۲۰ مورد از مهم‌ترین نیازهای سایت فروشگاهی

۲۰ مورد از مهم‌ترین نیازهای سایت فروشگاهی

 
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بیشتر کاربران این سوال را می‌پرسند که برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی به چه فاکتورهایی نیاز دارند؟ ما در این مقاله اینکه قبل و بعد  طراحی سایت فروشگاهی چه مواردی را باید رعایت کنید تا بتوانید یک سایت فروشگاهی را راه‌اندازی کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

پیش نیازهای سایت فروشگاهی قبل از راه اندازی و طراحی سایت

✔️اعلام یک مکان با کدپستی و تلفن ثابت برای محل فعالیت

در ابتدای راه برای استارت یک سایت فروشگاهی، باید یک مکانی را به عنوان محل فعالیت کسب‌و‌کار خود در نظر بگیرید. با مشخص کردن این مورد می‌توانید این اطمینان را به کاربران بدهید که سایت فروشگاهی شما در یک جا و مکانی مشغول به فعالیت است.

✔️انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت

دوقتی شما تصمیم دارید یک سایت فروشگاهی برای کسب‌‌‌و‌کار خود داشته باشید، حتما به شرکتی که می‌خواهید  طراحی سایت فروشگاهی خود را به آن بسپارید دقت کنید و شرکتی را انتخاب کنید که نیازهای شما را درک کرده و یک سایتی متناسب با نیازهای کسب‌و‌کارتان طراحی کند. پس انتخاب بهترین شرکت طراحی سایت، یکی از تصمیم‌های مهم شما برای شروع کار به حساب می‌آید. راه‌های زیادی مثل بررسی نمونه‌کار‌های شرکت، خدمات پشتیبانی ، سابقه و.. وجود دارد که می‌توانید از بین شرکت‌های طراحی سایت، بهترین آن را انتخاب کنيد.

✔️ثبت دامنه

با انتخاب شرکت طراحی سایت فروشگاهی، نوبت ثبت دامنه است. برای اینکه بتوانید یک دامنه اینترنتی را ثبت کنید ابتدا باید یک آدرس منحصر به فرد برای سایت خود پیدا کنید یعنی آدرسی که هیچ کسی به غیر از خودتان نتواند آن را ثبت کند. در نظر داشته باشید برای اینکه بتوانید ایده‌های هوشمندانه‌تری برای انتخاب دامنه و ثبت آن داشته باشید،‌ می‌توانید حتی قبل از انتخاب شرکت برای طراحی سایت، دامنه خود را انتخاب و ثبت کنید.

✔️خریداری هاست پر سرعت

اگر می‌خواهید که سایت فروشگاهی شما در دسترس کاربران قرار بگیرد، باید یک هاست مناسب داشته باشید چون خرید هاست خوب یکی از فاکتورهای مهم برای یک سایت فروشگاهی به حساب می‌آید.

هاست پر سرعت یکی از عوامل افزایش سرعت سایت است چون این نوع هاست با قرار دادن بهترین امکانات در اختیار شما، به صورت حرفه‌ای سایت شما را مورد میزبانی قرار می‌دهد و شما با خرید یک هاست پر سرعت می‌توانید قدرت و عملکرد بی‌نظیری را در سایت مشاهده کنید.

✔️خرید گواهینامه امنیتی ssl :

این گواهینامه داده‌های بین سایت شما و کاربران را رمزنگاری می‌کند یعنی فرد دیگری نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. وقتی کاربر با سرچ دامنه سایت شما، در ابتدای نام دامنه کلمه HTTPS را مشاهده می‌کند، می‌تواند به سایت شما اعتماد کند. با داشتن این گواهینامه برای سایت خود،‌ امنیت سایت را تامین کنید. گواهی ‌SSL یکی از فاکتورهای مهم گوگول برای رتبه‌بندی به حساب می‌آید.‌

✔️اقدام برای مجوز‌های لازم برای فروشگاه اینترنتی

شما باید قبل از طراحی فروشگاه اینترنتی خود، برای گرفتن مجوزهای لازم اقدام کنید.

با داشتن این مجوز‌های کسب‌و‌کار، می‌توانید به صورت قانونی در محیط اینترنت کسب‌و‌کار اینترنتی راه بیندازید و فعالیت کنید. مجوزهای لازم برای یک فروشگاه اینترنتی عبارت‌اند از:

نماد اعتماد الکترونیک (اینماد): یکی از اصلی‌ترین مجوزها است.

