نکات مهمی که قبل از خرید هاست فروشگاه اینترنتی باید بدانید

نکات مهمی که قبل از خرید هاست فروشگاه اینترنتی باید بدانید

 
زمان مطالعه:۱۲ دقیقه

یکی از پر تکرار‌ترین سوالات و دغدغه‌ها در زمان راه‌اندازی سایت فروشگاهی، مربوط به خرید هاست است. هاست برای سایت فروشگاهی، دقیقا مثل فضای یک فروشگاه است. همانطور که برای راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی، باید یک مغازه یا مکانی را اجاره کنید تا بتوانید محصولات و اجناس خود را در آن‌جا قرار داده و بفروشید، در فروشگاه اینترنتی هم برای قرار دادن اطلاعات، عکس‌، فایل، ویدئو و.. به یک فضایی به نام هاست نیاز دارید. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائلی که در طراحی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید، انتخاب یک هاست مطمئن و خوب است و انتخاب اشتباه آن می‌تواند دردسر و هزینه‌های اضافی برای شما به همراه داشته باشد. اما سوال اینجاست که:

  • • برای خرید هاست چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

  • • چه نوع هاستی برای یک فروشگاه اینترنتی مناسب‌تر است؟

     

برای یافتن پاسخ این سوالات و اینکه هاست چیست و چه انواعی دارد، با ما تا آخر مقاله همراه باشید تا این نکات را با هم بررسی کنیم.

هاست (HOST) در زبان انگلیسی میزبان است و در اصطلاح به معنی میزبانی اطلاعات شما روی یک سرور است.

آشنایی با انواع هاست

اگر به فکر راه‌اندازی یک سایت هستید، پس احتمالا با انواع هاست‌ آشنایی داشته باشید. هاست انواع مختلفی دارد و باید متناسب با سایتی که طراحی می‌کنید، مناسب‌ترین هاست را بخرید.

هاست یک فضای ذخیره‌سازی است و مثل رم گوشی عمل می‌کند و اطلاعات یک سایت فروشگاهی مثل عکس،‌ویدیو، فایل و .. را در خودش ذخیره می‌کند.



بسیاری از افراد، خرید هاست را چالش می‌دانند و تصور می‌کنند که برای خرید هاست باید مهارت داشته باشند اما بگذارید خیالتان را راحت کنیم اینطور نیست، شما فقط باید بدانید هر هاست مناسب چه سایتی است چون یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب درست هاست نقش مهمی دارد، نوع سایتی است که تصمیم به راه‌اندازی آن دارید، مثلا برای یک سایت فروشگاهی، انتخاب یک هاست فروشگاهی مناسب‌تر است، یا اینکه برای سایت‌هایی که حجم فایل دانلودی بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، هاست دانلودی مناسب است.

در ادامه انواع هاست را با هم بررسی می‌کنیم.

هاست چیست؟

معرفی انواع هاست

هاست‌ها با مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند پس لازم است قبل از خرید هاست برای فروشگاه اینترنتی خودتان با انواع متفاوت آن آشنا شوید.

  • هاست اشتراکی: در این نوع هاست، سرور به تنهایی میزبانی چند سایت را به عهده می‌گیرد، یعنی چند سایت به صورت مشترک می‌توانند از یک سرور استفاده کنند. در هاست‌های اشتراکی منابع یک سرور مثل سرور، CPU، هارد، RAM، پهنای باند و.. بین چند سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. «هاست اشتراکی» یکی از روش‌های به صرفه برای راه‌اندازی سایت است چون هزینه نگهداری یک سرور بین کاربرانی که از هاست استفاده می‌کنند تقسیم می‌شود. البته تقسیم شدن منابع سرور می‌تواند باعث کاهش سرعت، کیفیت و عملکرد سایت‌ها شود.

تعداد سایت‌هایی که از هاست اشتراکی استفاده می‌کنند می‌تواند به صدها عدد هم برسد.

  • هاست اختصاصی: در هاست اختصاصی برخلاف هاست‌ اشتراکی، ‌منابع سرور با افراد دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود و کاربران می‌توانند به صورت کامل سرور را در اختیار داشته باشند بنابراین این دسته از هاست‌ها بیشتر برای سازمان‌ها بزرگ یا سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند مناسب‌تر هستند.

  • هاست VPS: از سه کلمه Virtual Private Server تشکیل شده و به معنای سرور مجازی خصوصی است. برای درک بهتر یک واحد آپارتمان را در نظر بگیرید. تک تک واحدهای این ساختمان این اختیار را دارند که در صورت تمایل چیزی به واحد خود اضافه یا چیزی از آن کم کنند. در مورد VPSها می‌توان گفت که چندین کاربر می‌توانند از یک سرور استفاده کنند در حالی‌که از همدیگر جدا هستند یعنی منابعی که یک سایت استفاده می‌کند روی منابعی که سایت دیگر استفاده می‌کند، تاثیری ندارد. این در حالی است که در هاست اشتراکی منابعی که سایت‌‌ها استفاده می‌کردند، روی هم تاثیر داشتند.

