چه فروشگاه اینترنتی بزنیم تا موفق شویم؟

چه فروشگاه اینترنتی بزنیم تا موفق شویم؟

 
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در موفقیت یک سایت فروشگاهی، انتخاب مدل فروشگاه و محصولات مناسب برای فروش آنلاین است. بنابراین در نظر داشته باشید که قبل از طراحی سایت فروشگاهی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، باید مدل کسب‌و‌‌کاری که مناسب خودتان است را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که چه محصولاتی را می‌خواهید بفروشید چون این تصمیم شما بر عواملی مثل نام تجاری، طراحی سایت فروشگاهی، بازاریابی و .. تاثیر می‌‌‌گذارد.

چگونه محصولاتی را برای فروش انتخاب کنیم

فرقی نمی‌کند که شما به تازگی تصمیم به طراحی سایت فروشگاهی گرفته‌اید یا اینکه مدت زیادی است که سایت فروشگاهی خودتان را دارید در هر دو صورت اگر مدل کسب‌و‌کار و محصولی که برای فروش انتخاب می‌کنید مناسب نباشد، دیر یا زود مشتریان خود را از دست می‌دهید. در نظر داشته باشید که اصلی‌ترین فاکتور یک سایت فروشگاهی،‌ محصولات سایت است که نحوه فعالیت کسب‌و‌کار شما را مشخص می‌کند بنابراین منطقی نیست که محصولاتی را برای فروش در سایت فروشگاهی خود انتخاب کنید که از طرف مشتریان شما تقاضایی نداشته باشند و یا اینکه در مدت زمان کوتاهی بازار فروش خوبی داشته باشند ولی در بلند مدت خبری از فروش نباشد.

به طور کلی محصولات یک سایت به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.
دسته‌ای از محصولات هستند که تقاضای بالایی دارند و تقریبا همه ما به آن‌ها نیاز داریم محصولاتی مثل مواد شوینده، پوشاک و..
دسته‌ دیگر، محصولاتی هستند که بر اساس تقاضا گروه خاصی از مشتریان ساخته می‌شوند مثل لوازم ورزشی و یا نرم‌افزار. اما بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی ترکیبی از این محصولات را می‌فروشند.

علاوه بر این نکته مهم دیگری که باید در فروش آنلاین در نظر گرفت، تفاوت بین این نوع فروش با فروش سنتی است. ممکن است محصولی به صورت فیزیکی فروش زیادی داشته باشد ولی  فروش سنتی آن خیلی خوب نباشد و بالعکس، برای مثال محصولات فنی معمولا به صورت فیزیکی فروش بیشتری دارند چون خریداران اطمینان بیشتری دارند که در صورت نقص یک محصول، امکان مراجعه حضوری برای تعمیر آن وجود دارد.

چگونه محصولاتی را برای فروش انتخاب کنیم

برای انتخاب محصول سایت فروشگاهی خودتان می‌توانید از مواردی که در ادامه گفته می‌شود کمک بگیرید:

محصول موردنیاز مشتری

شما به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی باید محصولاتی را برای فروشگاه اینترنتی انتخاب کنید که بتواند به نیازهای کاربران پاسخ دهد. برای شناسایی محصولات موردنظر کاربران می‌توانید از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و فیس‌بوک استفاده کنید تا متوجه شوید کاربران شما چه چیزی می‌خواهند و یا کدام هشتگ‌ها ترند شده‌اند، علاوه بر آن شما با استفاده از گوگل ترند (Google Trends) موضوعات و محصولات پرطرفدار را بشناسید. علاوه بر موارد گفته شده، خواندن نظرات محصولات می‌تواند اطلاعات زیادی درباره مشتریان به شما بدهد اینکه مشتریان شما چه چیزی را بیشتر دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند؟ پرفروش‌ترین محصولات آنلاین چیست؟ به دنبال چه ویژگی‌های جدیدی در محصول هستند؟ پاسخ به تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا محصولی با کیفیت و مقرون به صرفه ارائه دهید.

حواستان به محصولات به اصطلاح ترند شده باشد چرا که این محصولات به نسبت محصولات دیگر طول عمر کوتاه‌تری دارند و فروش زیاد از این محصولات یک روند دائمی به حساب نمی‌آید.

برای اطلاعات بیشتر وبلاگ « نکات کلیدی در شناسایی بازار هدف فروشگاه اینترنتی » را مطالعه کنید.

محصولاتی با جذابیت جهانی

شما با استفاده از اینترنت می‌توانید به بازار جهانی دسترسی داشته باشید، بنابراین سعی کنید محصولاتی را برای سایت فروشگاهی خودتان انتخاب کنید که محدود به افراد یک منطقه خاص یا برای دوره زمانی مشخصی نباشد (البته می‌توانید از این دسته محصولات کسب درآمد کنید ولی به هر حال به تلاش بیشتری نیاز دارید.) و جذابیت جهانی داشته باشد.

