دلایل شکست فروشگاه اینترنتی خود را بشناسید

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی خود را بشناسید

دلایل شکست فروشگاه اینترنتی خود را بشناسید
 
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

دلیل اصلی عدم موفقیت یک سایت فروشگاهی چیست؟ این سوالی است که اغلب مشتریان طراحی سایت می‌پرسند. طراحی سایت فروشگاهی با توجه به امکانات می‌تواند سریع، آسان و نه چندان گران باشد. در نظر داشته باشید که همه پرو‌ژه‌های فروشگاهی شکست نمی‌خورند بلکه بعضی از سایت‌ها دلایل شکست خود را مواردی مثل نبود بازار کاری مناسب و.. می‌دانند. دلایل زیادی برای شکست یه فروشگاه اینترنتی وجود دارد. ما در این مقاله ۱۰ مورد از دلایل شکست فروشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

نبود دانش اولیه در کسب‌ و‌ کار فروشگاهی

امروزه با پیشرفت فناوری، هر کسی می‌تواند برای خود یک سایت راه‌اندازی کند. با وجود انواع پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز شما این امکان را دارید که تنها در چند ساعت سایت خود را راه‌اندازی کنید و محصولات خود را در سایت فروشگاهی خود به فروش برسانید. اما نداشتن دانش کلی درباره اصطلاحات کسب‌و‌کار و نحوه عملکرد آن‌ها، ممکن است در طراحی سایت فروشگاهی به ضرر شما باشد. مثلا اگر یک فروشگاه بزرگ با درآمد بالا دارید اما نمیدانید که هزینه‌های عملیاتی و .. فروشگاه شما چقدر است، ممکن است که به زودی درآمد خود را از دست بدهید.

 نداشتن دانش و اطلاعات برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی

برای آشنایی با پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز وبلاگ «مقایسه بهترین پلتفرم های فروشگاه ساز دنیا» را مطالعه کنید.

 راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی به این سادگی نیست که هزینه های خود را از سود فروش فروشگاه کم کنید. عوامل زیادی وجود دارد که تعیین می کند آیا شما با سود کار می‌کنید یا نه و عدم آگاهی از آنها و بی‌توجهی به هزینه‌های پنهان می تواند به سرعت منجر به سقوط شما شود.
بنابراین قبل از راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود به صورت آنلاین یا باز کردن یک وب‌سایت فروشگاهی، مطمئن شوید که دانش کاملی از نحوه اداره یک کسب‌و‌کار دارید.

نداشتن اهداف تجاری

بدون داشتن هدف، نمی‌دانید برای چه چیزی تلاش می‌‌کنید. بسیاری از کسب‌و‌کارهای آنلاین موفق نمی‌شوند زیرا هرگز چنین اهدافی را برای سایت فروشگاهی خود تعیین نمی‌کنند. بدون هدف آنها ممکن است مسیر مشخصی برای فعالیت های خود نداشته باشند و هرگز کارهای درستی را برای کمک به کسب سود انجام ندهند.

بی توجهی به حضور در رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی کسب‌‌وکار شما بخش مهمی از جذب مشتریان جدید است. ممکن است متوجه شوید که مشتریان کافی برای حفظ کسب‌وکارتان از طریق جستجوی ارگانیک یا تبلیغات شفاهی وجود ندارد، برای این کار باید کلمه‌ای را درباره فروشگاه یا خدمات خود مطرح کنید و فعالیت کسب‌و‌کار خود را در وب‌سایت‌ها یا کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط تبلیغ کنید.

  رسانه‌های اجتماعی

یکی از روش‌های رایج بازاریابی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، پینترست، لینکدین و موارد دیگر می‌توانند به مشتریان جدید کمک کنند تا وب‌سایت شما را پیدا کنند و آنها را تشویق به خرید از سایت شما کنند. فیسبوک و توییتر همچنین گزینه‌های تبلیغاتی هدفمندی دارند که به شما امکان می‌دهد به همان اندازه که می‌خواهید برای تبلیغات یا توییت‌های تبلیغاتی خود هزینه کنید.

برای آشنایی بیشتر با ساختن اکانت اینستاگرام وبلاگ «آموزش ساخت اکانت بیزینس اینستاگرام با آخرین تغییرات ۲۰۲۰» را بخوانید.

نبود تبلیغات برای سایت فروشگاهی

تبلیغات برای سایت فروشگاهی خود را جدی بگیرید. بسیاری از سایت‌ها تخفیفات بالای ۱۵ درصد دارند و همین کار باعث می‌شود که کالا و اجناس آ‌ن‌ها در معرض فروش قرار بگیرد. زمانی که شما تبلیغات عالی را برای سایت فروشگاهی خود در نظر می‌گیرید، سایت شما برای دیگران قابل مشاهده و پررنگ‌تر می‌شود.

رقابت سنگین

از آنجایی که بسیاری از مشاغل آنلاین وجود دارند که محصولاتی مشابه شما یا یک مدل تجاری مشابه را می‌فروشند، متفاوت کردن سایت خود از بقیه می‌تواند بسیار دشوار باشد. اگر می خواهید رقبای خود را شکست دهید، باید نقاط ضعف آنها را شناسایی کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن از آنها بهره ببرید. رقابت با کسب‌وکارهای موجود می‌تواند دشوار باشد، اما غیرممکن نیست. برای موفقیت، باید ایده بسیار خوبی از اینکه آنها چه کار اشتباهی انجام می‌دهند یا اصلاً انجام نمی‌دهند، داشته باشید. به عنوان مثال ممکن است متوجه شوید که قیمت رقبای دیگر بسیار بالا است، حتی اگر کیفیت محصولات آنها با شما یکی باشد. شناسایی این نقاط ضعف، و اصلاح مدل یا تاکتیک های کسب و کار خود به طور مناسب، می تواند به شما برتری لازم برای موفقیت را بدهد.

