دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین چگونه به افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی کمک می‌کنند؟

دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین چگونه به افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی کمک می‌کنند؟

 
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
 

یک اصل مهم برای افزایش فروش مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، دیده شدن ویترین آنهاست. فرقی نمی‌کند که فروشگاه اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ؛ اگر پاخور نداشته باشید و محصولاتتان دیده نشود چگونه می‌خواهید آنها را بفروشید؟! راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی برای کسب و کارتان ایده بسیار خوبی است ولی این تازه شروع کار است. شما باید توانایی رقابت با بقیه فروشگاه‌ها را در دنیای دیجیتال بدست آورید. اینجاست که دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین به کارتان می‌آید و به شما می‌گوید که چه کار کنید تا دیده شوید و کجا تبلیغ کنید که نتیجه بهتری به دست بیاورید. در این مطلب قصد داریم از اهمیت دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی بگوییم و راه‌های افزایش بازدید سایت شما با دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم.

 

تصور کنید که در زمان سفر کرده‌اید و به 20 سال پیش رفته‌اید. قرار است مسئولیت بازاریابی محصول جدید کارخانه کفش‌سازی را به شما بدهند. محصول مورد نظر، کفش جدید و مخصوص فوتبالیست‌های حرفه‌ای است و قدرت شوت و سرعت دویدن آنها را بیشتر می‌کند؛ به معنای واقعی یک محصول فوق‌العاده! راه‌های شما برای معرفی این محصول جدید چیست؟ احتمالاً تبلیغات تلوزیونی گزینه اول شماست. در کنار آن استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی نیز می‌تواند روش خوبی باشد. اما اشکال کار اینجاست که شما با این روش‌ها برای همه تبلیغ می‌کنید و این هزینه زیادی برای شما دارد. پس احتمالاً تصمیم می‌گیرید تبلیغات خود را منحصراً در مجله‌های ورزشی و روزنامه‌های فوتبالی چاپ کنید. با این کار شانس شما برای فروش کفش به مشتریان هدف، یعنی فوتبالیست‌ها بیشتر می‌شود. این فرایند سنتی تبلیغ محصول در گذشته بود. در دنیای امروز هم ساز و کار تقریباً مشابه است. شما یک محصول دارید که در مرحله اول می‌خواهید دیده شود. باید بازار خودتان را پیدا کنید و محصولتان را به بهترین شکل به خریداران معرفی کنید تا بتوانید آن را بفروشید. این روزها اکثر کسب و کارها یک فروشگاه اینترنتی برای خود دست و پا کرده‌اند. دیگر ویترین فروشگاه‌ها به تنهایی نمی‌تواند بار فروش محصولات را به دوش بکشد. شما باید وارد دنیای اینترنت شوید و فروشگاهتان را تا می‌توانید به مشتریان نزدیک کنید! اینجاست که دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات به کمکتان می‌آید.

 

چرا دیجیتال مارکتینگ برای فروشگاه‌های اینترنتی مهم است؟

روزی که استیو جابز اولین آیفون را معرفی کرد یادتان هست؟ شاید آن روز، روزی بود که دیجیتال مارکتینگ وارد مرحله تازه‌ای شد و به عنوان یکی از ارکان اصلی کسب و کارها شناخته شد. تاثیر تبلیغات گسترده اپل در فروش بالای محصولاتش هم غیرقابل انکار است. رفتار خریداران در طول دهه‌های گذشته بسیار متفاوت شد و شرکت اپل به خوبی این تغییر را حس کرد. در دنیای جدید دیجیتال و با ورود گوشی‌های هوشمند، رفتار کاربران به شکل معناداری تغییر کرده است. همه دوست دارند در کمترین زمان کارهای خود را انجام بدهند. اگر فردی قصد خرید کفش تابستانه داشته باشد، ترجیح می‌دهد در زمان خوردن صبحانه این کار را انجام دهد همین گوشی‌های هوشمند باعث شده افراد بیشتر وقت‌ها به صفحه گوشی خیره باشند. پس به نظر می‌رسد این فرصت شانس بیشتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها در اختیار شما می‌گذارد. این چالش بزرگ شرکت‌ها و به ویژه مدیران فروش آنهاست که چگونه محصولاتشان را به مشتریان نشان دهند. .