رسانه‌های دیجیتال

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

ساماندهی

✔️پیدا کردن تامین کننده کالا

وقتی قصد دارید سایتی برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی کنید، به تامین کننده نیاز دارید یعنی فروشندگانی یا افرادی که بتوانند کالایی که می‌خواهید در سایت خود به صورت آنلاین بفروشید را تامین کنند. برای این کار در ابتدا معیارهای خود را برای انتخاب تامین کننده در نظر بگیرید. معیارهایی مثل هزینه، کیفیت، روش دریافت کالا، نحوه پرداخت پول، مدت زمان بین سفارش تا تحویل،‌ قوانین بازگرداندن کالا و.. را در نظر بگیرید. با توجه به این معیارها می توانید تامین کننده یا فروشنده مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود پیدا کنید تا نیازهای شرکت شما را به خوبی پوشش دهد.

✔️بررسی نحوه تشکیل پرونده مالیاتی

هر کسب‌و‌کاری پس از ثبت شرکت خود، به منظور شناخته شدن توسط دولت، باید پرونده مالیاتی تشکیل دهد. در نظر داشته باشید که تشکیل این پرونده خیلی اهمیت دارد و به این معنا است که کسب‌و‌کار و یا شرکت شما به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند که یک شرکتی تاسیس شده است.

شما ۲ ماه بعد از ثبت شرکت فرصت دارید تا این پرونده مالیاتی را تشکیل دهید در اینصورت جریمه خواهید شد. اگر یک شرکت پرونده مالیاتی نداشته باشد، کد اقتصادی را دریافت نمی‌کند و با نداشتن این کد نمی‌تواند هیچ فعالیتی انجام دهد.

اگر شرکتی که تازه تاسیس شده باشد ولی اصلا فعالیتی نکرده باشد،‌ باید با ایجاد پرونده مالیاتی عدم فعالیت شرکت خود را اعلام کند.

✔️آماده‌سازی محتوا درباره ما و تماس با ما

اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی را دارید این نکته را بدانید که وقتی کاربر به این دو صفحه از صفحات از سایت شما مراجعه می‌کند،‌ هدف آن فقط دریافت اطلاعات از سایت نیست بلکه می خواهد از اعتبار سایت شما مطمئن شود. همانطور که می دانید در صفحه درباره ما، می‌‌توانید داستان شکل‌گیری کسب‌و‌کار، نقطه شروع، ایده‌ها و.. درباره شرکت خود را به زبانی ساده بنویسید. همچنین در صفحه تماس با ما باید اطلاعاتی مثل شماره تلفن شرکت، آدرس شرکت، ایمیل و.. را ذکر کنید چون اگر کاربران سایت سوال و یا انتقادی از سایت فروشگاهی شما داشته باشند، می‌توانند با استفاده از این صفحه باشما ارتباط برقرار کنند.

✔️ آماده‌سازی محتوا شرایط استفاده، قوانین و مقررات، حریم خصوصی و شرایط بازگشت محصول کالا

قبل از طراحی سایت، باید بتوانید محتوای این صفحات را بنویسید و به‌روز کنید. چون با استفاده از این صفحات کاربران می توانن اطلاعاتی از سایت شما به دست بیاورند.

محتوایی که باید برای صفحه شرایط استفاده در نظر بگیرید، شامل شرایط و اطلاعاتی برای استفداه کاربران از خدمات سای فروشگاهی شما است.

برای آشنایی با صفحات سایت، وبلاگ «۷ صفحه مهم که هر فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد» را مطالعه کنید.

صفحه قوانین و مقررات همانطور که از اسمش پیداست، یک سری قوانین را شامل می‌شود و شرایطی هستند که کاربران قبل از دسترسی به سایت فروشگاهی شما، باید با آن‌ قوانین موافقت کنند. پس سعی کنید محتوای این صفحه را به صورت اصولی بنویسید تا کاربران بیشتر به سایت شما اعتماد کنند.

یک صفحه حریم خصوصی در سایت، روش‌های استفاده از اطلاعات شخصی کاربران مثل شماره موبایل، تاریخ تولد، ایمیل و.. در سایت را مشخص می‌کند.