فروش محصولات مورد علاقه خودتان

زمانی که شما به حوزه و یا تخصص خاصی علاقه دارید به طور حتم در این زمینه‌ها عملکرد بهتری در فروش دارید بنابراین شما می‌توانید محصولاتی را برای فروش انتخاب کنید که به آن‌ها علاقه دارید به عنوان مثال اگر به ورزش علاقه دارید می‌توانید محصولات ورزشی بفروشید. علاوه بر آن نوشتن درباره محصولات موردعلاقه در وبلاگ سایت شما،‌ آسان‌تر است و راهی برای بازاریابی بهتر محصولات شما به حساب می‌آید.

انتخاب محصول برای یک فروشگاه اینترتی

فروش محصولاتی که در تخصص دارید

اگر در زمینه‌‌ای متخصص هستید می‌توانید محصولاتی مرتبط با حوزه تخصصی خودتان بفروشید برای مثال اگر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی تخصص دارید می‌توانید به مشتریان خود در این زمینه خدمات دهید.

بعد از انتخاب محصول مناسب فروشگاه اینترنتی خودتان باید به مدل کسب‌و‌کار برای طراحی سایت فروشگاهی خودتان فکر کنید.

مدل کسب‌ و‌ کار‌های فروشگاهی

مدل‌های مختلفی از کسب‌و‌کار وجود دارد که شما باید متناسب با فعالیت خودتان یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. نحوه فعالیت و هزینه طراحی سایت فروشگاهی هر کدام از این فروشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. در این بخش چند مدل رایج از مدل کسب‌و‌کار برای ساخت سایت فروشگاهی آورده شده است.

طراحی سایت فروشگاهی B2C

این مدل از طراحی سایت، مخفف (Bisuness to Customer) است و به معنای تجارت بین یک شرکت یا سازمان با مشتری است. طراحی فروشگاه اینترنتی B2C یکی از رایج‌ترین مدل‌های کسب‌و‌کار به حساب می‌آید و یک ارتباطی را بین فروشنده و مشتری برقرار می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ « صفر تا صد نکات سایت فروشگاهی B2C که باید بدانید » سر بزنید.

طراحی سایت فروشگاهی Marketplace

مارکت‌پلیس‌ها فروشگاه‌هایی هستند که به چندین فروشنده امکان فروش محصولات و یا ارائه خدمات می‌دهند. یکی از مزایای این مدل از طراحی سایت فروشگاهی داشتن فروشندگان مختلف و در نتیجه جذب خریداران بیشتر و افزایش فروش می‌شود.

طراحی سایت فروشگاهیDropshipping

شما می‌توانید با استفاده از طراحی سایت فروشگاهی Dropshipping محصولات را از تولید کننده، به مشتری برسانید به این صورت که لیستی از محصولات را از تولیدکنندگان بگیرید و با ایجاد یک پروفایل برای آن‌ها محصولات را در سایت فروشگاهی خودتان وارد کنید و به فروشنده آن محصول مرتبط کنید.

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ « نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق «DROP SHIPPING» » سر بزنید.

طراحی فروشگاه اینترنتی C2C

مدل کسب‌و‌کار C2C مخفف Customer to Customer به معنی ارتباط بین مشتری و مشتری است. سایت‌هایی که به این صورت طراحی می‌شوند به کاربران این امکان را می‌دهند که بعد از ثبت‌نام در سایت، محصولات خودشان را درج کنند و به فروش برسانند و یا اینکه محصولات دیگری را خریداری کنند چون سایت فروشگاهی به عنوان یک واسط بین فروشنده و خریدار عمل می‌کند. نحوه کار این سایت‌ها مانند سایت‌های دیوار و شیپور و eBay است.

برای آشنایی با فاکتورهای بیشتر یک سایت فروشگاهی موفق، حتما به وبلاگ «ویژگی و مشخصات سایت فروشگاهی موفق چیست؟» سر بزنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این پست گفته شد چالش برانگیز ترین سوال در زمان طراحی فروشگاه اینترنتی پاسخ به این سوال که چه فروشگاه اینترنتی بزنیم؟ باید بدانید انتخاب محصول و مدل کسب‌و‌کار سایت فروشگاهی اولین قدم برای فروش محصولات شما به حساب می‌آید و تمام فروشگاه اینترنتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما برای راه‌اندازی و ساخت سایت فروشگاهی باید محصولات و مدل فروشگاهی مناسب خودتان را پیدا کنید تا کسب‌و‌کار موفق و پرسودی داشته باشید.