۱۰ استراتژی هدفمند برای بازاریابی در فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۲۰

۱۰ استراتژی هدفمند برای بازاریابی در فروشگاه اینترنتی در سال ۲۰۲۰

 
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

وقتی قصد دارید کسب و کاری در حوزه‌‌ی فروشگاه‌ اینترنتی راه‌اندازی کنید و اون رو در بازار هدف معرفی کنید، قبل از شروع هرکاری باید این جمله رو در ذهن خودتون پرورش بدین که ما میخواهیم بزرگ باشیم تا لحظه‌ای به این فکر نکنید که کارم جواب نمیدهد یا ما یک فروشگاه خورده فروشی کوچک بیشتر نیستیم. البته این موضوع درسته که فروشگاه‌ های اینترنتی زیادی وجود دارند و موفق هم هستند ولی شما باید اهداف خاصی رو در ذهنتون داشته باشید تا خدمات بهتر و متفاوتی رو ارائه بدین اهداف به شما کمک می‌کنند تا تأثیر استراتژی‌های بازاریابی خود را بسنجید و البته ایجاد یک برنامه بلند مدت رو برای شما آسان‌تر میکنه. تو این شرایط داشتن یک فروشگاه اینترنتی برای کسانی که محصولی برای عرضه به بازار دارند فقط لازم نیست «ضروریه» پس هر وقت خواستی شروع به راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین کنی مطالب این مقاله‌رو از دست نده، در این مقاله به ۱۰ استراتژی هدفمند برای بازاریابی در فروشگاه اینترنتی رو به شما معرفی می‌کنیم.

۱- مخاطبین هدفت رو بشناس و متناسب با آن‌ها استراتژی کسب و کارت رو بچین

بعد از راه اندازی فروشگاه خودتون متوجه میشید بسیاری از اولین بازدیدکنندگان تصادفی به وب سایت شما رسیدند. پس اولین قدم برای هدفمند شدند اینه که سعی کنید یک گروه خاص رو مخاطب خودتون در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر یک وب‌سایت فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دارید در نظر بگیرید اکثر افرادی که به وب سایت شما مراجعه می‌کنند یا مکانیک‌ها هستند یا کسانی هستند که بعد از مراجعه به بازار و گرفتن قیمت‌های متفاوت به شما مراجعه می‌کنند. جدا از این موضوع فرض کنید یک فروشگاه پوشاک زنانه دارید. اگر بیشتر بازدید کنندگان وب سایت شما پسران نوجوان هستند پس باید وضعیت رو تغییر بدین چرا که نه تنها برای شما آورده‌ای ندارند بلکه ضرر هم دارند. چرا که هدف ما از راه اندازی فروشگاه اینترنتی در مرحله اول فروش بیشتر محصولات است نه بازدید بیشتر. شاید از خودتون بپرسید که من چطور میتونم مخاطبم رو شناسایی کنم. برای کشف ویژگی افرادی به وب سایت شما مراجعه میکنند می‌توانید از ابزار Google Analytics استفاده کنید تا مشخصه‌هایی مثل سن، جنس، دستگاه‌های مورد استفاده (لپتاپ، موبایل و..)، مکان، ساعت مراجعه و.. افراد بازدید کننده وب سایت شما رو در اختیارتون بزاره. پس زمانی که متوجه شدین از هدف دور شدین و مسیر هدفتون تغییر کرده سریع در استراتژی خود تجدید نظر کنید. در شبکه‌های اجتماعی که مرتبط با موضوع کاری شماست حضور داشته باشید تا بدونید رقبا و هم صنف‌های شما از چه مسیری و به چه شکل محصولتشون رو می‌فروشند.

