قواعد نامگذاری محصول برای فروشگاه اینترنتی

قواعد نامگذاری محصول برای فروشگاه اینترنتی

قواعد نامگذاری محصول برای فروشگاه اینترنتی
 
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

شما در طراحی سایت فروشگاهی برای فروش آنلاین محصولات خودتان باید بدانید که چه چیزی توجه مخاطب را جلب می‌کند و چه ویژگی‌هایی برای آن‌ها مهم است. شاید فکر کنید همین که محصول شما در سایت عکس خوبی داشته باشد، کافی است اما باید بگویم سخت در اشتباهید. داشتن عکس به این معنا نیست که از نوشتن توضیحات محصول خود غافل شوید چرا که توضیحات محصول یک فرصتی برای متقاعدکردن و جذب مخاطبان است.

شرکت‌هایی که برای نوشتن توضیحات دقیق وقت نمی‌گذارند درآمد خود را به راحتی از دست می‌دهند، چون توسط رقبا از میدان بازی بیرون می‌روند. 

 بسیاری از افراد فکر می کنند که فرایند نامگذاری محصول، جزو آخرین مراحل در استراتژی نام تجاری آن‌ها خواهد بود اما این فکر کاملا اشتباه است چون نامگذاری محصول فروشگاهی قواعد خاص خودش را دارد و آنقدرها هم ساده نباید از کنار این مسئله گذشت.

 در این مقاله ما ۶ مورد از ساده‌ترین قواعد نامگذاری یک محصول فروشگاهی را به شما ارائه می دهیم.

۱- با شخصیت خریدار شروع کنید

اولین قدم برای نوشتن توضیح محصول، شناخت مخاطبان است. اگر بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند به راحتی به سوال «این محصول مناسب آن‌ها است یا خیر» پاسخ می‌دهید. شما با این کار می‌فهمید کدام ویژگی برای مشتریان ارزشمند‌تر است و نامگذاری محصول فروشگاهی شما ساده‌تر می‌شود.

شما به جای حدس زدن کلماتی که ممکن است بر مشتریان تاثیر بگذارد، می‌توانید با در نظر گرفتن اطلاعات مربوط به سن، میزان درآمد، علایق، سطح تحصیلات و.. مشتری خودتان را با کلمات مناسب هدف قرار دهید و بهترین محتوا را برای توصیف محصول فروشگاهی خود ارائه دهید.

 

تاثیر پرسونا مخاطب برای نامگذاری محصول

فراموش نکنید اگر فروشگاه اینترنتی شما محصولات زیادی دارد ممکن است به چندین پرسونا نیاز داشته باشید چون همه مشتری‌ها یکسان نیستند پس باید بدانید محصول فروشگاهی شما بیشتر مناسب چه افرادی است.

۲- بهینه‌ سازی نام محصولات برای موتورهای جستجو

زمانی که کاربر در گوگل به دنبال یک محصولی مثل کیف قرمز چرم می‌گردد، دقیقا می‌داند چه چیزی می‌خواهد و علاقه‌ای ندارد در صفحه‌ی اصلی وب‌سایت قرار بگیرد و در دسته‌بندی‌ها محصول موردنظر خودش را جستجو کند. او به دنبال این است که هرچه سریع‌تر محصولی که دنبالش می‌گردد به او نشان داده شود.

از طرفی درحالت ایده‌آل، شما دوست دارید وقتی کاربران نام محصول شما را جستجو می‌کنند در صفحه اول باشید، اضافه کردن کلمات کلیدی به نام محصولتان، باعث بهبود رتبه‌ محصول در موتورهای جستجو می‌شود، در این صورت امکان دسترسی به آن در فضای آنلاین آسان‌تر می‌شود و زمانی که کاربر محصول را با کلمه‌ی کلیدی در گوگل جستجو کند، محصولات و فروشگاه شما در نتایج بالای جستجو قرار می‌گیرند.