شرایط بازگشت کالا یکی از حقوق مشتریان شما محسوب می‌شود. اگر کاربری که از سایت شما خرید می‌کند بنا به دلایلی از خرید خود راضی نباشد، با مراجعه به این صفحه و بررسی محتوای آن می‌تواند شرایط بازگشت کالا را مطالعه کند.

نیازهای ضروری سایت فروشگاهی بعد از راه اندازی و طراحی سایت

✔️اتصال به درگاه بانکی

یکی از ویژگی‌های مهمی که باید در طراحی سایت فروشگاهی در نظر بگیرید، اتصال سایت به درگاه بانکی است.

وقتی کاربری بخواهد محصولاتی را به صورت اینترنتی از سایت فروشگاهی شما بخرد، باید این کار را از طریق درگاه بانکی انجام دهد یعنی با استفاده از CCV2 و رمز دوم کارت خودشان می توانند خرید را غیرحضوری و اینترنتی انجام دهند. در نظر داشته باشید که از این درگاه علاوه بر خریدهای اینترنتی، برای انتقال پول، خدمات تلفن همراه و.. هم می‌توان استفاده کرد.

شما به عنوان صاحب یک فروشگاه می‌توانید با پر کردن فرم مشخصات برای گرفتن این درگاه اقدام کنید. درگاه بانکی توسط یک بانک یا یک شرکت مالی در اختیار سایت‌ها قرار می‌گیرد.

✔️راه‌اندازی چت آنلاین

یکی از فاکتورهای مهمی که می‌توانید در طراحی فروشگاه اینترنتی خود رعایت کنید، استفاده از چت آنلاین یا همان گفتگوی زنده است. شما می‌توانید برای پشتیبانی خدمات و محصولات خود از طریق چت آنلاین با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. شاید با خودتان فکر کنید که داشتن چت آنلاین چه تاثیری می‌تواند در فروش محصصولات شما داشته باشد؟ شاید تاثیری هم نداشته باشد اما این نکته را در نظر بگیرید که مشتریان می‌توانند بدون اینکه از سایت فروشگاهی شما خارج شوند، جوابی را از سمت شما دریافت کنند. در واقع جواب شما می‌تواند به تصمیم‌گیری مشتری برای خرید محصول کمک کند.

✔️اتصال به سرویس‌های آنلاین پرطرفدار

سرویس‌های آنلاین، سرویس‌هایی هستند که خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند و کاربران دوست دارند به این سرویس‌ها متصل شوند. مثلا گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر، گوگل سرچ کنسول گوگل، سیستم ایمیل مارکتینگ مثل sendinblue، تحلیلگرهای وب‌سایت مثل Hotjar، Olark، Nixon، Reebok و.. نمونه‌هایی از سرویس‌های آنلاین به حساب می‌آیند.

✔️بازاریابی بر تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی بسیار پر کاربرد شده است و افراد حضور موثرتری در این شبکه‌ها دارند. اگر شما صاحب یک کسب‌و‌کار باشید، با طراحی یک سایت فروشگاهی، انتظار شما برای ادامه کار این است که کلی مشتری از سایت شما بازدید و محصولات شما را خریداری کنند. اما شاید این اتفاق نیفتد یعنی محصولات باکیفیت و خوبی داشته باشید ولی خبری از مشتری نباشد. برای راه‌‌حل چنین مشکلی می‌توانید از تبلیغات کمک بگیرید یعنی بازاریابی را بر اساس تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید مثلا می‌توانید محصولات سایت خود را در قالب یک پست یا استوری در اینستاگرام تبلیغ کنید. با انجام این کار می‌توانید ترافیک بازدید از سایت را زیاد کنید و فروش بیشتری را تجربه کنید.

✔️اقدام برای راه‌اندازی اپلیکیشن فروشگاهی

با استفاده از اپلیکیشن‌های فروشگاهی، مشتریان می‌توانند هر کجا که باشند با تلفن همراه خود به سایت فروشگاهی دسترسی داشته باشند. مثلا اگر کاربری بخواهد خریدی را از سایت انجام دهد حتما باید وارد حساب کاربری خود شود و مراحل خرید را تکمیل کند اما اگر از اپلیکیشن استفاده کند، به راحتی می‌تواند بدون وارد شدن به حساب کاربری خرید خود را انجام دهند یعنی امکان خرید و پرداخت از طریق تلفن انجام می‌شود و همین موضوع می‌تواند فروش محصولات سایت شما را افزایش دهد. شما می‌توانید اپلیکیشن فروشگاهی خود در کافه بازار عرضه کنید. این کار باعث می‌شود افراد زیادی با اپلیکیشن شما آشنا شوند.

