در یک فروشگاه اینترنتی چه زمان‌هایی باید تخفیف بزاریم

در یک فروشگاه اینترنتی چه زمان‌هایی باید تخفیف بزاریم

در یک فروشگاه اینترنتی چه زمان‌هایی باید تخفیف بزاریم


بزارید براتون یک داستان کوتاه تعریف کنم. نزدیک اتمام بیمه ماشینم بود و غصه گرفته بودم که حالا از کجا برم بیمه بگیرم. دوباره برم و بیام کلی دردسر و.. . نمیدونم کجا و کی تو کدوم سایتی اطلاعات ماشینم رو زده بودم تا ببینم اگر بخوام سال دیگه بیمه نامم رو تمدید کنم باید چقدر هزینه بدم. اطلاعاتم رو خودم داده بودم. فردای اون روز صبح ساعت ۹ از شرکت بیمه‌ای که اطلاعاتم رو درج کرده بودم برام یک پیامک اومد. محتواش این بود که اگر الان ۱۵ روز زود تر پول بیمه بدی ۲۰۰ هزار تومان تخفیف میدیم. انقدر خوشحال شدم که حد نداشت. ولی جدی نگرفتم گفتم خب پس این ۲۰۰ تومان رو تخفیف دارم. ۵ روز گذشت دوباره پیام اومد که چون گذشته و الان که ۱۰ روز مونده اون کد تخفیف باطل و الان ۱۰۰ تومن تخفیف داری. اصلا موندم چی‌شد. گفتم اگه همین الان نزنم این صد تومان هم از بین میره. همون لحظه بیمه ماشینم رو آنلاین ثبت کردم.

پس در حقیقت با اولین اصل تخفیف آشنا شدیم. اصلی به نام «اطلاع رسانی»

اگر این شرکت این موضوع به این مهمی رو انجام نمی‌داد، من بیمه ماشینم رو از جایی دیگه خریداری کرده بودم. ولی این همه اون چیزی نبود که متوجه شدیم. با اصل دوم هم تو همین داستان کوتاه آشنا شدیم. تخفیف مدت دار یا تهدیدی. یعنی چی تهدیدی؟ یعنی گفت الان به شما ۲۰۰ تومن تخفیف میدم، من خوشحال شدم، ۵ روز بعد این تخفیف رو باطل کرد تخفیف رو ۵۰ درصد کم کرد. من از ترس از دست دادن اون ۱۰۰ تومن تخفیف، سریع بیمه ماشینم رو تمدید کردم.

با استفاده از این ماژول مدیر فروشگاه می‌تواند قیمت‌های محصولات را با استفاده از شناسه کالای محصول (SKU) تغییر و آنها را بدون نیاز ورود به صفحه محصول آپدیت کند. این امر باعث جلوگیری در اتلاف وقت خواهد شد و عملیات به‌روز رسانی قیمت محصولات موجود در فروشگاه را بسیار آسان خواهد کرد.

پس یادمون نره، اطلاع رسانی تخفیف و برای یک دوره و مدت مشخص

به مشتری چقدر تخفیف بدیم؟


اصل سوم و کلیدی میزان تخفیف برای محصوله. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه که رفتین خرید، فروشنده زده ۹۰ درصد تخفیف، ۷۰ درصد تخفیف. اولین چیزی که میگیم اینه. ببین چقدر براش سود داشته که ۹۰ درصد تخفیف داده! یا مثلا میگیم این قیمت محصولش رو دو برابر کرده حالا تخفیف ۹۰ درصدی گذاشته داره با همون قیمت می‌فروشه. اصل بعدی اینه که تخفیف فضایی ندید. این کار اعتبار شما رو در ذهن مشتری کم میکنه.

در مقابل تخفیف کم هم ندید. تخفیف ۳ درصدی یا ۴ درصدی ندید. در واقع تخفیف باید مقداری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد باشه. مثلا برای خرید‌های بالای ۱ میلیون تومان ۲۰ درصد یا زیر یک میلیون تومان ۴۰ درصد. این کار باعث میشه تا مشتری احساس نکنه داره کالایی رو به اصطلاح مفت یا به اشتباه می‌خره.

در چه مواقعی به مشتری تخفیف بدیم؟

همه مشتری‌ها حتی خود شما وقتی اسم تخفیف رو میارید، فروشنده غیر حرفه‌ای کمی ناراحت میشه. ولی فروشنده آگاه میدونه چقدر کی و کجا تخفیف بده. مثلا همه ما می‌دونیم زمانی که مشتری به پرداخت مبلغ اعلامی توسط ما رازی شده نباید تخفیف بدیم. این کار اشتباهه. ولی برای افرادی که همیشه تخفیف می‌گیرند چه کاری انجام بدیم؟ برای اینکار باید مشتری رو وادار به انجام یک کاری کنیم تا از ما تخفیف بگیره.

یعنی چی؟ یعنی تخفیف در صورت اقدام به یک کاری.

مثلا مشتری میگه جناب این محصول تخفیف داره؟ می‌تونیم بگیم بله، منتها باید پیج اینستاگرام مارو فالو کنید و پست آخر رو برای پنج نفر بفرستید. در این صورت ۵ درصد تخفیف می‌گیرد.

یا به عنوان مثال این محصول تخفیف نداره ولی اگر دوبار یا دو عدد از این محصول سفارش بدی ۱ عدد هم جایزه می‌گیرید.

یا مثال داخل سایت ما ۱۰ تا عنصر X رو پیدا کنید و ۵۰ درصد تخفیف بگیرید.