۲- بانک اطلاعاتی ایمیل‌ خودتون رو گسترش بدین

زمانی که فروشگاه رو برای اولین بار تبلیغ و به دیگران معرفی می‌کنید و ممکنه در چند روز اول یا هفته اول فروش خوبی داشته توجه کنید «فروش خوب» نه فروش زیاد. یعنی به نسبت روز و هفته اول، فروش قابل قبول داشته باشید. سعی کنید با اولین کسانی که از فروشگاه شما خرید کرده‌اند ارتباط برقرار کنید و ازشون تشکر کنید. از روند آشناییشون با شما سوال کنید و بپرسید که چه چیزی باعث شد از فروشگاه ما خرید کنید. قیمت مناسب؟ تنوع محصول؟ سرعت خوب وب‌سایت؟ دسترسی آسان به محصول موردنظر؟ و.. اطلاعات وب سایت خودتون رو بررسی کنید تا از رفتار آنها مانند آنچه در حال مشاهده هستند، مطلع شوید. ویژگی‌هایی مانند مکان و سن مخاطبینتون رو بررسی کنید. CTA یا Call To Action یا دکمه‌های خرید، افزودن به سبد خرید، تخفیف و.. رو در مکان‌های مناسب و رنگ‌های جذاب و گیرا قرار بدین تا برای همه واضح باشه. از مخاطبیتون بخواهید در خبرنامه فروشگاه اینترنتی شما ثبت نامه کنند و البته فقط درخواست نباشه. این درخواست همراه با پیشنهادات جذاب باشه. مثلا «در خبرنامه ثبت نام کن N درصد تخفیف بگیر» یا حتی «در خبرنامه ثبت نام کن و در خرید بعدی تا سقف N تومان رایگان بخر» با ایجاد کردن یک لیست از ایمیل افرادی که وارد فروشگاه شما شده‌اند هدف بعدی رو برای خودتون مشخص کردین. بعد از گذشت یک سال شما دارای یک بانک اطلاعاتی بزرگ خواهید بود که اطلاعات همه افراد از جمله ایمیل، سن، جنسیت، مکان و .. دارید. این کار به ما کمک میکنه تا بدونیم چه‌کاری برای چه مخاطبی انجام دهیم. می‌دونید که چه رنج سنی دنبال چه محصولی میگرده. از کدام منطقه چه محصولی از ما خریداری کردند. یا افرادی که خرید کردند بخاطر کدام یک از مشخصه‌های فروشگاه شما بود و در نهایت بعد از جمع‌آوری این ایمیل ها اگر دوباره به وب‌سایت ما برنگشتند برای آنها ایمیلی میفرستیم و محصولی رو پیشنهاد میدیم.

۳- رتبه بندی خودتون رو در موتور جستجو زیر نظر بگیرید و روی SEO فروشگاه خود بی‌وقفه کار کنید

SEO (بهینه سازی موتور جستجو) روش خوبی برای جذب مخاطب به صورت ارگانیک است. استمرار در این کار عمدتا باعث به نمایش در ‌آمدن وب سایت فروشگاه اینترنتی شما به افرادی است که کالایی را سرچ می‌کنند که در فروشگاه شما موجود است. یا دسته را سرچ می‌کنند که شما در فروشگاه اینترنتی خود روی آن کار کردین و محصولی برای آن دسته دارید. از ابزارهایی مانند Ahrefs یا GOOGLE SEARCH CONSOLE استفاده کنید تا متوجه بشید که خریداران بیشتر چه کلماتی را برای پیدا کردن محصول دلخواهشان جستجو می‌کنند. بعد از کار کردن روی سئو فروشگاه اینترنتی خود نام خود و عبارتی که روی آن سئو کار کرده اید را جستجو کنید تا ببنید به صفحه اول رسیدین یا خیر؟ از فروشگاه اینترنتی خود بازدید کنید و عباراتی که به کار برده اید رو بررسی کنید. اگر کلمات و جملاتی هستند که ارزشی از نظر سئو ندارند آن‌ها را تغییر بدین یا به اصلاح آنها را شبیه به کلمات کلیدی کنید. صفحات و مطالب خود را به هم مرتبط کنید. از صفحه‌ای یا از محصولی محصول دیگری را معرفی کنید یا مخاطب را بیشتر در وب‌ سایت فروشگاه اینترنتی خود نگه دارید. با این کار نرخ پرش مخاطب را هم کمتر کرده‌اید. سعی کنید یک کلمه کلیدی خاص و پر تکرار را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید کلماتی که در روز نسبت به کلمه دیگر بیشتر سرچ می‌شوند مثلا «طراحی فروشگاه اینترنتی، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، یا در فروشگاه لباس زنانه از کلمه کلیدی خرید لباس زنانه، فروشگاه اینترنتی لباس زنانه استفاده کنید.

