آیا خرید پشتیبانی سایت پس از دوره رایگان الزامی است؟

آیا خرید پشتیبانی سایت پس از دوره رایگان الزامی است؟

 
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تصور می‌کنید داشتن یک فروشگاه به تنهایی برای موفقیت کسب‌و‌کارشما کافی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم این پست را تا انتها مطالعه کنید. اینکه سایت فروشگاهی شما پایه و اساسی برای حضور آنلاین در یک کسب‌و‌کار به حساب می‌آید و با داشتن سایت می‌توانید روی نظر مشتریان درباره خدمات و محصولات خودتان تاثیرگذار باشید کاملا درست است اما فراموش نکنید طراحی سایت فروشگاهی به تنهایی کافی نیست، چون شما باید بتوانید سایت خودتان را به‌روز نگه دارید تا امنیت و بازخوردهای بهتری را از طرف مشتریان به دست آورید. بعد از طراحی فروشگاه اینترنتی، یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، داشتن پشتیبانی سایت است. در نظر داشته باشید که کسب‌و‌کار شما به مراقبت نیاز دارد و اگر سایت فروشگاهی شما به مرور زمان به‌روز نشود، ممکن است کاربران تصور ضعیفی از سایت شما داشته باشند و محصولی را از سایت خریداری نکند و شما فرصت‌های فروش زیادی را از دست بدهید. در این پست می‌خواهیم بررسی کنیم که اهمیت نگهداری و پشتیبانی از سایت چه مواردی را شامل می‌شود و چرا برای یک کسب‌و‌کار ضروری است؟

چرا پشتیبانی و نگهداری از سایت فروشگاهی مهم است؟

امروزه با گسترش فروشگاه‌های اینترنتی، اگر می‌خواهید نسبت به رقبای خود در زمینه فروشگاه اینترنتی موفق ظاهر شوید باید سایت خود را به‌روز نگه دارید. یکی از بالاترین امتیازاتی که می‌توانید برای سایت فروشگاهی خود در نظر بگیرید، پشتیبانی سایت است. شاید با طراحی سایت فروشگاهی خیالتان راحت شود که  با پرداخت هزینه طراحی سایت فروشگاهی همه چیز درست پیش می‌رود و شما فروش خوبی را تجربه می‌کنید و به قول معروف قرار است روی غلتک بیفتید اما این تفکر کاملا اشتباه است. با داشتن یک سایت تازه نصف مسیر را طی کرده‌اید.

پشتیبانی در طراحی سایت فروشگاهی

مهم‌ترین قسمت طراحی فروشگاه اینترنتی، پشتیبانی سایت است. نگهداری از سایت به تخصص فنی نیاز دارد و کار هر کسی نیست. وقتی یک سایت فروشگاهی برای شما طراحی می‌شود، سرویس‌های پشتیبانی می‌توانند مشکلاتی که ممکن است برای سایت به وجود بیاید را برطرف ‌کنند. اگر سایتی پشتیبانی خوبی نداشته باشد به زودی دچار مشکل خواهد شد و در اینصورت علاوه بر هزینه طراحی سایت فروشگاهی،‌ باید هزینه‌های دیگری را نیز برای سایت خود در نظر بگیرید چون با نداشتن پشتیبان برای سایت، کاربران کمتر به سایت شما اعتماد می‌کنند و ممکن است که خریدی را از سایت انجام ندهند چون دیگر جذابیتی برای آن‌ها ندارد.

باید بدانید که پشتیبانی یک سایت به اندازه طراحی سایت فروشگاهی اهمیت دارد و هرچه سایت فروشگاهی شما بزرگ‌تر باشد، به پشتیبانی قوی‌تر و بهتری نیاز دارد.

دلایل پشتیبانی سایت فروشگاهی

✔️اولین دلیل مهمی که یک سایت باید پشتیبانی داشته باشد، رضایت مشتری است. پس حتما این گزینه را در نظر بگیرید و ساده از کنار آن رد نشوید. اگر سایت شما برای مشتری تجربه کاربری خوبی به همراه داشته باشد، علاقه‌مندی آن‌ها را به سایت بیشتر می‌کند.

✔️هرکدام از ما کارهای روزمره خودمان را داریم و ممکن است به خاطر مشغله کاری رسیدگی به بعضی از کارها را فراموش کنیم. برای مثال زمانی که شما برای فروشگاه اینترنتی خودتان دامنه ثبت می‌کنید، بعد از مدتی نیاز به تمدید این دامنه دارید تا منقضی نشود، با داشتن پشتیبانی اگر به هر دلیلی تمدید دامنه خودتان را فراموش کنید، دامنه شما در چک لیست پشتیبانی سایت قرار می‌گیرد.

✔️یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل، رشد فناوری است. از آنجایی که سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار زیاد است و تکنولوژی‌های قدیم روز به روز جای خودشان را به تکنولوژی‌های جدیدتری می‌دهند داشتن پشتیبان سایت برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید برای به‌روز‌رسانی و آپدیت‌ها موضوع مهمی است.

✔️چون اینترنت همیشه در حال تغییر کردن است و سایت شما ممکن است که به مرور زمان دستخوش یک سری تغییراتی شود که کاری از دست شما بر نیاید، شما با داشتن پشتیبان سایت می‌توانید تمامی مشکلات به وجود آمده را مدیریت کرده و سایت به‌روز و کارآمدی داشته باشید.