 

چیزی که مشخص است این است که :

- ما دیگر مثل گذشته تلوزیون تماشا نمی‌کنیم؛ جعبه جادویی جای خود را به سرویس‌های آنلاین نمایش فیلم و سریال، یوتیوب و آپارت داده است

- مردم دیگر مثل قدیم‌ها رادیو گوش نمی‌دهند؛ پادکست‌ها این روزها طرفدار بیشتری دارد.

- وضعیت روزنامه هم مثل گذشته نیست؛ حالا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خبری خوانندگان بیشتری دارند.

- بیلبوردهای تبلیغاتی هم مثل دهه‌های پیشین چشم افراد را مجذوب خود نمی‌کند؛ بنرهای تبلیغاتی سایت‌ها، گوی سبقت را ربوده‌اند.

- اهمیت دیجیتال مارکتینگ اینجا مشخص می‌شود. تنها راه دیده شدن در این دنیای جدید، استفاده از کانال‌هایی است که دیجیتال مارکتینگ در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

راه‌های افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی با دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات

نکته مشترک همه فروشگاه‌های اینترنتی موفق، استفاده از تمام ظرفیت‌های دیجیتال مارکتینگ و ترکیب کردن درست آنها با یکدیگر است. درست است که برای شروع کار به یک وب‌سایت فوق‌العاده و طراحی وب‌سایت فروشگاهی نیاز دارید اما فقط همین کافی نیست. تبلیغات هم به تنهایی نمی‌تواند بازدید و فروش شما را بیشتر کند. برای اینکه بیشتر دیده شوید باید همه کانال‌ها را جست‌وجو کرده و از همه فرصت‌ها استفاده کنید. در ادامه به شما می‌گوییم که دیجیتال مارکتینگ با چه روش‌هایی می‌تواند بازدید فروشگاه اینترنتی شما را افزایش دهد.

 

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو

طبق آمار، 35% از مشتریان، خرید خودشان را با جستجو در گوگل آغاز می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند که در این آزمون سربلند بیرون بیایید به شرطی که سئوی وب‌سایت خود را روز به روز مدیریت کرده و ارتقا دهید. سئو چیست؟ سئو مخفف Search Engine Optimization است به این معنا که شما وب‌سایت خود را برای گوگل بهینه می‌کنید. کار سختی نیست! دستورالعمل‌های گوگل در این مورد کاملا مشخص است، کافیست به حرف‌های او گوش کنید. با جدی گرفتن سئو، شانس شما برای نمایش در صفحه اول گوگل و چه بسا لینک‌های اول بسیار بالاتر است.

تبلیغات گوگل

حتما برایتان پیش آمده که عبارتی را در گوگل جستجو کنید و در کنار لینک اول، عبارت Ad را مشاهده کنید. این علامت نشانه آن است که کسب‌وکار موردنظر از تبلیغات گوگل استفاده کرده است. اگر به دنبال نتیجه کوتاه‌مدت و سریع هستید و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن روی کلمات کلیدی هدفتان، رتبه‌های بالای گوگل را تصاحب کنید باید به سراغ تبلیغات گوگل (Google Ads) بروید. در تبلیغات گوگلی با پرداخت هزینه به گوگل، از او می‌خواهید که برای مدتی فروشگاه شما را برای بعضی از کلمات کلیدی، در رتبه‌های بالا نمایش دهد. شما می‌توانید با تجزیه و تحلیل درست بازار، بهترین استفاده را از تبلیغات گوگل ببرید و بازدید فروشگاه اینترنتی را در زمان کم، چند برابر کنید!