 رقابت سنگین

هنگامی که کسب و کار خود را شروع کردید، رقبای خود را نادیده نگیرید و تصور کنید که کارتان را بهتر از آنها انجام می‌دهید، حتی اگر فروش شما بسیار بالا باشد. مراقب کارهایی که انجام می‌دهند باشید. می‌توانید این کار را با دنبال کردن آنها در رسانه‌های اجتماعی یا ثبت نام برای دریافت ایمیل از آنها انجام دهید..

در نظر داشته باشید که رقبای شما نیز نقاط قوت و ضعف شما را شناسایی می‌کنند.

نبود ترافیک سایت

در زمینه تجارت الکترونیک، ترافیک سایت جریان خریداران به داخل و خارج فروشگاه شما است. اگر به فروش محصولات در سایت فروشگاهی خود نیاز دارید حتما باید ترافیک سایت داشته باشید.
یک راه بسیار سریع برای افزایش ترافیک سایت فروشگاهی شما، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک است. در اصل این روش برای افزایش بازدید از سایت فروشگاهی شما است وهزینه دارد بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری و استفاده از این روش، بودجه خود را در نظر بگیرید. PPC مخفف پرداخت به ازای هر کلیک (Pay per click) است، الگویی از بازاریابی که در آن تبلیغ کنندگان به ازای هر باری که کاربران بر روی تبلیغات آن‌ها کلیک می‌کنند، هزینه پرداخت می‌کنند.

مدیریت ضعیف موجودی

با توجه به نوع کسب‌و‌کاری که دارید، به مدیریت موجودی سایت فروشگاهی خود دقت داشته باشید. اگر موجودی زیادی از محصولات را برای فروشگاه خود بخرید،‌ با این کار تمام پول خود را روی محصولات سرمایه‌گذاری می‌کنید و پولی برای بازاریابی شما باقی نمی‌ماند و برعکس اگر موجودی بسیار کمی برای محصولات خود در نظر بگیرید، ممکن است که فروش خود را از دست دهید و مشتریان خود را ناامید کنید. هزینه‌های حمل‌و‌نقل، با توجه به موجودی که می خواهید می تواند برای کسب‌و‌کار شما متفاوت است.

نداشتن اطلاعات تماس

صفحه اطلاعات تماس، صفحه‌ای است که اطلاعاتی مثل آدرس شرکت، شماره تلفن و .. در آن قرار می‌گیرد. کاربران با دیدن این صفحه در سایت فروشگاهی شما راحت‌تر می‌توانند به خریدن محصولی از فروشگاه اعتماد کنند. در نظر داشته باشید که حتما یک آدرس رسمی را در این صفحه قرار دهید. اگر چنین صفحه‌ای ندارید برای درست کردن آن اقدام کنید.

 هزینه طراحی سایت فروشگاهی

برای آشنایی با صفحات دیگر سایت فروشگاهی، وبلاگ «۷ صفحه مهم که هر فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد » را مطالعه کنید.

طراحی یک وب‌ سایت ضعیف

بزرگترین انگیزه برای خریداران و مشتریان شما این است که بتوانند خیلی راحت کالایی را از سایت فروشگاهی شما بخرند. با توجه به رقبای زیاد در حوزه کاری شما، بسیار مهم است که سایت فروشگاهی شما از نظر عملکرد و طراحی قابل مقایسه باشد. خریداران ترجیح می‌دهند از سایت‌های مدرن و جذاب خرید کنند. اگر بارگیری هر صفحه از سایت فروشگاهی شما ۲۰ ثانیه طول بکشد و یا خریدار نتواند دکمه پرداخت را پیدا کند، به جای منتظر ماندن سایت شما را ترک می‌کند. این سوال را از خودتان بپرسید که آیا طراحی صفحات و محصولات سایت شما برای مخاطبان جذاب است؟

 طراحی سایت فروشگاهی ضعیف

نبودن سایت فروشگاهی شما در رتبه‌بندی گوگل

بخش بسیار بزرگی از کسب‌و‌کار شما به این بستگی دارد که سایت شما بهینه شده باشد. کار اصلی این است که شما در رتبه‌بندی نتایج گوگل نشان دهند تا کاربران بتوانند با سرچ کلمه کلیدی موردنظر شما، سایت فروشگاهی شما را پیدا کنند. غیر ممکن است که یک فروشگاه آنلاین موفق شود اگر ترافیک جدیدی را به سایت فروشگاهی خود وارد نکند. یکی از دلایل شکست فروشگاه اینترنتی این است که در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده نشود.

یکی از دلایل مهمی که ممکن است سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده نشود، این است که سایت فروشگاهی شما تازه طراحی شده باشد.

برای آشنایی با رتبه‌بندی در نتایج گوگل، وبلاگ «چرا محصولات فروشگاهی شما، صفحه اول گوگل نیست؟» را مطالعه کنید.

در پایان

شکست یک فروشگاه اینترنتی نباید تعجب‌آور باشد زیرا بیشتر شکست‌ این فروشگاه‌ها به دلایل خاصی اتفاق می‌افتد. با در دست داشتن چنین اطلاعاتی، امیدواریم که بتوانید به آن‌ها اهمیت دهید و گام‌های بعدی موفقیت را برای کسب و‌کار آنلاین خود بردارید و یک فروشگاه اینترنتی موفق را راه‌اندازی کنید.