۴-طراحی فروشگاه اینترنتی خودتون را ارتقا بدین

این امر را عمدتا افرادی انجام ‌می‌دهند که در این زمینه فعالیت می‌کنند، یعنی شرکت‌هایی که طراحی فروشگاه اینترنتی انجام می‌دهند. در نظر بگیرید بیشتر افراد وب سایت فروشگاهی شما را قرار است که در موبایل مشاهده کنند. پس توجه داشته باشید که وب سایت شما حتما در موبایل ریسپانسیو باشد. ریسپانسیو بودن یعنی تمامی موارد به درستی داخل صفحه جایگذاری شده باشند. با استفاده از ابزار‌هایی مانند Pingdom یا Google PageSpeed از فروشگاه خود تست سرعت بگیرید. مواردی که این ابزارها به شما نمره بد میدهند را بهبود ببخشید و تغییر دهید. از اندازه و سایز عکس‌ها گرفته تا.. . آزمایش ناحیه شست را دست کم نگیرید و حتما انجام بدین. این کار به شما اطلاع میدهد که آیا کاربران موبایل می‌توانند به راحتی آیتم‌ها و موارد داخل فروشگاه را لمس کنند. اگر برای فروشگاه اینترنتی خود اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی هم طراحی کرده اید حتما موارد رو در اپلیکشین هم در نظر بگیرید. اپلیکیشن‌ خودتون رو google play، بازار، اپ استور، سیب‌اپ، سیبچه، مایکیت و.. آپلود کنید و لینک دسترسیش رو برای کاربران در محلی مناسب بزارید. دکمه‌های CTA که در بالا هم اشاره شد بررسی کنید و ببینید که اندازه آن ها در موبایل کوچک یا بزرگ نباشد. برای اینکار لازم باشد از ابتدا فروشگاه اینترنتی خود را تغییر دهید.

۵- به تبلیغات هدفمند فکر کنید و پراکنده تبلیغ نکنید

مزیت این نوع تبلیغات این است که می‌توانید گروه خاصی از افرادی را که می‌خواهید شناسایی و به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.با نام فروشگاه اینترنتی و برند فروشگاه خود صفحات شبکه‌های اجتماعی بسازید. پر کاربرد ترین این صفحات «اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتوب و لینکدین» هستند و البته برای خارج از کشور Facebook هم به لیست این شبکه‌ها اضافه میشه. با استفاده از ابزار‌هایی که در موارد بالا نام برده شد تنظیمات خاصی را برای هدف قرار دادن افراد بر اساس علایق ، تحصیلات و غیره آنها انجام دهید تا بررسی کنید تبلیغات به دست چند نفر رسیده و چه تعداد بر روی آن کلیک کرده اند. این اعداد را با هزینه و مدت زمان تبلیغات مقایسه کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بودجه مناسبی را برای جذب تعداد خاصی از بازدید کنندگان فروشگاه تهیه کنید. با متغیرها بازی کنید تا بلآخره نتیجه مطلوبتان را بدست بیارید.

۶- از طریق شبکه‌های اجتماعی بیشتر بفروشید

امر فروش معمولاً بیشتر یک هدف نهایی است. یعنی زمانی ما به فروش خواهیم رسید که تمام موراد را به درستی و صحیح اجرا کرده باشیم، اما در بسیاری از موارد، در بازاریابی شما جای می‌گیرد. برای مثال با تبلیغات در گوگل و اینستاگرام می‌توانیم در محیط هم تبلیغ کنیم و هم بفروشیم. در اصل فضایی که در آن تبلیغ میکنیم ویترین فروشگاه خودمان است. صفحات تجاری با نام و برند خودتون رو در سایت‌های مختلف مثل فیس بوک، اینستاگرام و.. که در بالا اشاره شد باز کنید. .