این کار باعث میشه تا مشتری درخواست‌های زیاد و غیر معقول نداشته باشه و شما هم به مشتری این احساس رو داده باشید که من تخفیف میدم ولی شما باید برای تخفیف گرفتن از من تلاش کنید. یعنی تخفیف رایگان وجود نداره.

تخفیف‌های تجمیعی مشتری رو خوشحال تر می‌کنه

فرض کنید در یک سایت آنلاین ثبت‌نام کردید و به ازای هر خرید به شما ۱ درصد به شما تخفیف داده میشه. شما ۱ میلیون خرید کردید و الان ۱۰ هزار تومان تخفیف گرفتید. این اتفاق ده بار افتاده و شما در مجموع ۱۰۰ هزار تومان از یک فروشگاه تخفیف گرفتید ولی به چشم نیامده. در صورتی که فروشنده تخفیف خوبی داده ولی زمان اشتباهی تخفیف داده. فروشنده می‌تونه به‌جای ۱ درصد تخفیف دادن و امکان استفاده در لحظه اون تخفیف به شما، اون تخفیف رو نگه داره و مثلا هر زمانی که ۱۰۰ هزار تومان شد به شما اجازه استفاده بده.

خب چه فرقی کرد؟ با این کار فروشنده ما رو تشویق به خرید‌ بعدی می‌کنه تا جایی که بتونیم با تجمیع تخفیف‌های بدست آمده یک تخفیف خوب از فروشنده بگیریم. ولی در حالت اول امکان داره هیچوقت برنگرده، چون یکبار تخفیفش رو گرفته و تازه اون تخفیف هم زیاد خوشحالش نکرده.

چه روز‌هایی باید در فروشگاه تخفیف بدیم؟

تخفیف دادن همیشگی برای محصولات همون کاری رو با اعتبار ما می‌کنه که تخفیف دادن زیاد با ما میکنه. یعنی اعتبار کاری ما رو زیر سوال می‌بره. تصور کنید هر موقع وارد یک سایت یا فروشگاه می‌شوید ۲۰ درصد یا ۴۰ درصد تخفیف داره. در نگاه اول جذابه ولی در طولانی مدت این موضوع برای کاربران اون سایت یا فروشگاه به یک دروغ تبدیل میشه. برای مشتری تازه وارد جذابه ولی نه برای فردی که ۱ سال هست این فروشگاه رو میشناسه.

خب پس راه‌حل چیه؟

چندین ساله که همه مجموعه‌ها در بخش دیجیتال مارکتینگ، یک تقویمی به نام تقویم محتوایی دارند. یعنی در چه روز‌هایی، چه محتوایی به مخاطب ارائه بدیم. با یک برنامه ریزی مدون زمانبندی درست.

حالا از همین روش می‌تونید برای تخفیف دادن هم استفاده کنید. یعنی تقویم تخفیفی. اما نه هر تقویمی. وقتی اسم تقویم میاد خیلی‌ها مناسبت‌هایی رو میارند که برای همه کاربرد نداره. مثلا روز درخت کاری، روز جنگ تحمیلی، روز بزرگداشت فردوسی.

همه این موارد در تقویم هست ولی به هیچ وجه استفاده از اون‌ها اصولی نیست.

در تقویم ۳۶۵ روزه ما تعداد روز‌های کمی هستند که می‌تونیم همراه با بسیاری از فروشگاه‌ها و سایت‌های دیگه به مشتری تخفیف بدیم و محتوای مناسب اون روز هم داشته باشیم. با یک نگاه تخصصی و بلند مدت به فروشگاه‌های ایران و جهان متوجه روز‌های خاصی می‌شویم که می‌تونیم با تخفیف دادن نه تنها مشتری رو خوشحال کنیم بلکه محتوای خودمون رو در بین محتوای دیگران به نمایش بگذاریم تا از این فرصت عقب نمونیم.

در کل ۸ روز میتونه در کل سال برای تخفیف دادن کارآمد باشه. این نه روز عبارتند از:

1- عید نوروز باستانی

2- روز عشق یا ولنتاین

3- روز پدر – روز مرد (ولادت حضرت علی)

4- روز مادر- روز زن ( ولادت حضرت فاطمه)

5- عید سعید فطر

6- جشن چهارشنبه‌سوری

7- شب یلدا

8- بلک فرای‌دی

این هشت روز برای برخی فروشگاه‌ها به ۷ روز هم میرسه. بعضی‌ها عیر فطر یا جشن چهارشنبه سوری رو از تقویم تخفیفی حذف ‌می‌کنند. این بستگی به استراتژی شما داره. ولی اگر بخواهید در کل سال تخفیف داشته باشید همون موضوع همیشه تخفیف داشتن براتون پیش میاد و مشتری انگیزه‌ای برای دنبال کردن تخفیف‌های شما نداره چرا که هر زمانی به فروشگاه شما بیاد تخفیف می‌گیره.روز‌های مهم دیگری مثل ماه رمضان، عید قربان و.. هستد ولی معمولا فروشگاه‌ها در این روز تخفیفی ندارد. البته در ایران. ولی در خارج از ایران به جای مثلا شب یلدا باید از ماه رمضان برای تخفیف دادن استفاده کنید. این تقویم بیشتر مناسب برای کسب و کار‌ها و فروشگاه‌های داخلی ایران است.

در آخر باید بگم که باید زمانی تخفیف بدید یا به شکلی تخفیف بدید که مشتری احساس کنه یک استانداردی برای این تخفیف ها وجود داره و نمی تونه هر لحظه و برای همه به هر شکلی که خواست تخفیف بگیره.