 

بازاریابی ایمیلی

یمیل هنوز زنده است! فقط نحوه استفاده از آن تغییر کرده است. ایمیل کماکان یکی از بهترین و موثرترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است. با استفاده از ایمیل می‌توانید موارد مهمی را اطلاع‌رسانی کنید، مانند:

- ارسال اطلاعات خرید

- وضعیت ارسال محصول خریداری شده

- اطلاع‌رسانی جشنواره‌ها

- تخفیف‌ها

- مطالب هیجان‌انگیز وبلاگ

- خبرنامه و...

همه و همه با بازاریابی ایمیلی انجام می‌شود. با ارسال ایمیل‌های اسپم و بی‌هدف مخاطب خود را آزرده‌خاطر نکنید و این فرصت شگفت‌انگیز برای ارتباط را از خودتان نگیرید.

بازاریابی محتوایی

به عنوان یک فروشگاه اینترنتی، شما نباید فقط روی فروش محصولات تمرکز کنید. بعضی وقت‌ها دادن اطلاعات مفید و رایگان به مشتریان بدون گرفتن پول نیز بد نیست! به این روش بازاریابی محتوایی می‌گویند که یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مشتری و افزایش بازدید فروشگاه است. این روش چگونه است؟ در این روش شما برای مشکلات روزمره کاربران و سوالاتشان، راه‌حل و پاسخ مناسبی پیدا کرده و در اختیارشان می‌گذارید. برای مثال اگر ماهی سفید می‌فروشید، داشتن وبلاگی که نحوه پخت ماهی سفید را یاد بدهد بسیار کارساز است. فرض کند که شخصی دوست دارد بداند چطور با ماهی سفید، سوپ درست کند. این عبارت را در گوگل سرچ می‌کند و به وبلاگ شما می‌رسد. این فرد بعد از خواندن یک محتوای مفید و جذاب، حالا هوس سوپ ماهی کرده است و چه فروشگاهی نزدیک‌تر از فروشگاه شما؟! حالا که به سایت شما آمده و با محتوای جذابتان به شما اعتماد کرده، پس احتمال بسیار زیادی وجود دارد که از شما خرید کند. قدرت تولید محتوا را دست کم نگیرید! (راستی اصلا سوپ ماهی سفید وجود دارد؟ باید در گوگل جست‌وجو کنم!)

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

آمار می‌گوید که 20% از خریدهای آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. پس حتما در این مورد با ما هم عقیده‌اید که شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری است. این ظرفیت برای شما فراهم است تا از تمام شبکه‌های اجتماعی برای دیده شدن فروشگاهتان استفاده کنید. این روزها افراد وقت زیادی برای اینستاگرام، تلگرام، توییتر و لینکدین صرف می‌کنند. با برنامه‌ریزی و استراتژی درست، می‌توانید فروشگاه خودتان را از این راه به همه معرفی کنید. کار سختی هم نیست! کافیست یک محتوای اصلی یا به اصطلاح محتوای مادر تولید کنید. این محتوا می‌تواند یک محتوای کامل برای وبلاگ شما باشد. مثلا راهنمای خرید یخچال فریزر ارزان. سپس این محتوا را خُرد کرده و هر تکه از آن را متناسب با شبکه‌های اجتماعی مورد نظرتان، مصرف کنید. با این کار هم در زمان صرفه‌جویی می‌کنید و هم یک نقشه راه دارید.