۷- محصولات و دسته‌بندی‌های فروشگاهتان را تبلیغ کنید

یکی استراتژی‌های هدفمند و مشترک در بازاریابی فروشگاه اینترنتی‌ تبلیغات محصول‌های فروشگاه در یک دسته خاص است. وقتی روی این موضوع کار می‌کنیم بهتر است فقط به فروش فکر نکنیم. یعنی اینکه آیا محصولی که ما گذاشتیم به فروش رسیده است یا خیر، اصلی ترین موضوع نیاز مخاطب است. یعنی بدونیم آیا محصولی که گذاشتیم برای مخاطب کاربرد داره و آیا اصلا کسی به دنبال این محصول است یا خیر؟ برای رسیدن به این نکته باید ببینید که آیا افراد این محصول را جستجو می‌کنند یا نه؟ اگر جواب مثبت است باید ببینیم چه تعداد این محصول را سرچ میکنند یعنی گنجایش بازار برای این محصول چقدر است. البته موراد دیگر را هم در نظر بگیرید و همیشه خودتون رو به جای مخاطب بزارید. یعنی آیا توضیحاتی که برای اینمحصول نوشته‌ایم کامل، کافی و مناسب است؟ محصولاتان را در قسمت‌های مختلف وب‌سایت جایگذاری کنید تا در بیشتر مکان‌ها قابل دسترس باشد. برای محصولتان پیشنهاداتی مانند ارسال رایگان، دوره‌های کاهش قیمت یا یا جایزه کالای دیگر بگذارید. با تمرکز بر این تبلیغات، صفحاتی پرمحتوا و جذاب ایجاد کرده‌اید. محصولاتتان را با طراح‌های گرافیکی مدرن در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید.

۸- رتبه خودت رو با بقیه مقایسه کن

بسیاری از مردم باتوجه به رتبه فروشگاه و بررسی دقیق مشخصات محصولات شما خرید می‌کنند. برخی حتی به طور مستقیم از سایت‌هایی خرید می‌کنند که بعد از سرچ کردن یک کلمه کلیدی جز سایت های اول تا چهارم باشند. سعی کنید برای محصولاتتان نمونه‌های رایگان در نظر بگیرید و آن‌هارا به فروشگاه ها سازمان‌های مختلف ارسال کنید. سعی کنید با استفاده از ارسال پیام‌هایی هدفمند و ایجاد CTAهایی مرتبط از مردم بخواهید راجع به محصولات و تجربه خرید خود از فروشگاه اینترنتی شما در قسمت نظرتان محصول نظرات خودشان را بنویسند و در عوض بابت این نظرات پیشنهاداتی در نظر بگیرید. بعد از اینکار با استفاده از منابع خارجی مانند TrustPilot و همچنین ابزار‌های دیگر، CTA ها را برسی کنید تا ببینید هر کدام چه بازخوردی داشتند آیا استفاده از آن‌ها کاربر را مجاب به کاری که شما در ذهن داشته‌اید کرده؟ استفاده درست و به‌جا از CTA های مرتبط در فروشگاه و شبکه‌های اجتماعی باعث خواهد شد تا مشتریان حتی زمانی که نمیخواهند خرید کنند با دیدن آنها و دیدن پیشنهادات جذاب دوباره وارد وب سایت شما شوند و همین افزایش چشمگیری در رتبه فروشگاه اینترنتی شما خواهد داشت. شاید برخی از همین خدماتی که رایگان در اختیار مشتری میگذاریم برای ما چندان خوش‌آیند نباشد ولی همین کار باعث می‌شود تا اسم برند ما زبان به زبان بچرخد. تا آنجایی که شاید قیمت محصولات شما از دیگر فروشگاه‌ها بالاتر باشد ولی به دلیل پیشنهادات بهتر نسبت به سایر فروشگاه‌ها مشتری راضی به خرید از فروشگاه ما شود. برای پیشنهادات جذاب به مشتریان لازم است مدام خدمات رقبا را با خدمات خودمان قیاس کنیم. یعنی ببینیم که فروشگاه X چه خدماتی ارائه میدهد که مخاطب جذب آن می‌شود.

