صفر تا صد نکات سایت فروشگاهی B2C که باید بدانید

صفر تا صد نکات سایت فروشگاهی B2C که باید بدانید

صفر تا صد نکات سایت فروشگاهی B2C که باید بدانید
 
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

در حال حاضر طراحی سایت فروشگاهی یک راهکار فوق‌العاده برای موفقیت در کسب‌و‌کار است، یک فروشگاه اینترنتی تاثیر زیادی در موفقیت یک کسب‌و‌کار دارد، اما باید بدانیم همانطور که عملکرد همه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در سطح شهر یکسان نیست، عملکرد همه‌ی فروشگاه‌های اینترنتی هم یکسان نیست و نحوه عملکرد هر مدل سایت فروشگاهی با یک مدل دیگر متفاوت است.

بدون شک همه‌ی ما حداقل برای یک بار هم که شده خرید اینترنتی را تجربه کرده‌ایم. تقریبا در بیشتر خرید‌های اینترنتی که انجام می‌دهیم از الگوی تجارت الکترونیکی B2C استفاده می‌کنیم به عنوان مثال زمانی که یک کفش را از فروشگاهی آنلاین یا یک پیج اینستاگرامی سفارش می‌دهیم از این الگو پیروی کرده‌ایم.

در این پست ما تلاش کرده‌ایم به اصلی‌ترین نکات سایت فروشگاهی B2C بپردازیم.

فروشگاه اینترنتی B2C

B2C رایج‌ترین مدل کسب‌و‌کار اینترنتی، مخفف Business to Customer به معنی ارتباط بین مشتری و کسب‌و‌کار است که در آن کالا و خدمات بدون هیچ واسطه‌ای به مشتری می‌رسد، یعنی ما به صورت مستقیم از فروشنده کالای موردنظرمان را خریده‌ایم، برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک برند کفش هستید و یک مشتری برای خرید به شما مراجعه می‌کند. ارتباطی که بین شما و مصرف‌کننده صورت می‌گیرد یک ارتباط مستقیم است.

با استفاده از این نوع مدل کسب‌وکار، فروشندگان از اینترنت برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند و می‌توانند محصولات خود را علاوه بر فروشگاه فیزیکی، به‌ صورت آنلاین نیز در اختیار خریداران قرار دهند و آن‌ها را به‌طور مستقیم توسط خودشان به فروش برسانند.

وب سایت شخصی

درحال‌حاضر، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین از این مدل استفاده می‌کنند.

B2C رایج‌ترین مدل کسب‌و‌کار اینترنتی، مخفف Business to Customer به معنی ارتباط بین مشتری و کسب‌و‌کار است.

در طراحی فروشگاه اینترنتی B2C صاحب کسب‌‌و‌کار محصولات خودش را به صورت مستقیم و بدون واسطه به دست مشتری می‌رساند.

زمانی که شما در فروشگاه فیزیکی خودتان مشغول به فروش هستید و با مشتریان مختلف سر‌و‌کار دارید در اصل از مدل تجاری B2C الگو می‌گیرید. در طراحی فروشگاه اینترنتی B2C نیز همین موضوع برقرار است و تنها تفاوت این دو نوع فروشگاه فروش محصولات در فضای اینترنت است. از آنجایی که در این روش واسطه‌ها حذف می‌شوند و امکان مقایسه محصولات برای مشتریان وجود دارد بنابراین این روش برای خریدارن هم داری مزایای زیادی است.

نمونه‌هایی از کسب‌و‌کارهایی که از مدل B2C الگوبرداری می‌کنند:

- فروشگاه‌های موجود در سطح شهر مثل سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌های ارائه دهنده لباس و..

- عکاسی‌ها، آرایشگاه‌ها و نانوایی‌ها

- سایت‌های فروشگاهی که محصولات خودشان را به مشتریان می‌فروشند.

انواع بازاریابی B2C

 بازاریابی در واقع فرایندی است برای ارتباط بین کسب‌و‌کار و مشتری با هدف افزایش فروش که به کسب‌و‌کارهای مختلف کمک می‌کند که به صورت تاثیرگذار و متقاعد کننده با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.

