تفاوت‌های UI و UX در طراحی فروشگاه اینترنتی

تفاوت‌های UI و UX در طراحی فروشگاه اینترنتی

تفاوت‌های UI و UX در طراحی فروشگاه اینترنتی
 
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

UI و UX دو عنصر مهم در طراحی سایت فروشگاهی هستند و چون همیشه در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند باعث شده که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته شوند در حالی‌که این دو عنصر متفاوت از هم هستند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تفاوت این دو را نمی‌دانید نگران نباشید مطمئنا بعد از خواندن این پست، درک درستی از این دو اصطلاح پیدا می‌کنید و تفاوت این دو عنصر را به خوبی متوجه می‌شوید، ولی قبل از اینکه به بررسی تفاوت‌های UI و UX بپردازیم، بهتر است چند دقیقه‌ای وقت بگذاریم و با مفهوم تجربه کاربری و رابط کاربری آشنا شویم.

تجربه کاربری (UX)

UX مخفف User Experience یا همان تجربه‌ی کاربری است و به طور کلی هر چیزی که باعث تعامل بهتر کاربر با محصول، شرکت و سایت می‌شود در زمینه‌ی طراحی UX قرار می‌گیرد.

طراحی UX نحوه‌ی ساختار و عملکرد قسمت‌های مختلف سایت را سازماندهی می‌کند. طراحی UX مسئول ظاهر و عناصر بصری مثل تصاویر، فاصله‌ی خطوط از یکدیگر، برجستگی موارد مهم روی صفحه و.. روی یک سایت است تا کاربر را به خودش جلب کند . به طور خلاصه طراحی UX به این معنی است که همه چیز به سادگی کار می کند و به کاربران کمک می کند تا در یک صفحه مشخص به آنچه می خواهند برسند.

اینکه کاربران در زمان استفاده از سایت فروشگاهی شما بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند یا زمان کار با سایت سردرگم نشوند و .. نمونه‌هایی از تجربه‌های کاربری است. به عنوان مثال اگر مشتری قصد خرید یک محصول از فروشگاه اینترنتی شما را باید مطمئن شوید که خرید محصول تا جای ممکن برای او ساده است.

تجربه کاربری برای استفاده آسان کاربران از یک سایت فروشگاهی

رابط کاربری (UI)

UI مخفف User Interface یا همان رابط کاربری است و توجه به آن در طراحی سایت فروشگاهی به اندازه UX اهمیت دارد. رابط کاربری بیشتر به بخش گرافیکی (دکمه‌ها، رنگ‌بندی‌ها، چینش صفحه و ستون‌ها) و ظاهر سایت می‌پردازد تا اهداف ‌UX انجام شود. طراحی رابط کاربری شامل عناصری است که کاربران سایت با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند مانند متن، تصویر، فیلم، فرم، رنگ، زمینه‌های متن و ..

افرادی که طراحی ‌UI را انجام می‌دهند باید سلیقه‌ی مخاطب را بشناسند و تصمیم بگیرند که چه المانی در کجای صفحه، زیبایی خودش را به مخاطب نشان می‌دهد. در طراحی رابط کاربری باید باید به روانشناسی رنگ‌ها و چیدمان و .. توجه شود چون ظاهر سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروژه طراحی سایت است.

رابط کاربری یکی از عنصرهای مهم در طراحی سایت فروشگاهی

طراحی رابط کاربری به کمک برنامه‌نویس‌های Front_end و گرافیست‌ها پیاده‌سازی می‌شود.

حالا که با مفاهیم UI و UX آشنا شدید، وقت آن رسیده که تفاوت‌های این دو عنصر در طراحی سایت فروشگاهی را با هم بررسی کنیم.

  • ۱- اولین تفاوت در مفهوم این دو عنصر است. UI به معنی رابط کاربری و UX به معنی تجربه کاربری است، پس فراموش نکنید که UI ،UX نیست..

  • ۲- UI زیرمجموعه UX حساب می‌شود.

  • ۳- در UX عملکرد سایت و در UI زیبایی سایت اهمیت دارد.

  • ۴- معمولا در فرآیند طراحی، ابتدا UX و سپس UI انجام می‌گیرد.

  • ۵- طراحی UX برای هر نوع محصول و خدمات انجام می‌شود ولی UI فقط به محصولات دیجیتالی اختصاص دارد.

تفاوت‌های UI و UX در طراحی سایت فروشگاهی
  • ۶- طراحی UI به سلیقه طراح بستگی دارد، در حالی که طراحی UX باید طبق سلیقه و رفتار مشتری باشد.

  • ۷- طراحی UX مانند اسکلت برای یک ساختمان عمل می‌کند و در، پنجره و لوله‌کشی و .. حکم UI برای سایت را دارند.

  • ۸- UX یک مفهوم کلی است و مسیر را برای UI مشخص می‌کند.

  • ۹- تمرکز رابط کاربری روی محصول است ولی تجربه‌ی کاربری روی مسیری است که کاربر قرار است طی کند.

  • ۱۰- طراحی UX مثل اسکلت‌بندی است که طراحی UI آن را با عناصر بصری پر می‌کند.