بنرهای تبلیغاتی

کاربران اینترنت عادت دارند آگهی‌ها و بنرها را در سایت‌ها نادیده بگیرند مگر اینکه نکته‌ای داشته باشد که نتوانند از آن بگذرند! اگر هوشمندانه عمل کنید هنوز هم می‌توانید از این روش قدیمی برای دیده شدن استفاده کنید. دقیقا همینجاست که اهمیت محتوا مشخص می‌شود! با یک شعار (Tagline) می‌توانید مخاطب را جذب کنید. برای مثال یک کسب‌وکار گردشگری را تصور کنید که در بنر خود نوشته: تخفیف ویژه برای سفر به کیش. شاید با این همه پیشنهادات و تخفیف‌های هیجان‌انگیز، این جمله دیگر کسی را تکان ندهد! اما تصور کنید که همین شعار را تغییر بدهیم: سفر کیش با نصف قیمت! شاید این شعار بهتر بتواند به مخاطب ارزش چیزی که به دست می‌آورد را نشان دهد. همچنین بسیار مهم است که بنر اینرتنتی خود را کجا نصب می‌کنید. هرچه هدفمندتر، مفیدتر! در ادامه یک روش بسیار مفید برای هدفمند کردن تبلیغات آنلاین را به شما می‌گوییم.

 

ریتارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد

ریتارگتینگ (Retargeting) یکی از جدیدترین راهکارهای تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ است. ریتارگتینگ محصول یا خدمات درست را به کاربران درست نمایش می‌دهد. با ریتارگتینگ می‌توانید فروش وب‌سایت‌تان را تا ۱۰ برابر افزایش دهید! عدد بسیار جذابی است، نه؟! البته اگر از ریتارگتینگ درست استفاده نشود می‌تواند تاثیر منفی هم برایتان داشته باشد. فرض کنید که به یک وب‌سایت فروشگاهی فوق‌العاده می‌روید و بعد از دیدن کفش‌های زیبای آن، وب‌سایت را رها می‌کنید. ریتارگتینگ بعد از مدتی با نمایش یک پنجره کوچولو آن پایین، گوشه صفحه، به شما یادآوری می‌کند که حالا وقت خرید است!

 

تبلیغات هوشمند و هدفمند

آخرین راهی که به شما معرفی می‌کنیم، تبلیغات است البته نه هر تبلیغی! باید بدانید که اگر در این حوزه هوشمندانه عمل نکنید نه تنها بازدید فروشگاهتان بیشتر نمی‌شود بلکه با ریزش مشتری هم روبرو می‌شوید. شما می‌توانید در بسترهای زیادی فروشگاه و محصولاتتان را تبلیغ کنید؛ بنرها، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های آنلاین و ...

هر کدام پتانسیل بالایی برای کمک به رونق کسب و کار شما دارند. باید به موارد زیر دقت کنید:

- هدفتان از تبلیغ چیست؟

- کجا و برای چه کسی تبلیغ می‌کنید؟

- و مهم‌تر از همه، چه پیامی را منتقل می‌کنید؟

اگر به این 3 سوال درست پاسخ دهید و همه چیز درست اجرا شود، نتیجه کار خارق‌العاده خواهد بود!

 

حرف آخر

لیموبیت در این مطلب سعی داشت که مهم‌ترین نکات درباره مدیریت یک وب سایت فروشگاهی را در قالب 7 نکته اصلی به شما ارائه دهد. می‌دانیم که داستان مدیریت این طور وب‌سایت‌هایی به همین‌جا ختم نمی‌شود و برای هر فردی سوالات ریز زیادی درباره این موضوع مطرح خواهد شد. شما همواره می-توانید در تماس با ما هر سوالی که داشتید را بپرسید تا در اسرع وقت پاسختان را دریافت کنید. احیانا زمانی لازم ببینید یک تیم تخصصی را برای مدیریت وب‌سایتتان در اختیار داشته باشید، فقط کافی است نگاهی کوتاه به نمونه‌کارهای لیموبیت داشته باشید و در مورد سپردن کارتان به ما خیال‌تان را راحت کنید.

شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر فعالیت فروشگاه های اینترنتی گذاشت؟ 7 نکتۀ پنهان برای شروع مدیریت یک وب‌سایت فروشگاهی!