  • هاست ابری: هاست ابری یا Cloud Hosting، به این معنا است که از چندین سرور به صورت همزمان استفاده می‌شود و تمام داده‌ها و اطلاعات کاربران، روی چندین نسخه در سرور‌های مختلف ذخیره می‌شود. مثلا اگر در هاست اشتراکی مشکلی برای سرور به وجود بیاید، کلیه سایت‌هایی که توسط آن سرور میزبانی می‌شوند، دچار مشکل می‌شوند ولی با استفاده از یک هاست ابری اگر برای سرور مشکلی به وجود بیاید، سرورهای دیگر جایگزین آن می‌شوند و سایت شما از کار نمی‌افتد. مثلا یک کتابی را در نظر بگیرید که هم نسخه چاپی و هم نسخه موبایلی (PDF) از آن وجود دارد و شما در شرایطی که در آن قرار دارید، می‌توانید از آناستفاده کنید. مثلا زمانی که برق قطع شده یا شارژ موبایل شما تمام شده باشد، می‌توانید از نسخه چاپی کتاب استفاده کنید.

عبارت Cloud (ابر) برای اشاره به اینکه چند سرور به اینترنت متصل هستند، استفاده می‌شود.

  • هاست لینوکس: اگر طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس انجام شود، از این نوع هاست استفاده می‌شود. هاست لینوکس از پایگاه داده MYSQL استفاده می‌کند. برای مثال شخصی که سایت خود را با زبان‌های PHP و Python طراحی می‌کند، استفاده از هاست لینوکس مناسب‌ترین گزینه است.

هاست لینوکس از همه برنامه‌های ویندوز پشتیبانی نمی‌کند.

  • هاست ویندوز: هاست ویندوز یک سرویس میزبانی است که روی سرور آن سیستم‌عامل ویندوز نصب می‌شود و مناسب سایت‌هایی است که با زبان برنامه‌نویسی ASP و یا ASP.NET نوشته شده‌اند و به برنامه‌های ویندوزی نیاز دارند. هاست ویندوز از پایگاه داده MYSQL وaccess استفاده می‌کند و به خاطر رابط کاربری ساده‌ای که دارد، برای استفاده افراد مبتدی بهتر است. در نظر داشته باشید که هاست ویندوز نسبت به هاست لینوکس گران‌تر است.

دو نوع سیستم عامل هاست ویندوز و هاست لینوکس وجود دارد. هاست لینوکس از زبان PHP و هاست ویندوز از زبان‌های ASP و ASP.NET پشتیبانی می‌کند.

  • هاست وردپرسی: این نوع هاست توسط سیستم‌عامل لینوکس مدیریت می‌شود و شبیه هاست اشتراکی است ولی تنها تفاوتی که با هاست اشتراکی دارد این است که در این هاست وردپرسی تعداد سایت‌هایی که روی یک سرور میزبانی می‌شوند کمتر است. این نوع هاست وردپرسی با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) هماهنگ است و امنیت و سرعت بالایی دارد.

  • هاست ایمیل: هاست ایمیل توسط سرورهای ایمیل اجرا می‌شوند یعنی می‌توانید برای دامنه سایت خود یک آدرس ایمیل داشته باشید و برای ارسال و دریافت ایمیل به مشتری، از هاست ایمیل استفاده کنید. در واقع هاست ایمیل باعث می‌شود که زمان که یک ایمیل را ارسال می‌کنید،‌ محتوایی که می‌فرستید بین دو سرور هدایت شود.

هاست لینوکس از همه برنامه‌های ویندوز پشتیبانی نمی‌کند.

  • هاست بک‌آپ: با استفاده از هاست بک‌آپ، به راحتی می‌توانید از فایل‌های که روی سیستم خودتان دارید، نسخه پشتیبان تهیه کنید. مثلا زمانی که به بک‌آپ قدیمی یک سایت نیاز دارید، با استفاده این هاست می‌توانید به فایل‌های قدیمی دسترسی داشته باشید. این نوع هاست‌ها برای تمام وب‌سایت‌ها به خصوص سایت‌های محتوایی و دانلودی که محتوا به صورت هفتگی یا ماهانه به‌روز می‌شود، مناسب‌تر است.