✔️ درصورت از دسترس خارج شدن سایت، تیم پشتیبان سایت را بازگردانی می‌کند.

✔️ زمانی که شما به پشتیبانی سایت فروشگاهی خود اهمیت می‌دهید، این کار شما باعث بهتر دیده شدن و بازدید بیشتر کاربران از سایت شما می‌شود و در نهایت باعث کسب رتبه خوب سایت فروشگاهی شما در نتایج گوگل می‌شود.

در نظر داشته باشید که موارد گفته شده تنها بخشی از دلایل اهمیت پشتیبانی یک سایت فروشگاهی است.

 اهمیت پشتیبانی سایت فروشگاهی

هزینه پشتیبانی سایت فروشگاهی چقدر است؟

اگر به تازگی یک سایت برای کسب‌‌و‌کار خود راه‌‌اندازی کرده‌اید، ممکن است در ابتدای راه با خودتان این فکر را بکنید که می‌توانید به راحتی پشتیبانی سایت را انجام دهید. درست است که می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید اما به مرور زمان و با توجه به مشکلاتی که ممکن است برای سایت پیش بیاید، باید پشتیبانی سایت را به افراد ماهر و کاربلد بسپارید. چون اگر مشکلات فنی در سایت پیش بیاید، به وجود متخصص در آن زمینه نیاز دارید. در نظر داشته باشید که پشتیبانی سایت‌ها در پکیج‌ها و موارد مختلفی عرضه می‌شود و با توجه به نیاز کسب‌و‌کار شما، پشتیبانی از سایت تعرفه و هزینه متفاوتی دارد. مثلا اگر پشتیبانی را برای مشکلات فنی پیش آمده در سایت بخواهید باید هزینه متفاوتی نسبت به پشتیبانی سئو سایت بپردازید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که بسته به نوع قرارداد، پشتیبانی به صورت ماهانه یا سالانه با هزینه‌های مختلفی انجام می‌شود. اما پشتیبانی از یک سایت شرکتی یا یک سایت فروشگاهی بنا به تعرفه اعلامی سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران از ۲۰ درصد مبلغ پروژه تا ۳۰ درصد مبلغ پروژه شما است. مثلا اگر مبلغ کلی تفاهم‌نامه شما ۶۰ میلیون تومان باشد، مبلغ پشتیبانی از سایت فروشگاهی شما چیزی حدود ‍۱۲ الی ۱۵ میلیون تومان در سال می‌باشد.

خدمات پشتیبانی در طراحی سایت فروشگاهی

شما برای انجام پشتیبانی سایت،‌ باید لیستی از یک سری کارها را در نظر بگیرید تا سایت شما به خوبی کار کند. یکی از موارد مهمی که باید در لیست خود داشته باشید،‌ بحث امنیت سایت است.

خدماتی که یک پشتیبان سایت می‌تواند انجام دهد عبارت است از:

✔️رفع مشکلات بارگذاری صفحات سایت

✔️تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌ها

✔️به‌روزرسانی نرم‌افزار های مورد استفاده در سایت

✔️حذف هرزنامه ها از صفحات سایت

✔️به‌روزرسانی نرم‌افزار

✔️پیدا کردن خطاهای ۴۰۴

✔️نگهداری سئو

نیازهای سایت فروشگاهی به دیجیتال مارکتینگ

✔️بهبود سرعت سایت

✔️تجزیه و تحلیل آمار سایت موردنظر

✔️بررسی طراحی و ساختار یک وب‌سایت

✔️تعمیر لینک‌های شکسته

✔️به‌روزرسانی ایمنی سایت

✔️نگهداری سرور

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

✔️ استفاده از ابزارهای امنیتی وب سایت جهت مشخص شدن دلیل حمله و اطلاع به مشتری برای راه های مقابله با آن

✔️ البته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مواردی را جهت اطلاع مشتریان محترم اعلام کرده است که میتوانید با ورود به صفحه تعرفه و موارد پشتیبانی سایت فروشگاه و سایت شرکتی از تمامی موراد قابل پشتیبانی مطلع شوید.

در نظر داشته باشید که فهرست بالا، فهرست جامع و کاملی از کارهای پشتیبانی که می‌توانید برای یک سایت انجام دهید نیست بلکه می‌توانید برای دستیابی به اهدافی که می‌خواهید برای پشتیبانی سایت در نظر بگیرید، یک لیست با موارد بیشتری تهیه کنید.

نتیجه‌گیری

هر نوع سایتی که برای کسب‌و‌کار خود داشته باشید در طول زمان به یک تیم پشتیبانی برای رفع انواع مشکلات سایت نیاز دارید و در نظر داشته باشید که پشتیبانی یه فرآیند بلد مدت است. اگر شما قصد استخدام یک پشتیبان سایت را ندارید سعی کنید خودتان به آن رسیدگی کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید. همچنین شرکتی را برای طراحی فروشگاه اینترنتی خود در نظر بگیرید که بعد از طراحی، دانش و مهارت و پشتیبانی خوبی را برای سایت شما انجام دهد.