✔️ایجاد تخفیف و پروموشن مناسبتی

یکی از مزیت‌های استفاده از تخفیف در بازاریابی این است که مشتریان برای آگاهی از تخفیف محصولات، در سایت شما عضو می‌شوند و اطلاعات خود را وارد می‌کنند. شما می‌توانید تخفیفاتی را برای محصولات فروشگاهی خود در مناسبت‌های مختلف مانند عید نوروز، شب یلدا و.. در نظر بگیرید. این تخفیف‌های مناسبتی در ذهن مخاطب می‌ماند و باعث جذب مشتریان جدید به سایت شما می‌شود.

✔️به‌روزرسانی تخفیف

همانطور که گفتیم شما به عنوان صاحب فروشگاه می‌توانید تخفیفاتی را برای سایت در نظر بگیرید. مثلا اگر در سایت فروشگاهی خود محصولاتی را با ۱۰ در صد به فروش می‌رسانید. اینبار می‌توانید برای به‌روز‌رسانی،‌ محصول را با ۲۰ درصد تخفیف بفروشید. اما در نظر داشته باشید اگر زیاد از تخفیف برای محصولات استفاده کنید، نتیچه چندان خوبی نخواهید گرفت.

✔️درج مقاله درباره محصولاتی که در سایت شما به فروش می‌رسد

شما با استفاده از سایت فروشگاهی، خدمات و محصولاتی را به کاربران ارائه می‌دهید. با گذاشتن مقالات و یک سری وبلاگ‌ها درباره محصولاتی که به فروش می‌رسانید، می‌توانید کاربران و خریداران با ویژگی محصولات سایت خود آشنا کنید.

با گذاشتن این مقالات می‌توانید به بیشتر سوالاتی که ذهن مخاطب را درباره محصولات شما درگیر می‌کند، پاسخ دهید.

سوالاتی مثل چه کسانی می‌تونند از محصولات شما استفاده کنند؟ چه جاهایی می‌توانید از این محصولات استفاده کنید؟ زمان استفاده از آن‌ها و..

✔️سئو اختصاصی محصول

شما برای اینکه بتوانید هم از نظر رتبه‌بندی گوگل و تجربه کاربری، نتیجه خوبی کسب کنید حتما سئو را برای محصولات خود در نظر بگیرید. منظور از سئو محصول این است که با بررسی مواردی که موتور جستجو به آن نیاز دارد، محصول شما قابل پیدا کردن باشد.

مواردی را که باید برای سئو محصولات در نظر بگیرید:

از تصاویر با کیفیت استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای نوشتن توضیحات محصول

توضیح محصول به اندازه کافی دقیق و کاربردی باشد.

استفاده از توضیحات متا برای محصولات سایت

✔️داشتن توضیحات لازم برای تمام دسته‌بندی‌ و لینک‌دهی بین آن‌ها

یکی از کارهایی که باید بعد از طراحی سایت در نظر بگیرید، دسته‌بندی کردن محصولات سایت است.

دسته‌بندی به شما این امکان را می‌هد که محتوای سایت خود را بدون هیچگونه مشکلی نظم دهید. وقتی محصولاتی را برای فروش در سایت فروشگاهی خود ارائه می‌دهید، با گذاشتن توضیح مناسب برای هر دسته‌بندی محصولات و لینک دادن دسته‌بندی‌ها به همدیگر و همچنین استفاد از همین لینک‌های داخلی، می‌توانید رتبه سایت خود را در گوگل افزایش می‌دهید.

در آخر

این نکته را در نظر بگیرید وقتی یک سایت برای کسب‌و‌کار خود طراحی می‌کنید تازه وارد مسیر می شوید و اول راه هستید. در طراحی سایت فروشگاهی باید یک سری از نیازهای سایت را رعایت کنید تا سایت کاربرپسند و حرفه‌ا‌ی تری داشته باشید.