآیند‌ها از لحظه ثبت محصول توسط فروشنده تا پرداخت خریداران را مدیریت می‌کند.

فروشنده:

فروشنده‌ها در واقع تامین‌کنندگان سایت فروشگاهی هستند که با وارد کردن محصولات خودشان در پلتفرم مارکت‌پلیس، می‌توانند فروش خودشان را بدون محدودیت جغرافیایی شروع کنند.

در این پلتفرم محصولات به دو روش به سایت اضافه می‌شود. در روش اول فروشنده لیست محصولات خودش را به مدیریت فروشگاه برای بررسی و اضافه کردن به سایت ارائه می‌دهد. در روش دوم صاحب مارکت‌پلیس به هر کدام از فروشندگان پنلی اختصاص می‌دهد که هر کدام از آن‌ها بتواند محصولات خودشان را به سایت اضافه کنند.

مشتری:

مشتریان کاربرانی هستند که برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌کنند. مشتریان در این فروشگاه‌ها قدرت انتخاب بیشتری دارند چون محصول مورد نظر خودشان را از بین کالاهای چند فروشنده مقایسه و انتخاب می‌کنند.

 فروشندگان با وارد شدن به این سیستم و ثبت محصولات خودشان می‌توانند محصولات خودشان را بفروشند. مدیر سایت درخواست‌های مشتریان از هر فروشنده را دریافت می‌کند و به تامین‌کننده‌ها می‌رساند، علاوه بر آن تمام پرداخت ها را پردازش می‌کنند و پس از چند روز تحویل موفقیت آمیز، مبلغ را به فروشندگان مربوطه می‌دهند. سایت‌های آمازون، eBay دو نمونه موفق سایت فروشگاهی مارکت‌پلیس خارجی و دیجی‌کالا، شیپور، بامیلو سه نمونه موفق ایرانی می‌باشد که از همین الگو استفاده کرده‌اند.

مارکت‌پلیس یا سایت چند فروشنده مانند یک پاساژ، بستری برای فروشندگان و خریداران فراهم کرده است و بزرگ‌ترین تفاوتی که با فروشگاه آنلاین معمولی (تک فروشنده) دارد، تعداد فروشنده‌های فروشگاه است.

هر مارکت پلیسی یک ecommerce است ولی حتما هر ecommerce یک مارکت‌پلیس نیست.

انواع سایت فروشگاهی Marketplace

به طور کلی ۳ نوع سایت فروشگاهی Marketplace وجود دارد:

بازار عمودی:

در این نوع فروشگاه اینترنتی مارکت‌پلیس، تنها یک نوع محصول به فروش می‌رسد اما با منابع و فروشنده‌های متفاوت! به عنوان مثال سایت مارکت‌پلیسی که فقط لوازم خانگی و می‌فروشد در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد، چون به جز این محصولات، کالاهای دیگری مثل لوازم ورزشی، جواهرات، مواد غذایی و .. را نمی‌فروشد. 

 بازار افقی:

این مدل از سایت‌های Marketplace، محصولات متفاوتی را می‌فروشند اما تمام این محصولات در یک ویژگی مشترک هستند، یعنی برخلاف بازار‌های عمودی، محصولات دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند ولی در یک ویژگی مشترک هستند مثلا فروش محصولات مربوط به نیاز دانشجویان. 

انواع سایت فروشگاهی Marketplace

بازار جهانی:

بازار جهانی نوعی فروشگاه مارکت‌پلیس است که تقریباً همه چیز را در دسته‌بندی‌ها و انواع مختلف از لباس، کفش، لوازم خودرو، لوازم برقی و .. را به فروش می‌رساند، در واقع در این مدل فروشگاه هر چیزی که فکرش را بکنید می‌فروشند. دیجی کالا یکی از موفق‌ترین مارکت‌پلیس‌های ایران به حساب می‌آید.

چرا به طراحی سایت فروشگاهی مارکت‌پلیس نیاز دارید؟

بیشترین مزیت طراحی سایت فروشگاهی Marketplace چند فروشنده برای صاحبانش است، صاحبان این فروشگاه‌ها برای هر محصول فروخته شده کمیسیون کمی دریافت می‌کنند، علاوه بر آن راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی با چندین فروشنده متفاوت، یک مزیت برای صاحب سایت به حساب می‌آید چون در این صورت شما مطمئن هستید که اگر به هر دلیلی یکی از فروشندگان نتواند محصولات خودش را ارائه بدهد، تاثیر منفی روی سایت شما ندارد چون سایر فروشندگان هستند و خریداران می‌توانند خرید خودشان را انجام دهند.

علاوه بر آن

  • • هرچه محصولات شما بیشتر باشد، سایت فروشگاهی شما بازدید بیشتری دارد. بنابراین صاحب فروشگاه به درآمد بیشتری می‌رسد.

  • • پلتفرم مارکت پلیس هزینه‌های بازاریابی برای فروشندگان کاهش می‌دهد چون فروشندگان نیازی به پرداخت هزینه برای تبلیغات و بازاریابی ندارند زیرا این موضوع از سمت سایت مارکت پلیس انجام می‌شود.

  • • به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا کسب‌و‌کار خودشان را بین‌المللی کنند.

  • • یک انتخاب عالی برای مشتریان است تا بتوانند قیمت‌ها را مقایسه کنند، علاوه بر آن مشتریان علاقه‌ی بیشتری برای خرید از یک فروشگاه با تنوع محصولات زیاد هستند.

  • • سرعت فروش و رشد کسب‌‌و‌کار محصولات با پیوستن به این پلتفرم به علت مخاطبان بیشتر، بسیار آسان‌تر است.

  • • کسب‌و‌کارهای کوچکی که هزینه راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی را ندارند می‌توانند از مزایای‌ این پلتفرم استفاده کنند، به این صورت که با پرداخت هزینه‌ای کم‌تر صاحب یک فروشگاه اینترنتی شوند و از مزایای این فروشگاه استفاده بکنند.

 

در آخر

طراحی سایت فروشگاهی Marketplace به عنوان یک مدل کسب‌و‌کار و مزایای زیاد مثل افزایش مشتری، افزایش درآمد، مدیریت آسان و تنوع محصولات طرفداران زیادی در کشورمان پیدا کرده. برخلاف تصور اکثر افراد نحوه عملکرد سایت فروشگاهی Marketplace و سایت‌های فروشگاهی یکسان نیست. در مارکت‌پلیس‌ها صاحب فروشگاه به فروشندگان دیگر اجازه فروش محصولات را می‌دهد و خود مالک فروشگاه صاحب موجودی کالاها نیست ولی در وب‌سایت‌های فروشگاهی تمام کالاهای موجود در فروشگاه متعلق به صاحب سایت است.