۹- همکاری در فروش را توسعه دهید

مردم صحبت‌های دوستان و اقوام خود را جدی می‌گیرند. سعی کنید از بازدیدکنندگان و خریداران بخواهید تا شما را به دوستانشان معرفی کنند. البته این موضوع هم بی پاداش نیست. برای برخی افراد کد‌هایی شامل تخفیف در نظر بگیرید. یا برای برخی افزاد کدی در نظر بگیرید تا اگر از طریق آن کسی به وب سایت شما مراجعه کرد و خریدی انجام شد برای معرفی کننده اول درصدی پورسانت در نظر بگیرید یا در خرید بعدی به مقداری برای آنها تخفیف در نظر بگیرید. به این کار «همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی» نیز گفته می‌شود. این کار به شما کمک میکند تا از خود مشتری به عنوان بازاریاب و تبلیغ کننده استفاده کنید. تعداد مراجعه‌هایی را که به ازای هر کد ارائه شده دریافت می‌کنید بررسی کنید. تعداد فروش‌هایی را که می‌خواهید از طریق این کدها بدست آورید مشخص کنید. برای اعطای جوایز خود مقدار و سقف تایین کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا هدف چقدر فاصله دارید. می‌توانید کدهایی را ارائه دهید که محدود به باز شدن یک حساب کاربری باشند. برنامه هایی مانند ReferralCandy وجود دارند که می‌تواند شما را در این امر همراهی کنند.

۱۰- محتوای ویدیویی تولید کنید

محتوای ویدیویی برای اطلاعاتی که مفهومشان در متن دشوار است بسیار کمک میکند. محتوای ویدیوی فقط به یک موضوع خلاصه نمیشود. می‌توانید سخنان افراد بزرگ را در مورد کسب و کار و.. به صورت ویدیویی در مکان‌های مختلف بگذارید. مخاطب همیشه با محتوای ویدیویی ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. نوع ویدیویی که تهیه می‌کنید مهم است. یعنی این ویدیو جنبه نمایشی دارد؟ و یا ویدیویی است که پس از خرید به مشتریان نمایش می‌دهید؟ و.. یا مثلا ویدیویی که میخواهید نمایش دهید زنده است؟ فیلم‌های زنده یا به اصطلاح LIVE محبوبیت بیشتری برای مخاطبین دارند. معیار‌هایی که پس از انتشار این نوع محتوا بدست میاورید مثل نرخ تماشا، تعداد مشاهده، کلیک، تبدیل‌ها و.. برای شما تایین کننده ادامه مسیر است. در ویدیو‌ها، زیرنویس‌ها و یا متن ویدیو‌ها CTA بگذارید تا مردم را از سمت ویدیو به فروشگاه اینترنتی خود هدایت کنید. برای تماشای کامل ویودیو تخفیف خاص در نظر بگیرید یا پیشنهاداتی داشته باشید تا مخاطب در ازای مشاهده ویدیو شما هدیه‌ای دریافت کرده باشد. تعداد افرادی که ویدیو را بدون جایزه و با جایزه مشاهده می‌کنند را بررسی کنید. بررسی کنید که چه تعداد ویدیو رو کامل دیده‌اند یا میان کار ویدیو را بسته‌اند. این موارد به شما کمک میکند تا CTA ها، طول فیلم، محتوای فیلم و.. را بهبود ببخشید و یا اگر مشکلی دارند تغییراشان دهید.

در نتیجه

وقتی نوبت به استراتژی‌های هدفمند برای فروشگاه های اینترنتی می‌رسد، در این مقاله نکاتی وجود دارد که اگر بخواطر داشته باشید کمک کننده است. اول: تمام این موارد متغیر‌هایی هستند که باید اندازه گیری شوند. باید اعدادشان قابل شمارش باشد تا به موقع بتوانیم آن‌ها را اصلاح کنیم. تعداد مشاهده، سرعت صفحه، مشترکان ایمیل، و.. همه اینها را میتوان با شماره نشان داد. دوم: شما باید اهدافی در ذهن داشته باشید و سعی کنید با اعداد آن‌هارا نقطه گذاری کنید تا در زمان مشخص نتیجه‌ آن‌ها را مشاهده کنید. هر وقت به آن اهداف رسیدین، هدفتان را بزرگ تر کنید.