  • هاست دانلود: هاست دانلودی برای سایت‌هایی که فایل‌ها و دانلودهای زیادی در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌شود. مثلا سایتی که محتوای ویدیویی زیادی دارد، فضای زیادی از هاست را اشغال می‌کند ولی اگر از هاست دانلود استفاده شود دیگر نیازی به نگرانی درباره فضایی که اشغال می‌کند وجود ندارد.

  • لوکال هاست: تنها دلیل قرار گرفتن این متن در اینجا داشت واژه هاست است! لوکال هاست به فضایی گفته می‌شود که روی یک سرور برای دیدن یک سایت در حال توسعه یا برای استفاده داخلی یک سازمان استفاده می‌شود. به طور معمول زمانی که از لوکال هاست صحبت می‌کنیم منظور ما استفاده داخلی درون همان سرور است. (از بیرون سرور قابلیت دسترسی وجود ندارد)

چه نکاتی را در زمان خرید هاست در نظر بگیریم؟


• آپ‌تایم (uptime)

هیچ چیز بدتر از کلیک کردن روی یک لینک و باز نشدن آن نیست. فراموش نکنید که یک سایت خوب باید به صورت ۲۴ ساعته در دسترس و قابل مشاهده باشد و خبر بد اینکه اگر سایت شما به صورت مکرر دچار خرابی و از کار افتادگی شود، باعث کاهش رتبه‌بندی سایت می‌شود و این اصلا برای سایت شما خوب نیست! و حتی ممکن ضررهای مالی زیادی به شما وارد کند مثلا سال ۲۰۱۳ سایت آمازون فقط به مدت نیم ساعت از کار افتاد و همان نیم ساعت باعث شد این شرکت ۶۶۲۴۰ دلار درآمد در دقیقه را از دست بدهد.

ویژگی‌های هاست خوب

منظور از آپ‌تایم بودن قابلیت دسترسی‌پذیری سروری است که سایت شما روی آن قرار دارد.

البته هیچ شرکت ارائه دهنده هاستی به صورت صد در صد آپتایم ارائه نمی‌دهد و ممکن است مشکلات سرور و یا سخت‌افزاری به وجود بیاید که برای مدت کوتاهی سایت شما از کار بیفتد.


• پهنای باند

پهنای باند برای یک سایت مثل اتوبان است، هرچه این اتوبان عریض‌تر باشد ماشین‌های بیشتری بدون ترافیک و توقف از این مسیر عبور می‌کنند. ممکن است در ابتدا و زمانی که فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی می‌شود خبری از بازدیدکننده‌های زیاد و ترافیک بالای سایت و.. نباشد اما زمانی که کسب‌وکار شما رشد کند چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا ترافیک بالایی را مشاهده خواهید کرد. پهنای باند یکی از نکات مهمی است که در زمان خرید هاست باید به آن دقت کنید تا مطمئن شوید اگر سایت شما به صورت همزمان بازدید‌کننده زیادی داشته باشد، به راحتی و بدون هیچ مشکلی به کار خودش ادامه می‌دهد.

ویژگی‌های هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی


• میزبانی چندین دامنه

شاید بعد‌ها پس از راه‌اندازی سایت و رشد سایت فعلی خودتان برای بخش‌های مختلف سایت نیاز به ساب‌دامین داشته باشید. اگر هاست شما در این مورد محدودیت داشته باشد شما به مشکل می‌خورید. پس میزبانی چند دامنه می‌تواند یکی از نکات مهم در زمان خرید هاست برای سایت باشد. مثلا اگر هاستی که خریداری کرده‌اید اجازه اضافه ۸ دامنه را بدهد یعنی شما می‌توانید روی همان هاست، ۸ دامنه مجزا داشته باشید.

ویژگی‌های یک هاست خوب چیست؟

• پشتیبانی

اگر سرورها دچار مشکل بشوند تکلیف اطلاعات سایت من چی میشه؟؟

این سوالی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کند،‌ نگرانی شما کاملا به جا است چون به هزاران دلیل ممکن است سرورهایی که سایت روی آن قرار دارد دچار مشکل شوند یا حتی امکان هک وجود داشته باشد. یکی از نکات مهم که در زمان خرید هاست از شرکت‌های هاستینگ باید به آن توجه کنید، بک‌آپ گیری شرکت هاستینگ از سایت شما به صورت دوره‌ای و منظم است تا دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات سایت خودتان نباشید.

نکات مهم در زمان خرید هاست

موضوع دیگر در بحث پشتیبانی، پشتیبانی فنی هاست است، ممکن است مشکل فنی در سایت پیش آید که امکان تشخیص و حل مشکل را نداشه باشید بنابراین در زمان خرید هاست مهم است که از پشتیبانی فنی مطمئن شوید تا در صورت بروز هر مشکل برای حل آن با کارشناسان تماس بگیرید.


