تفاوت Black Friday و Cyber Monday

تفاوت Black Friday و Cyber Monday

 
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

امروزه اکثر مردم با بسیاری از روزهای مهم سال میلادی مثل روز ولنتاین، شکر گذاری، هالووین و ... را می‌شناسند. علاوه بر این‌ها، روزهای دیگری نیز در سال به مناسبت‌های دیگری نام گذاری می‌شود به نام روزهایی که برای خرید با قیمت‌های بسیار مناسب و ارزان در نظر گرفته شده‌اند، مثل روز « Black Friday » یا جمعه ی سیاه و روز «Cyber Monday» یا دوشنبه پرتخفیف. در این مقاله قصد داریم تفاوت Black Friday و Cyber Monday را برای شما عزیزان مطرح کنیم.

 

اصطلاح جمعه سیاه « Black Friday » در سال ۱۹۶۰ به مناسبت افتتاحیه فصل خرید کریسمس ابداع شد. جمعه سیاه ابتدا در کشورهای مسیحی برگزار می‌شد، اما به سرعت به تمامی کشورهای جهان راه پیدا کرد! جمعه سیاه در روز بعد از عید شکرگزاری (چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر) برگزار می‌شود و این روز امسال مصادف است با 29 نوامبر که آن را به عنوان آغاز فصل خرید کریسمس هم می‌شناسند. بلک فرایدی شاید یکی از مهم‌ترین رویدادها برای خریداران و فروشندگان محصولات مختلف باشد. مهم‌ترین مولفه‌ی جذاب بلک فرایدی برای مشتریان و خریداران، تخفیف بلک فرایدی و حراج‌های قابل توجه روی بسیاری از اجناس است. در جمعه سیاه اجناس فروشگاه ها تخفیف های عمده ای می خورند. برای مثال شما می توانید یک سینمای خانگی را با نصف قیمت روز قبل خریداری کنید. این تخفیف هم شامل وسایل الکترونیکی و هم غیر الکترونیکی است. از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک هایی که فروشنده ها در این روز به کار می برند باعث می شود آن ها فروش فوق العاده ای داشته باشند. این سنت سالیان درازی است که در سرتاسر جهان در حال برگزاری است و هرساله در بین مردم طرفداران بیشتری پیدا می کند..

 

بعد از بلک فرایدی یا جمعه‌ی سیاه، سایبر ماندی (Cyber Monday) از مشهورترین روزهای مخصوص خرید آنلاین در دنیاست. سایبر ماندی یا دوشنبه سایبری یک اصطلاح در فرهنگ امریکاست که به اولین دوشنبه بعد از روز شکرگزاری و بلک فرایدی گفته می‌شود و توسط فروشگاه های اینترنتی ایجاد شده است تا مردم را به خرید آنلاین تشویق کند. دوشنبه مجازی در واقع معادل آنلاین جمعه سیاه است و امسال مصادف است با روز دوشنبه اول دسامبر (اگر چه تاریخ آن هر ساله تغییر می‌کند اما همیشه در اولین دوشنبه بعد از روز شکرگذاری برگزار می‌شود ، درست ۳ روز بعد از جمعه سیاه است.)

 

دوشنبه سایبری نیز آغاز غیر رسمی فصل خرید تعطیلات آنلاین محسوب می شود و فروشگاه‌های آنلاین معمولاً در این روز تبلیغات ویژه ، تخفیف و فروش ویژه ای را ارائه می دهند.

 

Cyber Monday یا دوشنبه مجازی یک روز پر از تخفیف برای کالاهای فروشگاه اینترنتی است که فروشگاه‌های آنلاین در جهت فروش بیشتر و انبارگردانی همانند روز جمعه سیاه برروی کالاهای خود تخفیف قرار می‌دهند و مردم می‌توانند به راحتی با دسترسی به اینترنت کالای مورد نیار خود را در این روز تهیه کنند.

 

در حقیقت سایبر ماندی یا دوشنبه پرتخفیف یک فرصت مناسب است برای پیدا کردن کالاها و اشیا، با تخفیفات بسیار گسترده در این فروش فوق العاده که شامل کلیه‌ی لوازم مورد نیز شما می‌شود، از وسایل کوچک و مایحتاج روزانه‌ی شما گرفته تا لوازم خانگی. از مهم‌ترین ویژگی‌های سایبر ماندی یا دوشنبه پرتخفیف که آن را برای کاربران بسیار جذاب کرده است و هر ساله کاربران بسیاری هستند که برای فرا رسیدن این روز لحظه شماری می‌کنند، این است که بسیاری از اقلام و آیتم‌هایی که در روزهای دیگر سال با قیمت‌های نسبتا گران در بازار عرضه می‌شود، از جمله محصولات آیفون و اپل، در روز دوشنبه پرتخفیف برای اینگونه محصولات قیمت‌های بسیار شگفت انگیز و باورنکردنی در نظر گرفته‌اند که بازدیدکنندگان را برای خرید به سمت فروشگاه‌های آنلاین می‌کشاند.

 

از مهم‌ترین تفاوت‌های سایبر ماندی یا دوشنبه پرتخفیف نسبت به جمعه‌ی سیاه این است که در سایبر ماندی تنها فروش به صورت آنلاین می‌باشد و همچنین تلاش می‌شود تا کالاها با میزان تخفیف بیشتری برای مشتریان در فروشگاه‌های آنلاین ارائه شود. در واقع در این روز فروشندگان کالاهای خود را با وسوسه انگیزترین قیمت‌ها ارائه می‌دهند .

 

این دو روز (Cyber Monday - Black Friday) از شلوغ‌ترین روزهای خرید در سال است. اگر شما هم دارای یک فروشگاه اینترنتی آنلاین هستید توصیه می کنیم دوشنبه پرتخفیف را از دست ندهید.