 فروشندگان مستقیم: یکی از رایج‌ترین انواع این فروشگاه‌ها است که یک محصول را به مصرف‌کننده می‌فروشد. به عنوان مثال شرکت‌هایی مثل اپل و مایکروسافت که محصولات خودشان می‌فروشند.

بازاریابی واسطه‌ای: در این روش واسطه‌ها بدون اینکه محصول یا خدماتی برای ارائه داشته باشند، محیط و شرایطی را ایجاد می‌کنند که تامین کننده و مشتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مشتری را برای خرید ترغیب کنند.

بازاریابی تبلیغاتی: در این روش بازاریابی از سایت‌هایی با اعتبار و ترافیک بیشتر ، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌ها و چندین راه دیگر برای معرفی فروشگاه و محصولاتشان کمک می‌گیرند تا بازدید سایت و فهرست مشتریان خودشان را افزایش دهند.

بازاریابی فروشگاه اینترنتی B2C

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ «راهکارهای طلایی برای تبلیغ یک فروشگاه اینترنتی» سر بزنید.

بازاریابی B2C به خوبی می تواند سرعت جذب مشتری را افزایش دهد، اما برنامه‌ریزی برای حفظ مشتری نیز ضروری است. هر اندازه مارکتینگ شما قوی‌تر باشد، فروش محصولات شما نیز بیشتر می‌شود.

چالش‌ های کسب‌ و‌ کار B2C

  • • در این نوع تجارت رقابت بیشتر و تقاضا از طرف مشتریان بیشتر است.

  • • دستیابی و جذب مشتری بزرگترین چالش برای فروشگاه اینترنتی B2C است.

  • • استفاده از محتوای قوی و مرتبط برای استفاده از فرصت‌های مناسب برای معرفی و جذب مشتری در شبکه‌های اجتماعی چون در غیر این‌ صورت برند‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند.

تفاوت بین فروشگاه اینترنتی B2C و B2B

  • ✔️اصلی ترین تفاوت بین فروشگاه اینترنتی B2C و B2B، تفاوت در نحوه تعامل است. در B2C تعامل بین کسب‌و‌کار و مشتری است ولی در B2B تعامل بین کسب‌و‌کار و کسب‌و‌کار است، برای مثال زمانی که یک مشتری از یک فروشگاه یک محصول خریداری می‌کند ارتباط بین فروشنده و مشتری است اما زمانی که یک شرکت تجهیزات پزشکی به یک بیمارستان خدمات می‌دهد ارتباط از نوع کسب‌و‌کار با کسب‌و‌کار است چون محصولات و خدمات خودش را به مشاغل دیگر می‌فروشد.

  • ✔️خرید در B2B بیشتر بر اساس منطق و برنامه‌ریزی است ولی در B2C بیشتر بر اساس احساس و رفع نیاز‌های شخصی است.

  • ✔️برخلاف فروشگاه اینترنتی B2C معمولا پروسه خرید در B2B طولانی‌تر است، چون افراد بیشتری در روند تصمیم‌گیری تاثیرگذارند و همین موضوع باعث می‌شود که حتی فروش یک کالا چندین ماه طول بکشد ولی در B2C چون به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای با خود مشتری سروکار داریم رسیدن به توافق و معامله سریع‌تر است و باعث می‌شود که معامله در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود، مثلا فردی که به دنبال تهیه یک ساعت دیواری است، ابتدا آن را در یک سایت پیدا می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان ساعت را می‌خرد.

✔️از آنجایی که تعداد شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها نسبت به مصرف‌کننده‌ها کمتر است بنابراین فروشگاه‌های B2C بازار گسترده‌تر و تنوع بیشتر و مخاطبان بیشتری دارند.