۳- مقدمه‌ چینی نکنید

کاربران مطالب نوشته شده را به صورت سطحی مرور می‌کنند و شروع پاراگراف را بیشتر از پایان آن می‌خوانند. پس با کلمات اضافی فضا را هدر ندهید و همان ابتدا ویژگی‌های مهم محصول را بنویسید و آن دسته از ویژگی‌هایی که به شناخت محصول شما کمکی نمی‌کنند را کنار بگذارید.

نوشتن مطالب بیهوده در محتوا یک سایت فروشگاهی٬ اشتباهی رایج در نامگذاری محصول

۴- اطلاعات محصول فراموش نشود

از مهم‌ترین قواعد نامگذاری محصول در طراحی سایت فروشگاهی این است که کاربر شما با خواندن عنوان محصول، اطلاعات کافی را به دست بیاورد. از طرفی در برخی موارد کاربران هنگام خرید ویژگی‌های محصولات را با یکدیگر مقایسه می کنند.

سعی کنید این سه بخش را در نام محصول رعایت کنید:

  • • نام تجاری مدل 

  • •  نوع محصول

  • •  ویژگی‌های کلیدی

به عنوان مثال:

Xiaomi Redmi Note10 Ram6 Black

 Xiaomi Redmi Note10 Ram6 Black گوشی

۵- قدرت کلمات را دست کم نگیرید

برخی از کلمات تاثیرگذار هستند و در توصیف ویژگی محصول فروشگاهی شما تاثیر زیادی دارند. کلمات و عبارت خاصی وجود دارد که به طور طبیعی در انسان واکنش احساسی ایجاد می‌کنند و این امر فروش را افزایش می‌دهد.

به این دو مثال دقت کنید:

کفش (منحصر به فرد) مخصوص پیاده‌روی
کفش (با‌کیفیت) مخصوص پیاده‌روی

همانطور که خودتان متوجه شدید مثال بالا تاثیر بیشتری دارد. با استفاده از این کلمات توصیفی می‌توانید خریدار را متقاعد کنید که محصولات فروشگاهی شما ارزش خرید دارند.

۶- سوالات متداول در ذهن مشتریان

در نامگذاری محصول‌ فروشگاهی‌تان اگر احساس می‌کنید سوالی درباره محصول در ذهن مشتری ایجاد می‌شود، سعی کنید آن را در توضیحات برطرف کنید. مثلا فرض کنید مشتری قصد خرید یک پیراهن از فروشگاه اینترنتی شما را دارد، سوالاتی که ممکن است برای او پیش بیاید سوالاتی ازقبیل این لباس زنانه است یا مردانه، مناسب چه آب‌و‌هوایی است و حتی اینکه قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی را دارد یا نه و ..

پس در نامگذاری محصول به موارد زیر توجه کنید:

  • • این محصول برای چه کسانی مناسب است؟ مخاطبان می‌توانند جنسیت (مرد، زن)، گروه سنی (مثل دانشجویان یا بازنشستگان)، سبک زندگی (علاقه‌مند به اتومبیل) و.. تعریف شوند.

  • • جزئیات اساسی محصول چیست؟ شامل ویژگی‌هایی مثل ابعاد، رنگ، هزینه و عملکرد است.

  • • به منظور استفاده از آن در زمان معینی از روز، فصل یا برای انواع خاصی از مناسبت‌ها است؟ محصول شما مثل لباس مناسب چه فصل و آب‌و‌هوایی باشد.

  • • کجا باید از محصول استفاده کند؟

سوالات متداول درباه محصول فروشگاهی در ذهن مشتری

حرف آخر

امیدواریم این نکات به شما کمک کرده باشد تا تصور بهتری درباره نحوه نامگذاری محصول داشته باشید. فراموش نکنید که نام محصول مهم است اما اینکه نام محصول برای کاربر چه می‌کند مهم‌ترین چیز است.