• امنیت:

بخش بزرگی از امنیت سایت، بستگی به امنیت هاست دارد چون تمام اطلاعات یک سایت روی هاست قرار می‌گیرد و هر نفوذ و آسیبی که به هاست وارد شود، به معنای از دست دادن کل سایت است.

امنیت هاست موضوعی است که هم از طرف کاربران و هم شرکت هاستینگ انجام می‌شود بنابراین در زمان خرید هاست از شرکت‌های ارائه دهنده به امکاناتی که برای افزایش امنیت هاست ارائه می‌دهند توجه داشته باشید.

نکات مهم در زمان خرید هاست فروشگاهی

• فضای هاست

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که «چقدر داده می‌توانم روی هاست خودم ذخیره کنم؟»

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم فضای هر هاست متناسب با نوع هاستی که انتخاب می‌کنید متفاوت است و تنوع فضای هاست معمولا از ۵۰ مگابایت تا ۱۰۰۰۰ مگابایت است. این شمایید که باید متناسب با سایت خودتان مناسب‌ترین هاست را انتخاب کنید ولی به هر حال ممکن است که در حین کار متوجه شوید که فضای هاست شما کافی نیست اما جای نگرانی نیست چون اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده هاستینگ امکان ارتقا برای کاربران فراهم می‌کنند.

نکات مهم در زمان خرید هاست فروشگاهی

• سرعت

اگر از قبل اطلاعاتی درباره سئو داشته باشید می‌دانید که گوگل همیشه صفحاتی که سرعت بارگذاری بیشتری دارند را در اولویت قرار می‌دهد علاوه بر آن کاربرانی که به سایت شما سر می‌زنند خیلی از انتظار خوششان نمی‌آید و در صورت کند بودن سایت به سراغ یک سایت دیگر می‌روند و به همین راحتی مشتریان خودتان را از دست می‌دهید. پس در زمان خرید هاست برای فروشگاه اینترنتی خودتان سراغ هاستی بروید که سرعت بارگذاری بیشتری داشته باشند.

نکات مهم در زمان خرید هاست فروشگاهی

برای خرید هاست به چه چیز‌هایی نیاز دارید؟

وقتی نوبت به خرید هاست می‌رسد به دو مورد اصلی نیاز دارید: یک دامنه و دو سرور.

دامنه: همانطور که می‌دانید و بارها درباره دامنه صحبت کردیم، دامنه همان چیزی است که کاربران برای رسیدن به سایت شما در نوار مرورگر گوگل سرچ می‌کنند.

سرور: سرورها کامپیوترهای بزرگی هستند که درخواست‌های ارائه شده از شبکه را دریافت می‌کنند و به آن پاسخ میدهند.

تمام فایل‌ها و اطلاعات مربوط به یک سایت روی سرور بارگذاری می‌شود.

تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی

اشتراکی اختصاصی
قیمت پایین و مناسب قیمت بالا
‌سرعت پایین سرعت بسیار بالا
اشتراک‌گذاری منابع بین چند سایت منابع کاملا اختصاصی
به آموزش تخصصی نیاز ندارد به آموزش برای تنظیم سرور نیاز دارد
امنیت پایین‌تر امنیت بالا
دسترسی به منابع محدود دسترسی به منابع نامحدود
عدم دسترسی به سرور برای کنترل سایت سرعت دسترسی و عملکرد حرفه‌ای

کدام هاست برای من مناسب‌تر است؟

همانطور که در بالاتر گفتیم، در زمان خرید هاست،‌ گزینه‌های زیادی وجود دارد. برای اینکه بدانید که کدام هاست برای شما مناسب‌تر است، باید عوامل مختلفی مثل نوع سایت،‌ عملکرد، سرعت، مدیریت، هزینه، میزان دسترسی و .. را در نظر بگیرید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید، به راحتی می‌توانید هاست مناسب را انتخاب کنید.

هاست مناسب برای
اختصاصی فروشگاه‌های آنلاین با موجودی زیاد محصول
اشتراکی سایت‌های معمولی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
VPS سایت‌هایی با میزبانی نامحدود دامنه‌ها
ابری سایت‌هایی با تعداد کاربران بالا
لینوکس سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند و بازدید بالایی ندارند.
لوکال‌هاست فروشگاه‌های آنلاینی که برای راه‌اندازی هزینه زیادی نیاز ندارد.
دانلود سایت‌هایی با حجم دانلود بالا
ایمیل کسب‌و‌کارهایی که می‌خواهند ارتباط ایمیلی داشته باشند.
وردپرسی سایت‌هایی با سیستم مدیریت محتوای وردپرسی
بکاپ وب‌سایت‌های دانلودی
ویندوز سایت‌هایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند و بازدید بالایی ندارند.