✔️روابط با مشتریان در B2B عمیق‌تر است چون مشتریان تمایل دارند که مدت زمان طولانی‌تری با یک تامین‌کننده تعامل داشته باشند ولی در B2C ارتباط کوتاه‌تری بین فروشنده و مشتری وجود دارد و وفاداری کم‌تری بین آن‌ها شکل می‌گیرد مثلا ممکن است امروز مشتری از این فروشگاه خرید کنند ولی فردا از یک فروشگاه دیگر خرید خودش را انجام دهد.

وب سایت شخصی

نکات سایت فروشگاهی B2C

مهم‌ترین نکته در زمان راه‌اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی  B2C شناخت مشتریان است. اینکه بدانید مخاطبان فروشگاه شما چه کسانی هستند و چه چیزی نیاز دارند نکته بسیار مهمی است. یکی از موثرترین راه‌ها برای موفقیت در کسب‌و‌کار B2C و افزایش خرید مشتریان این است که بفهمید که آن‌ها چه چیزی می‌خواهند و چگونه آن‌ها را به خرید تشویق کنید، بنابراین اصلی‌ترین وظیفه صاحب یک سایت فروشگاهی B2C شناخت مشتری و نیاز‌های اوست.

نحوه ارتباط با مشتری نه تنها در B2C بلکه در همه مدل سایت ‌های فروشگاهی بسیار مهم است، چون مشتری شما را نمی‌بیند پس باید با مشتری طوری ارتباط برقرار کنید که به شما اعتماد کند و او را متقاعد کنید که محصول شما را انتخاب و بخرد. یک از مهم‌ترین فاکتورها برای جلب اعتماد مشتریان دریافت مجوز اینماد است، این نماد به کاربران این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند بدون مشکل پرداخت آنلاین خود را انجام بدهند و خیالشان از این بابت راحت باشد که فروشگاهی که از آن خرید اینترنتی انجام می‌دهند، تحت نظارت است و در صورتی که مشکلی به وجود بیاید امکان پیگیری وجود دارد، چون اطلاعاتی مثل اطلاعات کسب‌و‌کار، نام صاحب امتیاز و ... قابل مشاهده است.

اینماد (Enamad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت فروشگاه‌های اینترنتی، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک که خود زیر نظر وزارت صنعت و معدن است، به فروشگاه‌های اینترنتی تعلق می‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ «صفر تا صد مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی» سر بزنید.

نکته‌ی بعدی که بعد از طراحی سایت فروشگاهی خودتان باید در نظر بگیرید تمرکز روی گرفتن مشتری و فروش محصولات است، و باید در نظر داشته باشید که بازدیدکنندگان سایت شما را از طریق نتایج جستجو پیدا می‌کنند و به همین دلیل اگر نتوانید در نتایج گوگل رتبه و جایگاه مناسبی را داشته باشید، ترافیک سایت کمتر و در نتیجه فروش پایین‌تری خواهید داشت. شما با استفاده از کلمات کلیدی هدفمند، رتبه فروشگاه اینترنتی خودتان را افزایش دهید در این صورت شانس بیشتری برای پیدا شدن فروشگاه اینترنتی شما توسط مشتریان وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر حتما به وبلاگ « آشنایی با بهترین روش های بهبود سئو سایت فروشگاهی» سر بزنید.

در آخر

 

  فروشگاه‌های اینترنتی کمک بزرگی به معرفی برند، معرفی محصولات، جذب مشتری و بازاریابی دیجیتال می‌کنند و از آنجایی که این مدل خرید و فروش با توجه به مزایای زیادی که دارد برای کاربران جذاب تر و راحت تر می‌باشد بنابراین داشتن یک فروشگاه فیزیکی به تنهایی برای موفقیت یک کسب‌و‌کار مناسب نیست. استفاده از مدل B2C برای کسب‌و‌کارهایی مناسب که در فروشگاه‌های سنتی خودشان هم با مشتریان عادی ارتباط دارند و به آن‌ها کالا یا خدمات ارائه می‌دهند. این فروشگاه‌ها علاوه بر مزایایی که برای خریداران دارند، برای مشتریان‌ هم مزایای زیادی مثل کالاهای ارزان‌تر، حذف واسطه‌ها و مقایسه بین محصولات را دارد.